AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 Jeg bor alene og skal forsette å bo alene i leiligheten min. Lønner det da seg å ha en hund eller to hunder da? Tenkte på hvis de er to at de da krangler om å ha mest mulig meg for seg selv og kanskje bli sjalu? Men hvis jeg har en hund får den jo meg helt for seg selv? Jeg har veldig sjelden besøk og er mye alene så det blir da kun en eller to hunder og meg. Hunderasen er også veldig førermyke og førerfokusert og det er gjeterhunder som da er mye med flokken og følger etter meg uansett hvor jeg går. Hadde dere hatt en eller to hunder til kun en eier alene med omtrent aldri besøk? Jeg er en einstøing mye pga. Sosial angst. Anonymkode: eb25f...12a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #2 Skrevet 14. november 2017 Jeg er litt forvirret, har du allerede en hund nå og lurer på å skaffe en til? Eller vurderer du å skaffe deg to valper fra samme kull? Hva slags rase er det du skal ha eller har allerede? Alt dette spiller jo inn, du må nesten være mer presis. Jeg har selv to hunder. Den ene er en polarrase som er veldig avhengig av meg og følger meg som en skygge, han fungerte over hodet ikke alene hjemme før jeg fikk hund nummer to. Nummer to er en gjeterhund, mye mer selvstendig enn polarhunden og kunne fint trivdes som alenehund. Dette kommer an på individ. Nummer to viser tendenser til sjalusi/ressursforsvar, i motsetning til spisshunden, men siden han begge er så myke og føyelige har det aldri vært noen dårlig stemning mellom dem. Så for min del er det helt topp å ha to. Anonymkode: 5fc92...10b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #3 Skrevet 14. november 2017 Har en og lurer på å skaffe meg en til. Anonymkode: eb25f...12a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #4 Skrevet 14. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en og lurer på å skaffe meg en til. Anonymkode: eb25f...12a Men du vil ikke si rasen? Har du en sheltie kan den fint trives med en kompis, har du derimot en malinois vil jeg si det holder med en. Rase er relevant, også hvordan personligheten til den første hunden din er skrudd sammen. Anonymkode: 5fc92...10b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #5 Skrevet 14. november 2017 Collie. Er det noen forskjell på om man bor alene eller sammen med en samboer eller sammen med barn om det er lurest å ha en eller to hunder? Har det noe å si antall personer i husholdningen? Anonymkode: eb25f...12a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #6 Skrevet 14. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Collie. Er det noen forskjell på om man bor alene eller sammen med en samboer eller sammen med barn om det er lurest å ha en eller to hunder? Har det noe å si antall personer i husholdningen? Anonymkode: eb25f...12a Når man bor alene får man veldig mye jobb de første to årene med den nye valpen, det er det eneste. Den skal jo ha turer og trening og hjemme-alenetid helt alene, så da blir det dobbelt opp en god stund. Det er viktig at unghunden preges på eier og ikke bare den andre hunden, det er det som er utfordringen. Collie fungerer jo ofte fint i flokk. Anonymkode: 5fc92...10b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 Collie er hunder du fint kan ha i flokk, så du kan gjerne skaffe en til om du har tid til å aktivisere to Anonymkode: 3b2c8...6e0
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 Så antall personer i husholdningen har ikke noe å si på dette da? Hvis man er en person vil jo hundene kanskje være sjalu og ha mere oppmerksomhetsbehov. Hadde det da vært flere i husholdningen kunne jo bare den andre hunden som også vil ha kontakt velge ett annet familiemedlem og å ha vedkommende helt for seg selv. Dette jeg lurer på om det har noe å si. Hvis man da sitter i sofaen og begge to vil ha kos med kun en person er jo forskjell på om det sitter to eller flere personer i sofaen sånn at hunden kan velge selv? Eller handler det mest om den hunderasen man har? Kanskje det bare er jeg som er helt på jordet her? Anonymkode: eb25f...12a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #9 Skrevet 14. november 2017 Om det da kan skape mere konflikter mellom de to hundene om det kun er en eier å dele oppmerksomheten fra? Anonymkode: eb25f...12a
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så antall personer i husholdningen har ikke noe å si på dette da? Hvis man er en person vil jo hundene kanskje være sjalu og ha mere oppmerksomhetsbehov. Hadde det da vært flere i husholdningen kunne jo bare den andre hunden som også vil ha kontakt velge ett annet familiemedlem og å ha vedkommende helt for seg selv. Dette jeg lurer på om det har noe å si. Hvis man da sitter i sofaen og begge to vil ha kos med kun en person er jo forskjell på om det sitter to eller flere personer i sofaen sånn at hunden kan velge selv? Eller handler det mest om den hunderasen man har? Kanskje det bare er jeg som er helt på jordet her? Anonymkode: eb25f...12a Akkurat det syns jeg ikke du skal tenke så mye på altså, du strekker til! Med mindre den du har nå er veldig enmannshund som ikke tillater at andre hunder kommer bort til deg og liknende (de finnes jo) vil det ikke bli noe problem. Vet du hva, jeg syns det er strålende at du ønsker å ha to hunder selv om du er alene. En kompis er nok den beste gaven du kan gi collien din. Har du tenkt over kjønn? Jeg har to hanner, bestekompiser. Anonymkode: 5fc92...10b 1
HerKommerMummi Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 To er som en, men tre er som ti. Det er min erfaring med hunder. En person på to hunder er sjeldent noe problem.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #12 Skrevet 14. november 2017 Om det blir konflikter mellom hundene kommer jo helt an på eieren. Sett grenser så går det fint, ikke la en hund overstyre den andre hele tide . Anonymkode: 3b2c8...6e0
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. november 2017 #13 Skrevet 14. november 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Collie er hunder du fint kan ha i flokk, så du kan gjerne skaffe en til om du har tid til å aktivisere to Anonymkode: 3b2c8...6e0 Alle hunder er flokkdyr. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #14 Skrevet 14. november 2017 Jeg synes det er lettere med to. Om det så er hund og katt eller to hunder. Fordi de maser mindre. De har noen leke med. Så du slipper å måtte underholde dem 24/7. Jeg leker med mine hunder hver dag. Men ikke hele dagen. Fordi de nå har hverandre. Anonymkode: d17b0...6eb 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #15 Skrevet 14. november 2017 3 timer siden, Evilposelos skrev: Alle hunder er flokkdyr. Nåja, i større og mindre grad. Noen hunder kan man ikke ha sammen med andre uten at det blir konstant bråk i heimen og det er ikke hyggelig for noen. Lurt å anskaffe hund nummer to før eldste er 100% voksen, da er de mer føyelige. Anonymkode: 5fc92...10b
Carrot Skrevet 14. november 2017 #16 Skrevet 14. november 2017 Hvis du bekymrer deg og tror det blir sjalusi mellom hundene kan du bidra til at det blir det. Men som utgangspunkt er ikke dette et problem. Så lenge man har tid til de og gir de den mentale treningen såvel som kosen vel å merke. Vi har flere og det går helt fint.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #17 Skrevet 14. november 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Nåja, i større og mindre grad. Noen hunder kan man ikke ha sammen med andre uten at det blir konstant bråk i heimen og det er ikke hyggelig for noen. Lurt å anskaffe hund nummer to før eldste er 100% voksen, da er de mer føyelige. Anonymkode: 5fc92...10b Feil. Alle hunder, 100% er sosiale og elsker å være i flokk. Med familien sin. Hunder trenger ikke privatliv kan man si. Er man en god og vennlig hundeeiere er det null problem med å skaffe hund nr to helt uavhengige av alder. Anonymkode: 50938...73d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #18 Skrevet 14. november 2017 7 hours ago, AnonymBruker said: Nåja, i større og mindre grad. Noen hunder kan man ikke ha sammen med andre uten at det blir konstant bråk i heimen og det er ikke hyggelig for noen. Lurt å anskaffe hund nummer to før eldste er 100% voksen, da er de mer føyelige. Anonymkode: 5fc92...10b Og det er feil "at da er de mer føyelige". Anonymkode: 50938...73d
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #19 Skrevet 15. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det er feil "at da er de mer føyelige". Anonymkode: 50938...73d Du mangler erfaring. Det er ikke feil at unghunder har lettere for å innrette seg i en flokk. De kan tøffe seg og tilsynelatende opptre kranglete, men det er bare for show og går fort over, de er i utvikling. Voksne hunder på 5 år og mer, og særlig hanner, kan være ei hard nøtt hvis de er vant til å regjere alene. Ut over det så er ikke hunder ulver hva angår flokkmentalitet. Hunder har atskillig lavere terskel for aggresjon og et mindre nyansert kroppsspråk. Man har lite erfaring med å holde flere hunder og en rimelig naiv innstilling hvis man tror det skal være uproblematisk å få mange til å få over ens sånn uten videre, real life fungerer ikke sånn dessverre. Anonymkode: 5fc92...10b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå