AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Jeg har en "venn" (som jeg delvis er tvunget til å samarbeide med pga felles opplegg vi er med i), som alltid må sammenligne det jeg sier med seg selv, eller korrigere meg. F.eks hvis jeg sier at jeg planlegger å gjøre noe på en bestemt måte, så kommer det alltid en eller annen regle om at vedkommende ikke kan gjøre det på den måten fordi sånn og sånn, eller nei uff det blir for ditt eller datt. Eller så skal personen si noe som at "ja du er jo sånn og sånn, mens jeg er mer sånn" (setter seg selv i et bedre lys). Så jeg får liksom med andre ord aldri fortalt noe om meg selv og egen hverdag, uten at det skal komme en eller annen sånn litt nedsettende greie. Eller så skal personen alltid korrigere meg eller diskutere på et eller annet, hvis jeg sier min oppfatning av noe så kommer det alltid et eller annet kritisk motsvar eller en slags insinuasjon på at jeg tar feil. Dette er så grusomt slitsomt!! Hadde jeg bare kunnet fortelle ting uten at det skulle bli sånne slitsomme diskusjonsgreier! Har egentlig ikke lyst å henge med denne personen, men jeg er som sagt delvis tvunget til det. Noen som har råd til hvordan møte/svare/etellerannet denne personen? Kjenner jeg føler for å si fra, men vet at jeg da bare får masse negativt tilbake som om alt handler om meg og ikke personen selv... Og det vet jeg fordi vi nylig hadde en diskusjon der visstnok alt handler om meg... Og jeg mistenker litt at denne personen utnytter det faktum at konfrontasjoner ikke er min sterke side (noe jeg både har sagt selv, og som er veldig lett å oppfatte for den som er opptatt av sånt)... Anonymkode: 312fc...cb2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Kan hende personen bare prøver å bruke sine erfaringer på å få til en bedre løsning og ikke mener å overkjøre deg på noe måte. Hvis du føler deg overkjørt eller uhørt så si tilbake det at "hm, ja det var ikke så dumt, men la oss prøve min måte denne gangen for jeg jobber bedre sånn" eller "nei det hørtes ikke så lurt ut". Det er helt vanlig å sammenligne andre personer og nye situasjoner eller oppgaver med ting man har gjort eller erfaring eller hørt om tidligere. Anonymkode: 46dae...ac2 1
Gjest Sugemerke Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Da sier jeg alltid: ja, det er din mening/så flott at du velger å gjøre det sånn osv og føyer til at JEG dog velger/mener mitt. Og så diskuterer jeg det ikke noe mer.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hende personen bare prøver å bruke sine erfaringer på å få til en bedre løsning og ikke mener å overkjøre deg på noe måte. Hvis du føler deg overkjørt eller uhørt så si tilbake det at "hm, ja det var ikke så dumt, men la oss prøve min måte denne gangen for jeg jobber bedre sånn" eller "nei det hørtes ikke så lurt ut". Det er helt vanlig å sammenligne andre personer og nye situasjoner eller oppgaver med ting man har gjort eller erfaring eller hørt om tidligere. Anonymkode: 46dae...ac2 Hva som er vanlig er én ting, hva som er ufattelig slitsomt er noe annet. Det skal ikke være så slitsomt å samhandle med noen, såpass vet jeg Anonymkode: 312fc...cb2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, Sugemerke skrev: Da sier jeg alltid: ja, det er din mening/så flott at du velger å gjøre det sånn osv og føyer til at JEG dog velger/mener mitt. Og så diskuterer jeg det ikke noe mer. Problemet er bare at det funker ikke å si det heller, for da kommer det bare massemasse argumentasjon tilbake. "Jammen jeg sier jo ikke det da" eller "jammen det var ikke det jeg sa" eller ett eller annet.. Åhhh er så drittlei Anonymkode: 312fc...cb2
Gjest Sugemerke Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Problemet er bare at det funker ikke å si det heller, for da kommer det bare massemasse argumentasjon tilbake. "Jammen jeg sier jo ikke det da" eller "jammen det var ikke det jeg sa" eller ett eller annet.. Åhhh er så drittlei Anonymkode: 312fc...cb2 Og da sier du: ok og smiler bredt, men du forsetter der du slapp. Du velger selv hvor mye oppmerksomhet du vil gi vedkommende. Avbryter han sier du: beklager, men du avbrøt, det jeg forsøkte å si var.. så henvender du deg til dem du snakket med. Han kan du jo bare snu ryggen til.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Sugemerke skrev: Og da sier du: ok og smiler bredt, men du forsetter der du slapp. Du velger selv hvor mye oppmerksomhet du vil gi vedkommende. Avbryter han sier du: beklager, men du avbrøt, det jeg forsøkte å si var.. så henvender du deg til dem du snakket med. Han kan du jo bare snu ryggen til. Det er bare meg og denne personen dessverre. Sikkert masse greier som ikke kommer frem her, vanskelig å få frem, men denne personen er også ekstremt bestemt på at h*n alltid har rett (ikke sånn at personen sier det direkte, men du får ikke en diskusjon med denne personen hvor vedkommende åpent reflekterer over nyanser og at h*n kanskje tar feil). Jeg er iallefall ydmyk og har lett for å "gi meg" på ting dersom jeg tenker at jeg kan ha tatt feil. Og ja, det er sikkert en skikkelig mismatch dette her, for jeg er nok også veldig lett å irritere med sånt. Altså at jeg lar det gå innpå meg. Anonymkode: 312fc...cb2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 Poenget mitt var vel at det er veldig lite som går an å snakke om uten å bli totalt overkjørt @Sugemerke. Det vil si, i det ene øyeblikket kan jeg si "ok" og gå videre, men i det neste blir jeg overkjørt igjen. Eller at det at jeg bare sier "ok" er å akseptere en overkjørsel, om man kan si det sånn Anonymkode: 312fc...cb2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 Sikker på at det ikke er du som er korrigerende på denne vennen og får personen til å reagere da? Er alltid to sider og to syn av en slik sak... Anonymkode: d45d7...22b
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sikker på at det ikke er du som er korrigerende på denne vennen og får personen til å reagere da? Er alltid to sider og to syn av en slik sak... Anonymkode: d45d7...22b Nei, det er nok ikke jeg som korrigerer. Anonymkode: 312fc...cb2
bortebra Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 Slike personer har jeg takla med å komme dem i forkjøpet, og ta selvkritikken selv. Nesten som en rolle jeg spiller, men fordi det ikke har nytta å krangle eller diskutere eller forsvare meg selv, overdriver jeg heller egenkritikken, og da har de som regel holdt kjeft. Omvendt psykologi ftw.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #12 Skrevet 14. november 2017 Akkurat nå, bortebra skrev: Slike personer har jeg takla med å komme dem i forkjøpet, og ta selvkritikken selv. Nesten som en rolle jeg spiller, men fordi det ikke har nytta å krangle eller diskutere eller forsvare meg selv, overdriver jeg heller egenkritikken, og da har de som regel holdt kjeft. Omvendt psykologi ftw. Tror jeg skjønner poenget ditt, problemet er bare at det er på en måte sånn jeg er fra før. Jeg gir meg lett og er ganske selvkritisk til det meste, er ydmyk osv. Så jeg tror jeg er lett å kontrollere på et vis, men mistenker kanskje at det er noe i meg som trigger enkelte til dette. For jeg gir meg io ikke med en gang heller liksom, har ganske høy integritet selv, men de som er sånn merker nok at hvis de prøver hardt nok så klarer de liksom å kontrollere meg.... vet ikke om det gir mening? Anonymkode: 312fc...cb2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #13 Skrevet 14. november 2017 Hva er dette greiene dere jobber med? Kan du bytte «jobb» på noen måte eller? Anonymkode: b32a2...eec
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #14 Skrevet 14. november 2017 Så slitsomt. Jeg ville faktisk ha sluttet å fortelle sånne ting til henne. Hold deg på det helt generelle i stedet. Anonymkode: a2fd3...0b2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. november 2017 #15 Skrevet 14. november 2017 Spør om hun kan slutte å være så jævla nedlatende så dere får det overstått.
Hactar Skrevet 14. november 2017 #16 Skrevet 14. november 2017 Kan du i større grad bare la være å si noe om hvordan du har tenkt å løse oppgavene? Bare sette i gang, og hvis han kommer med noe kritikk, bare si javel, men jeg gjør det slik? Og om han ikke gir seg, så si at da får han overta og gjøre det selv?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #17 Skrevet 14. november 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er bare at det funker ikke å si det heller, for da kommer det bare massemasse argumentasjon tilbake. "Jammen jeg sier jo ikke det da" eller "jammen det var ikke det jeg sa" eller ett eller annet.. Åhhh er så drittlei Anonymkode: 312fc...cb2 Du behøver ikke annerkjenne argumentasjon. Du ber ikke om input, ergo står du fritt til å ignorere den. Si «så flott for deg» eller «det er bra den metoden funker for deg» og så gjør du det sånn du hadde tenkt å gjøre det. Dersom de etter det forsøker å ta oppgaven fra deg elle gripe inn så må du bli krass. Da må du sette øya i dem og si at sånt, det gjør man ikke og at dette er ugreit. Ikke vær redd for å heve stemmen, si «ohy: nå snakker jeg så nå holder du munn!» og gi dem en real skeftesmelle. Om personen er en mann, så funker kjeft bedre enn noe annet, så i tilfelle mann: gi blanke i eksemplene over på diplomati og kjeft han huden full. Menn respekter kjeft. Anonymkode: cba29...209
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #18 Skrevet 14. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er dette greiene dere jobber med? Kan du bytte «jobb» på noen måte eller? Anonymkode: b32a2...eec Det er en studiesituasjon, så nei det er ikke noe jeg kan "bytte" bort. Men heldigvis ikke så langvarig da. Anonymkode: 312fc...cb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå