AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Finnes det noen forhandler som selger «originalt» sølv? Er på jakt etter sølv til Hardangerbunad i gave, men har ikke kunnskaper om dette. Ser sylvsmia har sølv til alt mulig, men ønsker origibalt om det er noe somheter det. Ser det er en gullsmed som hevder han er den som er autorisert for nordlansbunad, men vet ikke hvordan det er for andre distrikter. Anonymkode: f734b...be6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Gullsmedene og de som selger bunadene kjøper inn fra produsenter/sølvsmier der bunadssølv masseproduseres. Sylvsmia på Voss sine søljer er ikke mer eller mindre orginal enn andre produsenter av bunadssølv. Hadde dumkommet med et slikt spørsmål til Husfliden så hadde de sett meget rart på deg og lurt på hva du mener. Merk deg dog at det er ulike små detaljforskjeller på samme søljer til de samme bunadene fra de ulike produsentene. Men for at du skal se dette så må du se begge samtidig og ved siden av hverandre. Siden det er Hardangerbunad du spør om, så kontakt Kleveland gullsmed i Åsane senter der er de flinke med både å vise og å besvare spørsmål. (For ordens skyld, jeg verken jobber der eller har andre personlige interesser av å reklamere for dem.) Anonymkode: 27920...0a5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde dumkommet med et slikt spørsmål til Husfliden så hadde de sett meget rart på deg og lurt på hva du mener. Anonymkode: 27920...0a5 Hadde tenkt å kontakte de, men valgte å ikke gå til en konkret butikk for å bli ledet til noen de samarbeider med. Forøvrig: Er ikke Husfliden en av originalprodusentene lokalt rundt om kring av bunad og Norske bunader enn sånn masse kopi? Er det forskjell på priser og verdier på sølvet? Ser det er mye som er forgylt. Er det da sølv med forgylling? Vil kjøpe noe av verdi i gave. Mener du Åsane i Bergen? Er det distrikt for Hardanger? Tenkte kanskje man måtte til en gullsmed i Hardanger og ikke Hordaland generelt? Anonymkode: f734b...be6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde tenkt å kontakte de, men valgte å ikke gå til en konkret butikk for å bli ledet til noen de samarbeider med. Forøvrig: Er ikke Husfliden en av originalprodusentene lokalt rundt om kring av bunad og Norske bunader enn sånn masse kopi? Er det forskjell på priser og verdier på sølvet? Ser det er mye som er forgylt. Er det da sølv med forgylling? Vil kjøpe noe av verdi i gave. Mener du Åsane i Bergen? Er det distrikt for Hardanger? Tenkte kanskje man måtte til en gullsmed i Hardanger og ikke Hordaland generelt? Anonymkode: f734b...be6 Hvor gammel er du, egentlig? Hvilken lokalkjenskap har du til hva som produseres hvor? Det sitter nemlig ikke lokale sølvsmeder rundt omkring i Hardanger og lager sølv til bunader fra Hardanger. Husfliden gjør det samme som Norske bunader; får sydd deler eller hele bunadene i utlandet for å holde kostnadene nede. Disse to produsentene bruker samme stoff fra samme produsent/veveri. Forskjellene er marginale. Du kan sikkert finne bunadssyersker som sitter hjemme og syr bunader uten å skatte av det. Jeg tror du skal begynne med å jobbe emd fordommene dine og å oppdatere deg på hvor og hvordan bunader og bunadssølv produseres i dag. Anonymkode: 27920...0a5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du, egentlig? Hvilken lokalkjenskap har du til hva som produseres hvor? Det sitter nemlig ikke lokale sølvsmeder rundt omkring i Hardanger og lager sølv til bunader fra Hardanger. Husfliden gjør det samme som Norske bunader; får sydd deler eller hele bunadene i utlandet for å holde kostnadene nede. Disse to produsentene bruker samme stoff fra samme produsent/veveri. Forskjellene er marginale. Du kan sikkert finne bunadssyersker som sitter hjemme og syr bunader uten å skatte av det. Jeg tror du skal begynne med å jobbe emd fordommene dine og å oppdatere deg på hvor og hvordan bunader og bunadssølv produseres i dag. Anonymkode: 27920...0a5 Det er da mange bunader som fortsatt blir sydd for hånd hjemme av de som kan det. Anonymkode: cf69b...cb2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Så det finnes ikke noe orginalt og ikke da? Blir litt som OL genser. Man kan sy den selv eller kjøpe originalen fra Dale. Eller en billig kopi fra Troll og Sweather shop. Jeg ville hatt den fra Dale. Hva har det å si hvor gammel jeg er? 44 om du lurer. Hvor gammel er du? Har da ikke mer kunnskap om bunader selv om jeg er 40 eller 50. Ønsker ikke Kina produsert som du nevner Husfliden og Norske Bunader gjør med stoffet de har kjøpt. Men norsk sølv! Får reise ned til Thune eller David Ansersen i løpet av uken. De gir i hvert fall fornuftige svar om hvordan dette markedet fungerer. Så får jeg ringe han på Åsen senter i Bergen. Anonymkode: f734b...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå