Gjest Overrasket Skrevet 15. november 2017 #101 Del Skrevet 15. november 2017 Jeg synes hun reagerte litt kraftig. Jeg går IKKE god for å dele nakenbilder uten tillatelse og det jeg sier her er ikke ment å frita noen for skyld/straffeksyld, men når skaden først har skjedd synes jeg reaksjonen var litt feil. HUN tok bildene og HUN valgte å dele de eller lagre de på et uforsvalig vis. Nå har jeg ikke sett bildene, men jeg kan bare anta at kroppen hennes er noe å være stolt av. Så for all del anmeld de skyldige, det er jeg helt for, men skal man ha/lagre/sende nakenbilder må man nesten ta høyde for at ting kan skje, og ikke bli hysterisk når bildene får konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fitnessjenta Skrevet 15. november 2017 #102 Del Skrevet 15. november 2017 3 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg synes hun reagerte litt kraftig. Jeg går IKKE god for å dele nakenbilder uten tillatelse og det jeg sier her er ikke ment å frita noen for skyld/straffeksyld, men når skaden først har skjedd synes jeg reaksjonen var litt feil. HUN tok bildene og HUN valgte å dele de eller lagre de på et uforsvalig vis. Nå har jeg ikke sett bildene, men jeg kan bare anta at kroppen hennes er noe å være stolt av. Så for all del anmeld de skyldige, det er jeg helt for, men skal man ha/lagre/sende nakenbilder må man nesten ta høyde for at ting kan skje, og ikke bli hysterisk når bildene får konsekvenser. Usmakelig kommentar. Det er et overgrep, og det føles helt jævlig. Du har tydeligvis ikke peiling på hvordan det føles og da burde du heller være stille enn å uttale deg om hvordan hun burde føle seg. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 15. november 2017 #103 Del Skrevet 15. november 2017 2 minutes ago, fitnessjenta said: Usmakelig kommentar. Det er et overgrep, og det føles helt jævlig. Du har tydeligvis ikke peiling på hvordan det føles og da burde du heller være stille enn å uttale deg om hvordan hun burde føle seg. Jeg synes ikke noe av det jeg sa var feil. Man må nok dessverre forstå at her i livet kan ting få konsekvenser. Det er helt greit å ta nakenbilder, og det er helt feil å dele de uten samtykke, men man løper en risiko og bør tenke over det. Og – det er bare kropp, ikke sant. Er det så vanskelig med nakenbilder at man vurderer å ikke kunne møte på jobb (her spille håndball) dersom noen ser dem, så bør man åpenbart ikke ta dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scherbatsky Skrevet 15. november 2017 #104 Del Skrevet 15. november 2017 6 hours ago, chisandra said: 15 personer anmeldt for å ha delt bildene. At hun orker å ta opp kampen kan kanskje få en fjott eller to til å tenke seg grundigere om når det kommer til disse tingene. http://www.tv2.no/nyheter/9491963/ Takk til Nora Mørk for at hun viser muskler og tørr å stå opp for seg selv, og andre som ikke får den samme muligheten. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
potetstappe Skrevet 15. november 2017 #105 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) 20 minutes ago, Overrasket said: Jeg synes hun reagerte litt kraftig. Jeg går IKKE god for å dele nakenbilder uten tillatelse og det jeg sier her er ikke ment å frita noen for skyld/straffeksyld, men når skaden først har skjedd synes jeg reaksjonen var litt feil. HUN tok bildene og HUN valgte å dele de eller lagre de på et uforsvalig vis. Nå har jeg ikke sett bildene, men jeg kan bare anta at kroppen hennes er noe å være stolt av. Så for all del anmeld de skyldige, det er jeg helt for, men skal man ha/lagre/sende nakenbilder må man nesten ta høyde for at ting kan skje, og ikke bli hysterisk når bildene får konsekvenser. Det har da ikke noe å si om hun er stolt over kroppen sin? Forstår godt man reagerer kraftig når noen hacker telefonen ens og distribuerer de private bildene man har på den. Blir for dumt å kalle henne hysterisk bare fordi hun reagerer på at noen hacker og sender hennes private bilder rundt. Hun er berettiget til å bli både sint og lei seg når slikt skjer. Tøff er hun også som tar opp kampen i stedet for å la de som står bak slippe unna. Endret 15. november 2017 av potetstappe 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speedmaster Skrevet 15. november 2017 #106 Del Skrevet 15. november 2017 1 hour ago, Scherbatsky said: Takk til Nora Mørk for at hun viser muskler og tørr å stå opp for seg selv, og andre som ikke får den samme muligheten. Her er vi ved sakens kjerne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fitnessjenta Skrevet 15. november 2017 #107 Del Skrevet 15. november 2017 1 time siden, Overrasket skrev: Er det så vanskelig med nakenbilder at man vurderer å ikke kunne møte på jobb (her spille håndball) dersom noen ser dem, så bør man åpenbart ikke ta dem. Det et ikke nakenbildene som er problemet, men at veldig mange har sett de uten hennes samtykke. Det kan føles like ille som et overgrep, tro det eller ei. Det føles ikke noe mindre ille å bli voldtatt selv om man hadde på seg utfordrende klær eller dro på nach. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Horten Market Skrevet 15. november 2017 #108 Del Skrevet 15. november 2017 To historier om nakenbilder. Den ene handler om Kåre Conradi, en ung, suksessfull skuespiller som ble frastjålet mobilen for 10 år siden. Bildene skapte mye moro i det ganske land. Pressen godtet seg. Hvordan kunne han være så skjødesløs? Den andre historien er dagens Nora Mørk. Forskjellen er at den første er mann, den andre er kvinne. Mannen får stå for tabben selv, kvinnen er offer for et forferdelig overgrep. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 15. november 2017 #109 Del Skrevet 15. november 2017 Denne tråden gjør meg kvalm. Hvorfor tar man nakenbilder? Menn og kvinner har tatt nakenbilder all den tid det har vært mulig å ta nakenbilder. Forskjellen er at for flere tiårsiden ble (riktignok mer uskyldige nakenbilder) delt med den ene, det var ETT eksemplar og det ga man til kjæresten. (Til og med når man holdt på med helleristninger laget de fallos- og fruktbarhetstegninger, erotiske bilder har vært gjennomgående alltid, forskjellen nå er at det er så gjennkjennelig.) Om han viste det til sine kompiser er godt mulig og det kan nok ha kjentes som et overgrep det også, eller et tillitsbrudd, men det ble ikke delt rundt til Gud og hvermann. Man gjør det fordi man har en seksualitet. Fordi visuelle bilder pirrer. Spesielt menn snakker om at "vi er mer visuelle av oss". Når man har en intim relasjon med noen blir det vanlig å dele bilder når man også deler en seksualitet, pga f.eks savn når man er fra hverandre, for seksualiteten er frigjort og åpen. Spesielt hos unge menn og kvinner (gutter og jenter) er dette vanlig, det er også et press. Sexpresset som kommer av den frigjorte seksualitet er nok større i dag enn den var for 10, 20, 30 år siden. Man føler seg ikke nødvendigvis presset, fordi presset er så selvsagt. Det er bare noe man gjør. Å unnskylde overgrep og kriminalitet med at offeret burde visst bedre er jo kjernen av victimblaming, og det har noe å si, for hver gang man sier at det er offeret sin feil så legitimerer man bittelitt det "gjerningspersonen" har gjort. Det er ikke noe men. Ikke noe "Det han/hun gjorde var feil, MEN ...". Man kan si at det ikke er spesielt lurt å ta nakenbilder, men vi vet at det blir gjort, og i stor grad spesielt av mennesker som ikke er fullt modnet (mennesker under 25 år), og ting man gjør får riktignok konsekvenser, det vet man og det må man lære, men det betyr ikke at det ikke gjør jævlig vondt når de konsekvensene utspiller seg, og det betyr heller ikke at det er ens egen feil når noen gjør lovbrudd mot deg. Jeg skulle ønske vi kunne være så naive, og så idealistiske at vi ikke sier til unge mennesker som har blitt blottstilt, krenket og fått visket bort sine grenser at "Men det er jo bare kropp, og du tok dem jo selv, den som er med på leken, den må tåle steken". For selv om man lekte med å ta bilder av seg selv naken, lekte man ikke med å få de delt med tusenvis av andre mennesker. Dette er faren med internett. Det er utrolig synd å bagatellisere noens smerte på denne måten fordi "de har jo ikke noe å skamme seg for". Skam er smertefullt, og knyttet med frykten for sosial utstøting kan den ødelegge mye inni et menneske. Ikke for alle heldigvis! Hvorfor man fokuserer på dette? Har man ikke viktigere ting å lage nyheter om? Seksuell trakassering, seksuelle overgrep og spredning av private bilder på denne måten ødelegger liv. Nora Mørk er sterk, og kommer til å komme seg gjennom dette. Men at hun står frem kan være et forbilde for de jentene som er utstøtt på ungdomsskolen der alle har sett dine mest private deler. At hun står frem og gråter kan vise dem at til og med sterke, flotte, flinke kvinner blir krenket og såret av dette, og det er ikke de som er svake fordi de også føler at de går i stykker for det. Det er noe veldig styrkende ved å se Nora Mørk vise seg sårbar på denne måten, unge kvinner/jenter og også menn/gutter kan kanskje tenke "det skjedde med henne, og hun er jo fremdeles en bra person og ikke patetisk, svak, verdiløs, så kanskje jeg heller ikke er det". Utstøtelsen som kan skje som følge av at noen har delt nakenbilder av deg, isolasjonen du selv føler fordi du skammer deg over at noen har sett deg på ditt mest nakne den kan fører til psykisk sykdom, og i verste fall selvmord. Sosial isolasjon er en veldig sterk, og skummel greie. Når man vet at så mange unge tar nakenbilder, og deler dem, og man vet at dette blir misbrukt i hytt og gevær, og at kriminelle handlinger med dette skjer i så stor skala så synes jeg at det er utrolig viktig at det blir skrevet saker om det, og at man kan se at "det går bra, og man kommer seg gjennom det". Dessuten er det ikke sånn at man KUN kan skrive om en sak i nyhetene. At dette er viktig betyr ikke at det ikke er andre viktige ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Zapper Skrevet 16. november 2017 #110 Del Skrevet 16. november 2017 16 hours ago, Horten Market said: To historier om nakenbilder. Den ene handler om Kåre Conradi, en ung, suksessfull skuespiller som ble frastjålet mobilen for 10 år siden. Bildene skapte mye moro i det ganske land. Pressen godtet seg. Hvordan kunne han være så skjødesløs? Den andre historien er dagens Nora Mørk. Forskjellen er at den første er mann, den andre er kvinne. Mannen får stå for tabben selv, kvinnen er offer for et forferdelig overgrep. Nåja. Både bloggeren og du ser ut til å ha glemt at det var en kvinne involvert når det gjelder bildene til Kåre Conradi. Hun fikk ikke noe særlig mer sympati enn mannen og det til tross for at bildene kom fra han. Det er også en smule illustrerende at man nå sier "stakkars Kåre", men ikke "stakkars Mariann". Så disse to tilfellene er ikke nok til å konkludere med forskjellsbehandling mellom kjønnene. At man nå synes det ikke er greit at Noras stjålne bilder blir lekket tror jeg har mer med å gjøre at det er en bevissthet rundt at slike ting ikke er ok. Vi får se hva som skjer hvis det dukker opp stjålne bilder av en mannlig kjendis. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 16. november 2017 #111 Del Skrevet 16. november 2017 12 minutter siden, The Zapper skrev: Nåja. Både bloggeren og du ser ut til å ha glemt at det var en kvinne involvert når det gjelder bildene til Kåre Conradi. Hun fikk ikke noe særlig mer sympati enn mannen og det til tross for at bildene kom fra han. Det er også en smule illustrerende at man nå sier "stakkars Kåre", men ikke "stakkars Mariann". Så disse to tilfellene er ikke nok til å konkludere med forskjellsbehandling mellom kjønnene. At man nå synes det ikke er greit at Noras stjålne bilder blir lekket tror jeg har mer med å gjøre at det er en bevissthet rundt at slike ting ikke er ok. Vi får se hva som skjer hvis det dukker opp stjålne bilder av en mannlig kjendis. Tja Det var vel mer «stakkars Mariann men det var Kåre sin feil som hadde tatt/lagret bildene på mobilen» fremfor «stakkars Mariann som måtte lide for at noen stjal en mobil og folk spredte bildene på nett», slik situasjonen blir beskrevet med Nora Mørk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Zapper Skrevet 16. november 2017 #112 Del Skrevet 16. november 2017 I de sakene som bloggen lenker til blir det framstilt som en gladsak for begge i de to første lenkene. Og i den siste lenken skriver nettavisen: "Siste par ut som ufrivillig har fått eksponert både det ene og det andre er Kåre Conradi og frua. Kåre var uheldig å miste mobilen sin, og på den hadde han bilder av seg selv og kona. Heldigvis for Kåre og co var bildene forholdsvis smakfulle." Oppsummert 1: For Kåre var det mest heldig og litt uheldig at han mistet mobilen, mens for Mariann var det kun heldig at mannen hennes mistet mobilen sin som inneholdt nakenbilder av henne. Oppsummert 2: Hvorfor leser folk Nettavisen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skribent Skrevet 16. november 2017 #113 Del Skrevet 16. november 2017 18 timer siden, Overrasket skrev: Jeg synes ikke noe av det jeg sa var feil. Man må nok dessverre forstå at her i livet kan ting få konsekvenser. Det er helt greit å ta nakenbilder, og det er helt feil å dele de uten samtykke, men man løper en risiko og bør tenke over det. Og – det er bare kropp, ikke sant. Er det så vanskelig med nakenbilder at man vurderer å ikke kunne møte på jobb (her spille håndball) dersom noen ser dem, så bør man åpenbart ikke ta dem. Dette er latterlig. Hvor langt skal dette strekkes? Sover du naken i din egen seng og blir utsatt for innbrudd, går du naken hjemme i ditt eget hus, har du private samtaler på telefonen... betaler du med kort, bruker du nettbank... Ferdes du på offentlige steder der bomber kan plasseres... Jadda, alt dette KAN gi kjedelige konsekvenser i verste, ytterste fall, men vi kan ikke innrette oss etter avskum i samfunnet. Vi må kunne leve vanlige liv, selvsagt med alminnelig fornuft, men som noenlunde frie individer. Det er de som krenker som har ansvaret, veldig enkelt og greit. Irrelevant sammenlikning med Conradi, da vårt kjennskap til sosiale medier og konsekvenser av eksponering var på et tidlig stadium den gangen. Jeg slettet mailen da jeg fikk den uten å se på bildene fordi jeg syntes det var en usmakelig ting å gjøre mot noen, og jeg ville gjort det samme i dag. Vanlig respekt for andres sfære må tydeligvis læres tidligere, siden det fortsatt finnes folk som klarer å snu hele problemstillingen på hodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anna Nas Skrevet 16. november 2017 #114 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Da mobilen til Kåre Conradi ble stjålet og bildene begynte å sirkulere på nettet, varslet managementet HiHat Management om at den eller de som publiserte bildene av Kåre Conradi og Marian Aas Hansen ville bli forfulgt rettslig. "Mobiltelefonen til Kåre Conradi med innhold av private bilder ble stjålet i sommer. Vi er kjent med at flere av disse fotoene sirkulerer på nettet. Offentliggjøring av disse bildene er åpenbart ulovlig, og enhver videre publisering vil bli rettslig forfulgt, skriver Jan Sollesnes i HiHat management i en e-post til Side2." Ikke helt ulikt Nora Mørks reaksjon der altså. Edit: Innlegget mitt er ikke en kommentar til/kritikk av ditt innlegg @Skribent. Jeg er helt enig med deg i det du skriver om respekt for andres sfære og at den som har ansvaret er den som faktisk utfører handlingen, og ikke den som blir utsatt for så nedrig oppførsel. Endret 16. november 2017 av Anna Nas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JackIost Skrevet 16. november 2017 #115 Del Skrevet 16. november 2017 14 minutter siden, Anna Nas skrev: Da mobilen til Kåre Conradi ble stjålet og bildene begynte å sirkulere på nettet, varslet managementet HiHat Management om at den eller de som publiserte bildene av Kåre Conradi og Marian Aas Hansen ville bli forfulgt rettslig. "Mobiltelefonen til Kåre Conradi med innhold av private bilder ble stjålet i sommer. Vi er kjent med at flere av disse fotoene sirkulerer på nettet. Offentliggjøring av disse bildene er åpenbart ulovlig, og enhver videre publisering vil bli rettslig forfulgt, skriver Jan Sollesnes i HiHat management i en e-post til Side2." Ikke helt ulikt Nora Mørks reaksjon der altså. Edit: Innlegget mitt er ikke en kommentar til/kritikk av ditt innlegg @Skribent. Jeg er helt enig med deg i det du skriver om respekt for andres sfære og at den som har ansvaret er den som faktisk utfører handlingen, og ikke den som blir utsatt for så nedrig oppførsel. Er det noen som har sammenlignet reaksjonene til Conradi/Aas Hansen og Mørk? Det er medienes reaksjoner man mener er svært ulik i de to sakene. Og Mørk får vel mer støtte før at de som sprer bilder må straffes framfor hva Conradi/Aas Hansen fikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anna Nas Skrevet 16. november 2017 #116 Del Skrevet 16. november 2017 1 minutt siden, JackIost skrev: Er det noen som har sammenlignet reaksjonene til Conradi/Aas Hansen og Mørk? Det er medienes reaksjoner man mener er svært ulik i de to sakene. Og Mørk får vel mer støtte før at de som sprer bilder må straffes framfor hva Conradi/Aas Hansen fikk. Ja, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skribent Skrevet 16. november 2017 #117 Del Skrevet 16. november 2017 11 minutter siden, JackIost skrev: Er det noen som har sammenlignet reaksjonene til Conradi/Aas Hansen og Mørk? Det er medienes reaksjoner man mener er svært ulik i de to sakene. Og Mørk får vel mer støtte før at de som sprer bilder må straffes framfor hva Conradi/Aas Hansen fikk. Ja. Utviklingen på nettet de siste ti-tjue årene har gått lynraskt, fremveksten av SoMe og måten vi kommuniserer på har endret seg. Å diskutere enkeltsaker med mange års mellomrom krever at man også tar med historie og kontekst, ellers blir en sammenlikning litt som å skyte med hagle - du kan jo håpe du treffer med noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bare_meg Skrevet 16. november 2017 #118 Del Skrevet 16. november 2017 Jeg visste ikke om bildene før Nora Mørk selv laget en sak utav dette. Og såvidt jeg har forstått så er ikke ansiktet synlig på de mest vovede bildene, uten at jeg kan bekrefte dette selv da de tydeligvis er vanskelig å finne med vanlige søkeord.. Så jeg ender opp med: 1. Dette hadde vært en ikke-sak om ikke Nora selv hadde gjort noe med det. 2. De er vanskelig å søke opp og egentlig en uskyldig greie. 3. De samme som lo av Kåre Conradi og Mariann Aas Hansen ser nå plutselig ut til å gjøre et stort nummer ut av Nora-saken. Hva er annerledes?? 4. Nora fikk egentlig bare en hurtiginnføring i IT-sikkerhet. 5. Dette er blåst over i neste uke. Alt i alt, en veldig stor ikke-sak for de aller fleste oppegående mennesker. Forstår ikke at noen kan mene at dette er så kritisk og at livet til Nora er ødelagt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bare_meg Skrevet 16. november 2017 #119 Del Skrevet 16. november 2017 18 timer siden, Horten Market skrev: To historier om nakenbilder. Den ene handler om Kåre Conradi, en ung, suksessfull skuespiller som ble frastjålet mobilen for 10 år siden. Bildene skapte mye moro i det ganske land. Pressen godtet seg. Hvordan kunne han være så skjødesløs? Den andre historien er dagens Nora Mørk. Forskjellen er at den første er mann, den andre er kvinne. Mannen får stå for tabben selv, kvinnen er offer for et forferdelig overgrep. Her er du og ved sakens kjerne. Sigrid Bonde Tusvig viste til og med bildene av Conradi og Hansen i TV på NRK. Da lo alle. Nå skal alle beskyttes. Hva er forskjellen på Mariann Aas Hasnen i dusjen og rumpa til Nora Mørk? Ingenting. Dette er verdens største ikke-sak. Hun fikk rett og slett en innføring i IT-sikkerhet. Er livet til Conradi og Hansen ødelagt? Nei. Ikke Mørks liv heller. La det blåse over av seg selv. Nora Mørk er jo på mange måter med på å holde liv i saken ved å forfølge den i media... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bare_meg Skrevet 16. november 2017 #120 Del Skrevet 16. november 2017 17 timer siden, Rainstorm skrev: Å unnskylde overgrep og kriminalitet med at offeret burde visst bedre er jo kjernen av victimblaming, og det har noe å si, for hver gang man sier at det er offeret sin feil så legitimerer man bittelitt det "gjerningspersonen" har gjort. Tror ikke meningene her er å slushame Nora Mørk. Hun har da overhodet ingenting å skamme seg over i det hele tatt. Faktisk er hun meget tøff som står frem og forfølger de som deler bildene. Det er proporsjonene folk kritiserer. Hun står og gråter og sier livet er ødelagt. Gjorde Kåre Conradi det? Nei. Gjorde Mariann Aas Hansen det? Nei. Conradi og Hanses bilder ble til og med vist frem av Sigrid Bonde Tusvig på NRK TV til alles fornøyelse. Dette av en kvinnelig NRK-ansatt som senere har skrevet om hashtager og mee too. Det er nok denne dobbeltmoralen folk kritiserer. Det er ingen forskjell på Conradis mobiltyveri og Mørks mobilhacking... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg