Gå til innhold

Hva er grunnen til at afrikanere er så rasistiske ovenfor hvite folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Afrikanere liker ikke hvite folk. Og afrikanerne er rasistiske ovenfor hvite folk og ovenfor nordmenn også hører jeg. Ikke alle, men ganske mange. 

White people dont have booty. White people are shit, white people dont respect African people, you must be humble to our culture og bla bla bla er litt typisk av de å si til nordmenn. Man skal jo respektere alle, ikke bare afrikanere.  

Har det hvite folk gjort dem noe? Hvorfor misliker afrikanere hvite folk? De er jo rett og slett rasistiske. 

Anonymkode: deafd...ac5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest JudasPriest
Skrevet (endret)

Du må se filmen The butler fra 2013. Hvite har vært jævlige ovenfor afrikansk-ættede, i mange generasjoner. Jeg skjønner hvorfor de ikke liker hvite. De har blitt behandlet så forferdelig, som slaver, torturert og blitt utsatt for all dritt det er mulig å bli utsatt for. Jeg er flau over å være hvit, på grunn av hvordan hvite har behandlet dem. Helt ærlig! Hvite er de verste rasistene. Er du en av de? 

Endret av JudasPriest
C
Skrevet
Akkurat nå, JudasPriest skrev:

Du må se filmen The butler fra 2013. Hvite har vært jævlige ovenfor afrikansk-ættede, i mange generasjoner. Jeg skjønner hvorfor de ikke liker hvite. De har blitt behandlet så forferdelig, som slaver, torturert og blitt utsatt for all dritt det er mulig å bli utsatt for. Jeg er flau av å være hvit, på grunn av hvordan hvite har behandlet dem. Helt ærlig! Hvite er de verste rasistene. Er du en av de? 

Ja. I slavetiden. De ble behandlet slik jøder ble behandlet under 2. Verdens krig (og noen av forfedrene vet hva det innebærer) og det er grusomt at noen behandler mennesker som dyr!! Ikke er det lov heller men fåtallet behandler folk sånn i dagens Norge, eller? 

Jeg er ikke rasist. Jeg liker det flerkulturelle Norge/det flerkulturelle vesten, men jeg er ikke enig i at jeg er respektløs ovenfor afrikanere! Ikke enig i at rumpa mi er for liten, at jeg må lære mer om afrikansk kultur for og ikke vær dum i følge noen av afrikanerne. 

• Liker 6
Gjest JudasPriest
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. I slavetiden. De ble behandlet slik jøder ble behandlet under 2. Verdens krig (og noen av forfedrene vet hva det innebærer) og det er grusomt at noen behandler mennesker som dyr!! Ikke er det lov heller men fåtallet behandler folk sånn i dagens Norge, eller? 

Jeg er ikke rasist. Jeg liker det flerkulturelle Norge/det flerkulturelle vesten, men jeg er ikke enig i at jeg er respektløs ovenfor afrikanere! Ikke enig i at rumpa mi er for liten, at jeg må lære mer om afrikansk kultur for og ikke vær dum i følge noen av afrikanerne. 

På 50/60/70 og 80 tallet også. Morgan freeman for eksempel har vært utsatt for mye hat. Og Obama var utsatt for hets pga. hudfarge. Og pga. mellomnavnet. Og at fødselsattestens han var falsk og ikke var amerikaner fordi han var født på Hawaii. (Husker ikke nøyaktig det siste) Og det er nå i det 21. århundret. I sørlige deler av USA hater mange mørkhudete. Hvis du bor i Oslo, ser du rasisme ofte på gata. Det er vel blitt litt bedre, men folk utsettes for hat på grunn av hudfarge den dag i dag. Uansett bakgrunn. Jeg hater egentlig å bruke ordet hudfarge. Jeg foretrekker å si evt hvilke steder man stammer ifra. Kun fordi jeg føler det er feil å se an personers hudfarge. Det sier ikke noe om hvordan man er som person. En av mine tidlige beste venner, var rasist. Og er derfor ikke en del av mitt nettverk lengere. For det er ikke greit. 

Endret av JudasPriest
C
Skrevet

Det foregår dessverre fortsatt rasisme fra hvite ovenfor svarte, dessverre. 

Senest istad så jeg en humorvideo på Facebook, fra humorserien blackish. Det var en svart mann som skulle ta heisen, men da heisen kom så stod det ei lita, hvit jente i heisen. Hun gråt og var helt alene, trengte åpenbart hjelp til å finne foreldrene sine. Men den svarte mannen bare lot heisen gå videre med henne alene. Hvorfor? Fordi som svart mann kunne han bli beskyldt for forsøk på kidnapping og andre fæle saker, kun fordi han er svart, og fordi hun er ei lita hvit jente. 

Da videoen var slutt tenkte jeg at det her er jo bare humor. Men jeg er en slik som leser kommentarfeltet. Der var det sikkert tusenvis av kommentarer fra folk med mørk hud, som fortalte om opplevelser i likhet som i videoen. Ei svart kvinne fortalte at en dag hun var ute med sin lyshudede datter, så hadde hun blitt oppsøkt av politiet, og de måtte sjekke ditt og datt for å forsikre seg om at hun ikke hadde kidnappet datteren sin! Og hun var ikke alene om å ha opplevd noe sånt, det var mange sånne historier. Menn som ikke tør å hjelpe hvite barn i frykt for å få fryktelige konsekvenser for det etterpå. Kun fordi de er svarte. Og det her er nåtid, 2017! 

Så jeg forstår godt at svarte ikke stoler på hvite. At de vil at vi skal sette oss mer inn i deres kultur. Forstå dem bedre. Nå vet jeg ikke hvor reelt det her er i Norge, er nok bare mørkhudede nordmenn som kan si noe om det. Men det viser ihvertfall at rasismen fra hvite ovenfor svarte ikke egentlig bare er historie, det er fortsatt et reelt problem for mørke folk i verden i dag. 

• Liker 9
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Afrikanere liker ikke hvite folk. Og afrikanerne er rasistiske ovenfor hvite folk og ovenfor nordmenn også hører jeg. Ikke alle, men ganske mange. 

White people dont have booty. White people are shit, white people dont respect African people, you must be humble to our culture og bla bla bla er litt typisk av de å si til nordmenn. Man skal jo respektere alle, ikke bare afrikanere.  

Har det hvite folk gjort dem noe? Hvorfor misliker afrikanere hvite folk? De er jo rett og slett rasistiske. 

Dette er jo fryktelig generaliserende. Jeg har aldri hørt noen uttrykke sånne holdninger. Hvem har sagt det til deg? Afrikanere generelt? Fra hvilket afrikansk land? 

Det finnes fordommer i alle leire, det er ikke det - rasisme og fordommer er ikke forbeholdt vestlige mennesker, men selv om noen nordmenn er antisemittiske eller rasistiske, så vil ikke det ikke dermed si at alle nordmenn eller europeere for dens saks skyld er det. Akkurat som at de holdningene du gir eksempler på umulig kan være gjengs for alle afrikanere. (Mine venner med afrikansk bakgrunn har i alle fall aldri gitt uttrykk for slike holdninger)

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, bortebra skrev:

Dette er jo fryktelig generaliserende. Jeg har aldri hørt noen uttrykke sånne holdninger. Hvem har sagt det til deg? Afrikanere generelt? Fra hvilket afrikansk land? 

Det finnes fordommer i alle leire, det er ikke det - rasisme og fordommer er ikke forbeholdt vestlige mennesker, men selv om noen nordmenn er antisemittiske eller rasistiske, så vil ikke det ikke dermed si at alle nordmenn eller europeere for dens saks skyld er det. Akkurat som at de holdningene du gir eksempler på umulig kan være gjengs for alle afrikanere. (Mine venner med afrikansk bakgrunn har i alle fall aldri gitt uttrykk for slike holdninger)

Vet ikke hvilket land i Afrika de var i fra men de sa sånt. Nei det er nok ikke typisk afrikanere men noen holdt på sånn. Smal booty you have og sånt... 😬

Skrevet

Men har de satt seg inn i hvordan jødene og krigsbarna ble trakassert? For sånn holder også folk på enda. Så det er åpenbart en haug med rasister i Norge. 😏

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, JudasPriest skrev:

Du må se filmen The butler fra 2013. Hvite har vært jævlige ovenfor afrikansk-ættede, i mange generasjoner. Jeg skjønner hvorfor de ikke liker hvite. De har blitt behandlet så forferdelig, som slaver, torturert og blitt utsatt for all dritt det er mulig å bli utsatt for. Jeg er flau over å være hvit, på grunn av hvordan hvite har behandlet dem. Helt ærlig! Hvite er de verste rasistene. Er du en av de? 

Du er ikke ansvarlig for hva hvite europeere drev med i gamle dager så du har ingen grunn til å være flau. Arvesynd er generelt sett en uting. 

Ellers så har også hvite blitt utsatt for slaveri, tortur og undertrykkelse. Historisk sett har verden vært en jævlig plass å leve i for mange mennesker uavhengig av hudfarge.

• Liker 11
Skrevet

Negrene i Afrika dreper jo også albinoer: Disse barna får armer og bein kappet av – skriker de stiger prisen på lemmene

I Afrika er forekomsten av albinisme hele én per 4000 fødte. Tilstanden er knyttet til utbredt overtro, som gjør at mennesker med syndromet er i stor fare for å bli kidnappet og drept.

Når det gjelder rasistiske holdninger mot hvite, så ligger det noe i trangen mennesker har til å "sparke oppover". Gruppen som anses å være på toppen av pyramiden, er legitimt mål for hat fra de som ser seg selv som underlegen. Dette finner vi både hos negrene og hos kvinner i vår egen kultur som identifiserer seg med feminismen.

• Liker 6
Skrevet
5 timer siden, WubWub skrev:

Ellers så har også hvite blitt utsatt for slaveri, tortur og undertrykkelse. Historisk sett har verden vært en jævlig plass å leve i for mange mennesker uavhengig av hudfarge.

Har blitt? de blir fortsatt. I Sør-Afrika blir den hvite befolkningen trakassert, tvunget fra gårdene sine, torturert og drept, politiet gjør ingenting. Media sier ingenting. Hvor mange her visste om dette? Det som skjer i Myanmar dekker media, men det er jo fordi det ikke skjer mot hvite.

Svarte blir fortsatt holdt som slaver i en del muslimske land. Altså fortsatt, i 2017, men så klart, det er jo de hvite som er problemet for de holdt slaver for lenge siden.

Anonymkode: ad040...f45

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har blitt? de blir fortsatt. I Sør-Afrika blir den hvite befolkningen trakassert, tvunget fra gårdene sine, torturert og drept, politiet gjør ingenting. Media sier ingenting. Hvor mange her visste om dette? Det som skjer i Myanmar dekker media, men det er jo fordi det ikke skjer mot hvite.

Svarte blir fortsatt holdt som slaver i en del muslimske land. Altså fortsatt, i 2017, men så klart, det er jo de hvite som er problemet for de holdt slaver for lenge siden.

Anonymkode: ad040...f45

Faktisk har det aldri vært flere slaver i historien enn det er idag. De fleste menneskerettighetsorganisasjoner antar at det idag er rundt 35-40 millioner slaver! Flere land praktiserer også slaveri uoffisielt. 

Nyordet for slaveri er human trafficking. Rundt 90% av slavene er kvinner som blir fraktet verden rundt for å selge kroppen sin. Pengene de tjener ser de dog lite til for de tar slaveeieren. 

Landene slavene kommer fra er en knippe land i asia, afrika og noen østeuropeiske land.

Men dette er det ingen som prater om av en eller annen merkelig grunn! Nei hver gang slaveri diskuteres er det alltid USA og deres slavehistorie som er temaet og ingenting annet. USA tok rundt 400 000 slaver totalt mens Brazil tok over 5 millioner slaver. Hvorfor får Brazil aldri noe pes for sin fortid med slaveri? Eller Tyrkia og nord-afrikanske land som tok 1.2 millioner kristne hvite slaver?

Eller arabere som tok over 12 millioner afrikanske slaver? 

Det er mange land i verden som har en lang historie med slaveri og overgrep men det er bare USA som får pes for dette. Syntes det er merkelig. 

• Liker 5
Skrevet

Bare hvite kan være rasister.

Anonymkode: a3117...aa8

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. I slavetiden.

Du er klar over at de aller fleste slaver ble solgt av andre afrikanere til europeeren ikke sant.

Det var også en stor slavehandel til Midtøsten men det sies det ikke så mye om.

Uansett bare hvite kan være rasister.

Anonymkode: a3117...aa8

Skrevet
8 timer siden, bortebra skrev:

Nei selvfølgelig så har vel ikke dine venner stygge holdninger mot deg, det skulle bare mangle  ! Det er vel heller de afrikanere som ikke har noen hvite venner eller har noen positive erfaringer med hvite mennesker som er de mest rasistiske...

Anonymkode: 2e9e9...567

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, JudasPriest said:

Så du prøver å si at hvite behandlet dem slik andre svarte behandlet dem? Ja jøss, tenk så fære bare de hvite var

Anonymkode: 058a4...c41

• Liker 1
Skrevet

Kjenner ikke igjen dette. Jeg er i et afrikansk miljø som hvit og møter mange hundre afrikanere i året. Har vel skjedd tre ganger hele livet at noen har sagt noe negativt om hvite eller vært kjipt mot meg fordi jeg er hvit. 

Anonymkode: 1042e...49a

Skrevet

Er nok mye sinne over hstorien, og kanskje minst like mye mindreverdighetskomplekser ovenfor det mange oppfatter som hvite kulturer osv. 

Skrevet

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du prøver å si at hvite behandlet dem slik andre svarte behandlet dem? Ja jøss, tenk så fære bare de hvite var

Anonymkode: 058a4...c41

Fæle mener du? Ja, det er bare those white stupid people with small booties som er fæle. :ironi: 

:ler: 

Skrevet
20 timer siden, Horten Market skrev:

Du som hvit privilgert heterofil mann, den mest privilgerte gruppa i verden er jaggu flink på å sitte på internett å gjøre deg selv til offer. Si meg, gjør du egentlig noe annet i hverdagen din enn å fremstille hvite menn som offere? Uansett hva trådene handler om så greier du å komme inn med noe offermentalitet mot din egen gruppe. Har du ikke noe jobb eller noe? Er det derfor du føler deg så forferdelig offer og må komme med råtne argumenter og linker om sjeldne episoder når det diskuteres noe helt annet? 

Anonymkode: 4b729...222

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...