Gå til innhold

Alenemamma og tilkallingsvikar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mamma til en gutt på 1 år og fått jobb som tilkallingsvikar i barnehage. Sønnen min har ikke vært fulle dager i bhg til nå (og ikke vær dag). 

Men nå som jeg har fått denne jobben er jeg usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg ønsker jo ikke å ha sønnen min i barnehage fulle dager når han ikke må. Jeg kan bli ringt opp kl 9 på en mandag og bli spurt om å jobbe i 4 t. 

Jeg tenker kanskje å ha en avtale med bhgen om at han er der vær dag fra 8-13, men at jeg ringer dem om han må være til halv 5. Og har han hjemme en og annen dag. 

Kanskje noen andre har det på samme måte og kan gi tips om hvordan de har dagene? Føler det er så dumt at han skal være i barnehage mens jeg er hjemme. Jeg søker fortsatt jobber og vet at jeg vil få mere tid til det om han er der vær dag. 

Anonymkode: 1e21f...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du ringe og informere barnehagen om han skal være der til 16.30 en dag? Betyr det at sønnen din ikke har full plass i barnehagen så du må regulere timeantallet? :klo: 

• Liker 3
Skrevet

Med alenemamma, mener du at han ikke har noen kontakt med sin far i det hele tatt? Hvorfor ikke?

Anonymkode: 8d3fc...036

Skrevet
17 minutter siden, SesameStreet skrev:

Hvorfor skal du ringe og informere barnehagen om han skal være der til 16.30 en dag? Betyr det at sønnen din ikke har full plass i barnehagen så du må regulere timeantallet? :klo: 

Kom sikkert ikke helt frem, men nå er han i barnehagen fra 8-13 ca 3 dager i uken. Tanken er å ha han 8-13, men gi beskjed til barnehagen om jeg henter senere når jeg skal jobbe. Siden jeg ikke vet hvor ofte eller når jeg blir ringt opp. Om jeg leverer kl 8 og blir ringt til å jobbe kl 12-16 bør jeg jo ha en avtale med bhg sønnen min er i at jeg ikke henter før 16.30 den ene dagen (vanlig tid ville vært 13). 

Betaler full plass, men ønsker ikke å ha han i barnehage fra 8-16.30 vær dag når jeg kanskje jobber 4 dager i mnd...  

ts

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med alenemamma, mener du at han ikke har noen kontakt med sin far i det hele tatt? Hvorfor ikke?

Joda, han har kontakt. Faren er selv i jobb og jeg kan ikke stole 100% på at han stiller opp (i værtfall ikke på kort varsel). 

Hvorfor det er slik er ikke relevant for tråden. 

Ts 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, han har kontakt. Faren er selv i jobb og jeg kan ikke stole 100% på at han stiller opp (i værtfall ikke på kort varsel). 

Hvorfor det er slik er ikke relevant for tråden. 

Ts 

Husk på at du aldri vil kunne være en far for sønnen deres. Du vil aldri kunne lære sønnen din til å bli en mann. Det må faren hans lære han. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at du aldri vil kunne være en far for sønnen deres. Du vil aldri kunne lære sønnen din til å bli en mann. Det må faren hans lære han. 

:edie:

jada, nå har ikke jeg skrevet hvordan samværsavtalen er her. Så får alt du vet er sønnen med faren fra 17-19 vær dag og div helger. Eller kanskje faren kun møter sønnen sin en gang i mnd, eller aldri. Kanskje pappaen er super, eller kanskje han selv ikke vil være far. Sønnen min har mange flotte rollemodeller i livet sitt, både menn og kvinner. 

Dette er uansett ikke relevant til det jeg spør om. 

Om dette er en sak du brenner for er det ikke vanskelig å lage en egen tråd om temaet :) 

ts 

• Liker 11
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom sikkert ikke helt frem, men nå er han i barnehagen fra 8-13 ca 3 dager i uken. Tanken er å ha han 8-13, men gi beskjed til barnehagen om jeg henter senere når jeg skal jobbe. Siden jeg ikke vet hvor ofte eller når jeg blir ringt opp. Om jeg leverer kl 8 og blir ringt til å jobbe kl 12-16 bør jeg jo ha en avtale med bhg sønnen min er i at jeg ikke henter før 16.30 den ene dagen (vanlig tid ville vært 13). 

Betaler full plass, men ønsker ikke å ha han i barnehage fra 8-16.30 vær dag når jeg kanskje jobber 4 dager i mnd...  

ts

Om du har full plass så skjønner jeg ikke hvorfor du skal drive å ringe og gi beskjed eller lage avtaler. Barnehagen er disponibel for deg i åpningstidene, om du vil hente han 13.00 eller 16.30 spiller virkelig ingen rolle. Om du ønsker at han skal være hjemme en dag så er det høflig å si i fra på morgenen at han ikke kommer den dagen så de vet det. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Om du har full plass så skjønner jeg ikke hvorfor du skal drive å ringe og gi beskjed eller lage avtaler. Barnehagen er disponibel for deg i åpningstidene, om du vil hente han 13.00 eller 16.30 spiller virkelig ingen rolle. Om du ønsker at han skal være hjemme en dag så er det høflig å si i fra på morgenen at han ikke kommer den dagen så de vet det. 

Det kan være greit for barnehagen å vite at barnet skal hentes senere enn normalt, av praktiske og planleggingsmessige årsaker. Om de skal begynne med en aktivitet ca rundt når 13 når barnet vanligvis blir hentet, så er det jo dumt om barnet ikke får være med på aktivieteten fordi de forventer at mamma kommer og henter hvert øyeblikk... Likeledes kan det være greit å vite så de ikke bekymrer seg for om noe har skjedd siden ungen ikke blir hentet til vanlig tid. 

Det skader jo ikke å gi beskjed. 

Anonymkode: 053ff...e9a

• Liker 2
Skrevet

Hei. Du trenger ikke gi barnehagen beskjed om at sønnen din skal være der lenger enn til kl 13 når du betaler for full plass. Da benytter du plassen etter behov. Men du kan jo forklare arbeidssituasjonen din og at du tenker å hente barnet kl 13 når du har fri. 

Anonymkode: 6c0f6...1f8

Skrevet

Når jeg leste overskriften tenkte jeg at du måtte være tilgjengelig på ettermiddag og natt og da er det forståelig at det blir vanskeligå kombinere med rollen som alenemamma, men når du skriver at du kun er tilkallingsvakt på dagtidog at gutten har plass i bhg så forstår jeg ikke hva problemet ditt er. Lager du storm i et vannglass fordi du helst vil være hjemme med barnet ditt?

Anonymkode: 9b954...a5e

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være greit for barnehagen å vite at barnet skal hentes senere enn normalt, av praktiske og planleggingsmessige årsaker. Om de skal begynne med en aktivitet ca rundt når 13 når barnet vanligvis blir hentet, så er det jo dumt om barnet ikke får være med på aktivieteten fordi de forventer at mamma kommer og henter hvert øyeblikk... Likeledes kan det være greit å vite så de ikke bekymrer seg for om noe har skjedd siden ungen ikke blir hentet til vanlig tid. 

Det er helt hårreisende om barnehageansatte velger å ekskludere et barn fra aktivitet fordi at de tror at foreldrene kommer til å dukke opp. 

• Liker 2
Skrevet

Har barnehagen kjernetid? 8.30-13-00 hørtes veldig lite ut. Får han kommet ordentlig i gang før du henter han? Får han bli kjent med barnehagen og rutiner? 

Anonymkode: f1b40...381

Skrevet
1 minutt siden, SesameStreet skrev:

Det er helt hårreisende om barnehageansatte velger å ekskludere et barn fra aktivitet fordi at de tror at foreldrene kommer til å dukke opp. 

Ts sier hun har avtalt å hente kl 13. Altså er de jo rimelig sikre på at hun da kommer kl 13. 

Det er heller ikke snakk om en dramatisk Ekskludering, men å ikke ta ungen med ut på tur f.eks.... Eller ikke hause ungen opp med at nå skal vi gjøre dette kjempegøye her, når moren er rett rundt hjørnet og ender opp med å måtte dra en hylende unge med seg når han var midt oppi noe gøy. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg leste overskriften tenkte jeg at du måtte være tilgjengelig på ettermiddag og natt og da er det forståelig at det blir vanskeligå kombinere med rollen som alenemamma, men når du skriver at du kun er tilkallingsvakt på dagtidog at gutten har plass i bhg så forstår jeg ikke hva problemet ditt er. Lager du storm i et vannglass fordi du helst vil være hjemme med barnet ditt?

Anonymkode: 9b954...a5e

Nei, jeg ønsker jo å jobbe, derfor jeg har takket ja til å være tilkallingsvikar. Nå var jo meningen med tråden å høre litt om hvordan andre gjør det i samme situasjon. Når man ikke har 8-16 jobb og ikke vet før man får Tlf om man skal jobbe eller ikke. 

Ønsker så klart å ha sønnen hjemme mer enn han er i barnehagen nå som situasjonen er slik som den er. 

Og jeg var heller ikke sikker på praksisen rundt dette med at jeg henter 8-13 hver dag for så plutselig ikke komme før 16.30 en dag. Og om det var en grei måte å løse dette på med å ringe barnehagen vis jeg får en telefon etter barnet er levert om å jobbe. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Du trenger ikke gi barnehagen beskjed om at sønnen din skal være der lenger enn til kl 13 når du betaler for full plass. Da benytter du plassen etter behov. Men du kan jo forklare arbeidssituasjonen din og at du tenker å hente barnet kl 13 når du har fri. 

Anonymkode: 6c0f6...1f8

Tenker jeg bare forklarer de i barnehagen at det kan være dager han blir lengre og at jeg ikke alltid vet dette før samme dag :) 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt dette jeg tenker selv, at når jeg alltid henter kl 13 så er det muligens litt dumt at jeg en dag ikke kommer før 3 timer senere. Uten å gitt beskjed om det til personalet. 

Ts 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, SesameStreet skrev:

Er det? Om hun har hentet fast 13.00 i fem uker, sagt at hun henter 13 og er presis hver gang også skal barna ut i snøen kl 1250. De begynner å kle på, men holder barnet til TS inne for å ikke gjøre et lite barn grinete med å kle på, av og på igjen de neste tjue minuttene. 

Det er jo faktisk for barnets beste om de da holder barnet tilbake fra endel aktiviteter som starter når barnet skal gå. 

Jeg ville snakket med barnehagen og fått avtale om å sende melding eller ringe når jeg hentet senere og sagt at on de ikke hører noe er det 13 som gjelder. 

Anonymkode: 8043c...971

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har barnehagen kjernetid? 8.30-13-00 hørtes veldig lite ut. Får han kommet ordentlig i gang før du henter han? Får han bli kjent med barnehagen og rutiner? 

Anonymkode: f1b40...381

Barnet trives godt i barnehagen og jeg leverer til frokost. Nå er han kun 1 år og da er det godt for han å slippe fulle dager. 5 timer er jo ikke så veldig lite heller, 8-13.

Hadde forstått om du hadde reagert om jeg sendte han dit 2 timer iløpet av en uke. 15 timer fordelt på 3 dager for en på 1 år er ikke for lite. Heller ikke når det kun er 1,5 mnd siden han begynte der. 

Jeg er rimelig sikker på at han ikke tar skade av å måtte være der "kun" 5 timer i stedet for 8-9 timer. Det er jo ikke nødvendigvis bra med mange timer heller, men det er en annen diskusjon :) 

Tror ikke jeg blir å svare så mye mer på alt dere lurer på, da det ikke er relevant til temaet. 

Synes det er litt rart at det skal bli en diskusjon rundt at jeg har han for få timer i barnehagen, om at sønnen min ikke blir mann eller at jeg lager storm i ett vannglass av et enkelt spørsmål om hvordan andre i samme situasjon har det med avtale med barnehage om levering.

Jeg setter pris på å få ha sønnen min mye hjemme nå som han er så liten, men å komme ut i fast jobb er det som er planen. 

Det ville jo uansett være mammapoliti som skal blande seg i hvordan andre har det, selv om de nødvenigvis ikke vet best. Dere mener sikkert ikke vondt med det, men jeg bryr meg helt ærlig ikke om du har barnet ditt 9 timer i barnehagen, og at jeg har sønnen min 4 timer mindre. Korte dager er jo nå i starten uansett, kanskje han er der 7 timer etter jul. Det tar jeg som det kommer :)  

Jeg gjør det som er best for min sønn også gjør du det som er best for dere :) 

dette her er ikke informasjon dere trenger å vite :P 

ts

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som en smal sak å ordne. Bare forklar situasjonen for bhg og si at du sender en SMS dersom du avviker fra det vanlige mønsteret. Det er jo ikke noe du er pliktig å gjøre, men jeg har brukt å gjøre det iallefall iom at vi vanligvis henter til et fast tidspunkt. Det slettes ikke noe å gjøre et stor nummer ut av. Og med mindre barnet ditt har spesielle behov, er det jo ingenting i veien for at det tilbringer noen ekstra timer i bhg.

Anonymkode: 2e6b0...77a

Skrevet

Jeg har full plass til mine i en barnehage som er åpen til 17:00.

Vi henter stort sett alltid mellom 15.00 og 15.30.

Men in vi en sjelden gang ikke for hentet før nærmere 17, så sender jeg en melding. Om sommeren går de gjerne ut en runde til etter siste måltid 14.30, det er en større barnehage og de sender i blant barn rundt på besøk hos  andre og jeg vil ikke hente min og vite at han har kjedet seg fordi de trodde vi kom for to timer siden. 

Smal sak. Snakk med dem og spør hvilken måte de foretrekker å få beskjed på. 

Anonymkode: 8043c...971

Skrevet

kan du ikke bare si i fra til de at nå har du blitt tilkallingsvikar og derfor vil hentetiden variere. Hvis jeg var i din situasjon ville jeg stått opp og gjort meg klar om morgen, både barnet og deg selv med matpakker osv. til 7.30-8.00 og levert 8.30 er du ikke ringt til før 9-9.30 kan du nok regne med at du ikke hører noe. men hadde vært klar 7.30 da kan du få levert uten fior mye stress, som gjør starten på dagen dårlig  for begge. Ofte kommer du inn som ringevikar, blir ringt til et par ganger, er du til å stole på og ikke sier nei til vakter får du fort et vikariat. eller de anbefaler deg videre så du får jobb i en annen barnehage. men viktig å være på og vise at du vil, være engasjert osv.

Anonymkode: 077d3...b81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...