AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #1 Skrevet 13. november 2017 Hvordan hadde du reagert hvis du hadde stort nettverk innen et fagfelt og ble bedt om å anbefale noen som er arbeidsledig og uten erfaring til en jobb? Jeg ønsket i utgangspunktet ikke å gjøre det, men siden et annet familiemedlem bad meg om hjelp gjorde jeg det. Vedkommende ønsket ikke å prøvejobbe, og siden dette kan gjenkjennes vil jeg ikke gå inn på grunnen, men det er ingen god grunn. Da er det vel innafor å ikke anbefale vedkommende igjen? Anonymkode: 5c37b...168 1
Ullvott Skrevet 13. november 2017 #2 Skrevet 13. november 2017 Hvis vedkommende uteble uten å ha gyldig grunn er det absolutt innafor å ikke anbefale ham/henne igjen. Det høres ut som om vedkommende har en lekse å lære om handlinger og konsekvenser... 10
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #3 Skrevet 13. november 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du reagert hvis du hadde stort nettverk innen et fagfelt og ble bedt om å anbefale noen som er arbeidsledig og uten erfaring til en jobb? Jeg ønsket i utgangspunktet ikke å gjøre det, men siden et annet familiemedlem bad meg om hjelp gjorde jeg det. Vedkommende ønsket ikke å prøvejobbe, og siden dette kan gjenkjennes vil jeg ikke gå inn på grunnen, men det er ingen god grunn. Da er det vel innafor å ikke anbefale vedkommende igjen? Anonymkode: 5c37b...168 Familie og venner blander man ikke inn i business. Særlig ikke dersom man ikke med sikkerhet vet at man kan gi personen gode referanser. Grunnen er det du her opplever, at du selv står med skjegget i postkassen. Nå har du gjerne erfart og lært? Anonymkode: 189f0...b83 5
Oardnji Skrevet 13. november 2017 #4 Skrevet 13. november 2017 Helt innafor å ikke anbefale de igjen. 2
Ild Skrevet 13. november 2017 #5 Skrevet 13. november 2017 Da har du lært en lekse; *aldri* anbefal noen du med sikkerhet kan stå inne for (uansett familie eller ei) 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 Var det personen selv som ba deg anbefale ham, og som så ikke møtte opp? I så tilfelle ville jeg aldri engang vurdert å anbefale vedkommende igjen. Om det derimot var et annet familiemedlem som ba deg anbefale ham, og så møtte ikke den anbefalte opp, er det litt annerledes. Anonymkode: da7e4...ecc 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 Vedkommende visste om det, ja. Fant en annen på kort varsel, så det løste seg. Saken er at vedkommende visste at han /hun ville få tilbud om prøvejobb på kort varsel (siden det skjer når noen er syk). Som sagt, jeg vil ikke gå inn på årsaken her, siden sjansen er stor for at han /hun leser her inne. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til hele opplegget, men jeg vet at jeg i tidligere lederjobber gir de fleste en sjanse. Jeg satt med et inntrykk av at vedkommende ikke virket interessert i faget, men ønsket ikke å være forhåndsdømmende og ville gi vedkommende en mulighet. Jeg skrev til svigermor at dessverre kan jeg ikke anbefale vedkommende igjen, det blir for uproft for meg at noen ikke ønsker å møte opp uten en god grunn (annen avtale /sykdom). Nå har hun ikke svart meg, så sa virker det som at jeg er slem, som ikke vil sette ryktet mitt på spill? Anonymkode: 5c37b...168
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Vedkommende visste om det, ja. Fant en annen på kort varsel, så det løste seg. Saken er at vedkommende visste at han /hun ville få tilbud om prøvejobb på kort varsel (siden det skjer når noen er syk). Som sagt, jeg vil ikke gå inn på årsaken her, siden sjansen er stor for at han /hun leser her inne. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til hele opplegget, men jeg vet at jeg i tidligere lederjobber gir de fleste en sjanse. Jeg satt med et inntrykk av at vedkommende ikke virket interessert i faget, men ønsket ikke å være forhåndsdømmende og ville gi vedkommende en mulighet. Jeg skrev til svigermor at dessverre kan jeg ikke anbefale vedkommende igjen, det blir for uproft for meg at noen ikke ønsker å møte opp uten en god grunn (annen avtale /sykdom). Nå har hun ikke svart meg, så sa virker det som at jeg er slem, som ikke vil sette ryktet mitt på spill? Anonymkode: 5c37b...168 Så med andre ord det var ringhejelp? Da er det vel innafor i si nei, og tillegg prøvejobb? Personen har ikke stilt opp men, takket nei. Anonymkode: d0fd0...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Så med andre ord det var ringhejelp? Da er det vel innafor i si nei, og tillegg prøvejobb? Personen har ikke stilt opp men, takket nei. Anonymkode: d0fd0...6b9 Til tilbudet,og det var det alt det var, Slik du skissere synes jeg det er du som er urimelig. Anonymkode: d0fd0...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Kanskje denne personen egentlig hadde en ganske god begrunnelse på hvorfor h*n ikke ønsket denne jobben? Men kanskje h*navenwller annen grunn ikke tørr å være hundre prosent ærlig ovenfor deg? Anonymkode: b5399...ad9 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan hadde du reagert hvis du hadde stort nettverk innen et fagfelt og ble bedt om å anbefale noen som er arbeidsledig og uten erfaring til en jobb? Jeg ønsket i utgangspunktet ikke å gjøre det, men siden et annet familiemedlem bad meg om hjelp gjorde jeg det. Vedkommende ønsket ikke å prøvejobbe, og siden dette kan gjenkjennes vil jeg ikke gå inn på grunnen, men det er ingen god grunn. Da er det vel innafor å ikke anbefale vedkommende igjen? Anonymkode: 5c37b...168 Har gjort dette to ganger for min søster, begge gangene har hun funnet en teit unnskyldning for å ikke møte opp. For hun ønsker egentlig ikke å jobbe rett og slett. Reagerte med å unnskylde meg til dette arbeidsstedet og aldri stole på min søster slik igjen. Hun fikk også klar beskjed av meg etter gang nummer to at nå er det ikke vits å be meg om hjelp til slikt mer. Det går jo utover mitt navn og rykte selv om hun ikke bryr seg. Anonymkode: 07758...4a7 2
Ullvott Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vedkommende visste om det, ja. Fant en annen på kort varsel, så det løste seg. Saken er at vedkommende visste at han /hun ville få tilbud om prøvejobb på kort varsel (siden det skjer når noen er syk). Som sagt, jeg vil ikke gå inn på årsaken her, siden sjansen er stor for at han /hun leser her inne. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til hele opplegget, men jeg vet at jeg i tidligere lederjobber gir de fleste en sjanse. Jeg satt med et inntrykk av at vedkommende ikke virket interessert i faget, men ønsket ikke å være forhåndsdømmende og ville gi vedkommende en mulighet. Jeg skrev til svigermor at dessverre kan jeg ikke anbefale vedkommende igjen, det blir for uproft for meg at noen ikke ønsker å møte opp uten en god grunn (annen avtale /sykdom). Nå har hun ikke svart meg, så sa virker det som at jeg er slem, som ikke vil sette ryktet mitt på spill? Anonymkode: 5c37b...168 Synes vel igrunnen at det jeg har uthevet her er såpass sentralt at du burde ha skrevet det i hovedinnlegget. Når du skrev at vedkommende ikke var interessert i prøvejobbing i hovedinnlegget, fikk i alle fall jeg det inntrykket av at h*n ikke skulle prøvejobbe - min misforståelse, men ikke så tydelig framlagt av deg. At man får kort varsel er også veldig vesentlig, da ikke ALT kan la seg ordne på kort varsel for alle. Kommer selvsagt også an på hvor kort varsel, og livssituasjonen til den aktuelle arbeidstakeren. Prøvejobbing, slik jeg forstår det, er i tillegg rimelig omstridt og noe man ikke driver med i seriøse bransjer. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 Selvfølgelig anbefaler du aldri noen slike igjen, det er opplagt. Men på diskusjonsforum kan du ikke regne med så stor støtte, mange av deltakerne der er selv arbeidssky snyltere som henger der døgnet rundt fordi de finner det mer behagelig enn å gjøre en innsats for pengene. De vil alltid ta parti for sin sjelefrende. Anonymkode: a273e...5cf 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 11 minutes ago, Ullvott said: At man får kort varsel er også veldig vesentlig, da ikke ALT kan la seg ordne på kort varsel for alle. Kommer selvsagt også an på hvor kort varsel, og livssituasjonen til den aktuelle arbeidstakeren. Prøvejobbing, slik jeg forstår det, er i tillegg rimelig omstridt og noe man ikke driver med i seriøse bransjer. enig. dere får heller ha flere ringehjelpere. Anonymkode: d0fd0...6b9 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #15 Skrevet 14. november 2017 14 hours ago, Ullvott said: Synes vel igrunnen at det jeg har uthevet her er såpass sentralt at du burde ha skrevet det i hovedinnlegget. Når du skrev at vedkommende ikke var interessert i prøvejobbing i hovedinnlegget, fikk i alle fall jeg det inntrykket av at h*n ikke skulle prøvejobbe - min misforståelse, men ikke så tydelig framlagt av deg. At man får kort varsel er også veldig vesentlig, da ikke ALT kan la seg ordne på kort varsel for alle. Kommer selvsagt også an på hvor kort varsel, og livssituasjonen til den aktuelle arbeidstakeren. Prøvejobbing, slik jeg forstår det, er i tillegg rimelig omstridt og noe man ikke driver med i seriøse bransjer. Vel, vedkommende hadde fått betalt, og nesten alle jobber deltid /på oppdrag i denne bransjen. Svaret var at han sov lenge om morgenen. Ikke grunn i min bok. Anonymkode: 5c37b...168
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #16 Skrevet 14. november 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Kanskje denne personen egentlig hadde en ganske god begrunnelse på hvorfor h*n ikke ønsket denne jobben? Men kanskje h*navenwller annen grunn ikke tørr å være hundre prosent ærlig ovenfor deg? Anonymkode: b5399...ad9 Å sove lenge... Anonymkode: 5c37b...168
Gjest Mysticgirl Skrevet 15. november 2017 #17 Skrevet 15. november 2017 Selvsagt anbefaler du ikke denne personen igjen. Det hadde jeg aldri gjort om han ikke møtte opp
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå