Gå til innhold

Vaske Bergans jakke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en Bergans Dynamic neo jacket 1252. Det sies at man kan impregnere disse etter vask. Men jeg mener å ha hørt at det kan være en fordel å stryke dem også etter vask, slik at de bllr mer vannavvisende (jevnere overflate).

Noen andre som har hørt om dette? eller prøvd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stryke ytterjakke :sjokkert: hva tror du skjer med innerstoffyllet da?  impregnere med tekstilimpregnering kan du fint gjøre. Men stå utendørs og i dagslys slik at du ser at sprayingen blir gjevn. 

Anonymkode: 1ebe3...56c

Skrevet

Du kan stryke eller bruke hårføner. 

Spray først med f.eks Nikwax og stryk/føn jakka etterpå. 

Anonymkode: a0606...560

Skrevet

Husk å vaske uten tøymykner 

Anonymkode: 600fa...174

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Husk å vaske uten tøymykner 

Anonymkode: 600fa...174

Jepp viktig. 

Og ikke bruk vaskepulver. Bruk flytende såpe. Pulveret setter seg i porene i jakka og kan ødelegge membranen. 

Skrevet (endret)

Impregnerte jakka i dag. Stod ute i dagslys. Men jaggu klarte jeg å bruke en halv sprayboks på jakka. Er det alt for mye? Jeg måtte spraye såpass for å dekke hele jakka jevnt. Men nå kjenner jeg at det lukter litt av jakka, og den er litt klebrig når jeg tar på den (5 timer siden jeg sprayet den.)

Står at den holder til 5-6 plagg pr flaske. Så jeg har brukt dobbel dose og vel så det. Er det krise?

Endret av straamann
Skrevet
6 minutter siden, straamann skrev:

Impregnerte jakka i dag. Stod ute i dagslys. Men jaggu klarte jeg å bruke en halv sprayboks på jakka. Er det alt for mye? Jeg måtte spraye såpass for å dekke hele jakka jevnt. Men nå kjenner jeg at det lukter litt av jakka, og den er litt klebrig når jeg tar på den (5 timer siden jeg sprayet den.)

Bruker en halv boks jeg også. Lukten forsvinner etterhvert. 

Skrevet
Akkurat nå, Frida skrev:

Bruker en halv boks jeg også. Lukten forsvinner etterhvert. 

Åja, for eg følte det var skikkelig overkill nå. Klarer ikke å gå med den omtrent. Stinker som nybeiset parkett. Men det "fordufter" snart mener du? Så jeg slipper å vaske den på nytt?

Står forøvrig tydelig på jakka at den ikke skal bruke tørketrommel. Men kan stryke på lav varme. Burde man stryke før eller etter impregnering?

Skrevet

Jeg strøk den etterpå, og hengte den så ut til lufting. Men jeg gjorde det om sommeren da. :)

Skrevet

Du kan fint bruke hårføner også. Meningen er at impregneringen skal «smelte» inn i jakka. 

Lukta går bort. Og jeg kan også fint finne på å bruke så mye på en jakke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 minutter siden, Frida skrev:

Jeg strøk den etterpå, og hengte den så ut til lufting. Men jeg gjorde det om sommeren da. :)

Jaja, det er jo ikke minusgrader ute her jeg bor, så det går vel bra å henge ut nå og. Men da forsvant den verste lukta i løpet av noen dager?

Jeg var forøvrig i kontakt med Bergans kundeservice, og de mente at moderne membranjakker IKKE skulle strykes. De mente det ikke var effektiv lenger. Det var mer før, da man kunne bruke mer kjemikalier i impregneringen. Moderne impregnering "smelter ikke" inn på samme måten.

Endret av straamann
Skrevet
1 time siden, straamann skrev:

Jaja, det er jo ikke minusgrader ute her jeg bor, så det går vel bra å henge ut nå og. Men da forsvant den verste lukta i løpet av noen dager?

Jeg var forøvrig i kontakt med Bergans kundeservice, og de mente at moderne membranjakker IKKE skulle strykes. De mente det ikke var effektiv lenger. Det var mer før, da man kunne bruke mer kjemikalier i impregneringen. Moderne impregnering "smelter ikke" inn på samme måten.

Jeg brukte jakka dagen etter, vi dro på fjelltur, og det gikk helt fint. 

Skrevet

Lukta har gått bort nå, mer eller mindre.

• Liker 1
Skrevet

Du kan også hive den i tørketrommelen i 15 minutt. Poenget er varme som skal smelte impregneringen. 

Anonymkode: 82276...483

Skrevet
På 19.11.2017 den 21.08, AnonymBruker skrev:

Du kan også hive den i tørketrommelen i 15 minutt. Poenget er varme som skal smelte impregneringen. 

Anonymkode: 82276...483

Det var i gamle dager. Nymotens impregnering har ikke de stoffene i seg som gjør at impregneringen smelter inn i stoffet. Dette ifølge Bergans kundeservice

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...