Gå til innhold

Etternavn til babyen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Er så usikker på hvilke etternavn babyen skal ha, om gutten i magen skal få mitt etternavn eller fars etternavn.

Vi er ikke gift, og vil tro vi aldri kommer til å gifte oss. 

Han har et etternavn som er ganske vanlig og jeg har et fredet etternavn hvor det kun er min familie som heter det.

Svigermor står på sitt om at gutten vår skal ha fars etternavn slik at navnet bæres videre, men samboer har en bror som også har dette etternavnet. 

Jeg har én bror som ikke skal ha barn, så mitt etternavn vil ikke gå videre med mindre jeg fører det videre. 

Jeg tenker også i framtiden, dersom (mot all formodning) det skulle bli slutt eller far går ifra meg/oss, at jeg ikke vil at barnet bare skal ha hans navn. 

Er det mulig å bytte etternavn når baby blir større om det skulle være aktuelt? 

Er det normalt å kun bruke fars etternavn når man ikke er gift? 

Kjenner jeg blir irritert når svigermor absolutt skal ha så utrolig mye å si på dette, når hans navn bæres av hvertfall 30% her vi bor. 

Jeg liker begge etternavnene, men sku gjerne hatt noen til å videreføre mitt etternavn også.

Hva har dere valgt? Og hvorfor? 

Begge navn klinger like bra til fornavnet.

Takker for svar :)

Anonymkode: 76d22...3bf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVa sier far til barnet? 

• Liker 1
Skrevet

Alt er normalt i dag. Mors, fars, kombi. 

Vi valgte fars, fordi under 200 har hans etternavn og over 2000 har mitt.

Anonymkode: c671b...693

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, ForestRun skrev:

HVa sier far til barnet? 

Far sier ikke så mye. Jeg spurte han seinest idag, han er i grunn ikke interessert i å diskutere eller snakke om det. 

Han svarer alltid med "vet no ikke jeg" - "er vel samme det"

Ta

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er normalt i dag. Mors, fars, kombi. 

Vi valgte fars, fordi under 200 har hans etternavn og over 2000 har mitt.

Anonymkode: c671b...693

Er slik jeg også tenker. 

Mitt etternavn bæres av under 200 stk, mens han har et veldig vanlig etternavn i norge. Bare i lille kommunen vi bor i med litt over 5000,- innbyggere er det over 30% som har hans etternavn.

Ts

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far sier ikke så mye. Jeg spurte han seinest idag, han er i grunn ikke interessert i å diskutere eller snakke om det. 

Ta

Hva svigermor måtte mene er revnende likegyldig. 

Men at far ikke vil snakke om det blir for dumt. Barnet er på vei og etternavnet bør dere være enig om. Om han ikke mener noe så synes jeg du skal si» Men da får ungen mitt etternavn da, siden du ikke bryr deg?» :) 

Endret av GoldenLioness
Skrevet

Bruk begge. Det gjør vi. 

Anonymkode: e2d9b...99d

• Liker 1
Skrevet

Siden far ikke bryr seg noe nevneverdig, da velger du ditt.

Svigermor kan få uttale seg, men hun har valgt navn på sine egne barn allerede og har ikke medstemmelse på andre sine barn.

Anonymkode: 6a7f6...67a

• Liker 16
Skrevet

La barnet få ditt etternavn. Hva din svigermor mener betyr mye mindre enn hva du og din samboer mener. Siden han ikke har noen spesielle preferanser, så gi barnet ditt etternavn. At det er et beskyttet navn har også betydning :)

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk begge. Det gjør vi. 

Anonymkode: e2d9b...99d

Vi og. Enkelt og greit. Vi har bindestrek mellom etternavna, så det blir 2 etternavn på jenta vår :) Rettferdig og enkelt rett og slett..

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta

Med en slik innstilling er det bare å bestemme at barnet skal ha ditt etternavn, så kan du glede svigermor med å legge til fars etternavn som mellomnavn.

• Liker 3
Skrevet

Bruk ditt. Var i tilsvarende situasjon en gang, og valgte mitt. (Sjeldent og adelig). Barnet er nå voksent og sier han er glad for at det ble slik.

Anonymkode: ce513...94d

• Liker 2
Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg uten tvil tatt ditt navn.

Anonymkode: da2d0...cfa

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Minlillesky skrev:

Vi og. Enkelt og greit. Vi har bindestrek mellom etternavna, så det blir 2 etternavn på jenta vår :) Rettferdig og enkelt rett og slett..

Jeg tenkte det samme, men det var absolutt ikke godt nok for svigermor at babygutten fikk hans etternavn som mellomnavn. 

Forklarte til henne at det er vi som selv må diskutere dette og at vi føler det blir riktig ettersom jeg aldri kommer til å bare hans navn og mitt navn er "beskyttet"

Hun var absolutt ikke enig.

Kan også si at hun har en datter som har tatt familienavnet videre på sine barn, så skjønner ikke hvorfor dette skal være så forferdelig.

Ts

• Liker 4
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte det samme, men det var absolutt ikke godt nok for svigermor at babygutten fikk hans etternavn som mellomnavn. 

Forklarte til henne at det er vi som selv må diskutere dette og at vi føler det blir riktig ettersom jeg aldri kommer til å bare hans navn og mitt navn er "beskyttet"

Kan også si at hun har en datter som har tatt familienavnet videre på sine barn, så skjønner ikke hvorfor dette skal være så forferdelig.

Ts

Bare ignorer henne. Om du og far ikke blir enige om etternavn får barnet ditt uansett.

Anonymkode: da2d0...cfa

• Liker 5
Gjest GoldenLioness
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Det er gammeldags holding. Da kan du like godt slå tilbake med at du og dine foreldre vil videreføre ditt familienavn. 

Skrevet

Ditt.

Skjønner ikke hvorfor damer eller men med etternavn som Andersen, Hansen ol på død og liv skal beholde sitt,

når navnet til partner er unik.

dette gjelder når de gifter seg eller får barn.

Og i tillegg synes jeg det holder med ett etternavn.

Men min mann og jeg begge har unike navn som kun er i våre familie og pga det kommer jeg å beholde begge

Anonymkode: e93e0...f2d

• Liker 1
Skrevet

Far til mitt barn har et vanlig "-sen"-navn.... Mitt etternavn er det under 150 stk som har. I tillegg har far tre barn fra tidligere som har hans etternavn. Barnet vårt fikk mitt etternavn. Vi er en knøttliten familie, og navnet hadde blitt borte med meg ellers. Han hadde overhodet ikke noe imot det, tvert i mot. 

Det hadde derimot aldri falt meg inn at min svigermor skulle blandet seg inn i dette (noe hun heldigvis ikke gjorde, tror ikke hun har tenkt tanken engang). At din svigermor ikke holder seg for god til å blande seg inn i saken blir bare for dumt. 

Dersom det ikke spiller noen rolle for barnets far, og du har et sterkt ønske, så er det vel ikke mer å diskutere? Dersom han sier at det ikke spiller noen rolle, får du gjennomslag for ditt ønske! Så kan evt. hans navn være mellomnavn. Her fikk barnet et fornavn fra hans familie (som jeg likte godt), mens etternavnet altså ble mitt. 

Svigermor burde derimot holde munn. Hun er selvfølgelig i sin rett til å mene hva hun vil, men hun kan holde meningen for seg selv... Og det burde sønnen hennes gi henne beskjed om, uansett om han er enig med henne eller ei!

• Liker 5
Skrevet

I ditt tilfelle ville jeg valgt ditt navn. Høres ut som mannen din er enig, og hva svigermor måtte mene ville jeg ikke tenkt på. Mannen min var heller ikke opptatt av hvilket etternavn fremtidige barn ville få da vi giftet oss, men der fant plutselig jeg ut at jeg ikke ville at mannen skulle hete noe annet enn resten av familien, så da valgte faktisk jeg å skIfte til mannens navn. Når barna kom slapp vi å ta den diskusjonen. Veldig mange barn jeg kjenner har begge foreldrene navn, men det funker ikke for alle. Våre navn var f.eks. for like, slik at det ble rart.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor gidder du å diskutere det med svigermor da? Nå har hun sagt sitt, så nå kan du jo bare ignorere henne fremover.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...