AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Har en 15-åring her i huset som trenger ny vinterjakke, og spør om hun kan få en spesiell som koster ca 2000kr. Selv synes jeg det er litt i overkanten for en jakke, men hvis det er god kvalitet så er det vel kanskje ikke så ille? Vi har helt gjennomsnittlig økonomi, men ønsker ikke å gi henne alt hun peker på. (Det er jeg som skal betale, ikke henne). Hvor dyr jakke kjøper dere til deres 15-åring? Anonymkode: a97a0...032
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 2000 høres ikke ut som noen krise hvis jakken er av god kvalitet, men selv så foretrekker jeg å holde meg rundt 1200-1500, ikke at jeg er så kritisk til merke da, noe ungdomen fort kan være Anonymkode: 17f25...a5a 6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 Mange fine jakker til 800-1000 kr Anonymkode: 69eb9...93e 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en 15-åring her i huset som trenger ny vinterjakke, og spør om hun kan få en spesiell som koster ca 2000kr. Selv synes jeg det er litt i overkanten for en jakke, men hvis det er god kvalitet så er det vel kanskje ikke så ille? Vi har helt gjennomsnittlig økonomi, men ønsker ikke å gi henne alt hun peker på. (Det er jeg som skal betale, ikke henne). Hvor dyr jakke kjøper dere til deres 15-åring? Anonymkode: a97a0...032 Hvor mye jakke får til en voksen til under totusen kroner? Hun har da vel alt ventet lenge nok på vinterjakke når vi nå er midtveis i november? Anonymkode: 52a4b...411 8
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2000 høres ikke ut som noen krise hvis jakken er av god kvalitet, men selv så foretrekker jeg å holde meg rundt 1200-1500, ikke at jeg er så kritisk til merke da, noe ungdomen fort kan være Anonymkode: 17f25...a5a Hun er ikke veldig opptatt av merkeklær og har fra før av relativt få dyre klær. Merket på jakken tror jeg ikke var noen av de som er «inn» for ungdommen nå, slik som canada goose, parajumper og svea. Jeg skal innrømme at jakka var innmari fin og satt veldig bra på. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange fine jakker til 800-1000 kr Anonymkode: 69eb9...93e Har du link til noen spesielle? Hun er på jakt etter en som er god og varm, og som går til ca midten av låret. Hun er også veldig opptatt av at det ikke skal være ekte pels på jakka. Anonymkode: a97a0...032 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Jeg fikk en jakke til 800 kr som 14 åring. Ble kastet da jeg var 26 fordi den ble for liten. Det er den dyreste jakken jeg noen gang har hatt. Gikk med konstant dårlig samvittighet for å ha nevnt den dyre jakken. Sa bare at den var fin, men hadde aldri trodd at jeg kom til å få den. En jakke til 2000 kr hadde jeg aldri hatt samvittighet til å be om. Kjøpte meg en ny jakke i år til 400 kr. Siden jeg kastet den gamle. Synes det er i overkant mye. Men så kostet den egentlig 2000 kr. Var på tilbud og lager utsalg. Aldri i verden om jeg hadde betalt så mye for en jakke. Anonymkode: 73ed7...a2a 2
altflyter Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Jeg ville kjøpt jakken med betingelsen om at den skal vare lenge og at det da ikke blir aktuelt med en ny jakke neste år bare fordi den er blitt "ut" eller noe 11
altflyter Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk en jakke til 800 kr som 14 åring. Ble kastet da jeg var 26 fordi den ble for liten. Det er den dyreste jakken jeg noen gang har hatt. Gikk med konstant dårlig samvittighet for å ha nevnt den dyre jakken. Sa bare at den var fin, men hadde aldri trodd at jeg kom til å få den. En jakke til 2000 kr hadde jeg aldri hatt samvittighet til å be om. Kjøpte meg en ny jakke i år til 400 kr. Siden jeg kastet den gamle. Synes det er i overkant mye. Men så kostet den egentlig 2000 kr. Var på tilbud og lager utsalg. Aldri i verden om jeg hadde betalt så mye for en jakke. Anonymkode: 73ed7...a2a 800 kr for femten år siden, blir fort mer enn det i dag om du tar hensyn til prisstigningen de siste årene Endret 13. november 2017 av altflyter 23
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 1 minutt siden, altflyter skrev: Jeg ville kjøpt jakken med betingelsen om at den skal vare lenge og at det da ikke blir aktuelt med en ny jakke neste år bare fordi den er blitt "ut" eller noe Dette tar jeg som en selvfølge uansett. ts Anonymkode: a97a0...032
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Du må regne med rundt 2000,- for en vinterjakke. Det er ingen upris. Anonymkode: 428f3...d3d 15
bobleplast_ Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 Syns 2000 kr for en ordentlig vinterjakke høres fornuftig ut, jeg. En jakke av kvalitet holder gjerne lenger og er varmere enn billige jakker. 6
altflyter Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette tar jeg som en selvfølge uansett. ts Anonymkode: a97a0...032 Hvis dere har råd til det og du selv føler det er rimelig, så ville jeg kjøpt den Du må kjenne litt på det selv. Jeg personlig kjøper ikke så dyre jakker, men jeg husker godt hvordan det var å være tenåring å ha sett seg ut et klesplagg man ønsker deg. Du kan evt kreve at hun betaler deler av den selv eller at det blir julepresangen i år
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er ikke veldig opptatt av merkeklær og har fra før av relativt få dyre klær. Merket på jakken tror jeg ikke var noen av de som er «inn» for ungdommen nå, slik som canada goose, parajumper og svea. Jeg skal innrømme at jakka var innmari fin og satt veldig bra på. Har du link til noen spesielle? Hun er på jakt etter en som er god og varm, og som går til ca midten av låret. Hun er også veldig opptatt av at det ikke skal være ekte pels på jakka. Anonymkode: a97a0...032 https://www.xxl.no/five-seasons-monterosa-jacket-skijakke-dame/p/1136033_2_style https://www.brandsdal.no/product/3087173?gclid=CjwKCAiAoqXQBRA8EiwAIIOWshX41gM-cU5qwnBqgqaGYdbc3s-0QzHLzCdR71bOJDx-9Y8IV73YXBoCfYgQAvD_BwE Anonymkode: 69eb9...93e
Luckiness Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 (endret) Det kan fort koste opp i mot 2000kr for en vinterjakke med god kvalitet. Ville kjøpt den til henne dersom dere har økonomi til det og at det er en jakke 15åringen kan ha i noen år. Altså at den ikke så fort blir for liten (man vokser vel gjerne ikke så mye mer etter man er 15) og at hun ikke går lei av den etter kort tid. Den bør gjerne være litt nøytral. Fort gjort å gå lei/føle jakken ikke er inn om den er knall oransje og har spesielle detaljer f.eks... Ville forresten også sjekket om den er vind/vanntett evt. avvisende. Bør jo kunne brukes med sludd i luften og generelt alt slags vær om vinteren. Med unntak av plaskregn hvor man selvfølgelig bør bruke regnjakke. Endret 13. november 2017 av Luckiness 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 Sko og jakker er vel plagg man ofte må litt opp i pris på for å få noe av god kvalitet. Jeg synes ikke 2000 er i overkant mye for en ordentlig vinterjakke. Anonymkode: 105f8...308 7
Ulrikke Skrevet 13. november 2017 #16 Skrevet 13. november 2017 Hvis 15-åringen ellers er nøktern i klesveien og ikke forlanger dyre klesplagg fra innerst til ytterst, passer på klærne sine og ikke har tendens til å ikke kunne bruke et plagg mer enn tre ganger før det er "ut", så ville jeg absolutt vurdert å kjøpe jakken. Man må fort over tusenlappen uansett, og da er ikke veien SÅ lang til det du skisserer. Kan hun evt. betale noe selv, eller at det kan være deler av en julegave? 8
Gjest Allis Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 Jeg hadde ikke kjøpt denne jakken om ungdommen ellers gjerne ønsket seg sesongvarer og ting andre har. Da er sjansen ca 100% for at hun ønsker seg ny neste år. Om hun er av den praktiske typen som ikke vanker med de "kule" jentene og ikke er opptatt av merkeklær, så hadde jeg kunne gitt henne den med den betingelse at hun betalte deler av den selv - og at dette betød at det ikke ble en ny vinterjakke neste år. Jeg synes ikke en 15åring skal få noe så dyrt før de jobber ganske mye for det, jeg er voksen med grei inntekt og kjøper ikke selv jakker til 2000 sånn uten videre. Dog kjøper jeg jo vinterdress til barnet mitt til 1500 som han vokser ut av sannsynligvis til neste år(han vokser superfort), men da er det snakk om at det er jeg som velger av praktiske grunner fordi de er ute i kulden dagen lang, ikke fordi mitt barn vil ha en spesifikk ting. Og han er fortsatt for liten til å forstå hva et merke er eller ikke. TIl ungdommer tenker jeg det er viktig å lære at man ikke kan ha en livsstil man ikke kan klare å betjene selv som student, og da er dyre klær en litt dum tilvenning å innføre. Hun skal jo gjerne ikke bare ha ei jakke til 2000, men også gode sko(1500 minst må man gjerne ut med for gode sko) og gjerne mye annet. Det er ikke lenge til hun flytter hjemmefra, og man bør ikke tilvenne seg for dyre vaner. Jakke til 2000 er på grensen tenker jeg, selv om jeg nok hadde valgt å være litt generøs selv tilslutt. Dog ikke uten at ungdommen gjør tjenester/jobber for dyrere ting.
Skap-plass Skrevet 13. november 2017 #18 Skrevet 13. november 2017 Jeg ville kjøpt den til henne om det var økonomi til det. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #19 Skrevet 13. november 2017 Kjøpte akkurat vinterjakke til sønnen min på 16. Den kostet 2400, og det var et spleiselag (1400 på meg, 1000 på ham). Jeg synes det er smått grotesk når ungdom går i jakker til 7-8000 og har dyre merkevesker og nyeste iPhone, men må samtidig ta innover meg at i deres miljø er det påfallende å komme med den aller billigste av det billigste. Løsningen ble altså et kompromiss han var fornøyd med og jeg kan stå inne for, på alle måter. Anonymkode: ef66e...e1e 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #20 Skrevet 13. november 2017 5 minutter siden, Allis skrev: Jeg hadde ikke kjøpt denne jakken om ungdommen ellers gjerne ønsket seg sesongvarer og ting andre har. Da er sjansen ca 100% for at hun ønsker seg ny neste år. Om hun er av den praktiske typen som ikke vanker med de "kule" jentene og ikke er opptatt av merkeklær, så hadde jeg kunne gitt henne den med den betingelse at hun betalte deler av den selv - og at dette betød at det ikke ble en ny vinterjakke neste år. Jeg synes ikke en 15åring skal få noe så dyrt før de jobber ganske mye for det, jeg er voksen med grei inntekt og kjøper ikke selv jakker til 2000 sånn uten videre. Dog kjøper jeg jo vinterdress til barnet mitt til 1500 som han vokser ut av sannsynligvis til neste år(han vokser superfort), men da er det snakk om at det er jeg som velger av praktiske grunner fordi de er ute i kulden dagen lang, ikke fordi mitt barn vil ha en spesifikk ting. Og han er fortsatt for liten til å forstå hva et merke er eller ikke. TIl ungdommer tenker jeg det er viktig å lære at man ikke kan ha en livsstil man ikke kan klare å betjene selv som student, og da er dyre klær en litt dum tilvenning å innføre. Hun skal jo gjerne ikke bare ha ei jakke til 2000, men også gode sko(1500 minst må man gjerne ut med for gode sko) og gjerne mye annet. Det er ikke lenge til hun flytter hjemmefra, og man bør ikke tilvenne seg for dyre vaner. Jakke til 2000 er på grensen tenker jeg, selv om jeg nok hadde valgt å være litt generøs selv tilslutt. Dog ikke uten at ungdommen gjør tjenester/jobber for dyrere ting. Takk for fint og utfyllende svar. Hun er som sagt ikke opptatt av merker, og det dyreste «klesplagget» hun eier er et par sko til 1400kr som hun har brukt i snart tre år, og hun er ikke ferdig med de enda. Hun fikk heller ikke bunad til konfirmasjon. Men samtidig er jeg enig i at hun ikke skal venne seg til dyre klær, selv om jeg ikke tror det er noen fare. Anonymkode: a97a0...032 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå