AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #1 Skrevet 14. november 2017 Håper på å få noen tips og råd her da jeg er veldig lite oppdatert på denne fronten. Jobber i dag 100% fast kontorjobb med enkel saksbehandling, E-postbesvarelser etc. Har en stund vurdert å ta utdannelse som advokatsekretær på fagskole 1 år. Utdannelsen koster ca 100.000 med klasseromsundervisning (2 timers reisevei for meg) eller ca 50.000 som nettstudie. Men nå ser jeg på muligheten til å utdanne meg som kontor og administrasjonsarbeider med fagbrev. Slik jeg forstår det trenger jeg da kun et kurs hos f.eks folkeuniversitetet, en teorieksamen og fagprøven siden jeg allerede har 5 års erfaring innenfor dette yrket? Eller har jeg misforstått? Hva ser best ut på papiret, fagskole eller fagbrev? og hva gir best jobbmuligheter? Målet er å søke jobb etterhvert som assistent/sekretær/sentralbord. Fordelen med fagbrev er at dette er en billigere løsning, men synes samtidig at advokatsekretær virker mer interressant. Kontor og administrasjonsmedarbeider gir kanskje større mulighet for flere forskjellige type jobber, inkludert advokatsekretær selv om jus-delen mangler? Jeg tenker å jobbe fulltid eller 80% i min nåværende jobb under utdannelsen. Håper noen med erfaring kan gjøre meg litt klokere her :-) Anonymkode: 1c1fa...792
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #2 Skrevet 14. november 2017 For å si det slik: du trenger ikke advokatsekretærutdannelse for å jobbe som advokatsekretær. De fleste som jobber i sekretærfunksjoner på et advokatkontor er rekruttert dit på bakgrunn av at de har gjort en utmerket jobb som sekretær hos andre virksomheter og har vist evne til lojalitet, diskresjon, grundighet og effektivitet. Personlig ville jeg i alle fall langt heller foretrukket en person med et fagbrev. Veien fram til fagbrev ville jeg kontaktet Fylkeskommunen om for å være helt på den sikre siden. Jeg har lest teksten på Folkeuniversitetets nettsider, men jeg ville ikke følt meg for trygg før jeg hadde fått en grundig gjennomgang om hva som skal til fra de som faktisk godkjenner utdannelsen. Anonymkode: 060d0...431 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #3 Skrevet 14. november 2017 Hei! Jeg tok for 3 år siden deltidstudieversjonen av Advokatsekretær på Treider fagskoler: Juridisk kontormedarbeider. Forskjellen på Advokatsekretær og Juridisk kontormedarbeider er visst bare at man får praksis på advokatkontor på advokatsekretærstudiet. Uansett, studiet var spennende og lærerikt, men vet ikke om jeg vil anbefale det videre...Jeg har i ettertid fått noen intervjuer på advokatkontorer, men ikke noen jobb. Og jeg har søkt MYE. Det kan være det blir lettere for deg, siden du allerede har jobber på kontor. Slik jeg forstår det, så er det altfor få jobber som advokatsekretær ute i forhold til antallet advokatskretærer Treider fagskoler "spyr" ut. Anonymkode: 2b901...203
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #4 Skrevet 15. november 2017 On 11/14/2017 at 10:48 AM, AnonymBruker said: For å si det slik: du trenger ikke advokatsekretærutdannelse for å jobbe som advokatsekretær. De fleste som jobber i sekretærfunksjoner på et advokatkontor er rekruttert dit på bakgrunn av at de har gjort en utmerket jobb som sekretær hos andre virksomheter og har vist evne til lojalitet, diskresjon, grundighet og effektivitet. Personlig ville jeg i alle fall langt heller foretrukket en person med et fagbrev. Veien fram til fagbrev ville jeg kontaktet Fylkeskommunen om for å være helt på den sikre siden. Jeg har lest teksten på Folkeuniversitetets nettsider, men jeg ville ikke følt meg for trygg før jeg hadde fått en grundig gjennomgang om hva som skal til fra de som faktisk godkjenner utdannelsen. Anonymkode: 060d0...431 22 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg tok for 3 år siden deltidstudieversjonen av Advokatsekretær på Treider fagskoler: Juridisk kontormedarbeider. Forskjellen på Advokatsekretær og Juridisk kontormedarbeider er visst bare at man får praksis på advokatkontor på advokatsekretærstudiet. Uansett, studiet var spennende og lærerikt, men vet ikke om jeg vil anbefale det videre...Jeg har i ettertid fått noen intervjuer på advokatkontorer, men ikke noen jobb. Og jeg har søkt MYE. Det kan være det blir lettere for deg, siden du allerede har jobber på kontor. Slik jeg forstår det, så er det altfor få jobber som advokatsekretær ute i forhold til antallet advokatskretærer Treider fagskoler "spyr" ut. Anonymkode: 2b901...203 Tusen takk for svar! Det bekrefter igrunn det jeg tenkte meg. Får avvente litt, søker jo litt kontorjobber nå så kanskje det dukker opp noe spennende Heldigvis så haster det ikke helt enda og jeg har jo min nåværende jobb enn sålenge. Tar gjerne imot flere råd og erfaringer om noen har! Anonymkode: 1c1fa...792
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå