Gjest gjest2 Skrevet 27. januar 2005 #1 Skrevet 27. januar 2005 HEI! Situasjonen er slik at jeg har tenkt til å studere i bergen på handelshøgskolen til høsten. Hadde tenkt til å kjøpe meg en liten leilighet eller no. Har regnet på det å funnet ut at jeg kan kjøpe en leilighet til 1200000, lenger kan jeg ikke strekke meg på grunn av for høye avdrag og renter. Men så har det seg slik at kjæresten min har også lyst til å flytte til bergen for å studere. Hvis han gjør det må vi nok ha en litt større leilighet enn jeg har titte på. Renger med at vi kan finne noe rundt 1500000. Problemet er at jeg har ikke råd til en så dyr leilighet. Og kjæresten min har ikke råd til å kjøpe halvparten, da får han jo 750 000 i lån. Jeg har en formue på 400 000 så jeg slipper å få så mye gjeld. Det vi har tenkt og diskutert litt på er at jeg skal kjøpe 70 % av leiligheten og han 30 %. Er det en mulig løsning som er å anbefale, eller er det noen som har noen andre forslag?
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #2 Skrevet 27. januar 2005 Jeg synes det er en glimrende løsning, men da bør dere også fordele utgiftene til bolig i samme forhold. Jeg eier 33,3 prosent av vårt hus, mens mannen min eier 66,7 prosent. Han tjener mye mer enn meg og betaler mer enn meg på huset.
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #3 Skrevet 27. januar 2005 Bare sørg for at alle papirer er i orden. Slik at dere har det i boks om noe skulle skje senere.
Gjest gjest2 Skrevet 27. januar 2005 #4 Skrevet 27. januar 2005 Ja, selvfølgelig skal vi få papierene i orden. Men vi tenkt å dele utgiftene likt vi, det var han som foreslo. syns jo det er riktig at vi skal dele likt på kommunale avgifter. Han kommer jo til å bo der like mye somm meg. Hva vi gjør med oppussing, har vi ikke diskutert. Den egentlige planen våres var at jeg skal betale 70 % av leiligheten, og så deler vi utgiftene mellom oss. Og når vi selger det får jeg 70 % av salgsummen. Burde vi dele kommunale avgifter og andre avgifter i 70-30% forhold også?
Gjest Anonymous Skrevet 28. januar 2005 #5 Skrevet 28. januar 2005 Andre utgifter må dere finne ut av selv, hvis dere tjener ca det samme (studenter på studielån gjør vel det). Kommunale utgifter omfattes vanligvis av husleien når man bor i leilighet. Det viktigste er vel at dere har hvert deres lån som dere selv betaler på. Da blir hele greia veldig enkelt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå