Avalor Skrevet 19. november 2017 #61 Skrevet 19. november 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når dere skal selge bilen om 3-5 år, er den verdt 100 000 mindre enn dere har igjen i lån... Anonymkode: 12177...7b3 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men når dere skal selge bilen om 3-5 år, er den verdt 100 000 mindre enn dere har igjen i lån... Anonymkode: 12177...7b3 Tja, det er vel litt usikkert ennå, men om det blir lagt på moms/engangsavgift på nybiler så vil nok bruktprisen øke betraktelig også. At det blir dyrere å kjøre elbil framover er det nok ikke mange som betviler, men det blir nok betraktelig dyrere å kjøre bensin/dieselbil og. Jeg kjøpte elbil i 2014(egolf) og med fullfinansiering der så betaler jeg ca like mye i Mnd på lånet som jeg brukte på bensin på det gamle vraket jeg hadde. 1,5 år til så har jeg betalt ned bilen kun på sparte drivstoffutgifter. Billigere service/Bom/parkering/årsavgift ikke inkludert i det regnestykket. En Tesla til 900k kan nok fint sammenlignes økonomisk med en ny Passat til 500k når man tar hensyn til alle utgifter. Man kan jo selvfølgelig spare penger med å kjøpe et gammelt vrak til 100k uten noe av de nyeste sikkerhetssystemene, men det er jo prioriteringer. Noen prioriterer å sikre familien så godt de kan når de først er i trafikken, og andre prioritere sydenturer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #62 Skrevet 19. november 2017 5 minutter siden, Avalor said: Man kan jo selvfølgelig spare penger med å kjøpe et gammelt vrak til 100k uten noe av de nyeste sikkerhetssystemene, men det er jo prioriteringer. Noen prioriterer å sikre familien så godt de kan når de først er i trafikken, og andre prioritere sydenturer. En bil til 100 000 er ikke et gammelt vrak. Faktisk han du få en helt ny 5-seters bil for under 115000. Skal tro hva en slik koster brukt i ½ inntil 5 år? Den tradisjonelle unnskyldningen som går på at de moderne, dyre bilene er så ufattelig sikre, er det vel ingen som tror på lenger? Den er ingenting annet enn en dårlig unnskyldning for å gi etter for eierens barnslige glede over de nyeste finessene. Hvis denne sikkerheten var noe de var virkelig opptatt av, kunne de jo sette ned farten med 20 km/t. Det ville ikke eliminere faren, men i det minste redusere den vesentlig. Men nei, fullt så viktig er det nå ikke, da... Anonymkode: d6b29...00e 3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #63 Skrevet 19. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte den når det var sånn kampanjerete på tesla. Visste faktisk ikke mannen hadde bestilt den, han hadde tolket det som at jeg var helt enig i avgjørelsen. Så vi får nå se hvordan dette går. Vi betaler 7000 i mnd i 10 år. Men regner med vi bytter den i nyere modell etterhvert og ikke har den i ti år. Enig i at det er mye penger i mnd... vi får se hvordan det går... ts Anonymkode: 5da99...8e8 Gled deg! Den er helt fantastisk å kjøre! Folk prioriterer forskjellig. Her høres det ut som det er superviktig at familien får dyre opplevelser, ferier og andre kostbare ting. Jeg vet heller ikke hvor mange av disse som bor i nærheten av Oslo og som er avhengige av bil i jobben. (Ja, jeg er fullt klar over at bomtilbudet forsvinner). For vår del har det ikke endret budsjettet vårt og vi har alt vi trenger - og mer til. Og de som kommenterer har heller ikke innsyn i deres privatøkonomi og vet ikke hvordan de ulike postene ser ut. De kan kun ta utgangspunkt i deres egen økonomi og de sier selv at de ikke vil ta seg råd til det. Kan de ikke godta at andre vil? Gratulerer med ny bil og GLED DEG! Hilsen en som hentet sin på torsdag. Anonymkode: 5c954...a09 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 #64 Skrevet 19. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi ble tvunget til å kjøpe ny bil nå pga en ulykke. Dere ble tvunget til å kjøpe en annen, gjerne brukt, bil, ja. Men ikke tvunget til å kjøpe nybil. Når det er sagt så er ikke 350 000 kr på bil uansvarlig med deres inntekt og formue. Anonymkode: 12177...7b3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #65 Skrevet 20. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere ble tvunget til å kjøpe en annen, gjerne brukt, bil, ja. Men ikke tvunget til å kjøpe nybil. Når det er sagt så er ikke 350 000 kr på bil uansvarlig med deres inntekt og formue. Anonymkode: 12177...7b3 Jeg skrev ny bil, ikke nybil 😉 vi kjøpte selvfølgelig brukt! ;-) men altså ny bil for oss. Kjøpte en bil som nærmet seg 2 år gammel, så fikk vi mest for pengene og slapp det verste prisfallet 👍 Anonymkode: 1dbbb...b25 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #66 Skrevet 20. november 2017 med elbiler er det nå slik at bruktprisene står nesten stille eller går opp de første årene. Anonymkode: 76f3d...c5d
Sirah Skrevet 20. november 2017 #67 Skrevet 20. november 2017 Om folk har penger til å bruke over en million på bil, så kjør på. Personlig hadde jeg aldri lagt disse pengene i en Tesla, men det er nå meg 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #68 Skrevet 20. november 2017 Tja vi har nettopp kjøpt oss tesla og det bi angrer mest på er at vi ikke kjøpte før!! Stå på! Vi har gått mye ned i kostnader da vi kjører veldig mye til vanlig. Hadde dog ikke kjøpt den om dere bare bruker bilen på småturer. Det er en super og ikke minst veldig trygg bil Anonymkode: 9e297...57a 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #69 Skrevet 20. november 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte den når det var sånn kampanjerete på tesla. Visste faktisk ikke mannen hadde bestilt den, han hadde tolket det som at jeg var helt enig i avgjørelsen. Så vi får nå se hvordan dette går. Vi betaler 7000 i mnd i 10 år. Men regner med vi bytter den i nyere modell etterhvert og ikke har den i ti år. Enig i at det er mye penger i mnd... vi får se hvordan det går... ts Anonymkode: 5da99...8e8 Dette er jo helt vilt. Beklager, men om mannen min hadde kjørt et sånt stunt så hadde jeg ikke byttet bil, men kuk. Anonymkode: da2a0...04a 4
Avalor Skrevet 20. november 2017 #70 Skrevet 20. november 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: En bil til 100 000 er ikke et gammelt vrak. Faktisk han du få en helt ny 5-seters bil for under 115000. Skal tro hva en slik koster brukt i ½ inntil 5 år? Den tradisjonelle unnskyldningen som går på at de moderne, dyre bilene er så ufattelig sikre, er det vel ingen som tror på lenger? Den er ingenting annet enn en dårlig unnskyldning for å gi etter for eierens barnslige glede over de nyeste finessene. Hvis denne sikkerheten var noe de var virkelig opptatt av, kunne de jo sette ned farten med 20 km/t. Det ville ikke eliminere faren, men i det minste redusere den vesentlig. Men nei, fullt så viktig er det nå ikke, da... Anonymkode: d6b29...00e Var noen her som nevnte at å kjøpe 10 år gamle biler er et alternativ. Da får man lite sikre biler med nesten garanterte store utgifter etter kort tid. Hvilken nybil får du til under 115k? Billigste 5 seter jeg finner er Citröen c1. Den har riktignok 5 seter, men absolutt null plass til noe annet. Ikke har den noe av det moderne sikkerhetsutstyret heller. Jeg ville aldri kjøpt bil uten nødbrems og acc i dag. Det er 2 veldig effektive sikkerhetssystemer. En slik bil kan fungere som matpakkebil i byen, men aldri som familiebil. Har man små barn og behov for barnevogn må man opp i passatklassen for å få nok plass, og der er det veldig lite å få for under 350k. Det er selvfølgelig en del under hva en tesla koster, men det man sparer på å kjøre elektrisk (billig drivstoff, service, bom, parkering, årsavgift etc) så blir det ikke nødvendigvis så vanvittig mye dyrere totalt sett. Dessverre er det kun Tesla som leverer elbiler i dag som kan fungere som familiebil. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2017 #71 Skrevet 20. november 2017 Samme her. Omtrent samme inntekt. Vi har boliglån og utgifter som andre. Ingen barn. Å kjøpe ny dyr bil er uaktuelt. Vi har 100.000 i egenkapital til bilen. Vi kjøper brukt. Kjøper ikke en som snart må på verksted, for å si det sånn. Vi låner 150.000 og kjøper til 300.000. Vi kunne nok kjøpt tesla, men en bil til å vise frem? Jeg gidder ikke å vise naboer hvor mye penger vi låner. Anonymkode: ed728...6ff
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #72 Skrevet 21. november 2017 7 hours ago, Avalor said: Hvilken nybil får du til under 115 000? Billigste 5-seter jeg finner er Citröen c1. Du har rett, 150 000 er stort sett prisene nå på de billigste bilene. Jeg støttet meg på en tre år gammel artikkel pluss en kamerat som hadde en Skoda Citigo her i høst. Men prisene har visst steget. De er ikke egnet til alt. Skal du ha med mange og store varer, er det varebil som er tingen, mange passasjerer: buss. Og de går ikke i 250 på Autobahn. Men til vanlig bruk fungerer de greit i mange sammenhenger, og med f. eks. 71 hk (Mitsubishi Space Star) klarer du å følge du med i lovlig trafikk her i landet. Fordyrende "sikkerhets"utstyr er jeg ikke villig til å bruke mer penger på enn jeg er pukka nødt til, slik er det med den saker. Det viktigste er bremser, og det har alle. Jeg klarte meg i gamle dager også, selv om vegene var dårligere og fartsgrensene på mange strekninger faktisk var høgere. Anonymkode: d6b29...00e
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #73 Skrevet 21. november 2017 19 hours ago, Avalor said: Var noen her som nevnte at å kjøpe 10 år gamle biler er et alternativ. Da får man lite sikre biler med nesten garanterte store utgifter etter kort tid. En 10 år gammel bil er fra 2007. Biler var sikre i 2007 også. At dagens biler er enda sikrere er noe annet. Anonymkode: 9cc1d...50b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå