Mari Y Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Så jeg kom nettopp tilfeldig over en sak fra USA fra 2016 om en mann som hadde angrepet tidligere seksualforbrytere, Jason Vukovich. Han ble straffet for det med 35 år i fengsel. Så hva tenker jeg? Jeg har egentlig ikke så mye sympati med enkelte av de som ble tatt. På mange måter er det fullstendig forståelig det han gjorde. Noen av 'ofrene' var folk som begikk eller forsøkte å begå overgrep mot barn. Jeg vet egentlig ikke om det er alt her i verden som kan tilgis, men det er bare meg. Alt kommer vel ann på hva du legger i ordet tilgivelse. På en annen side er det dumt det han har gjort. Han velger å være på kant med loven, og jeg kan ikke se hvordan dette gjør samfunnet tryggere om alle skulle hevne seg på alle som har gjort noe alvorlig galt i løpet av livet. Tenk f eks drap, voldtekt, konevold, bare mobbing. Der finnes det mange som ønsker hevn, men jeg er sikker på at vi hadde hatt et skikkelig anarki om alle skulle reagert slik. Kort oppsummert: Han forteller selv at han var offer for overgrep. Han har min fulle forståelse. Jeg vet hvordan mange får mye av barndommen sin ødelagt pga vold og overgrep. Men det er ikke dermed sagt at dette var så gjennomtenkt
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Du kan ikke sammeligne Norge med Usa. Period. Anonymkode: 3df06...332 2
Mari Y Skrevet 13. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan ikke sammeligne Norge med Usa. Period. Anonymkode: 3df06...332 Er ikke det jeg spør om
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 Just now, Mari Y said: Er ikke det jeg spør om men det er mitt svar Anonymkode: 3df06...332
Mari Y Skrevet 13. november 2017 Forfatter #5 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: men det er mitt svar Anonymkode: 3df06...332 Javel
Mari Y Skrevet 13. november 2017 Forfatter #6 Skrevet 13. november 2017 Så hva mener dere? Var det riktig eller var det galt det han gjorde?
Skap-plass Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 (endret) Jeg synes seksuelle overgripere fortjener bank, ja. Oppfordrer selvsagt ikke til selvtekt. Endret 14. november 2017 av Skap-plass 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 Syntes alle seksualovergripere fortjener døden ja Anonymkode: 21028...432 2
Nicathv Skrevet 14. november 2017 #9 Skrevet 14. november 2017 De fortjener det nok, men som generell regel er jeg mot selvtekt. 2
Mari Y Skrevet 14. november 2017 Forfatter #10 Skrevet 14. november 2017 41 minutter siden, Nicathv skrev: De fortjener det nok, men som generell regel er jeg mot selvtekt. Jeg tenker at det er opp til loven å håndheve straff, ja. Selv om jeg ikke har sympati med overgripere
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 2 timer siden, Mari Y skrev: Så jeg kom nettopp tilfeldig over en sak fra USA fra 2016 om en mann som hadde angrepet tidligere seksualforbrytere, Jason Vukovich. Han ble straffet for det med 35 år i fengsel. Så hva tenker jeg? Jeg har egentlig ikke så mye sympati med enkelte av de som ble tatt. På mange måter er det fullstendig forståelig det han gjorde. Noen av 'ofrene' var folk som begikk eller forsøkte å begå overgrep mot barn. Jeg vet egentlig ikke om det er alt her i verden som kan tilgis, men det er bare meg. Alt kommer vel ann på hva du legger i ordet tilgivelse. På en annen side er det dumt det han har gjort. Han velger å være på kant med loven, og jeg kan ikke se hvordan dette gjør samfunnet tryggere om alle skulle hevne seg på alle som har gjort noe alvorlig galt i løpet av livet. Tenk f eks drap, voldtekt, konevold, bare mobbing. Der finnes det mange som ønsker hevn, men jeg er sikker på at vi hadde hatt et skikkelig anarki om alle skulle reagert slik. Kort oppsummert: Han forteller selv at han var offer for overgrep. Han har min fulle forståelse. Jeg vet hvordan mange får mye av barndommen sin ødelagt pga vold og overgrep. Men det er ikke dermed sagt at dette var så gjennomtenkt Folk som begår kriminelle handlinger i siviliserte samfunn blir straffet av staten. staten har ikke som oppgave å gjøre resten av livet til de kriminelle et helvete og værst mulig for dem, men rehabilitere dem og gjøre dem god nok til å være i samfunnet. lange fengselsstraffer er også mer enn nok straff i seg selv og god tid for at han eventuelt blir rehabilitert og kan bidra i samfuinnet som en god borger. at noen skal drepe ham fordi han har gjort noe tidligere er å begå en meget alvorlig kriminell handling mot en som har begått en mindre alvorlig kriminell handling. det spiller ingen rolle om de ultra følsomme kvinnefølelsene dine mener noe annet. et sivilisert samfunn så tar man ikke loven i egne hender slik som cowboyer gjore før i tiden, eller slik som yala land nede i midtøsten gjør . det blir helt feil. 35 års fengsel var vell på sin plass. eller 35 år for drap er litt mye . men han bør få samme straff som han ellers ville fått for drap:) Anonymkode: f5622...643
Mari Y Skrevet 14. november 2017 Forfatter #12 Skrevet 14. november 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som begår kriminelle handlinger i siviliserte samfunn blir straffet av staten. staten har ikke som oppgave å gjøre resten av livet til de kriminelle et helvete og værst mulig for dem, men rehabilitere dem og gjøre dem god nok til å være i samfunnet. lange fengselsstraffer er også mer enn nok straff i seg selv og god tid for at han eventuelt blir rehabilitert og kan bidra i samfuinnet som en god borger. at noen skal drepe ham fordi han har gjort noe tidligere er å begå en meget alvorlig kriminell handling mot en som har begått en mindre alvorlig kriminell handling. det spiller ingen rolle om de ultra følsomme kvinnefølelsene dine mener noe annet. et sivilisert samfunn så tar man ikke loven i egne hender slik som cowboyer gjore før i tiden, eller slik som yala land nede i midtøsten gjør . det blir helt feil. 35 års fengsel var vell på sin plass. eller 35 år for drap er litt mye . men han bør få samme straff som han ellers ville fått for drap:) Anonymkode: f5622...643 Mange gode poenger her. Jeg mener forøvrig at det er forståelig at han handlet som han gjorde, men synet er at det primært sett er Staten som bør ta seg av dette. Selv om ønske om hevn ikke er vanskelig å skjønne. 1
Mari Y Skrevet 16. november 2017 Forfatter #13 Skrevet 16. november 2017 Man kan forøvrig la lovens lange arm ta seg av straffen uten at man har sympati med drapsmenn eller overgripere.
Mari Y Skrevet 16. november 2017 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2017 På 14.11.2017 den 3.26, AnonymBruker skrev: Folk som begår kriminelle handlinger i siviliserte samfunn blir straffet av staten. staten har ikke som oppgave å gjøre resten av livet til de kriminelle et helvete og værst mulig for dem, men rehabilitere dem og gjøre dem god nok til å være i samfunnet. lange fengselsstraffer er også mer enn nok straff i seg selv og god tid for at han eventuelt blir rehabilitert og kan bidra i samfuinnet som en god borger. at noen skal drepe ham fordi han har gjort noe tidligere er å begå en meget alvorlig kriminell handling mot en som har begått en mindre alvorlig kriminell handling. det spiller ingen rolle om de ultra følsomme kvinnefølelsene dine mener noe annet. et sivilisert samfunn så tar man ikke loven i egne hender slik som cowboyer gjore før i tiden, eller slik som yala land nede i midtøsten gjør . det blir helt feil. 35 års fengsel var vell på sin plass. eller 35 år for drap er litt mye . men han bør få samme straff som han ellers ville fått for drap:) Anonymkode: f5622...643 Han drepte dem ikke, såvidt jeg vet. Han brøt seg inn i hjemmet deres, og banket dem opp. Også: I USA er det tydeligvis mengde straff for antall mennesker man rammer såvidt jeg har skjønt, da var det sikkert derfor han fikk 35 år.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #15 Skrevet 16. november 2017 Hvis vi alle skulle få det vi fortjente ville de færreste av oss befunnet oss utenfor fengsel. Det er opp til en rett å avgjøre om noen er skyldig og den straff vedkommende skal gjennomgå. Det er ikke opp til enkeltpersoner å avgjøre. Hvis samfunnet lar folk få utføre vold ustraffet mot andre, ikke som i selvforsvar men som en eller annen form for hevn, så vil det bare ende ille, veldig ille. Anonymkode: 56491...2f5 2
Mari Y Skrevet 17. november 2017 Forfatter #16 Skrevet 17. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis vi alle skulle få det vi fortjente ville de færreste av oss befunnet oss utenfor fengsel. Det er opp til en rett å avgjøre om noen er skyldig og den straff vedkommende skal gjennomgå. Det er ikke opp til enkeltpersoner å avgjøre. Hvis samfunnet lar folk få utføre vold ustraffet mot andre, ikke som i selvforsvar men som en eller annen form for hevn, så vil det bare ende ille, veldig ille. Anonymkode: 56491...2f5 Man kunne hatt ostrakhisme. Det at de kriminelle verstingene ikke sendes tilbake til samfunnet. På en måte er det kanskje mer logisk enn at man skal blandes med det øvrige samfunnet. F eks finnes det et par landsbyer for tidligere overgripere i USA. 1
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #17 Skrevet 17. november 2017 På 16.11.2017 den 14.42, AnonymBruker skrev: Hvis vi alle skulle få det vi fortjente ville de færreste av oss befunnet oss utenfor fengsel. Det er opp til en rett å avgjøre om noen er skyldig og den straff vedkommende skal gjennomgå. Det er ikke opp til enkeltpersoner å avgjøre. Hvis samfunnet lar folk få utføre vold ustraffet mot andre, ikke som i selvforsvar men som en eller annen form for hevn, så vil det bare ende ille, veldig ille. Anonymkode: 56491...2f5 Selvtekt ut over selvforsvar (eller forsvar av andre som blir angrepet) er ikke lovlig. Problemet med seksualforbrytere hadde vært løst om de hadde blitt dømt til reell livstid bak murene (dette burde være standard straff etter alle typer voldtekt og ved alle seksuelle overgrep mot barn). Det er neppe så mange som ville oppsøkt overgriperne i fengsel for å jule dem opp der... Anonymkode: 5387a...6b6 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #18 Skrevet 17. november 2017 On 11/16/2017 at 2:42 PM, AnonymBruker said: Hvis vi alle skulle få det vi fortjente ville de færreste av oss befunnet oss utenfor fengsel. Anonymkode: 56491...2f5 Kommentarer som dette gjør at jeg lurer på hvilken verden jeg lever i. Jeg har ikke begått et lovbrudd siden jeg var 10 år og stjal et par legofigurer jeg fant på lekeplassen på skolen. Anonymkode: f65bf...ab6
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #19 Skrevet 17. november 2017 På 14.11.2017 den 3.26, AnonymBruker skrev: Folk som begår kriminelle handlinger i siviliserte samfunn blir straffet av staten. staten har ikke som oppgave å gjøre resten av livet til de kriminelle et helvete og værst mulig for dem, men rehabilitere dem og gjøre dem god nok til å være i samfunnet. lange fengselsstraffer er også mer enn nok straff i seg selv og god tid for at han eventuelt blir rehabilitert og kan bidra i samfuinnet som en god borger. at noen skal drepe ham fordi han har gjort noe tidligere er å begå en meget alvorlig kriminell handling mot en som har begått en mindre alvorlig kriminell handling. det spiller ingen rolle om de ultra følsomme kvinnefølelsene dine mener noe annet. et sivilisert samfunn så tar man ikke loven i egne hender slik som cowboyer gjore før i tiden, eller slik som yala land nede i midtøsten gjør . det blir helt feil. 35 års fengsel var vell på sin plass. eller 35 år for drap er litt mye . men han bør få samme straff som han ellers ville fått for drap:) Anonymkode: f5622...643 Innlegget var bra, frem til dette. Jobb litt mer med hvordan du debatterer som et voksent menneske, så kan man ta,det seriøst. Anonymkode: 6f02e...fe2 1
Mari Y Skrevet 17. november 2017 Forfatter #20 Skrevet 17. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommentarer som dette gjør at jeg lurer på hvilken verden jeg lever i. Jeg har ikke begått et lovbrudd siden jeg var 10 år og stjal et par legofigurer jeg fant på lekeplassen på skolen. Anonymkode: f65bf...ab6 Poenget var vel mer hvis alle skulle ta loven i egne hender som denne fyren gjorde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå