UtpåturFar Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Heisann, Jeg har to barn på fire og syv år, og synes det er vanskelig å ha en fin og litt lengre tur med begge to. 7 åringen min (gutt) går lengre, mens 4 åringen (jente) vil helst sitte på ryggen min. Jeg er alenepappa og har ikke gått så mye på turer før, men begynt å like det nå i det siste. Derfor lurer jeg på hva dere gjør når dere skal på tur? Hvordan kan jeg få med begge to når det er litt ulent terreng vi vil gå i? Hvilke utstyr bruker dere for å gjøre det lettest mulig å gå litt lengre turer uten at det går utover aldersforskjellen? Har dere forslag til hva vi kan gjøre for at alle skal ha en morro og fin tur? Hilsen nyligTurGlad Pappa
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Hei aktive Mathias. Jeg vil faktisk foreslå at dere legger turen på fireåringens nivå. Aldersforskjellen klarer seg nok bra, det skal litt til at noe skal gå ut over den. Ellers finns det allerede joggevogner og sykkelvogner, på markedet, men det vet du vel. Kanskje du skal kontakte enteprenørlinja på NTNU og høre om de har tenkt på noe i det siste? Anonymkode: 5e6a4...e87
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 La fire-åringen sitte på ryggen deler av turen. La syvåringen bære egen sekk (er du heldig blir han litt sliten av det og er fornøyd med turer i 4-åringens tempo og distanse). Gi dem gjerne oppgaver underveis, som førstemann til å finne et eiketre, en furukongle, se en kråke, etc. Anonymkode: 9621d...152 3
Vera Vinge Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 Mine barn er litt yngre (3,5 og 5,5), men prøver å finne en mellomting mellom barnas nivå. Den eldste er rask og kan gå langt, mens yngste naturlig nok blir fortere sliten. På kortere turer, f.eks. til den lokale toppen som tar kanskje to timer hver vei, går yngstemann selv hele veien. Mens på lengre fjellturer vi hadde i sommer, hvor vi gikk hele dagen, overnattet i telt og så gikk tilbake, hadde vi med bæresele i sekken som vi kunne ta fram når yngste hadde gått langt. Eldste går noen ganger i forveien og venter etter hvert sammen med den ene forelderen eller kommer tilbake til oss, men det er jo grenser for lenge det er morsomt når minste begynner å bli treig. Så det blir jo å tilpasse litt til begge. Jeg føler at å lesse på ham en tung sekk for at han skal bli fortere sliten, slik en foreslår, kan drepe noe av turlysten, så han bærer kun en lett sekk med litt drikke og snacks. Men noen av de tingene som har gjort at lange turer på beina og på ski (yngste satt i pulk på lange skiturer forrige vinter) har gått så bra, har vært et lager av eventyr fra mor, samt synging av sanger med mange vers... I tillegg at de kan telle en del blå/røde merker og så få litt nøtter eller mørk sjokolade etter så og så mange oppdagede merker. I tillegg er jo vi foreldre glad i å være på tur, og turglede smitter nok også. Det er f.eks. veldig innarbeidet som en selvfølge at vi går på tur på hytta (som vi er på mange helger), men velger gjerne en kort tur etter en lang tur dagen før osv. Og så må de jo ha egnede klær og ekstra sokkeskift og slike ting, slik at de ikke går og fryser, noe som er en viktig forutsetning for suksess. 2
Sushi Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 Våre er 3 og 6, men vi er mye på turer. Vi løser det ved å la treåringen gå først og styre tempoet. Han bærer enten kun en lett sekk (med for eksempel soveposen sin hvis vi skal overnatte), eller ingen sekk. Eldste kan bære litt mer, særlig når vi går i tempoet til yngste. Om det går trått prøver vi å underholde ved å lete etter ting i naturen, se etter røde merker osv. Mitt råd er å starte med korte turer og øke etterhvert. Vi gikk i fjellet hele sommeren, og til slutt kunne yngste gå ei mil i kupert terreng på en dag. Det kunne han nok ikke gjort første turen den ferien! 1
Cinzia Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Vi har litt samme problemstilling her, med en på 7 og en på 4. Jeg har rett og slett bare slått meg til ro med at det er litt vanskelig å finne turer som passer for begge akkurat nå. Det er en slags mellomfase hvor 4-åringen er for stor for vogn, men for liten til å gå veldig langt selv. Om et par år er dette endret og vi kan komme oss på lengre turer. Inntil da går vi kortere. Når vi går på skogsvei etc hender det at vi har med sykkelvogn som vi triller, eller at hun får sitte på skuldrene, da. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Mine er 5 og 8. Hvis bare jeg tar dem med på tur, blir distanse etter yngstes rekkevidde. Han er for tung til at jeg orker å bære ham, nesten 25 kg. Vi har som mål å komme oss ut og ha det fint i naturen. Ikke nå en topp nødvendigvis. Viktig at de har fine dager ute for å skape turglede. Så er det alltids noe spennende å undersøke, et tre som må klatres, en bergskrent som må erobres. En frosk her og der. En pinne som må spikkes. Tar gjerne med fiskestenger. Det er verre på skitur eller sykkeltur synes jeg, da er ulikhet i tempo mer åpenbar. Anonymkode: 2dca5...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 Ta det rolig i starten, det vil nok gå seg til. Våre barn har gått mye tur, og nå merker vi ikke lenger særlig forskjell på hva de orker og ikke, minste er akkurat fylt 5 og eldste er 8. Ha med mat, drikke og kjeks så det er en "premie" når dere har kommet halvveis. Anonymkode: b76a5...804 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå