Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 13.11.2017 den 23.49, AnonymBruker skrev:

For meg er det viktigere å jobbe med noe jeg elsker enn lønn. Du burde kanskje spørre datteren din om ønsker og prioriteringer før du gir råd?

Selv er jeg ufør og lever fint med 180k i året, tross ekstra utgifter, så jeg tror man kan klare seg fint med 300k om man er flink med penger. Jeg reiser til syden hvert år og har bil, dyr og alt jeg trenger.

Anonymkode: 70de8...959

Men etablerte du deg på 180 000 i året?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 14.11.2017 den 9.49, AnonymBruker skrev:

Burde uføre få mer penger? Aldri i verden 16 000 i mån er rikelig!

Kan man overleve på 300 000 i lønn? Jeg hadde aldri klart å leve på 17 000 i mån, det er alt for lavt!

Anonymkode: d4047...b42

Det er faktisk litt forskjell på hvilke krav man bør stille til levestandard dersom man har utdannelse og fulltidsjobb, mot det å være ufør. 

Anonymkode: 7fd0e...d38

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Thyra skrev:

Men etablerte du deg på 180 000 i året?

Nei, da jeg var 18 år og flyttet hjemmefra fikk jeg AAP innvilget 8 mnd etter jeg flyttet. 
Jeg har altså aldri vært i arbeid pga alvorlig sykdom fra jeg var barn.

Anonymkode: 70de8...959

Skrevet

Jeg vurderte i fjor eller tidligere i år å studere til dyrepleier. Jeg leste rundt, fant ut at det er dårlig lønn, mye gjennomtrekk i yrket (både pga lønn og at folk ikke trivdes som forventet), det finnes knapt relevante jobber i jobbannonsene, og det krever 3 års spesifik utdannelse. Utdannelse som ikke kan brukes til stort annet.
Veldig mange, inkludert meg selv, finner ut at de må studere på nytt og bytte yrke fordi det første yrket ikke var som forventet. Det fristet lite å risikere å bruke ytterligere 3 år på å bomme på yrke enda en gang.

Endte med at jeg valgte helt andre studier med langt tryggere utsikter.

Skrevet
6 timer siden, Uni skrev:

Jeg vurderte i fjor eller tidligere i år å studere til dyrepleier. Jeg leste rundt, fant ut at det er dårlig lønn, mye gjennomtrekk i yrket (både pga lønn og at folk ikke trivdes som forventet), det finnes knapt relevante jobber i jobbannonsene, og det krever 3 års spesifik utdannelse. Utdannelse som ikke kan brukes til stort annet.
Veldig mange, inkludert meg selv, finner ut at de må studere på nytt og bytte yrke fordi det første yrket ikke var som forventet. Det fristet lite å risikere å bruke ytterligere 3 år på å bomme på yrke enda en gang.

Endte med at jeg valgte helt andre studier med langt tryggere utsikter.

Stemmer, det er en utdannelse som er lite fleksibel - den åpner ikke for så mange alternative jobber. I motsetning til for eksempel sykepleier.

Jeg sier ikke at det var feil å gjøre Dyrepleier til bachelor, men hvis det skal fungere, må både lønn og anseelse øke. Manglende fleksibilitet er et annet og stort problem. I Danmark er det en utdannelse på vgs-nivå, og mtp lønn er det kanskje mer passende. Man kan ikke forvente å få høyskoleutdannede folk med betale dem vgs-lønn (og knapt nok det).

Anonymkode: ffc49...8ee

• Liker 2
Skrevet

Har sett at en del dyreklinikker skriver i jobbannonsene sine at de vil ha noen som har utdannelse som dyrepleier eller sykepleier. Så om hun blir sykepleier har hun flere muligheter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...