Gå til innhold

Jenta mi sier hun ikke kan svelge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har ei jente på snart 5 år som hele sitt liv har elsket mat og spist det hun har fått servert. Den siste uken har hun begynt å si at hun ikke klarer å svelge maten - som for meg er bekymringsverdig. Vi har hos legen fredag i forrige uke, men legen kunne ikke se noe i halsen og barnet er i god form og i godt humør (helt til hun skal spise), og har ikke hatt feber. Legen så derfor ikke noe grunn til å utrede henne noe mer..men for meg er dette galt, da hun fortsatt ikke klarer å svelge maten. Er det noen her som har hatt lignende opplevelser med sine barn, eller andre? Har googlet dette litt, og har lest div. om sykdommer i halsen...og jeg er så redd hun er syk, eller har noe galt i halsen. Selv sier hun at det ikke er vondt eller ekkelt, men at hun rett og slett ikke klarer å svelge. Vi må til lege i morgen dersom ingen endringer iløpet av dagen.

Hører også at hun av og til svelger og svelger spyttet sitt/det høres ut som det kommer slim opp i halsen..

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 

Anonymkode: b16bc...00a

Videoannonse
Annonse
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Da går du til legen med henne, og gir deg ikke før de har funnet ut hva det er.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Har hun alltid slimet mye? Har hun/har hun tidligere hatt noen andre symptomer? Ikke bare fra halsen, men fra hvor som helst? 

Anonymkode: d2b5b...a80

Skrevet
Akkurat nå, Calandria skrev:

Da går du til legen med henne. 

Har jo skrevet at jeg skal til lege i morgen, spørsmålet er vel om noen har erfaringer med dette. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har hun alltid slimet mye? Har hun/har hun tidligere hatt noen andre symptomer? Ikke bare fra halsen, men fra hvor som helst? 

Nei, har ikke merket noe til slim på denne måten før. Hun plages med mollusker og eksem under knehasen også, uten at jeg vet om det har noe sammenheng. Ellers er hun en frisk og glad jente

Skrevet

Er det mye lungeproblemer i familien? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det mye lungeproblemer i familien? 

Min mor har hatt sarkoidose i lungerota, men det er det eneste

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg har ei jente på snart 5 år som hele sitt liv har elsket mat og spist det hun har fått servert. Den siste uken har hun begynt å si at hun ikke klarer å svelge maten - som for meg er bekymringsverdig. Vi har hos legen fredag i forrige uke, men legen kunne ikke se noe i halsen og barnet er i god form og i godt humør (helt til hun skal spise), og har ikke hatt feber. Legen så derfor ikke noe grunn til å utrede henne noe mer..men for meg er dette galt, da hun fortsatt ikke klarer å svelge maten. Er det noen her som har hatt lignende opplevelser med sine barn, eller andre? Har googlet dette litt, og har lest div. om sykdommer i halsen...og jeg er så redd hun er syk, eller har noe galt i halsen. Selv sier hun at det ikke er vondt eller ekkelt, men at hun rett og slett ikke klarer å svelge. Vi må til lege i morgen dersom ingen endringer iløpet av dagen.

Hører også at hun av og til svelger og svelger spyttet sitt/det høres ut som det kommer slim opp i halsen..

Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 

Nå er jeg enkel av meg da, men jeg ville satt fram en skål med noe hun liker godt og gitt henne litt alenetid. Jeg opplever at mange unger blir stresset / «lever seg inn» i rollen hvis voksne hjelper til å underbygge situasjonen.

• Liker 16
Skrevet (endret)

Når hun sier hun ikke klarer å svelge maten - er det at det stopper opp før hun får maten bak i svelget, eller er det at det er vondt/hoster når maten kommer ned i svelget? Jeg ser du skriver at hun ikke har vondt, men det kan ære vanskelig for barn å ordlegge seg korrekt i slike sammenhenger. Ekkelt kan bety vondt.  Skjønner det kan være vanskelig å finne ut av akkurat dette, men hvis maten stopper opp før hun får den bak i svelget så er det to alternativer; 1, det er noe fysisk som butter i mot (vanskelig å kontrollere tunga, store mandler), eller at hun psykisk kvier seg for å få maten bak.  Hvis hun tidligere ikke hart hatt problemer med å spise, og det er snakk om alternativ 1 er dette noe legen burde kunne se. 

Hvis det er slik at det er vondt/ubehagelig/stopper opp når maten kommer ned i svelget er det ikke noe legen kan se. Da kan det være snakk om en halsbetennelse for eksempel. Hvis dette vedvarer bør det vurderes en fluoroskopi der man gjennom rønkten kan se selve svelgeprosessen og eventuelt oppdage avvikende svelgemønster. Det du kan gjøre er å teste ut ulike konsisenser på mat, og se om det er enklere med for eksempel yoghurt eller grøt.  Det kan være nyttig informasjon for legen.

Edit: Du skriver ikke noe om hun klarer å drikke. Antar hun gjør det?  Høres ut som hun rett og slett plages med irritasjon eller infeksjon.

Endret av Honningmor
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Honningmor skrev:

Når hun sier hun ikke klarer å svelge maten - er det at det stopper opp før hun får maten bak i svelget, eller er det at det er vondt/hoster når maten kommer ned i svelget? Jeg ser du skriver at hun ikke har vondt, men det kan ære vanskelig for barn å ordlegge seg korrekt i slike sammenhenger. Ekkelt kan bety vondt.  Skjønner det kan være vanskelig å finne ut av akkurat dette, men hvis maten stopper opp før hun får den bak i svelget så er det to alternativer; 1, det er noe fysisk som butter i mot (vanskelig å kontrollere tunga, store mandler), eller at hun psykisk kvier seg for å få maten bak.  Hvis hun tidligere ikke hart hatt problemer med å spise, og det er snakk om alternativ 1 er dette noe legen burde kunne se. 

Hvis det er slik at det er vondt/ubehagelig/stopper opp når maten kommer ned i svelget er det ikke noe legen kan se. Da kan det være snakk om en halsbetennelse for eksempel. Hvis dette vedvarer bør det vurderes en fluoroskopi der man gjennom rønkten kan se selve svelgeprosessen og eventuelt oppdage avvikende svelgemønster. Det du kan gjøre er å teste ut ulike konsisenser på mat, og se om det er enklere med for eksempel yoghurt eller grøt.  Det kan være nyttig informasjon for legen.

Begge deler kan også komme av overdreven slimproduksjon. 

Skrevet

Men barnet har spist eller? 

Anonymkode: 3c9c4...f9a

• Liker 2
Skrevet

Er hun forresten født i Norge og har vært gjennom den norske nyfødtscreeningen? 

Skrevet

Barnet har spist yoghurt, et par skjeer havregrøt og drukket endel melk og vann. I går prøvde vi med potetgull for å se om hun klarte å svelge noe annet enn flytende, og de tygde hun - og før hun svelget det, måtte hun "skylle ned" med vann. Så det er tydelig at noe ikke er helt rett. 

Barnet er født i Norge og har fulgt helseoppfølgingen her.  

Skrevet

Jeg hadde det sånn da jeg var barn. Men foreldrene mine tok det ikke på alvor mht lege.De var opptatt med skilsmisse osv.  Så jeg tror i ettertid at det var angst. Globulus-følelse i halsen. Slet i mange år med dette og slet med å holde vekten. Og jeg satt mat fast i halsen - det var reelt selv om jeg tror opphavet til det var angst (eller at det etterhvert ble angst av det og dermed ikke gikk over. Hadde også store mandler).

Godt du ta datteren din på alvor! Masse lykke til!

Anonymkode: 74b08...650

• Liker 2
Skrevet

Kan det være psykisk? Høres kanskje dumt ut,men da jeg var på den alderen så kom jeg inn i en liten fase hvor jeg ikke turte å svelge mat eller annet fast føde, fordi jeg var så redd for å sette i halsen.  Satt med maten leenge i munnen, til det ble helt løst opp , så svelget jeg litt etter litt. Det hendte også at jeg spyttet ut mat og godterier  noen ganger også. Kan det være noe sånt ?

• Liker 2
Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Begge deler kan også komme av overdreven slimproduksjon. 

Om slimproduksjon er problemet er vel melk noe man skal unngå, om jeg husker rett?

Anonymkode: fd4f4...503

• Liker 3
Skrevet

Wintergirl - har mistenkt det du skriver fordi hun også kvier seg til å hoste hvis hun skulle få noe i halsen, dvs. at hun gjemmer seg unna og holder hosten tilbake, istedenfor å faktisk hoste..hun er redd noen skal se på henne. Har snakket mye med henne om dette - at når kroppen vil hoste, så må vi la kroppen hoste, fordi det er kroppen sin måte å "hjelpe" oss på..samme som en nys, den må vi også la komme. 

Snakket også med barnehagen i dag, og de skulle observere henne under måltidene der for å se om hun har samme tendensene som hjemme. Hvis hun har det, så begynner "etterforskingen" til den store gullmedaljen i dag, og lege i morgen. Trasig hvis det er noe alvorlig, også "feier" man det vekk med å fundere på hva det kan være - når barnet faktisk har det vondt <3

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wintergirl - har mistenkt det du skriver fordi hun også kvier seg til å hoste hvis hun skulle få noe i halsen, dvs. at hun gjemmer seg unna og holder hosten tilbake, istedenfor å faktisk hoste..hun er redd noen skal se på henne. Har snakket mye med henne om dette - at når kroppen vil hoste, så må vi la kroppen hoste, fordi det er kroppen sin måte å "hjelpe" oss på..samme som en nys, den må vi også la komme. 

Snakket også med barnehagen i dag, og de skulle observere henne under måltidene der for å se om hun har samme tendensene som hjemme. Hvis hun har det, så begynner "etterforskingen" til den store gullmedaljen i dag, og lege i morgen. Trasig hvis det er noe alvorlig, også "feier" man det vekk med å fundere på hva det kan være - når barnet faktisk har det vondt <3

Håper at dere finner ut av det. Ikke mye moro for en liten jente å gå uten mat nok i magen heller. Håper heller ikke det er noe som gir henne smerter, men heller at det en en "dum " ting som små barn innimellom kan få for seg. Fint du er så bastant og sjekker alle tegn og symptomer. Oppdater oss gjerne. Lykke til

Skrevet

Takk :) og takk for alle svar! Jeg oppdaterer dere. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Takk :) og takk for alle svar! Jeg oppdaterer dere. 

Ikke gi deg hos legen!

Kan det var kusma?

Anonymkode: 51256...59c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...