Gå til innhold

Fagorganisering i privat bedrift

Wabam

Anbefalte innlegg

Hei!

Hei!

Jeg arbeider i en privat bedrift, og forhandler min egen lønn - og meldte meg inn i LO pga. sammarbeid med både banken jeg har - og boligkjøperforsikringen jeg har. 

Men så sitter jeg her og lurer på, er dette egentlig lønnsomt? Hva annet får jeg ut av å være medlem, enn å få LO sine samlede forsikringer (som jeg helt sikkert kunne fått fra banken til omtrent samme pris)?

LO sine lønnsforhandlinger vil jo ikke påvirke meg, ettersom at vi forhandler lønn på individuelt nivå?

Kort sagt - har det noe for seg å være organisert, dersom man forhandler sin egen lønn på arbeidsplassen?

Takknemlig for all informasjon som kan belyse dette temaet for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Fagforeningene hjelper deg med langt mer enn lønn. De gir deg juridisk bistand i andre saker ved arbeidsforholdet, om det nå er sykepenger, permisjon, ferie, alt annet du har av rettigheter i arbeidslivet. De kan hjelpe deg i nedbemanningstider. Mange tilbyr også å lese gjennom arbeidskontrakter og slikt når du mottar jobbtilbud - de var til uvurderlig hjelp for meg i den situasjonen, og kom med mange gode råd om hva jeg burde kreve å få skriftlig i tilbud og kontrakt. Mange tilbyr også juridisk hjelp i private spørsmål, så du kan henvende deg til juristene deres med spørsmål om boligkjøp, samlivskontrakter, whatnot. 

Anonymkode: 66137...e8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wabam skrev:

Hei!

Hei!

Jeg arbeider i en privat bedrift, og forhandler min egen lønn - og meldte meg inn i LO pga. sammarbeid med både banken jeg har - og boligkjøperforsikringen jeg har. 

Men så sitter jeg her og lurer på, er dette egentlig lønnsomt? Hva annet får jeg ut av å være medlem, enn å få LO sine samlede forsikringer (som jeg helt sikkert kunne fått fra banken til omtrent samme pris)?

LO sine lønnsforhandlinger vil jo ikke påvirke meg, ettersom at vi forhandler lønn på individuelt nivå?

Kort sagt - har det noe for seg å være organisert, dersom man forhandler sin egen lønn på arbeidsplassen?

Takknemlig for all informasjon som kan belyse dette temaet for meg! :)

Den dagen bedriften nedbemanner eller du får en annen konflikt på arbeidsplassen ser du fordelen ved å være organisert. Å forhandle din egen lønn er ikke normalt. Ta dette opp med organisasjonen din. 

Jeg betviler sterkt at du vil få like gode tilbud fra en bank som det du får hos LO. Du kan nemlig ikke bare sammenligne pris, men må og se på hva du får for den prisen du betaler. Både det med stor og det med liten skrift teller den dagen du har bruk for hjelp. 

Jeg har en innboforsikring fra et gammelt medlemsskap. Ingen kan i dag matche det tilbudet verken på pris eller på innhold. Jeg har blitt anbefalt av flere å bytte, men har da bedt om skriftlig forklaring på hva som blir bedre og billigere på nye inboforsikringer. Da kommer noen tilbake krypende med beskjed om at de ikke kan gi meg noe bedre, andre hører jeg ikke mer fra. 

Anonymkode: 94831...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at de fleste fagforeninger har som krav at du må ha vært betalende medlem de siste 6 mnd for å ha krav på hjelp fra dem. Så det nytter ikke å sitte på gjerdet og først melde seg inn i det du trenge hjelp - da er det for sent. 

I min bedrift var det flere tøffe nedbemanningsrunder, og de som hadde fagforeningen i ryggen kom adskillig bedre ut av det enn de som sto helt alene. 

Jeg har også hatt hjelp av min fagforening i forbindelse med diskriminering under graviditet og permisjon. 

Som regel trenger man dem ikke, men når man først trenger dem, er de gull verdt. Og så gjelder det å huske på at når man er betalende medlem, så kan man bruke dem for det de er verdt, da som nevnt også til hjelp i jobbsøkeprosesser og private juridiske ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for gode svar :)

Litt usikker på hva som menes med at der ikke er normalt å forhandle sin egen lønn - det er vel ganske vanlig å ha en lønnsforhandlingssamtale der man selv poengterer og forhandler for hvorfor man eventuelt bør ha mer økning enn normal tariff? Jeg skjønner at det er vanlig med tillitsvalgt/organisasjon som forhandler på vegne av flere ansatte i offentlige bedrifter, men i små, private bedrifter tror jeg det er normalt å selv forhandle med nærmeste sjef (som deretter går videre).

På 14.11.2017 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Den dagen bedriften nedbemanner eller du får en annen konflikt på arbeidsplassen ser du fordelen ved å være organisert. Å forhandle din egen lønn er ikke normalt. Ta dette opp  gode tilbud fra en bank som det du får hos LO. Du kan nemlig ikke bare sammenligne pris, men må og se på hva du får for den prisen du betaler. Både det med stor og det med liten skrift teller den dagen du har bruk for hjelp. 

Jeg har en innboforsikring fra et gammelt medlemsskap. Ingen kan i dag matche det tilbudet verken på pris eller på innhold. Jeg har blitt anbefalt av flere å bytte, men har da bedt om skriftlig forklaring på hva som blir bedre og billigere på nye inboforsikringer. Da kommer noen tilbake krypende med beskjed om at de ikke kan gi meg noe bedre, andre hører jeg ikke mer fra. 

Anonymkode: 94831...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wabam skrev:

Supert, takk for gode svar :)

Litt usikker på hva som menes med at der ikke er normalt å forhandle sin egen lønn - det er vel ganske vanlig å ha en lønnsforhandlingssamtale der man selv poengterer og forhandler for hvorfor man eventuelt bør ha mer økning enn normal tariff? Jeg skjønner at det er vanlig med tillitsvalgt/organisasjon som forhandler på vegne av flere ansatte i offentlige bedrifter, men i små, private bedrifter tror jeg det er normalt å selv forhandle med nærmeste sjef (som deretter går videre).

Jeg har samme erfaring. Både i forrige jobb, i et stort firma med egen avdeling fra fagforeningen, og i nåværende jobb i et lite privat firma hvor det ikke er tariffavtaler eller noe som helst som har med fagforeningen å gjøre, har vi måttet forhandle vår egen lønn. 

I første jobben var vi garantert å få ihvertfall det fagforeningen hadde forhandlet frem sentralt, men vi forhandlet om å få mer utover dette hver for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...