Gå til innhold

Datteren vår, 2, trives ikke hos besteforeldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers vil gjerne ha besøk av oss. Vi kommer på besøk, som regel er det å sette seg ned i sofaen og få kake. De har liten leilighet, og det blir til at vi er i stua, med alt nips man kan tenke seg. Har sett at de siste gangene at datteren vår, går lei etter en halv time-tre kvarter. Hun går rett og slett og finner skoa sine og jakke, og prøver å kle på seg, peker på utgangsdøra. Og så vil hun gå. Jeg prøver aktivisere henne, være der, og med de lekene de har satt frem. Men det er akkurat som om hun ikke trives, eller går lei. Svigerfar er flink med barn( men han har en fortellertrang når vi møtes, så det blir med noen monologer,mens jeg ser etter datteren vår), men svigermor sitter gjerne i godstolen og observerer og ler. Datteren vår er svært aktiv og lurer på når de skal ta innover seg akkurat den biten!? Besøkene til dem blir på en måte litt stive og, og for en toåring er ikke det spesielt morro. De ønsker samtidig å passe henne, men det kan ikke bli der-ennå. Det er selvsagt lettere å komme til oss, men det hender jo at vi "må" til dem og. Hvordan løse det på en god måte. 

Anonymkode: a2188...658

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først tenker jeg at du bør bytte ut ordet "trives ikke" med "kjeder seg". Hun kjeder seg hos besteforeldrene, det er helt naturlig, men det betyr ikke at hun mistrives. Bare at små barn ofte synes det er kjedelig å sitte i ro. 

Anonymkode: 1e5e5...82e

• Liker 26
Skrevet

Ta med dere leker og bøker selv. Sånn du skriver det, høres det ut som om dere ikke har med dere noe som helst for å underholde ungen, men forventer at besteforeldre som ikke har hatt småbarn på mange mange år, skal kjøpe inn og vite hva barnet deres liker å leke med. 

Så ta med leker selv, og aktivt vis besteforeldrene hvordan de kan underholde ungen. Gi ungen en bok, si "kanskje bestemor kan lese for deg?" og gi et vennlig dytt i retning bestemor.

Anonymkode: 77924...822

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først tenker jeg at du bør bytte ut ordet "trives ikke" med "kjeder seg". Hun kjeder seg hos besteforeldrene, det er helt naturlig, men det betyr ikke at hun mistrives. Bare at små barn ofte synes det er kjedelig å sitte i ro. 

Anonymkode: 1e5e5...82e

Ja,det har du rett. Kjeder seg. Det er kun hos de jeg har sett dette, og jeg ønsker at vi kan finne en god løsning, men ikke alltid like lett. TS 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta med dere leker og bøker selv. Sånn du skriver det, høres det ut som om dere ikke har med dere noe som helst for å underholde ungen, men forventer at besteforeldre som ikke har hatt småbarn på mange mange år, skal kjøpe inn og vite hva barnet deres liker å leke med. 

Så ta med leker selv, og aktivt vis besteforeldrene hvordan de kan underholde ungen. Gi ungen en bok, si "kanskje bestemor kan lese for deg?" og gi et vennlig dytt i retning bestemor.

Vi har tatt med leker, men på nye steder er ikke de så morsomme. Hun undersøker alt som er av ting og lekene (leker de har tatt vare på, ikke mye) de har, men så er det over. Kan prøve å ta med leke/bøker igjen. Og takk for tipsene. 😊

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har tatt med leker, men på nye steder er ikke de så morsomme. Hun undersøker alt som er av ting og lekene (leker de har tatt vare på, ikke mye) de har, men så er det over. Kan prøve å ta med leke/bøker igjen. Og takk for tipsene. 😊

Som barnløs og uerfaren med barn, setter jeg ihvertfall pris på når søsteren min hjelper meg til hvordan jeg kan ha kontakt med nevøene mine, som "kanskje tante kan hjelpe deg med puslespillet/bygge klosser med deg/tegne med deg", osv, for jeg kommer rett og slett ikke helt på sånn av meg selv. Og leker/bøker til barn har jeg jo ikke. 

• Liker 2
Skrevet

Derfor oppfant Gud ipad'en. Eller tegnebrettet. Eller fargeleggingsbøkene. Og Farfar kan vel bes om å lese for henne? Lage boller sammen? Hun kan låne badekaret mens farmor sitter der og ser på henne leke? (det gjorde vi med vår passive farmor som ikke orket så mye, men syns det var stas). Gå ut en liten tur rundt huset, kom inn igjen. Ha med noe duplo. En dukkevogn som kan trilles fram og tilbake, doktorsakene, hun må jo leke med noe.

Anonymkode: 386f5...424

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor oppfant Gud ipad'en. Eller tegnebrettet. Eller fargeleggingsbøkene. Og Farfar kan vel bes om å lese for henne? Lage boller sammen? Hun kan låne badekaret mens farmor sitter der og ser på henne leke? (det gjorde vi med vår passive farmor som ikke orket så mye, men syns det var stas). Gå ut en liten tur rundt huset, kom inn igjen. Ha med noe duplo. En dukkevogn som kan trilles fram og tilbake, doktorsakene, hun må jo leke med noe.

En 2åring bør ikke ha ipad/nettbrett uansett hva de fleste har, syns det er en uting.

Anonymkode: b4f7c...a2e

• Liker 10
Skrevet

Vi kjedet også livet av oss når vi var på besøk hos bestemor. Helt frem til hun kom på at vi kunne leke med alt i klesskapet hennes. Sjal og skjerv, bluser og sko. Vi lekte og kledde oss ut og koste oss mens mine foreldre satt og drakk kaffe.

Snakk med svigers om det, forklar at hun i denne alderen blir rastløs og ikke orker å sitte stille så lenge. Spør om de har noen saker i hus som hun kan leke med, som kanskje ikke er tradisjonelle leker. De aller fleste har jo plastboller og teskjeer? Er ikke så mye som skal til :)

Skrevet

Om du har råd til det, så kanskje du kan kjøpe noen nye leker/bøker som kan være hos bestemor og bestefar som kan aktivisere henne litt lengre. Som f.eks lego. Eller utkledningstøy som Ellatin nevner. Jeg og søsteren min elsker å kle oss ut. Men vi var to da.

Anonymkode: 2856f...5e8

Skrevet
10 minutter siden, Ellatin skrev:

Vi kjedet også livet av oss når vi var på besøk hos bestemor. Helt frem til hun kom på at vi kunne leke med alt i klesskapet hennes. Sjal og skjerv, bluser og sko. Vi lekte og kledde oss ut og koste oss mens mine foreldre satt og drakk kaffe.

Snakk med svigers om det, forklar at hun i denne alderen blir rastløs og ikke orker å sitte stille så lenge. Spør om de har noen saker i hus som hun kan leke med, som kanskje ikke er tradisjonelle leker. De aller fleste har jo plastboller og teskjeer? Er ikke så mye som skal til :)

Jo, jeg snakker med dem om hva hun liker. Forsøker å tilrettelegge for at besteforeldrene skal være aktive med henne m.v. Men de har litt annen kultur når man er på besøk, for da sitter man i sofaen og prater, og de er litt gamle og kanskje ikke orker ikke så lenge av gangen. Hun kan gjerne like kasseroller osv, men sitter ikke så lenge med det. Spesielt når hun er hos andre, da skal alt undersøkes, og hos dem må vi passe på en del, for det er mye nips og knuslige ting. 😅  Det er ikke store plassen de har, så det kan fort bli litt "klaustrofobisk".  Men skal ta med mer leker nesten gang og se hvordan hun vil like det. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En 2åring bør ikke ha ipad/nettbrett uansett hva de fleste har, syns det er en uting.

Anonymkode: b4f7c...a2e

Enig. Der er vi ganske bevisste. Dessuten synes jeg ikke noe om å sitte ned i en skjerm når man er på besøk hos andre.

TS

• Liker 5
Skrevet

Ta med leker og bøker. La ungen kjede seg litt også. Det er viktig at barn i dag lærer seg å være litt selvgående også. 

Dette blir bedre. 

Anonymkode: 3c8e7...ae4

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Der er vi ganske bevisste. Dessuten synes jeg ikke noe om å sitte ned i en skjerm når man er på besøk hos andre.

TS

Neivel, men da må hun jo tegne, leses for, lekes med. Sånn er det jo bare. 

• Liker 5
Skrevet

Husker besteforeldre var kjedelige når jeg var liten. Men gud så heldig hun er som har besteforeldre som er glad i henne. Dere er heldige! At bestefar har trang til å fortelle når dere er der forstår jeg godt og at svigermor sitter å ser på sitt nydelige barnebarn forstår jeg også godt. Rar du er som ikke liker dette!

Anonymkode: 3be7d...81a

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker besteforeldre var kjedelige når jeg var liten. Men gud så heldig hun er som har besteforeldre som er glad i henne. Dere er heldige! At bestefar har trang til å fortelle når dere er der forstår jeg godt og at svigermor sitter å ser på sitt nydelige barnebarn forstår jeg også godt. Rar du er som ikke liker dette!

Anonymkode: 3be7d...81a

Har jeg sagt at jeg ikke liker det? Forstår at det kan oppfattes slik, men jeg ser det er en liten ‘utfordring’,som jeg ønsker å løse på en god måte 

Jeg tar med mange av rådene her, så tusen takk!

TS

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ta med leker og bøker. La ungen kjede seg litt også. Det er viktig at barn i dag lærer seg å være litt selvgående også. 

Dette blir bedre. 

Anonymkode: 3c8e7...ae4

Jo vi lar henne leke alene når hun er i godt i gang med det! Hun skal selvsagt lære å kjede seg, men i to års alderen er ikke alltid det like enkelt. Som det står innledningen kjeder hun seg så at hun finner frem skoa etc.

Skal ta med leker og bøker ja.

TS

Skrevet

Støtter forslaget om å kjøpe inn noen leker som bare er hos besteforeldrene. Da blir de gjerne mer spennende. Vår 2-åring elsker Duplo. Kanskje dere kan investere i noen artige pakker av det? Ei lita dukke med noen klær? Malesakene og masse tegneark? Eller plus-plus? Sånne magneter som de kan bygge med? 

Anonymkode: 69292...6b6

• Liker 2
Skrevet

Ta med noen leker/spill

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja,det har du rett. Kjeder seg. Det er kun hos de jeg har sett dette, og jeg ønsker at vi kan finne en god løsning, men ikke alltid like lett. TS 

Ikke lett å finne en god løsning når en på 2 år kjeder seg? Seriøst? Pakk med en liten veske/bag med ett par bøker og leker, så besteforeldrene kan ned på gulvet med barnet og leke sammen. Eller sitte på fanget og lese sammen. Jeg hadde alltid med en liten bag med leker når jeg og min datter skulle ut på tur eller på besøk til noen. Kjedet seg ikke et sekund, og de vi var på besøk hos, ble bedre kjent med barnet og fikk delta i lek og morro :) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår problemstillingen - vi hadde samme problem da vår var på samme alder og vi besøkte oldeforeldrene hans. De er fine folk og glade for å få besøk, men ettersom han var en sånn aktiv gutt som fort gikk lei av leker/kaseroller osv ble det brukt mye tid fra vår side på å gå etter ham og passe på at han ikke knuste noe av nipset. De ville helst sitte i sofaen og prate med oss voksne. (Nå forventet vi ikke stort annet heller da, ettersom de er oldeforeldre og langt over den alderen hvor man bare legger seg på gulvet for å leke med de minste). Nå er han snart tre og et halvt år og det er mye bedre - han har mer tålmodighet til å fordype seg i lek med biler, lego osv, og knuselig pynt er ikke lenger like spennende :)

Anonymkode: c6d81...620

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...