AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Jeg er så bekymret for alkoholforbruket til en venn av meg, og lurer på hvordan jeg bør gå fram. Situasjonen er den at denne personen var avholds i ungdommen, og svært svært måteholden i tidlig voksen alder, før han for 3-4 år siden fikk «smaken» for alkohol og ikke lenger var (nesten) avholdsmann lenger. De første gangene jeg opplevde ham i vennemiddager og sosiale settinger (vi snakker altså IKKE om ut på byen eller «skikkelige fester» her) etter at han sluttet å være avholds, reagerte jeg på hvor MYE han drakk: det var virkelig om å gjøre å få i seg mest mulig, og selv om alle andre stoppet etter f.eks en øl eller to glass vin til maten, så fortsatte han. Samtidig tenkte jeg at vi alle har vært gjennom en slik fase, men de fleste av oss hadde denne fasen som tenåringer, og ikke i svært godt voksen alder. Det er bare det at denne personen har fortsatt på samme måte i mange år nå, og de få gangene noen har forsøkt å korrigere ham blir han barnslig trassig og fortsetter drikkingen. I den senere tid har jeg lagt merke til at han hver eneste gang drikker mye i settinger der andre bare drikker litt. Han blir beruset i situasjoner der det ikke passer å bli beruset, og ved noen anledninger hvor jeg har møtt ham på vanlige ukedager har han vært utrolig preget av hangover. Samtidig går han også gjennom en livskrise for tiden, og jeg er redd han drikker mer enn vanlig av den grunn. Så: hva bør man gjøre? Hva bør sies til ham? Jeg TROR han vil fornekte det og sette seg på bakbeina hvis han blir spurt direkte om han har et alkoholproblem. Han kan ikke hjelpes med mindre han vil hjelpes selv, men hvordan er det best å støtte ham, vise at man bryr seg om ham og vil hans beste? Jeg er ikke den eneste i vennekretsen som er bekymret for denne personen. Det er flere av oss som har snakket om temaet i det siste, men vi er like fortvilede og rådville alle sammen. Mulig spørsmålet heller burde vært på kropp og helse, men jeg lurer mer på hva vi som venner kan gjøre enn på hva alkohol gjør med kroppen og helsa. Anonymkode: 89445...cf7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Gå sammen og snakk med han dagen etter en slik rotbløyte. Si at dere er bekymret og be han oppsøke psykolog eller AA. Anonymkode: 2a572...e8c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 Jeg tror det kan være en idé at vi er flere sammen, men er veldig usikker på hvordan vi egentlig skal uttrykke oss. Hvis vi er konfronterende kommer han bare til å bli defensiv og fornekte det hele, og da blir det litt slik «ett steg fram og to tilbake». Anonymkode: 89445...cf7
KillerKitty Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 Men er det "kun" et problem for dere, eller han selv og? Kan da være han har god kontroll, selv om dere mener han drikker for mye?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Så: hva bør man gjøre? Hva bør sies til ham? Anonymkode: 89445...cf7 Ingenting. Anonymkode: 2f6c4...01a 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #6 Skrevet 13. november 2017 14 timer siden, KillerKitty skrev: Men er det "kun" et problem for dere, eller han selv og? Kan da være han har god kontroll, selv om dere mener han drikker for mye? Som du ser av dette avsnittet fra førsteinnlegget, nå med uthevinger, så er det veldig tydelig at han mangler kontroll: 19 timer siden, AnonymBruker skrev: I den senere tid har jeg lagt merke til at han hver eneste gang drikker mye i settinger der andre bare drikker litt. Han blir beruset i situasjoner der det ikke passer å bli beruset, og ved noen anledninger hvor jeg har møtt ham på vanlige ukedager har han vært utrolig preget av hangover. Samtidig går han også gjennom en livskrise for tiden, og jeg er redd han drikker mer enn vanlig av den grunn. Anonymkode: 89445...cf7 Jeg ville ikke bekymret meg hvis det hadde vært bare én av disse faktorene som var til stede, men her er det flere ting på en gang. Jeg ville heller ikke bekymret meg hvis det hadde vært et engangstilfelle, men hver og en av disse tingene har gjentatt seg. Stort tydeligere tegn på at han ikke har kontroll kan man vel knapt komme borti. Til AB ...01a: Jeg MÅ selvsagt ikke gjøre noe som helst, men det er trist å se at en venn, som er både oppegående og hyggelig, er i ferd med å kjøre seg selv i grøfta. Selv om man ikke har en lovfestet plikt til å stille opp for venner, så har man søren meg en moralsk plikt til å forsøke å hjelpe. Det handler ikke om å bry seg MED, men å bry seg OM noen. Anonymkode: 89445...cf7 1
KillerKitty Skrevet 13. november 2017 #7 Skrevet 13. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som du ser av dette avsnittet fra førsteinnlegget, nå med uthevinger, så er det veldig tydelig at han mangler kontroll: Jeg ville ikke bekymret meg hvis det hadde vært bare én av disse faktorene som var til stede, men her er det flere ting på en gang. Jeg ville heller ikke bekymret meg hvis det hadde vært et engangstilfelle, men hver og en av disse tingene har gjentatt seg. Stort tydeligere tegn på at han ikke har kontroll kan man vel knapt komme borti. Til AB ...01a: Jeg MÅ selvsagt ikke gjøre noe som helst, men det er trist å se at en venn, som er både oppegående og hyggelig, er i ferd med å kjøre seg selv i grøfta. Selv om man ikke har en lovfestet plikt til å stille opp for venner, så har man søren meg en moralsk plikt til å forsøke å hjelpe. Det handler ikke om å bry seg MED, men å bry seg OM noen. Anonymkode: 89445...cf7 Ja, den ser jeg helt klart. Jeg er en mild versjon av din venn, tror jeg. Kanskje det er derfor jeg tok lett på dette? I mitt tilfelle er jeg ikke beruset ved upassende anledninger, men jeg drikker meg alltid opp i form, selv om andre kun nipper til et glass vin. Drikker så sant det er sosialt akseptert, og noen ganger blir jeg hjemme fordi det ikke er det. Jeg forstår at det ser dårlig ut, men dersom jeg måtte slutte å drikke en periode ville jeg klart det helt fint, men per i dag hjelper alkoholen meg gjennom en tøff periode. Kanskje han er i samme bane? Når det er sagt så er det jo veldig fint at dere bryr dere, og selv om han blir fornærmet når dere kommenterer vanene hans, setter han nok innerst inne stor pris på at dere ser ham, men enkelte folk er jo veldig "stolte".
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #8 Skrevet 13. november 2017 Min erfaring er at de må finne utav det selv. Har to som var slik som din venn. Alltid beruset og drakk seg skitings minst 3 dager i uken. De måtte nå bunnen og velge selv å slutte. Spiller ingen rolle hva andre sier til dem. Min vennegjeng valgte å sette ned foten for en venn. Sa det rett ut "du får ikke bli med oss på ting, før du slutter å drikker deg stupafull". Til slutt så hadde personen ingen venner. Selv feste-vennene forsvant. Så tok hen et valg og ble så å si avholds. Klarte å holde seg til 1-2 glass til maten. Og da var personen velkommen tilbake så klart. Anonymkode: ead34...bcf
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #9 Skrevet 13. november 2017 44 minutter siden, KillerKitty skrev: Drikker så sant det er sosialt akseptert, og noen ganger blir jeg hjemme fordi det ikke er det. Jeg forstår at det ser dårlig ut, men dersom jeg måtte slutte å drikke en periode ville jeg klart det helt fint, men per i dag hjelper alkoholen meg gjennom en tøff periode. Kanskje han er i samme bane? For mye alkohol hjelper en aldri,det er bare noe man sier til seg selv..for å ha en unnskyldning for å fortsette å drikke mye. To tenkte eksempler, depresjon og angst, alkohol gjør begge lidelsene verre, det er et giftstoff, som man skal ha stor respekt for. Anonymkode: 70fe1...f20
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Fortell at du hadde en venn som har fortalt mye positivt om AA og oppfordre han til å sjekke det ut og gi det en sjans. Fortell at dere er bekymret for helsen hans og redd han skal pådra seg alvorlig sykdom, og at dere så gjerne ville sett han få kjæreste og familie og at det vil han ikke få sånn han holder på nå, at han må ta ansvar som en annen voksen gjør over eget liv og at dere får lyst til å slutte å be han med på ting siden han alltid skal drikke så upassende mye og at det er synlig for alle at han har et problem . Anonymkode: 0d354...f8d
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 Gi ham boka Alcohol Explained av William Porter. Den er genial! Ikke minst passer den særdeles godt for alle de som ikke er avhengig eller alkoholikere, men "bare" drikker mer enn de burde eller i situasjoner de ikke burde. Anonymkode: 21442...229
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå