Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har alltid hatt et lite ønske om å bli kokk. Jeg har ingen erfaring innen kokke/restaurantbransjen, ei heller ingen karakterer fra VGS. Jeg gikk i en mindre klasse på VGS, for dem som trengte litt mer oppfølging, jeg er ikke skolesmart, men ganske flink til å lære praktisk.

Er det noe sjanse for at jeg kan bli kokk uten og måtte ta fag som matte, norsk ect ? Kan man bli kokk dersom man er en kresen person, noe jeg er. Kjenner en som er kokk, og h*n må få andre til å smake på maten da det er svært mye h*n ikke liker.

Anonymkode: 1eb7a...bed

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ups, skrivefeil. Jeg er ganske flink til å lære i praksis, men ikke så flink når det kommer til skole.

Anonymkode: 1eb7a...bed

Skrevet

Hvorfor i all verden ønsker du å bli kokk på dette grunnlaget? Å få andre til å smake på maten bare fordi man ikke liker det høres ekstremt barnslig ut.

Anonymkode: 02f7f...f8b

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan bli kokk, men du vil neppe være attraktiv på arbeidsmarkedet om du ikke kan jobbe selvstendig. 
Du skal også slite med å bli spesielt god, om du ikke har mulighet til å smake på rettene du lager, og tilpasse dem selv. 
En del av det med å være kokk, er å kunne føle seg fram for å få de korrekte smakene. 

• Liker 1
Skrevet

Ja klart du kan bli kokk (er jo ca det samme som servitør osv). Stå lenge på beina, mye stress, lange dager, hektisk arbeidsmiljø og ikke særlig godt betalt (bedre å være butikkansatt, bedre lønn og bedre arbeidssituasjon, da kan man ivarfall sitte litt). Annbefaler det ikke.

Anonymkode: bb2dc...dd4

Skrevet

Det viktigste med å være kokk er at du er i stand til å tenke deg frem/ smake deg frem til hva som vil smake godt. Om du lar andre smaken maten din, lar du andre mennesker avgjøre hvor god eller dårlig maten din blir. Blir litt som å la andre mennesker male de siste strøkene på maleriet ditt.

Å være i stand til å simulere smaker og intuitivt forstå hva som vil smake godt er et viktig talent om du vil bli god på matlaging 

Anonymkode: 25cf1...5ec

Skrevet

Kokk kan du nok bli. Men du havner nok mer i type institusjoner da hvor det meste er å varme opp mat. Få er interessert i en uselvstendig kokk med store begrensninger. 

Anonymkode: 03692...258

Skrevet

Hvis du finner noen som er villig til å ta deg i jobb/lære tror jeg man kan gå opp til fagprøven som praksiskandidat etter hvert? Mener en jeg kjenner gjorde det.

Anonymkode: a2f64...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...