Gå til innhold

HVA gjorde jeg feil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag prøvde jeg å lage en suppe med hønsebuljong, kokosmelk og lime som jeg har lagd sikkert 20 ganger før.

Første gang hadde jeg alt oppi med en gang. Jeg bruker buljongterning. Det luktet grusumt og smakte ordentlig beskt (tror jeg). Andre gang kokte jeg først vann og buljong. Det smakte ok. Hadde oppi en ny boks med lett kokosmelk. Det luktet fortsatt godt. Så skviste jeg en halv lime. Da kom lukta igjen! 

Jeg smakte på limen, og den var helt i orden, så jeg skjønner ikke hva som er feil? De to limene jeg brukte var ganske gule, men det skal ikke ha noe å si i følge det jeg har lest. Det skal sies at buljongen har gått ut på dato, men den smakte jo greit. En annen ting er at jeg ikke husker om jeg har brukt lett kokosmelk før. Kan det ha så mye å si?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si. Det er jo litt sånn at hvis man står oppi en dårlig lukt og forblir i lukten en stund, så vil jo denne lukten "normaliseres". Når man da går ut i frisk luft og senere returnerer så kjenner man på nytt hvordan lukten egentlig var. Mulig at buljongen kanskje var harsk likevel, men at du hadde vært på kjøkkenet så lenge at den til slutt virket normal?

Ellers er det jo noen produkter som kan skille seg når det tilsettes syre, spesielt melkeprodukter. Om dette og kan gjelde kokosmelk, og om det har mye å si for smaken vet jeg ikke.

Hvor gammel er buljongen da? Er jo forskjell på om den bare er 2-3 måneder eller 2-3 år over tiden. Du får prøve med en ny neste gang.

Anonymkode: cb9f5...723

Skrevet

Hahah elsker KG. Jeg trykket på denne overskriften i reell spenning. Hvilken kategori er dette? Samliv og kjærlighet? Barn? Gravide og prøvere? Utdanning?

Også var det mat! :fnise:

• Liker 6
Skrevet

Hvis det var tørr buljong skal ikke det være årsaken hvertfall, men buljong skal kokes i eget vann først, og heller oppi gryta/suppa mot slutten, og ikke legges direkte oppi gryta/suppa på starten. 

Det kan ha vært kokosen ja. Har selv merka at bare forskjellig merke på kokosmelken gir stor forskjell, den ene var ikke spisenes! 

Anonymkode: 9c6f7...8ff

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, addict skrev:

Hahah elsker KG. Jeg trykket på denne overskriften i reell spenning. Hvilken kategori er dette? Samliv og kjærlighet? Barn? Gravide og prøvere? Utdanning?

Også var det mat! :fnise:

:fnise:

Sorry, det kommer ikke så mye drama fra denne kanten.

I morgen skal jeg kjøpe ny buljong, den vante kokosmelken og knallgrønn lime. Hvis DET ikke går så trenger jeg tips til hva jeg kan lage med 600 gram kyllinglårfilet, et par gulrøtter, sjampinjong, vårløk og sjalottløk. :P

Skrevet
5 minutter siden, penny_ skrev:

I morgen skal jeg kjøpe ny buljong, den vante kokosmelken og knallgrønn lime. Hvis DET ikke går så trenger jeg tips til hva jeg kan lage med 600 gram kyllinglårfilet, et par gulrøtter, sjampinjong, vårløk og sjalottløk. :P

Kylling med kokt gulrot :heks:

Skrevet

Hvordan var temperaturen når du tilsatt lime saften?  Boiling, eller bare en lett simmer? 

Anonymkode: fb642...781

Skrevet
9 timer siden, penny_ skrev:

Ok.  Du har kyllingfilet, gulrot, champinjong, vårløk og sjalottløk. 

Kjøp.  Et glass red currypaste paste, soyasaus, oystersaus  og fiskesaus.  Kokosmelk, hvitløk,  en boks hakkede tomat med chili, og en vanlig løk. Pluss en rød paprika og en pakke selleri.   En flaske akasiahonning ( flytende ), eventuellt en pose brunt sukker eller sukrin gold. Rapsolje til steking.  Om du har rå champinjong  så stek opp denne for seg selv på forhånd.   Hvis du har på boks så tar du de underveis.

Stek blankt all løk I en gryte.  Bruk gjerne 3 til 4 fedd med hvitløk. Er sunt og gir god smak.

Putt oppi en oppkuttet selleristang. Bruk gjerne bladene og. 

Så kuttet gulrot, så champinjong  og paprika. La det surre ca 1 til 2 min.  Bland i  1 ts red currypaste  . 

Hell oppi en boks kokosmelk, en boks hakkede tomater, 2 ss soyasaus, 1 ss fiskesaus  ( den lukter litt men smaker ikke sånn ), pluss 2 ss oystersaus og 2 til 3 ss flytende honning.

Hvis du ikke vil bruke honning så bruk brunt sukker. Jeg skal ikke ha sukker så jeg bruker andre ting.  Eventuellt  sukrin gold går og fint.  La det hele koke noen få minutter, 2 til 3 minutter  holder. Smak om du eventuellt vil ha den sterkere. .

Da kan du putte oppi litt mere red currypaste  eventuellt litt mer av sausene  ( soya etc.  Men jeg tror du vil trives med smaken som den er nå. ).  Legg Tilslutt oppi oppkuttede ferdig stekte ( steker kylling  i  ovnen jeg ) kyllingbiter. La de ligge å trekke i suppa noen minutter.  Da har du en deilig og sunn suppe.  

Har du litt laksefilet en annen gang så kan du bruke det istedenfor kylling til akkurat samme suppa.  Kan forsåvidt spises uten kjøtt og fisk og. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...