Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ca 7000,- tror jeg.

ts

Anonymkode: 5da99...8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 7000,- tror jeg.

ts

Galskap ja.

Tenk hvordan barna kommer til å grise til i baksetet.

Med så små barn ville jeg heller tenkt på bilen som ett nytteverktøy framfor et statussymbol.

Anonymkode: 978ea...411

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ca 7000,- tror jeg.

ts

Får ikke helt dette til å stemme, for et lån på 600.000 over fem år?! Hva slags rente er det dere får på lånet? Selv med 2% rente (har ikke sett noe sted med veldig mye lavere rente enn dette) vil dere jo måtte betalere 10.500 kr pr mnd.

Anonymkode: 28910...985

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke helt dette til å stemme, for et lån på 600.000 over fem år?! Hva slags rente er det dere får på lånet? Selv med 2% rente (har ikke sett noe sted med veldig mye lavere rente enn dette) vil dere jo måtte betalere 10.500 kr pr mnd.

Med en helt ny bil er det vel inntil 10 år man kan ha som nedbetalingstid.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, kjære vene, TI års nedbetalingstid på billån er jo ENDA mer galskap enn det å faktisk vurdere et billån på 600.000 :sjokkert: 

Når halve lånetiden er gått, er bilen omtrent verdt null og niks (ja, elbiler taler seg faktisk veldig mye i verdi pga batterikapasiteten forringes betraktelig- eller man må kjøpe nytt batteri, men det koster jo en liten formue...!)

• Liker 6
Skrevet

+ Elbiler er veldig billige i drift.

+ Hvis man ser på retningen bilavgifter, bompriser, parkering og bruksbegrensninger går i dag, selv med en FrP regjering så ville jeg faktisk vært mye mer bekymret for prisutviklingen på en dieselbil enn en elbil.. 

- Hvis du må ha 10 års nedbetalingstid på en bil så har du ikke råd til den..

• Liker 1
Skrevet

Dersom TS har 10 års nedbetaling på bilen kommer hun til å fortsette å betale ned bilen når den ikke er verdt mer enn vrakpanten. Batteriteknologien utvikler seg raskt, og en 7 eller 10 år gammel elbil vil ikke være verdt stort. 

Anonymkode: bd7ba...e58

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom TS har 10 års nedbetaling på bilen kommer hun til å fortsette å betale ned bilen når den ikke er verdt mer enn vrakpanten. Batteriteknologien utvikler seg raskt, og en 7 eller 10 år gammel elbil vil ikke være verdt stort. 

Anonymkode: bd7ba...e58

Enig! Det er en fin bil nå, men om noen få år er den sannsynligvis helt utdatert. Samtidig er 1,1 million i inntekt ikke voldsomt mye når man har tre barn slik at dette vil kunne komme til å påvirke familieøkonomien svært negativt i mange år fremover og faktisk i store deler av barnas oppvekst. Er mannen virkelig villig til det bare for å kunne "vise seg frem" blant gutta? For det finnes jo mange helt greie biler som er betydelig billigere. 

• Liker 3
Skrevet

De fleste her heller jo mot at dette er galskap, noe jeg er helt enig i. Denne familien må selvsagt bestemme dette helt selv, men siden dere spør her, noen eksempler.

Vi har kjøpt et hus på landet og da trenger vi to biler. De kjøpte vi kontant for litt under 5 år siden for 30000 og 50000. Jeg er bilinteressert så vi valgte noen snodige japsebiler. Mine veteran-Volvo solgte jeg når vi fikk barn. Samlet sett har bilene frem til i dag kostet 144000 og 192000kr - inklusive absolutt alt av kostnader. Det er fem år med kjøring for under 400k. Min samboer og jeg har siden gått ned i 50 og 90% stilling fordi vi tjente altfor mye penger; huset er nedbetalt og vi reiser endel.

En kamerat av meg kjøpte Tesla S da den var helt ny, den gangen til 600000kr. Det ble bakt inn i huslånet. De har siden kjøpt nytt og flottere og mer sentralt hus. Jeg har ikke full innsikt i deres økonomi, men han lar det skinne gjennom at det er stramt. Når samboeren hans holdt på å miste jobb var de to ekstremt stressa, inntil det ordna seg. Han er fornøyd med Teslaen, men han har også sagt at han, totalt sett, vil måtte betale for bilen i litt over tjue - 20! - år.

Når vi har valgt som vi har gjort er det vel klart hva jeg ville ha anbefalt til andre. Men det finnes forskjellige måter å leve på. Og hadde ikke vel over halvparten av Norges befolkning vært ekstreme gjeldsslaver, så hadde vi kanskje fått én og annen krise i økonomien også. Så det er alltid flere sider til dette. :)

Anonymkode: da2a0...04a

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det høres ut som hemningsløs idioti. 600 000 i BIL-lån? Seriøst? Og dere har TRE unger dere skal ha råd til? Vi har høyere samlet inntekt enn dere, og bare ett barn, og vi ville ikke drømme om å ta opp lån til bil i det hele tatt. Bil er noe man sparer til, med mindre noe forferdelig skjer men den man har, og man MÅ ha ny NÅ. Og å ta opp over en halv mill for å kjøpe luksus-statussymbol-bil? Herrefred for en prioritering... God lærdom for ungene deres...

Anonymkode: c0eba...77d

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, prt90 said:

Hvis man ser på retningen bilavgifter, bompriser, parkering og bruksbegrensninger går i dag, selv med en FrP regjering så ville jeg faktisk vært mye mer bekymret for prisutviklingen på en dieselbil enn en elbil.. 

Enig i at batteribiler ER billige i drift, men RETNINGEN på avgiftsnivået peker ganske så entydig oppover, både hva angår innkjøp og driftsutgifter. Det trodde jeg faktisk absolutt alle var enige om?

• Liker 1
Skrevet

Be mannen din få seg litt selvtillit heller. Hadde aldri brukt så mye penger på bil. Synes dette er ren og skjær idioti og er glad min mann ikke er slik. Vi cashet ut vår bil til 120.000. Og neste gang kommer vi til å spare til bil igjen i noenlunde samme prisklasse. Bil er et tapsprosjekt og da ville jeg aldri hatt et stort lån på den. 

Anonymkode: fd694...e4b

• Liker 2
Skrevet

Ville aldri lånt over halvparten av inntekten for å kjøpe bil.

I ditt tilfelle (hvis det var viktig med akkurat den bilen) så ville jeg heller leaset en tesla x.

Med 48 mnd leasing til 8.500,- i måneden (og 100.000,- i innskudd) blir totalkostnad over 4 år 513 000 kr, da har du service, vedlikehold og årsavgift inkludert i prisen.

Hvus du kjøper en splitter ny Tesla i dag for 900.000,- så risikerer du at den er verdt mye mindre enn 400.000,- om 4 år. I verste fall er den omtrent umulig å selge om 4 år, da teknologien på elbiler kommer til å være revolusjonert innen da. Verditapet på tesla har hittil vært lavt, men det skyldes valutautviklingen. Dermed er det ekstra stor risiko for verditap fremover, dersom dollaren faller vil prisen på tesla bli lavere og bruktmarkedet kræsjer.

Personlig ville jeg kjøpt en bil jeg bare trengte å låne et par hundre tusen på.

Anonymkode: dc866...215

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er helt helt helt sykt generelt å kjøpe bil til den prisen. Og 600.000 i BILLÅN?? Jeg hadde dauet. Du kan jo nesten kjøpe en utleiebolig for den prisen? En investering for fremtiden heller enn en metallklump som stuper i verdi over natta. 

Altså, har man så mye penger at man ikke aaaaner hva man skal med de, kanskje sitter på endel mill i cash som man like gjerne kan kjøre rundt i, så ja, fint med Tesla. Men å kjøpe bil som utgjør 72% av en samlet årsinntekt, det er jo bare komisk. 

Så kan man jo se litt på alternativene. Vi kjøpte familiebil, en Skoda, for 100.000 kroner som fungerer helt fint fortsatt. 2008 modell. Ikke akkurat den mest miljøvennlige bilen, men ikke den verste heller. Så, gjør dere det samme så har dere i stedet 100.000 kroner av egenkapitalen som dere kan investere i f.eks aksjefond. Gi det 10 år, teslaen har tapt seg med sikkert 90% av kjøpsprisen, så egenkapitalen er jo long gone. Setter dere 100 ki aksjemarkedet og får en moderat avkastning på 5% vil dere på de samme 10 årene ha tjent 62.000 kroner, altså en 62% økning av innskuddet. Men 62.000 høres kanskje ikke så mye ut...?

Så kommer det store. Uten BILLÅN til 7000 pr mnd, kan dere da f.eks sette 5000 kr pr mnd til sparing i aksjefond (sett av 2000 kr ekstra til vedlikehold av litt eldre bil) og over de neste 10 årene, med 100.000 innskudd og 5000 spart pr mnd vil dere ha tjent 829.000 kroner!! Og hvor mye er det? Jo, det er en hel tesla det, så enten en hel tesla i minus, eller en hel tesla i pluss? Det er vanvittig mye potensiale i pengene dere nå seriøst vurderer å bruke på et metallskall med fire hjul. 

Som jeg pleier å si til mannen min når slike drømmer tar overhånd: "Ja, så lenge vi kan BO i bilen, så er det helt greit", iom at vi da måtte brukt penger tilsvarende en liten leilighet.

Derfor mener jeg det er økonomisk sett er helt fullstendig på jordet. Men, det er jo opp til dere om dere er fornøyd med å bare se pengene renne bort eller ikke. Har man det greit med det så kjør på. Hvis dere vant 1 mill i lotto og neste dag fikk vite at det var en feil og at pengene allikevel ikke var deres og dere ikke ville blitt spesielt skuffet, ja så kjøpt en Tesla som ungene kan kline til, som kan få riper og bulker utenfor Rema1000 og som må ta vanvittig mye av deres månedlig utbetalte lønn bare for å sannsynligvis stå 70-90% i garasjen, slik de fleste biler faktisk gjør. JEG skjønner det ikke, mannen skjønner det visst men velger allikevel å sikre ungene våres en fin økonomisk fremtid enn å kreve å leve ut denne merkelige mallfolkgreia med ny dyr bil, eller med alt for stort billån som jeg pleier å si....

Endret av Pengebingen
  • Liker 6
Skrevet
13 minutes ago, AnonymBruker said:

Be mannen din få seg litt selvtillit heller. Hadde aldri brukt så mye penger på bil. Synes dette er ren og skjær idioti og er glad min mann ikke er slik. Vi cashet ut vår bil til 120.000. Og neste gang kommer vi til å spare til bil igjen i noenlunde samme prisklasse. Bil er et tapsprosjekt og da ville jeg aldri hatt et stort lån på den. 

Anonymkode: fd694...e4b

Denne. Helt enig. Bil kjøper man for cash, av så mange grunner. For det første er det rent forbruk, billån er jo ikke annet enn et hakket rimeligere forbrukslån. Man ville ikke lånt til sofa, så hvorfor til bil? Og så sikrer det at man ikke kjøper dyrere bil enn hva man har råd til, både rent økonomisk og også mentalt. Hadde TS klart å ta 800.000 kroner fra sparekonto for å bruke på en bil? Neppe... Da kjenner man på prisen. Tar man et enkelt lån er den mentale innstillingen en helt annen av en eller annen grunn. Derfor bør man spare til bil og betale cash. Og hvorfor betale renter på et lån på noe som bare faller i verdi?? Det er jo ganske absurd egentlig. Etter min mening begynner bruktbilene i helt grei prisklasse (100-200.000 kroner) å bli veldig bra, så vi foretrekker å la andre ta det verste verditapet, så kan vi ta bare den siste biten, og i praksis er det bare en utgift for å ha en viss komfort i hverdagen. Det må koste noe, men helt greit å begrense det så mye som mulig.

• Liker 2
Skrevet

et annet problem mange sliter med er at de skal ha en bil som løser "alt". Dvs. en giga suv liknende greie med hengerfeste og nyeste pling plong elektronikk, mens det reelle behovet er kanskje en bil til å frakte matpakken 99% av tiden.

Kanskje man kan vurdere en liten (el)bil til det daglige og heller leie en Tesla når behovet for å brenne penger er der sporadisk?

nettsteder som nabobil.no har teslaer til utleie så man kan imponere naboene med slikt.

Anonymkode: 76f3d...c5d

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha 10 års nedbetaling ja.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha 10 års nedbetaling ja.

Med de rådene som er kommet over her, er det rene galskapen å stå det kravet. Men dere om det! Etter den søte kløe kommer den sure svie, slår aldri feil det :) 

Skrevet

Sørg iallfall for å la billånet stå på mannen, for dere er skilt før billånet er nedbetalt om dere gjennomfører denne planen! Og problemer som følger av de enorme utgiftene på bilen vil være grunnen til skilsmissen.

Anonymkode: 12177...7b3

• Liker 1
Skrevet

Vi skal hente vårt nye glis i morgen :nori:. Model S 75D. Vi er som to små barn. Vi har gått fra to (bensin) til en bil og går faktisk ned i utgifter! Vi har også valgt 10års nedbetaling (med rentepakka), men ser for oss å betale inn ekstra. Vi bor rett utenfor hovedstaden og ser verdien i å gå over til ELbil.

Tar meg friheten til også å linke til Dagbladets artikkel om hvilken bil som er billigst å eie. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/hvilke-biler-er-billigst-a-eie-se-tallene-som-overrasker/68855432

Husk at folk prioriterer forskjellig. Vi valgte bil over sydenferie. 

Anonymkode: 5c954...a09

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...