Gå til innhold

Hvor dyr jakke bør jeg kjøpe til min 15-åring?

Anbefalte innlegg

Gjest Sugemerke
Skrevet

Jeg hadde helt klart kjøpt en jakke til 2000,- om ungen tok vare på den og dermed hadde den noen år.

Skrevet

Jeg kjøpte en flott Norrøna primaloftjakke med goretex til min yngste da han var 16 år, nå er han 23 år og bruker jakken fremdeles. Joda, den var dyr. Prisen var 4000 kroner. Da den gikk opp i en søm i fjor reparerte Norrøna den gratis.

Alt i alt har den kostet 572 kroner året :-)

Anonymkode: a1001...607

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er den her: (den er på salg til 2000kr på kjøpesenteret vi handler i)

https://www.jeanpaul.no/dameklaer/jakker-kaaper/jpf-a17-blast-parka/sky-captain/

Anonymkode: a97a0...032

Den var kjempefin!☺ Men dessverre tror jeg ikke den er for kalde dager, den ser litt tynn ut og det er ikke dun i den, kun polyester. Her betaler man nok mest for merket. Ellers er ikke 2000 på en god vinterjakke mye☺

6 minutter siden, Batteri skrev:

Var den god og varm fir de kaldeste dagene? Kan den sammenlignes med en dunjakke fra Bergans etc tror du? Den var veldig fin den også, men er den veldig stiv I stoffet?

Anonymkode: d81fa...493

• Liker 1
Skrevet

Hvilket merke er det? Hvordan er den foret? 

Mye gode vinterjakker der ute, som Bergans, Norrøna osv. De har god kvalitet syns jeg, men koster jo litt. Selv har jeg en Norrøna vindjakke jeg fikk til 12-årsdagen min som jeg fremdeles bruker, 16 år etter 😄. Den kosta ganske mye, men det er meninga at jeg skal ha den i mange, mange år.

Sånne kjøp er jeg for. Kvalitet som holder lenge. Da er det greit om det koster litt.

Klær som er laget for friluftsliv er greit å kjøpe for vinteren. Jeg holder meg unna Bik bok og andre motebutikker når jeg skal ha vinterklær. Da drar jeg innom en sportsbutikk og kjøper noe som virkelig holder meg varm!

Anonymkode: 3fa79...c68

Skrevet

2000kr for en vinterjakke er ingenting. Hadde glatt spandert dette på min datter om økonomien tillot det. Så sant hun er en slik en som tar vare på tingene sine, men siden hun har hatt et par sko i 3 år virker hun jo slik :)

Jeg har min Svea jakke på fjerde året nå, aldri angret på det kjøpet.

• Liker 4
Skrevet

Her har begge mine barn gode dunjakker. da det kommer til yttertøy, synes jeg det er helt greit å bruke en del penger på å få noe i god kvalitet.

Anonymkode: 3a2b3...a03

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøpte en flott Norrøna primaloftjakke med goretex til min yngste da han var 16 år, nå er han 23 år og bruker jakken fremdeles. Joda, den var dyr. Prisen var 4000 kroner. Da den gikk opp i en søm i fjor reparerte Norrøna den gratis.

Alt i alt har den kostet 572 kroner året :-)

Anonymkode: a1001...607

Akkurat det er et veldig godt argument, det med pris fordelt på år. Min jakke ble byttet ut i år, men den gamle til 5000 har jeg da hatt i snart 6 år og den er en slik allværsjakke med for som kan tas ut så jeg har brukt den omtrent hele året (mye drittvær på vestlandet) og har således spart jeg flere jakker i tillegg.. 

Første bergans settet jeg køpte til eldste ungen her gav noen snurp blandt andre foreldre i barnehagen, men den ble også brukt av tre andre unger før den var utslitt. 

Reimadressen til nest yngste er i år i bruk av nr 4 da vi gav den bort og den holder koken ennå. 

Jeg sier ikke at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet for det er det ikke alltid, men det at man kjøper dyrt trenger ikke bety at snittprisen totalt sett per år og bruksområde egentlig er så mye høyere enn for de som bytter jakke hvert år og kjøper billig. Men selvsagt, billig betyr ny jakke hvert år for mange. Det kan være kjedelig å ha samme jakke i 5 - 8 -10 år for noen.

Håper jakken er det i morgen TS :) kan tenke meg jenta di gliser fra øre til øre og er kjempeglad hver gang hun tar på jakken om den er der!

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Synes den var fin. Kan brukes til penere også samt at den er klassisk og tidløs. Synes det er en fin investering. Den har hun i noen år :) 

Tror jeg har kommet fram til at (hvis den fortsatt er der) skal jeg kjøpe den til henne som en del av julegaven :)

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg har kommet fram til at (hvis den fortsatt er der) skal jeg kjøpe den til henne som en del av julegaven :)

Kjempefin julegave. Og julegaver og  bursdagsgaver synes jeg er gaver som kan være litt dyrere og finere :) 

Endret av GoldenLioness
Gjest GoldenLioness
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den var kjempefin!☺ Men dessverre tror jeg ikke den er for kalde dager, den ser litt tynn ut og det er ikke dun i den, kun polyester. Her betaler man nok mest for merket. Ellers er ikke 2000 på en god vinterjakke mye☺

Var den god og varm fir de kaldeste dagene? Kan den sammenlignes med en dunjakke fra Bergans etc tror du? Den var veldig fin den også, men er den veldig stiv I stoffet?

Jeg så den i går på butikken, og den hadde ikke vært tykk nok for mitt bruk nå som gradestokken går ned under null. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er generelt imot at man får slike ting som en del av julegaven før jul fordi gleden med julaften blir litt mindre, men for noen funker det helt fint :) Må få høre om jakka er der!

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du kan kjøpe den online. Om du er redd den skal bli utsolgt. Om hun er en strl M ville jeg slått til for XS og s er utsolgt online.

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke stiv, bare myk og kjempegod. Den var godt foret, jeg kjøpte den med tanke på norsk vinter. Har dessverre ingen erfaring med Bergans. 😊

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg er generelt imot at man får slike ting som en del av julegaven før jul fordi gleden med julaften blir litt mindre, men for noen funker det helt fint :) Må få høre om jakka er der!

Egentlig litt enig der, derfor jeg tenker å gi den som en DEL av julegaven, og gi en liten ekstragave i tillegg (men da blir det ikke noe store greier, men kanskje et par myke tøfler eller noe til rommet)

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Carrot skrev:

Akkurat det er et veldig godt argument, det med pris fordelt på år. Min jakke ble byttet ut i år, men den gamle til 5000 har jeg da hatt i snart 6 år og den er en slik allværsjakke med for som kan tas ut så jeg har brukt den omtrent hele året (mye drittvær på vestlandet) og har således spart jeg flere jakker i tillegg.. 

Første bergans settet jeg køpte til eldste ungen her gav noen snurp blandt andre foreldre i barnehagen, men den ble også brukt av tre andre unger før den var utslitt. 

Reimadressen til nest yngste er i år i bruk av nr 4 da vi gav den bort og den holder koken ennå. 

Jeg sier ikke at det alltid er en sammenheng mellom pris og kvalitet for det er det ikke alltid, men det at man kjøper dyrt trenger ikke bety at snittprisen totalt sett per år og bruksområde egentlig er så mye høyere enn for de som bytter jakke hvert år og kjøper billig. Men selvsagt, billig betyr ny jakke hvert år for mange. Det kan være kjedelig å ha samme jakke i 5 - 8 -10 år for noen.

Håper jakken er det i morgen TS :) kan tenke meg jenta di gliser fra øre til øre og er kjempeglad hver gang hun tar på jakken om den er der!

Et veldig godt argument! Jeg hadde en bergansjakke jeg brukte som stalljakke i 10år! Den jakka fikk virkelig kjørt seg og etter 10 år var den like fin! Kjøpte ny for to år siden bare fordi jeg fant en jeg falt så pladask for 😍 Bergansjakka lever enda som stalljakke for en venninne.

• Liker 2
Skrevet

Min datter fikk Canada Goose jakke i julepresang for 2 år siden, var da 15. Selvsagt ikke mitt førstevalg men ga tilslutt etter. Den kostet da 6000 og hun betalte litt på den selv. Jeg maktet ikke mer av maset hennes rett og slett. Dere får halshugge meg. I ettertid har hun fått jobb og tjener greie penger. Vil hun ha noe i den prisklassen igjen får hun betale selv. Heldigvis er CG hypen over og hun kjøper rimelige klær fra kjedebutikker, liker ikke Micael Kors etc. Og jakka har vært i bruk daglig hele vintersesongen. Jeg kan heldigvis si at den ikke utløste et skred av ønsker om andre dyre klær. Det er alt jeg har å si til mitt forsvar.  Håper CG epidemien har lagt seg til hvile til evig tid.🙄

Anonymkode: 0b5b4...b93

Skrevet
På 13.11.2017 den 16.40, AnonymBruker skrev:

Har en 15-åring her i huset som trenger ny vinterjakke, og spør om hun kan få en spesiell som koster ca 2000kr. Selv synes jeg det er litt i overkanten for en jakke, men hvis det er god kvalitet så er det vel kanskje ikke så ille? Vi har helt gjennomsnittlig økonomi, men ønsker ikke å gi henne alt hun peker på. (Det er jeg som skal betale, ikke henne). Hvor dyr jakke kjøper dere til deres 15-åring?

Dette var jo ikke dyrt. De fleste ungdommer spør om jakker som er langt dyrere enn dette. Da snakker vi tredoblet pris. 

Skrevet

Søk på ahkka eller noe på Ellos. Kjempe fin jakke 

Anonymkode: 1b47a...8fb

Skrevet

Jeg ville ha kjøpt jakken med forbehold at det ikke er en sesong greie. Så ville jeg fortalt henne rett ut hvor mange timer jeg hadde jobbet for å gi henne denne jakken (da hadde jeg regnet ut i fea etter skatt) og på den måten lært henne litt om verdien av penger. 

Pappa gjorde alltid det hos oss. Han oversatte priser til arbeidstimer, utenom arbeidstimer han måtte ha til faste utgifter som også var endel av regnestykket. Vi fikk tidlig respekt for penger for å si det sånn. Tingene vi ønsket var tross alt ikke verdt at pappa måtte jobbe fra 7-22 en måned liksom

Anonymkode: 30c5d...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...