AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Jeg flyttet inn i en nybygd blokk i juni, og det har vært gjentatte innbrudd og tyverier i garasjen. Sykler er stjålet, til og med en motorsykkel, bildører er brutt opp, og i dag har noen kommet seg inn til bodene og forsøkt å bryte opp flere dører. Kan vi som leier leilighetene i denne blokken kreve noe som helst av tiltak fra utleier for dette her? Det er byggeplass her fortsatt, da flere av blokkene på tunet fortsatt er oppføring, men noen form for overvåkning eller noe burde vel vært mulig? Anonymkode: 44b21...7eb
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Nei, det kan du ikke kreve. Anonymkode: 5a5c7...df6 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Kjære vene hva slags strøk er det du bor i? Anonymkode: 78bd2...ca3 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #4 Skrevet 14. november 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg flyttet inn i en nybygd blokk i juni, og det har vært gjentatte innbrudd og tyverier i garasjen. Sykler er stjålet, til og med en motorsykkel, bildører er brutt opp, og i dag har noen kommet seg inn til bodene og forsøkt å bryte opp flere dører. Kan vi som leier leilighetene i denne blokken kreve noe som helst av tiltak fra utleier for dette her? Det er byggeplass her fortsatt, da flere av blokkene på tunet fortsatt er oppføring, men noen form for overvåkning eller noe burde vel vært mulig? Anonymkode: 44b21...7eb Overvåkning vil ikke være mulig, jfr. personopplysningsloven. Det eneste som kan kreves er et godt låsesystem for garasjen slik at bare beboere kan komme seg inn. Dette betinger da at alle beboere låser etter seg. Anonymkode: 99754...c91 1
Carrot Skrevet 14. november 2017 #5 Skrevet 14. november 2017 Bare en tanke; dere kan jo melde fra til politiet! 10
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 3 timer siden, Carrot skrev: Bare en tanke; dere kan jo melde fra til politiet! Jada, men det hjelper jo ikke på annet enn at man har sitt på det tørre i forhold til forsikringsselskapet. Sånne ting blir henlagt med en gang. Politiet har ikke ressurser til småkriminalitet av den sorten der, og gjør ikke en dritt for å verken oppklare eller stoppe det. Det har jeg erfart flere ganger selv, og jeg har full forståelse for at de prioriterer å bruke ressurser på overgreps- og drapssaker. Dere kan kreve bedre låser, men det hjelper jo lite om beboerne selv er sløve med å låse. Hos oss er det til stadighet folk som setter ting i klem for å holde dører oppe, for de "skal bare".... Anonymkode: 84c17...339
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #8 Skrevet 14. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, men det hjelper jo ikke på annet enn at man har sitt på det tørre i forhold til forsikringsselskapet. Sånne ting blir henlagt med en gang. Politiet har ikke ressurser til småkriminalitet av den sorten der, og gjør ikke en dritt for å verken oppklare eller stoppe det. Det har jeg erfart flere ganger selv, og jeg har full forståelse for at de prioriterer å bruke ressurser på overgreps- og drapssaker. Dere kan kreve bedre låser, men det hjelper jo lite om beboerne selv er sløve med å låse. Hos oss er det til stadighet folk som setter ting i klem for å holde dører oppe, for de "skal bare".... Anonymkode: 84c17...339 Jo, hvis dette er noe som skjer gjentatte ganger og flere steder, så er min erfaring at de faktisk bruker ressurser på det. Anonymkode: 5a5c7...df6 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #9 Skrevet 14. november 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, hvis dette er noe som skjer gjentatte ganger og flere steder, så er min erfaring at de faktisk bruker ressurser på det. Anonymkode: 5a5c7...df6 Det gjelder nok ikke på landsbasis. Her i byn har politiet mer enn nok med andre ting. Vi hadde gjentakende problem med hærverk på biler på parkeringsplassen i borettslaget. I over et halvt år var det nesten hver eneste dag minst et par-tre biler som var nøklet, fått knust speil og lykter, osv. Bare jeg og samboeren fikk skadet bilene for over 150 000 kr. I tillegg var det innbrudd i tre leiligheter i borettslaget. Politiet kom, noterte, og henla. Anonymkode: 84c17...339
Carrot Skrevet 14. november 2017 #10 Skrevet 14. november 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, men det hjelper jo ikke på annet enn at man har sitt på det tørre i forhold til forsikringsselskapet. Sånne ting blir henlagt med en gang. Politiet har ikke ressurser til småkriminalitet av den sorten der, og gjør ikke en dritt for å verken oppklare eller stoppe det. Det har jeg erfart flere ganger selv, og jeg har full forståelse for at de prioriterer å bruke ressurser på overgreps- og drapssaker. Anonymkode: 84c17...339 Det er ikke den erfaringen jeg har med politiet her, der er alle saker som meldes inn av "hverdagskriminalitet" like viktig enten det er nasking i butikken, folk som går dør til dør og opptrer truende, eller at de går inn i andres hjem, hytter, garasjer osv sett på som viktige. Å ha en holdning om at man like gjerne kan la være å melde fra fører ikke til en bedring, så jeg ville valgt melde fra. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #11 Skrevet 14. november 2017 1 minutt siden, Carrot skrev: Det er ikke den erfaringen jeg har med politiet her, der er alle saker som meldes inn av "hverdagskriminalitet" like viktig enten det er nasking i butikken, folk som går dør til dør og opptrer truende, eller at de går inn i andres hjem, hytter, garasjer osv sett på som viktige. Å ha en holdning om at man like gjerne kan la være å melde fra fører ikke til en bedring, så jeg ville valgt melde fra. Selvsagt skal man anmelde, men poenget mitt var at det ikke nødvendigvis løser problemet i det hele tatt. Om det bare blir henlagt, uten at noe blir gjort, så har ts fremdeles akkurat samme problem som før. Jeg bor i Bergen, og her har ikke politiet ressurser til hærverk og småtyveri fra boder. Anonymkode: 84c17...339 1
Carrot Skrevet 14. november 2017 #12 Skrevet 14. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Bergen, og her har ikke politiet ressurser til hærverk og småtyveri fra boder. Anonymkode: 84c17...339 Kjapt google søk viser at politiet i Bergen har fokus på tyverier. Mulig du har hatt noen uheldige opplevelser? 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #13 Skrevet 14. november 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg flyttet inn i en nybygd blokk i juni, og det har vært gjentatte innbrudd og tyverier i garasjen. Sykler er stjålet, til og med en motorsykkel, bildører er brutt opp, og i dag har noen kommet seg inn til bodene og forsøkt å bryte opp flere dører. Kan vi som leier leilighetene i denne blokken kreve noe som helst av tiltak fra utleier for dette her? Det er byggeplass her fortsatt, da flere av blokkene på tunet fortsatt er oppføring, men noen form for overvåkning eller noe burde vel vært mulig? Anonymkode: 44b21...7eb Dettee r typisk for nye boligbyggeområder. Derfor er det alltid en fordel å kjøpe i siste byggetrinn når det er mulig. Du som leier må gå på din utleier, som igjen må gå på brl. Eller sameiestyret. Dette er forferdelig å oppleve. Det setter både nattesøvn og generell trygghet på en hard prøve. Anonymkode: e4415...706 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #14 Skrevet 14. november 2017 1 minutt siden, Carrot skrev: Kjapt google søk viser at politiet i Bergen har fokus på tyverier. Mulig du har hatt noen uheldige opplevelser? Vel, det er nok propaganda, og ikke helt i tråd med virkeligheten. Jeg er langt ifra alene om denne opplevelsen. Og politiet sa rett ut til oss flere ganger at de dessverre ikke hadde ressurser til å prøve å oppklare slike ting, og en sa til og med rett ut at eneste sjansen vi hadde var om vi spanet om natten og tok dem på fersken. Både kolleger, slekt og bekjente rapporterer om lignende erfaringer: selv de som ble frastjålet verdier fra flere hundre tusen i elektronikk, sølvtøy og smykker fikk beskjed på at de måtte belage seg på at dette kom til å bli henlagt. Anonymkode: 84c17...339
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #15 Skrevet 14. november 2017 Dette har utleier ingenting med, du må gå til politiet Anonymkode: 98ccd...c5d 1
Carrot Skrevet 14. november 2017 #16 Skrevet 14. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, det er nok propaganda, og ikke helt i tråd med virkeligheten. Jeg er langt ifra alene om denne opplevelsen. Og politiet sa rett ut til oss flere ganger at de dessverre ikke hadde ressurser til å prøve å oppklare slike ting, og en sa til og med rett ut at eneste sjansen vi hadde var om vi spanet om natten og tok dem på fersken. Både kolleger, slekt og bekjente rapporterer om lignende erfaringer: selv de som ble frastjålet verdier fra flere hundre tusen i elektronikk, sølvtøy og smykker fikk beskjed på at de måtte belage seg på at dette kom til å bli henlagt. Anonymkode: 84c17...339 Jeg regner med dette ble dokumentert? Personlig ville jeg stilt meg kritisk til den politibetjenten som sa / skrev dette og gått videre med saken. Men uansett er det politiet TS må gå i dialog med. For deres del hvis det du skriver stemmer vil jeg råde dere til å ta saken videre til andre instanser.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #17 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2017 den 10.54): Overvåkning vil ikke være mulig, jfr. personopplysningsloven. Det eneste som kan kreves er et godt låsesystem for garasjen slik at bare beboere kan komme seg inn. Dette betinger da at alle beboere låser etter seg. Anonymkode: 99754...c91 Det stemmer da ikke! Mange borettslag omkring i landet har kameraovervåkning. Det er jo for beboernes beste! Anonymkode: 15aed...0cc 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #18 Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 14.11.2017 den 14.42): Det gjelder nok ikke på landsbasis. Her i byn har politiet mer enn nok med andre ting. Vi hadde gjentakende problem med hærverk på biler på parkeringsplassen i borettslaget. I over et halvt år var det nesten hver eneste dag minst et par-tre biler som var nøklet, fått knust speil og lykter, osv. Bare jeg og samboeren fikk skadet bilene for over 150 000 kr. I tillegg var det innbrudd i tre leiligheter i borettslaget. Politiet kom, noterte, og henla. Anonymkode: 84c17...339 Ok, og hva gjorde dere? Anonymkode: 15aed...0cc
Lovelymother Skrevet 17. mars 2021 #19 Skrevet 17. mars 2021 On 11/13/2017 at 9:06 PM, AnonymBruker said: Jeg flyttet inn i en nybygd blokk i juni, og det har vært gjentatte innbrudd og tyverier i garasjen. Sykler er stjålet, til og med en motorsykkel, bildører er brutt opp, og i dag har noen kommet seg inn til bodene og forsøkt å bryte opp flere dører. Kan vi som leier leilighetene i denne blokken kreve noe som helst av tiltak fra utleier for dette her? Det er byggeplass her fortsatt, da flere av blokkene på tunet fortsatt er oppføring, men noen form for overvåkning eller noe burde vel vært mulig? Anonymkode: 44b21...7eb Det er rart at det ikke er kamera der det burde det jo være men jeg tror nok ikke du kan Kreve det men du kan si I fra at du ønsker det eventuellt snakke med sameiet og gå sammen med de som bor der til styret og si I fra om at det er hærverk og innbrudd der og at dere ønsker overvåkning der.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #20 Skrevet 17. mars 2021 Lovelymother skrev (Akkurat nå): Det er rart at det ikke er kamera der det burde det jo være men jeg tror nok ikke du kan Kreve det men du kan si I fra at du ønsker det eventuellt snakke med sameiet og gå sammen med de som bor der til styret og si I fra om at det er hærverk og innbrudd der og at dere ønsker overvåkning der. Styret eller andre beboere kan si nei og da står man alene med sine problemer Anonymkode: 15aed...0cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå