AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Hei! Jeg trenger desperat å avise fryseren, men har en del mat der som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av i mellomtiden? Har bare denne ene fryseren, så ingen ekstra fryseboks der jeg kan oppbevare maten. Bor også på vestlandet, og det regner og blåser hele tiden her, så kan ikke legge maten ut "i kulda", heller. Noen tips til hva jeg kan gjøre så jeg ikke ødelegger maten? Anonymkode: 06587...6ba
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Du kan jo skrape av den verste isen også sakte få tømt fryseren før du kan gå over den ordentlig? Eller så kan du jo høre om du kan få låne fryser av noen i nærheten av deg. Eller putt det i kjøleskapet om det ikke er så alt for mye, og å raskt over fryseren. Anonymkode: 51888...597
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 Hør om du kan oppbevare den hos noen du kjenner så lenge? Hvis ikke, så tenker jeg du bare må vente til du har fått spist opp alt som ligger der. Ikke kjøp inn mer frysevarer og spis det du har i fryseren til middag hver dag. Etterhvert blir det tomt i fryseren, og da kjøper du kun kjølevarer mens du holder på med av-isingen. Anonymkode: 84495...c9b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 Legg det inn i en dyne. Anonymkode: dfe92...093
Belima Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 Pakk maten godt inn i avispapir. Isolerer godt mens du aviser frysa. Bruk føner og varmt vann så det smelter fort. De fleste matvarer tåler noe tid. Ikke iskrem da.
Ullvott Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 (endret) Jeg pakket maten i plastbokser med lokk og satte den ut da jeg aviset fryseren tidligere i høst. Det var noen varmegrader ute, men mat som i utgangspunktet var -18 grader kald, og som pakkes sammen i en stor boks, holder seg temmelig frossen i flere timer når den står i skyggen i 5-6 varmegrader. Jeg hadde et par kjøleelementer nedi boksene, og pakket avispapir rundt noen få ting (fiskegrateng o.l. som tiner raskt). Maten holdt seg aldeles utmerket i de timene det tok å bli kvitt isen. Kaker er kanskje det som er mest kritisk - de tiner ganske lett. Et tips til selve avisingen: sett et par kjeler med kokende vann i fryseren (bruk gryteunderlag under!!) og lukk lokket/døra, så tiner isen raskere. Når vannet i kjelene er blitt kaldt, koker du nytt vann. Endret 13. november 2017 av Ullvott
Zienna Skrevet 14. november 2017 #7 Skrevet 14. november 2017 Både fisk og kjøtt tiner sakte. Jeg legger alle matvarer i store flytteesker. Små pakker i midten og pakker med kjøtt og fisk i bunn og topp. Avisingen av fryseren må gå raskest mulig. Ta kontakten ut, og sett 2 store vaskebøtter med veldig kokende varmt vann i bunnen. Legg på lokket. Er det mye is kan du skifte nytt varmt vann i bøttene. Etter max 1 time er isen blitt myk. Da bruker jeg en liten hammer, kniv eller lignende for å banke is der det behøves. Vi har også fryseskap. Gjør det samme der, men for å få bort is av stålrillene/skuffene bruker jeg hårføneren. Går raskt og effektivt
Wenda Skrevet 16. november 2017 #8 Skrevet 16. november 2017 Jeg lurte på det samme for en stund siden og fikk beskjed om legge all maten på et fleecepledd og pakke det inn med et fleecepledd til. Maten skal ligge tett i tett. Så la jeg et håndklede i bunnen av fryseren, satte i et par kjeler med skikkelig varmt vann. Lukket lokket og ventet 20 minutter. Byttet så ut vannet med nytt varmt vann. Fortsatte slik til isen hadde smeltet såpass at det hadde knekt opp og falt ned til bunnen. Så bare sopte jeg isen over på håndkledet og ristet det ute (eller så gjør man det i typ dusjen). Tørket over med papir og la all maten tilbake igjen. Det hele tok vel max 1,5 timer tror jeg og maten hadde ikke rukket å tine
AnonymBruker Skrevet 16. november 2017 #9 Skrevet 16. november 2017 Pakk inn alt i aviser som du igjen pakker inn i en dyne. Da holder det lenge Anonymkode: c503a...7fb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2017 #10 Skrevet 17. november 2017 På 12.11.2017 den 23.14, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg trenger desperat å avise fryseren, men har en del mat der som jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av i mellomtiden? Har bare denne ene fryseren, så ingen ekstra fryseboks der jeg kan oppbevare maten. Bor også på vestlandet, og det regner og blåser hele tiden her, så kan ikke legge maten ut "i kulda", heller. Noen tips til hva jeg kan gjøre så jeg ikke ødelegger maten? Anonymkode: 06587...6ba Jeg har en stor badebalje beregnet på barn og andre ting. Den legger jeg aviser i bunnen på og folder ut to eller tre fleecetepper i, før jeg legger alle frysevarene oppi baljen og pakker fleesteppene som ligger under over og rundt. Så setter jeg hele saken på terrassen mens fryseren tines av. Det går helt fint. Men jeg gjør ikke dette når fryseren er fullt til randen. Jeg planlegger og passer på at vi har spist oss litt ned på volumet i frysen. Du kan og legge aviser opp på, det hjelper og på å holde kulden inne i baljen, eller om du spanderer noen ulltepper eller en dunjakke. Anonymkode: 135be...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå