AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 De siste årene har jeg hatt to forskjellige oppvaskmaskiner. (To forskjellige boliger) Men ingen av de vasker rent. Spesielt ikke bestikket. Det får hvite flekker etter vaskemiddelet. Dette gjelder uansett hvilket middel jeg bruker. Bruker jeg maskinen feil? Eller er maskinen dårlig? Kan ikke si jeg ser slike flekker hos andre. Hvis det er maskinen. Hvilken maskin anbefales? Er det best med skuff til bestikket, eller kurv? Anonymkode: d268b...6e4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Du kan jo prøve oppvaskmaskin pulver istede for tabletter eller motsatt. Se om det hjelper 😊 Anonymkode: 33dea...ba1
Kvist Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Har du salt i? Hvilket vaskemiddel bruker du? Og hvilket program bruker du? En klassisk oppskrift på flekker og "grus" på oppvasken er å bruke tabletter, kort program og lav temperatur. Og å ikke ha salt i maskinen. Kjøp oppvaskmaskinsalt og fyll kammeret. Vask rundt lister/pakninger og rengjør rister osv i bunnen av maskinen. Ta gjerne ut rotorene og rens de også. Jeg har opplevd at bittesmå eggeskallbiter satt fast og tettet hullene så det nesten ikke kom ut vann. Kjør en tom maskin med en pose sitronsyre istedet for vaskemiddel. Velg et langt program med høy temperatur. Etterpå setter du maskinen til autoprogram om den har det. Hvis maskinen er ganske ny og ikke var veldig lavprismodell har den et autoprogram. Det tar ofte litt tid, men vasker rent og bruker lite vann og strøm. Kjøp gjerne pulver og ikke tabletter neste gang.
Djungelvrål Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 Hvorfo skal man ha salt i og hvor skal dette i maskinen?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, Mystix skrev: Hvorfo skal man ha salt i og hvor skal dette i maskinen? Hvis man har problemer med mye kalk i vannet bør man bruke salt Anonymkode: 04eba...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis man har problemer med mye kalk i vannet bør man bruke salt Anonymkode: 04eba...ac2 Hvor er jeg usikker på, det skal være et eget kammer Anonymkode: 04eba...ac2
Gjest Skjæra på tunet Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 Saltkammeret pleier å være i bunnen av maskinen tror jeg. Symbolet er to piler som går i sirkel rundt hverandre eller noe. Kjøp en stor pose med salt i større biter. Litt større enn kvernsalt. Finnes i matvarebutikken.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: De siste årene har jeg hatt to forskjellige oppvaskmaskiner. (To forskjellige boliger) Men ingen av de vasker rent. Spesielt ikke bestikket. Det får hvite flekker etter vaskemiddelet. Dette gjelder uansett hvilket middel jeg bruker. Bruker jeg maskinen feil? Eller er maskinen dårlig? Kan ikke si jeg ser slike flekker hos andre. Hvis det er maskinen. Hvilken maskin anbefales? Er det best med skuff til bestikket, eller kurv? Anonymkode: d268b...6e4 Det er ikke vannflekker da? Bruker du glansemiddel? Anonymkode: 19d04...934 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #9 Skrevet 15. november 2017 Takk for tips. Bruker pulver nå, synes ikke det blir rent med tabletter. Bruker autoprogram som varer ganske lenge og vasker på 70 grader. Har fått beskjed om at vannkvaliteten der vi bor tilsier at vi ikke trenger salt, men det skal selvsagt testes. Bruker ikke glansemiddel. Anonymkode: d268b...6e4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2017 #10 Skrevet 15. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Bruker pulver nå, synes ikke det blir rent med tabletter. Bruker autoprogram som varer ganske lenge og vasker på 70 grader. Har fått beskjed om at vannkvaliteten der vi bor tilsier at vi ikke trenger salt, men det skal selvsagt testes. Bruker ikke glansemiddel. Anonymkode: d268b...6e4 Da tipper jeg det er her problemet ligger, og at du rett og slett får vannflekker. Glansemiddelet gjør at vannet lettere "renner av" oppvasken, i stedet for å bli hengende igjen i dråper som lager flekker når de tørker. Enkelte oppvasktabletter kommer med innebygget glansemiddel (som jeg ofte synes funker for dårlig), men så vidt jeg vet gjør ikke oppvaskpulver det. Jeg ser lett når maskinen min har gått tom for glansemiddel, da blir alt fullt av hvite vannflekker. Anonymkode: 19d04...934 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #11 Skrevet 16. november 2017 På 15.11.2017 den 18.32, AnonymBruker skrev: Da tipper jeg det er her problemet ligger, og at du rett og slett får vannflekker. Glansemiddelet gjør at vannet lettere "renner av" oppvasken, i stedet for å bli hengende igjen i dråper som lager flekker når de tørker. Enkelte oppvasktabletter kommer med innebygget glansemiddel (som jeg ofte synes funker for dårlig), men så vidt jeg vet gjør ikke oppvaskpulver det. Jeg ser lett når maskinen min har gått tom for glansemiddel, da blir alt fullt av hvite vannflekker. Anonymkode: 19d04...934 Takk! Da skal jeg gå til innkjøp av glansemiddel! :D Anonymkode: d268b...6e4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå