Cyndaquil Skrevet 12. november 2017 #1 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg har D-play abbonent og har de siste ukene koset meg med å se igjennom alt av Tangerudbakken. For en hærlig gjeng, både beboerne og nettverket rundt. De bor i egne boliger, får dra på disko og andre fritidsaktiviteter, de har jobb og får styre dagene sine selv. Jeg tenkte "så flott utviklingshemmende Norge har det i dag. Masse tilrettelegging rundt handycap" .. men så begynte jeg å undre: gjenspeiler tangdruebakken hjelpetilbudet voksne utviklingshemmende har i Norge i dag? Eller er akkurat disse beboerne heldige?Om det er tilfellet, hvordan lever "uheldige" utviklingshemmede? Er det vanlig at det får helt egne leiligheter slik som tangerudbakken har? Jeg ser også at beboerne alltid virker glade. Kan dette være "klipping"? at de slettes ikke alltid er så "normale" som det virker, men at det er klippet slik for TV? Jeg har hatt intrykk av tidligere at utvikligshemmende kan ha humør og utagerings problemer. Hvile handycap har beboerne i Tangerudbakken? Han, Bjørn Terje og Hege Anette har Downs. Men Hansine, Olav og Cecilie ser "normal" ut og virker bare litt rare. Hva gjør at de trenger bolig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Del Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Cyndaquil skrev: Jeg har D-play abbonent og har de siste ukene koset meg med å se igjennom alt av Tangerudbakken. For en hærlig gjeng, både beboerne og nettverket rundt. De bor i egne boliger, får dra på disko og andre fritidsaktiviteter, de har jobb og får styre dagene sine selv. Jeg tenkte "så flott utviklingshemmende Norge har det i dag. Masse tilrettelegging rundt handycap" .. men så begynte jeg å undre: gjenspeiler tangdruebakken hjelpetilbudet voksne utviklingshemmende har i Norge i dag? Eller er akkurat disse beboerne heldige?Om det er tilfellet, hvordan lever "uheldige" utviklingshemmede? Er det vanlig at det får helt egne leiligheter slik som tangerudbakken har? Jeg ser også at beboerne alltid virker glade. Kan dette være "klipping"? at de slettes ikke alltid er så "normale" som det virker, men at det er klippet slik for TV? Jeg har hatt intrykk av tidligere at utvikligshemmende kan ha humør og utagerings problemer. Hvile handycap har beboerne i Tangerudbakken? Han, Bjørn Terje og Hege Anette har Downs. Men Hansine, Olav og Cecilie ser "normal" ut og virker bare litt rare. Hva gjør at de trenger bolig? Det finnes vel mange forskjellige diagnoser innen utviklinghemming. Downs syndrom er bare en av mange. Noen kan se normale ut og ha lett utviklingshemming. Anonymkode: a102c...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Del Skrevet 12. november 2017 Tangerudbakken viser hva resurssterke foreldre får til for sine barn med de utfordringene nettopp disse menneskene har. Tilbudet til mennesker som trenger hjelp varierer fra kommunen til kommune og bestemmes individuelt. Anonymkode: 76dea...bda 20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 12. november 2017 #4 Del Skrevet 12. november 2017 Her vises bare solskinnsiden. Ikke utagering og vold mot ansatte, ikke sikling, klyping, spytting, mani, trusler, og tvang for å f.eks få skiftet på beboerene 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 12. november 2017 #5 Del Skrevet 12. november 2017 12 minutter siden, Cyndaquil skrev: Jeg har D-play abbonent og har de siste ukene koset meg med å se igjennom alt av Tangerudbakken. For en hærlig gjeng, både beboerne og nettverket rundt. De bor i egne boliger, får dra på disko og andre fritidsaktiviteter, de har jobb og får styre dagene sine selv. Jeg tenkte "så flott utviklingshemmende Norge har det i dag. Masse tilrettelegging rundt handycap" .. men så begynte jeg å undre: gjenspeiler tangdruebakken hjelpetilbudet voksne utviklingshemmende har i Norge i dag? Eller er akkurat disse beboerne heldige?Om det er tilfellet, hvordan lever "uheldige" utviklingshemmede? Er det vanlig at det får helt egne leiligheter slik som tangerudbakken har? Jeg ser også at beboerne alltid virker glade. Kan dette være "klipping"? at de slettes ikke alltid er så "normale" som det virker, men at det er klippet slik for TV? Jeg har hatt intrykk av tidligere at utvikligshemmende kan ha humør og utagerings problemer. Hvile handycap har beboerne i Tangerudbakken? Han, Bjørn Terje og Hege Anette har Downs. Men Hansine, Olav og Cecilie ser "normal" ut og virker bare litt rare. Hva gjør at de trenger bolig? Både òg. Psykisk utviklingshemning rammer forskjellig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Del Skrevet 12. november 2017 Jobber selv på en sånn bolig, og ja, jeg vil si at Tangerudbakken har en realistisk fremstilling. Her drar vi ut på svømming, kino, forestillinger og kafeturer flere ganger i uka. Ellers bor de på hver sin bolig i «rekkehus» der den ene boligen er fellesareal, hvor de kan komme å gå som de vil, se på tv, ta en kaffekopp eller spise kveldmaten sin sammen med personalet. Det føles på mange måter som en stor familie der. Hver lørdag lages det fellesmiddag på fellesarealet der hver av brukerne får velge hva det skal lages hver sin gang. Det lages også til vafler en gang i uka, og ellers hjelper vi de med daglige gjøremål som vasking, lage middag, holde med selskap, dra på handling sammen og rett og slett være der for de og skape trygghet Anonymkode: 758d8...212 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 12. november 2017 #7 Del Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, Mystix skrev: Her vises bare solskinnsiden. Ikke utagering og vold mot ansatte, ikke sikling, klyping, spytting, mani, trusler, og tvang for å f.eks få skiftet på beboerene Det må ikke på liv og død bare være negativt ved det å være psykisk utviklingshemmet. Det er hipp som happ. Noen har store atferdsproblemer andre har det ikke. Det er helt relativt. Psykisk utviklingshemning er ikke bare én ting. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Del Skrevet 12. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jobber selv på en sånn bolig, og ja, jeg vil si at Tangerudbakken har en realistisk fremstilling. Her drar vi ut på svømming, kino, forestillinger og kafeturer flere ganger i uka. Ellers bor de på hver sin bolig i «rekkehus» der den ene boligen er fellesareal, hvor de kan komme å gå som de vil, se på tv, ta en kaffekopp eller spise kveldmaten sin sammen med personalet. Det føles på mange måter som en stor familie der. Hver lørdag lages det fellesmiddag på fellesarealet der hver av brukerne får velge hva det skal lages hver sin gang. Det lages også til vafler en gang i uka, og ellers hjelper vi de med daglige gjøremål som vasking, lage middag, holde med selskap, dra på handling sammen og rett og slett være der for de og skape trygghet Anonymkode: 758d8...212 Glemte å legge til at tangerudbakken er en solskinnshistorie, de har alle slags humør, på samme måte som vi. Vi er der for de i tykt og tynt, ler med de, gråter med de og det blir rett og slett som en stor familie. Det jeg merker spessielt er at de har et så uendelig stort hjerte, vil alltid glede oss og er alltid så stolte over det de gjør. Tror på mange måter vi har mye å lære av de! Anonymkode: 758d8...212 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 12. november 2017 #9 Del Skrevet 12. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber selv på en sånn bolig, og ja, jeg vil si at Tangerudbakken har en realistisk fremstilling. Her drar vi ut på svømming, kino, forestillinger og kafeturer flere ganger i uka. Ellers bor de på hver sin bolig i «rekkehus» der den ene boligen er fellesareal, hvor de kan komme å gå som de vil, se på tv, ta en kaffekopp eller spise kveldmaten sin sammen med personalet. Det føles på mange måter som en stor familie der. Hver lørdag lages det fellesmiddag på fellesarealet der hver av brukerne får velge hva det skal lages hver sin gang. Det lages også til vafler en gang i uka, og ellers hjelper vi de med daglige gjøremål som vasking, lage middag, holde med selskap, dra på handling sammen og rett og slett være der for de og skape trygghet Anonymkode: 758d8...212 Men så har man også utviklingshemmede som er voldsforbrytere og man har utviklingshemmede som har en blanding mellom psykisk sykdom og funksjonshemming. Det finnes boliger som er tilrettelagt for de som har en kombinasjon mellom flere ting. Så hele poenget er at det finnes ikke én enkel forklaring på hva psykisk utviklingshemning er. Noen kan ha store problemer med språk, noen kan ha psykiske lidelser i tillegg til en psykisk utviklingshemning og noen fungerer stort sett greit i hverdagen. Det finnes egentlig ikke noe helhetlig bilde, fordi det er så omfattende. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 12. november 2017 Forfatter #10 Del Skrevet 12. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tangerudbakken viser hva resurssterke foreldre får til for sine barn med de utfordringene nettopp disse menneskene har. Tilbudet til mennesker som trenger hjelp varierer fra kommunen til kommune og bestemmes individuelt. Anonymkode: 76dea...bda Er årsaken til at de har fått fram Tangerud boretslag at foreldrene/familiene til beboerne har penger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cyndaquil Skrevet 12. november 2017 Forfatter #11 Del Skrevet 12. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber selv på en sånn bolig, og ja, jeg vil si at Tangerudbakken har en realistisk fremstilling. Her drar vi ut på svømming, kino, forestillinger og kafeturer flere ganger i uka. Ellers bor de på hver sin bolig i «rekkehus» der den ene boligen er fellesareal, hvor de kan komme å gå som de vil, se på tv, ta en kaffekopp eller spise kveldmaten sin sammen med personalet. Det føles på mange måter som en stor familie der. Hver lørdag lages det fellesmiddag på fellesarealet der hver av brukerne får velge hva det skal lages hver sin gang. Det lages også til vafler en gang i uka, og ellers hjelper vi de med daglige gjøremål som vasking, lage middag, holde med selskap, dra på handling sammen og rett og slett være der for de og skape trygghet Anonymkode: 758d8...212 Det er godt å høre at flere utviklingshemmende også har tilrettelagte liv med hobbyer og kos, slik som Tangerudbakken 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #12 Del Skrevet 12. november 2017 Jeg jobber i bolig og der har alle egne leiligheter, med en egen leilighet som er felles der vi serverer måltider etc. Mange har jobb og vi drar på turer og aktiviteter i helgene. Alle beboerne har ressurssterke foreldre som har stått på for å få dette for barna sine, og de eier leilighetene selv. Så om de hadde hatt det like flott hvis de kom fra en annen bakgrunn vet jeg ikke. Men ja selv om de har fine liv så er det jo absolutt ikke noen dans på roser. De bor jo i bolig fordi de ikke klarer helt å fungere uten hjelp, og dette gjelder jo sjelden helt isolert praktiske ting. Mange utviklingshemmede sliter også psykisk og sosialt, i varierende grad. Man ser jo ikke alt på tv regner jeg med, både for at det skal være kjekt som underholdning og for de som er med i serien sin del Anonymkode: b7d66...464 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #13 Del Skrevet 13. november 2017 min erfaring fra jobb i bolig er at det kan være mye mer komplekse beboere. Mennesker uten språk, mye utagering og alvorlig epilepsi. Det kan også være ganske dårlig arbeidsmiljø i boliger. Jeg har trivdes dårlig i jobben. Jeg har flere ganger kommet hjem med kloremerker og blåmerker. Anonymkode: ce57a...28c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #14 Del Skrevet 13. november 2017 Det eneste jeg klarer å tenke er hvor utrolig mye penger det koster å ha funksjonshemmede. Sier ikke at de ikke kan gi glede til sine nærmeste og jeg sier heller ikke at de ikke fortjener å ha det bra, men det er ikke til å stikke under en stol at det koster samfunnet utrolig mye penger. Anonymkode: 30bfb...444 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #15 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg har en utviklingshemmet søster, og jeg synes ikke det. Min søster ser også ganske "normal" ut, og kan bo alene. Det er få som forteller om baksiden her - utagering, sinne. Det var vanskelig å vokse opp med søsteren min, og om jeg noe gang blir gravid så kommer jeg til å ta abort dersom jeg finner ut av at noe slikt er galt med barnet. Om søsteren min ikke fikk det som hun ville så ble hun forbannet, og det nyttet ikke å snakke logikk med henne. Hun trampet gjennom hele huset og lagde bare utrolig mye bråk. Jeg er yngre enn henne, og turte ikke ha venninner på hjemmebesøk så ofte pga oppførselen hennes. I offentligheten var hun bare fryd og gammen, men med nærmeste familie rundt var det som om hun endret personlighet. Slik er det fortsatt. Det var / er også gode stunder, men er det verdt det? Jeg vet ikke helt... Anonymkode: d28bf...425 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 13. november 2017 #16 Del Skrevet 13. november 2017 Jeg har en onkel med Downs Syndrom, og jeg synes ikke Tangerudbakken er realistisk i forhold til hvilket tilbud og hvilken hjelp psykisk utviklingshemmede får i Norge generelt. Familien min har måttet sloss mot kommune og helsevesen for å få et botilbud som er humant og skikkelig. Fire ganger ble min onkel satt i "kollektiver" og bofelleskap som skulle ha fire hjelpepleiere og/eller støttekontakter døgnet rundt, hvorpå kommunen etter noen få måneder bestemte at det ikke lønte seg å ta vare på dem, og lot dem seile sin egen sjø uten tilsyn oftere enn et par ganger i uka. Der han er nå prøvde kommunen igjen å legge ned tilbudet, men familiene til alle åtte som bor der i dag, satte seg på bakbeina og kommunen gav seg. Men i stedet for fire ansatte pluss nattevakt, ble det to ansatte som går to skift i løpet av dagen. Jada, de reiser på utflukter og sånt om de klarer å få samlet nok ekstra folk, men min onkel har likevel en frivillig støttekontakt som tar han med på andre ting utenom fordi tilbudet er for dårlig. Tangerudbakken er både laget for underholdning, og kommunen de bor i har tydeligvis ikke prøvd å legge ned alle tilbud for psykisk utviklingshemmede, men det er STORE forskjeller fra kommune til kommune. De som får barn med psykiske eller andre alvorlige utviklingshemminger, MÅ være ressurssterke, hvis ikke får ikke det aktuelle barnet et fullverdig liv, rett og slett fordi en snøsokk i kommunen sier det er for dyrt. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 13. november 2017 #17 Del Skrevet 13. november 2017 6 timer siden, Minya skrev: Jeg har en onkel med Downs Syndrom, og jeg synes ikke Tangerudbakken er realistisk i forhold til hvilket tilbud og hvilken hjelp psykisk utviklingshemmede får i Norge generelt. Familien min har måttet sloss mot kommune og helsevesen for å få et botilbud som er humant og skikkelig. Fire ganger ble min onkel satt i "kollektiver" og bofelleskap som skulle ha fire hjelpepleiere og/eller støttekontakter døgnet rundt, hvorpå kommunen etter noen få måneder bestemte at det ikke lønte seg å ta vare på dem, og lot dem seile sin egen sjø uten tilsyn oftere enn et par ganger i uka. Der han er nå prøvde kommunen igjen å legge ned tilbudet, men familiene til alle åtte som bor der i dag, satte seg på bakbeina og kommunen gav seg. Men i stedet for fire ansatte pluss nattevakt, ble det to ansatte som går to skift i løpet av dagen. Jada, de reiser på utflukter og sånt om de klarer å få samlet nok ekstra folk, men min onkel har likevel en frivillig støttekontakt som tar han med på andre ting utenom fordi tilbudet er for dårlig. Tangerudbakken er både laget for underholdning, og kommunen de bor i har tydeligvis ikke prøvd å legge ned alle tilbud for psykisk utviklingshemmede, men det er STORE forskjeller fra kommune til kommune. De som får barn med psykiske eller andre alvorlige utviklingshemminger, MÅ være ressurssterke, hvis ikke får ikke det aktuelle barnet et fullverdig liv, rett og slett fordi en snøsokk i kommunen sier det er for dyrt. Herregud for noen bedritne folk. Kommunen, altså 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #18 Del Skrevet 14. november 2017 På 12.11.2017 den 22.27, Cyndaquil skrev: Jeg har D-play abbonent og har de siste ukene koset meg med å se igjennom alt av Tangerudbakken. For en hærlig gjeng, både beboerne og nettverket rundt. De bor i egne boliger, får dra på disko og andre fritidsaktiviteter, de har jobb og får styre dagene sine selv. Jeg tenkte "så flott utviklingshemmende Norge har det i dag. Masse tilrettelegging rundt handycap" .. men så begynte jeg å undre: gjenspeiler tangdruebakken hjelpetilbudet voksne utviklingshemmende har i Norge i dag? Eller er akkurat disse beboerne heldige?Om det er tilfellet, hvordan lever "uheldige" utviklingshemmede? Er det vanlig at det får helt egne leiligheter slik som tangerudbakken har? Jeg ser også at beboerne alltid virker glade. Kan dette være "klipping"? at de slettes ikke alltid er så "normale" som det virker, men at det er klippet slik for TV? Jeg har hatt intrykk av tidligere at utvikligshemmende kan ha humør og utagerings problemer. Hvile handycap har beboerne i Tangerudbakken? Han, Bjørn Terje og Hege Anette har Downs. Men Hansine, Olav og Cecilie ser "normal" ut og virker bare litt rare. Hva gjør at de trenger bolig? Det er vel glansbilde av omsorgen i Norge. De som ikke har Downs er født med en utviklingshemming. Noe som kan ha skjedd i svangerskap eller fødsel. Diagnose vet vi ikke. Ikke alle voksne får egen bolig. Hver kommune vet hvor mange UH det er, og når de blir voksne. Her skotter det på viljen. Det er ikke planlagt og de bor hjemme hos foreldre langt inn i voksenalder. Noen foreldre har gått sammen og bygd bolig til de. De betaler selv av trygden, fått lån osv. De sykeste bor på institusjon. Anonymkode: 2755b...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #19 Del Skrevet 14. november 2017 Nå synes jeg ikke Tangerudbakken bare viser solskinn, man kan også se BT som sliter med vekta og at Hans sliter med språket, for eksempel. Man kan og indirekte få med seg at beboerne har et forhold til mobbing og diskriminering. Anonymkode: 662eb...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2017 #20 Del Skrevet 14. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en utviklingshemmet søster, og jeg synes ikke det. Min søster ser også ganske "normal" ut, og kan bo alene. Det er få som forteller om baksiden her - utagering, sinne. Det var vanskelig å vokse opp med søsteren min, og om jeg noe gang blir gravid så kommer jeg til å ta abort dersom jeg finner ut av at noe slikt er galt med barnet. Om søsteren min ikke fikk det som hun ville så ble hun forbannet, og det nyttet ikke å snakke logikk med henne. Hun trampet gjennom hele huset og lagde bare utrolig mye bråk. Jeg er yngre enn henne, og turte ikke ha venninner på hjemmebesøk så ofte pga oppførselen hennes. I offentligheten var hun bare fryd og gammen, men med nærmeste familie rundt var det som om hun endret personlighet. Slik er det fortsatt. Det var / er også gode stunder, men er det verdt det? Jeg vet ikke helt... Anonymkode: d28bf...425 Ja, tenker på de som diskuterer abort . Tror neppe de vet hva folk sliter med. Mange har ikke tilbud fra kommunen, det er mye slit med sykdom osv. De kan være utagerende osv. Ser du skriver at ute er alt bare fryd og gammen, men hjemme motsatt. Kjenner til flere sånne. Tror foreldre driver det mye sånn selv, for husfredens skyld. Stiller ikke krav. Er det noe også de trenger, så er det grenser. Vet om en mor som ga avkall på alt pga sønnen. Hun ble ensom til slutt. Det gikk ikke an å ha besøk. Han raserte huset . Til slutt kom han på bolig med andre, og der lærte han å oppføre seg Anonymkode: 2755b...583 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå