Gå til innhold

Ta opp fag som privatist - nynorskeksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger å forbedre snittet mitt. 

Planen er derfor å ta opp i hvert fall geografi og historie, for disse vet jeg at jeg kan forbedre. Men jeg trenger å forbedre minst ett fag til, så da tenker jeg å ta opp nynorskeksamen som jeg fikk 4 på. Problemet er at jeg har 5 i nynorsk standpunkt, men på eksamen fikk 4. Kan jeg ta dette opp? Fikk også 6 i norsk muntlig standpunkt, men 5 på eksamen. Kan eksamener i seg selv tas opp? Og må jeg ta opp bokmål når jeg skal ta opp nynorskeksamen?

Regner med det går greit å ta opp geografi, historie og ev. nynorskeksamen og kanskje muntlig dersom det går? Muligens også 1P, kanskje også 2P. I tillegg til å jobbe ved siden av. Jeg må få 6 i alle fagene utenom nynorskeksamen, der det går greit med 5 (men skal selvsagt prøve på 6). Hadde 5 i geografi og vippet mellom 5 og 6 i historie. 

Dersom jeg mot formodning skulle gå ned i karakter i fagene jeg tar som privatist, er det da slik at den beste karakteren får stå? 
Siste spørsmål: Man kan få 8 alderspoeng. Jeg har også fullført et årsstudium, vil jeg da til sammen få 10 poeng? Eller er det noen regler som tilsier at det ikke går å få så mange poeng? 

Anonymkode: 40412...c71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får 8 alderspoeng og 2 poeng for årsstudium, forsvaret, osv, så du får til sammen 10 poeng ja. 

Når du tar opp f.eks. eksamen i nynorsk vil du få en enkelt karakter (standpunktskarakter), istedenfor vanlig og eksamen. 

Anonymkode: c6af4...60d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får 8 alderspoeng og 2 poeng for årsstudium, forsvaret, osv, så du får til sammen 10 poeng ja. 

Når du tar opp f.eks. eksamen i nynorsk vil du få en enkelt karakter (standpunktskarakter), istedenfor vanlig og eksamen. 

Anonymkode: c6af4...60d

Ok, så hvis jeg får 5 på eksamen (som jeg også har i standpunkt), vil jeg ha ett fag mindre å regne på når jeg regner ut snittet? :)Vet du om bokmål også må tas opp når jeg tar opp nynorsk?

TS

Gjest SkoleNerden
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så hvis jeg får 5 på eksamen (som jeg også har i standpunkt), vil jeg ha ett fag mindre å regne på når jeg regner ut snittet? :)Vet du om bokmål også må tas opp når jeg tar opp nynorsk?

TS

Usikker på det første du spør om, men du behøver ikke å ta opp igjen bokmål. Norsk har tre eksamener som privatist og du velger selv hvilken av de du vil melde deg opp på. Kan forøvrig anbefale deg å melde deg på sidemål undervisning hos Sonans🙂

Skrevet
9 minutter siden, SkoleNerden skrev:

Usikker på det første du spør om, men du behøver ikke å ta opp igjen bokmål. Norsk har tre eksamener som privatist og du velger selv hvilken av de du vil melde deg opp på. Kan forøvrig anbefale deg å melde deg på sidemål undervisning hos Sonans🙂

Sonans er veldig dyrt, i tillegg så bor jeg i en liten by og måtte isåfall flyttet ganske langt. Er det virkelig så vanskelig å ta opp fag på egenhånd, dersom motivasjonen er der? 
TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...