AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Jeg er student, og bor alene i en leilighet. Har bodd her i snart 3 år. Er sjelden borte fra studentbyen, kun et par ganger i året, og da 4-5 dager i strekk. I forbindelse med praksisstudier og juleferie i en annen by, skal jeg ikke bo i denne leiligheten på 8 uker. Bygget er gammelt, og leiligheten ble sist pusset opp tidlig på 2000-tallet. Siden jeg flyttet hit har jeg brukt toalett, vask, dusj og komfyr minst 1 gang per dag. Vaskemaskin og oppvaskmaskin 2-3 ganger i uka. Det vil si at alt slikt utstyr i leiligheten er "vant til" å brukes ofte, bortsett fra en pause på 4-5 dager et par ganger i året. Kanskje dumt spørsmål, men er det noe spesielt jeg bør gjøre i leiligheten før jeg drar i praksis? Bortsett fra å tømme kjøleskapet for mat, selvfølgelig. Tenker da særlig utstyr som jeg bruker flere ganger daglig. Marerittet er å komme tilbake til leiligheten til f.eks. toalett, dusj, komfyr eller vaskemaskin som ikke funker pga. at det har vært ubrukt i så lang tid. Håper noen kan svare meg Anonymkode: 4cfd1...664
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Du stenger hovedstoppekranen før du drar for å forhindre vannskader. Du lar det stå på litt varme slik at det ikke blir frostspreng i boligen, om den er dårlig isolert og blir frysekald på et blunk. Tømmer du kjøeskapet helt kan du koble fra strømmen og la døren stå litt på gløtt, etter at du har iset av kjøleskapet. Lås alle dører og vinduer og god tur. Anonymkode: 1308a...248 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du stenger hovedstoppekranen før du drar for å forhindre vannskader. Du lar det stå på litt varme slik at det ikke blir frostspreng i boligen, om den er dårlig isolert og blir frysekald på et blunk. Tømmer du kjøeskapet helt kan du koble fra strømmen og la døren stå litt på gløtt, etter at du har iset av kjøleskapet. Lås alle dører og vinduer og god tur. Anonymkode: 1308a...248 Hovedstoppekranen...? Hvor er den? Og hva skjer når jeg kommer tilbake og åpner denne igjen, fungerer alt som normalt med en gang eller må jeg gjøre noe annet? Anonymkode: 4cfd1...664
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hovedstoppekranen...? Hvor er den? Og hva skjer når jeg kommer tilbake og åpner denne igjen, fungerer alt som normalt med en gang eller må jeg gjøre noe annet? Anonymkode: 4cfd1...664 Den er ofte på bade. Alt fungerer med en gang ja:) Anonymkode: f25ee...587
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 Stoppekran på min bolig er i kjelleren, der varmtvannstanken er Anonymkode: 3cb43...a3a 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Hmm, jeg kan ikke finne noen slik. Kun en kran jeg kan skru på for å stenge vannet til vaskemaskinen (denne står i kjelleren). Men selv om jeg stenger den krana, så stenges ikke vannet oppe i leiligheten.... Anonymkode: 4cfd1...664
T-Rex Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 Noe som kan skje om man er lenge borte, er at vannet i vannlåsene fordamper, sånn at det blir kloakkstank i leiligheten. Men jeg tror det må være snakk om lenger tid enn et par måneder før dette skjer.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 Vet du ikke hva en hovedstoppekran er og hvor den befinner seg så bør du omgående oppdatere deg på saken. Stoppekranen er det viktigste du har i tilfellet vannlekkasjer. Stopper du den så stopper du alt vann inn til leiligheten og dermed effektivt stenger for lekkasje i din egen boenhet. Kranen på vaskemaskinen i kjelleren stenger du så klart også. Når du,åpner igjen er alt som normalt. Det er som å skru på vannet i dusjen eller vasken. Anonymkode: 1308a...248 6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 20 minutter siden, T-Rex skrev: Noe som kan skje om man er lenge borte, er at vannet i vannlåsene fordamper, sånn at det blir kloakkstank i leiligheten. Men jeg tror det må være snakk om lenger tid enn et par måneder før dette skjer. Oi, håper ikke det skjer her! Noen som vet om det er fare for det i løpet av 8 uker? Anonymkode: 4cfd1...664
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du ikke hva en hovedstoppekran er og hvor den befinner seg så bør du omgående oppdatere deg på saken. Stoppekranen er det viktigste du har i tilfellet vannlekkasjer. Stopper du den så stopper du alt vann inn til leiligheten og dermed effektivt stenger for lekkasje i din egen boenhet. Kranen på vaskemaskinen i kjelleren stenger du så klart også. Når du,åpner igjen er alt som normalt. Det er som å skru på vannet i dusjen eller vasken. Anonymkode: 1308a...248 Jeg spurte han som bor i naboleiligheten, og han visste heller ikke. Har sett etter en slik kran både i leiligheten og i kjelleren, men finner den ikke... Er det helt sikkert at alle leiligheter har en slik? Anonymkode: 4cfd1...664
T-Rex Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Jeg spurte han som bor i naboleiligheten, og han visste heller ikke. Har sett etter en slik kran både i leiligheten og i kjelleren, men finner den ikke... Er det helt sikkert at alle leiligheter har en slik? Anonymkode: 4cfd1...664 Nei. Jeg har ikke egen hovedstoppekran for min leilighet. Det er forresten veldig usannsynlig at du får trøbbel med uttørkete vannlåser på såpass kort tid, nå som det er kaldt i været. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 Der er en hovedstoppekran for hver leilighet, videre en stoppekran for hver etasje alternativt for alle leilighetene over og under hverandre og en stoppekran for alt vann inn i blokken/gården. Hovedstoppekraner er i tilknytning til rørene med vann, skal etter forsikringsselskapenes anbefalinger merkes og være lettmå finne. Du får lete i skap under vask, luker i tilknytning til bad eller snakke med eier av boligen, styret eller andre med kjenskap til gården. Anonymkode: 1308a...248 3
Morten1 Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 10 minutes ago, AnonymBruker said: Oi, håper ikke det skjer her! Noen som vet om det er fare for det i løpet av 8 uker? Anonymkode: 4cfd1...664 Senker du gulvvarmen på gulvet hvor sluket er så ungår du at vannet i sluket fordamper. En stoppe kran ser ofte slik ut: https://www.google.no/search?q=stoppekran&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj28tHY7bnXAhWHZ1AKHRJ7CYUQ_AUICigB&biw=1536&bih=759#imgrc=UTrm27EduCi_1M: Men er det mange andre leiligheter i bygget? I såfall må du sjekke at du ikke stenger vannet for hele bygget, dette gjelder jo selvfølgelig at du finner en stoppekran i kjelleren og ikke i din leilighet. Har du ett fordelerskap noen sted i leiligheten eller inspeksjonsluker? Ser slik ut: https://www.google.no/search?q=fordelerskap&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjliKyf7rnXAhWRYlAKHbjjD4EQ_AUICigB&biw=1536&bih=759#imgrc=Wl6WSRAWZQ24DM: Hvis du har vil du finner stengekraner der.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 23 minutter siden, Morten1 skrev: Senker du gulvvarmen på gulvet hvor sluket er så ungår du at vannet i sluket fordamper. En stoppe kran ser ofte slik ut: https://www.google.no/search?q=stoppekran&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj28tHY7bnXAhWHZ1AKHRJ7CYUQ_AUICigB&biw=1536&bih=759#imgrc=UTrm27EduCi_1M: Men er det mange andre leiligheter i bygget? I såfall må du sjekke at du ikke stenger vannet for hele bygget, dette gjelder jo selvfølgelig at du finner en stoppekran i kjelleren og ikke i din leilighet. Har du ett fordelerskap noen sted i leiligheten eller inspeksjonsluker? Ser slik ut: https://www.google.no/search?q=fordelerskap&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjliKyf7rnXAhWRYlAKHbjjD4EQ_AUICigB&biw=1536&bih=759#imgrc=Wl6WSRAWZQ24DM: Hvis du har vil du finner stengekraner der. Det er 5 leiligheter i bygget fordelt på 3 etasjer + en felles kjeller. Har heller ikke sett noe slikt skap eller luke i leiligheten, gangen eller kjelleren. Det er veldig gammelt her, så jeg vet ikke hvor oppdatert slike ting er i dette bygget (altså om det ser like moderne ut som på bildene). Står en svær hvit tank i samme rom som vaskemaskinen i kjelleren, regner med det er varmtvannstank, men vet ikke hvilken/hvilke leiligheter den hører til, og var eller ingen kran i nærheten av den (bortsett fra kranen som stopper vannet til vaskemaskinen). Anonymkode: 4cfd1...664
Morten1 Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Det er 5 leiligheter i bygget fordelt på 3 etasjer + en felles kjeller. Har heller ikke sett noe slikt skap eller luke i leiligheten, gangen eller kjelleren. Det er veldig gammelt her, så jeg vet ikke hvor oppdatert slike ting er i dette bygget (altså om det ser like moderne ut som på bildene). Står en svær hvit tank i samme rom som vaskemaskinen i kjelleren, regner med det er varmtvannstank, men vet ikke hvilken/hvilke leiligheter den hører til, og var eller ingen kran i nærheten av den (bortsett fra kranen som stopper vannet til vaskemaskinen). Anonymkode: 4cfd1...664 ok, det gjør det litt mer komplisert, hvis uhellet er ute kan du jo alltids se etter ett rør som kommer opp av gulvet i kjelleren, hvis bygget er gammelt, som jeg forstår det er, er røret oftest av stål/metall. Kan se slik ut https://www.google.no/search?q=gammel+stengekran&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjM443l9LnXAhUBJ1AKHYZqADIQ_AUICigB&biw=1536&bih=759&dpr=1.25#imgrc=Tn4HbYDsRKaMWM: Kan du ringe de du leier av for å høre om det er nødvendig å stenge vannet eller om de vet hvor kranen er?
Gjest JudasPriest Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 Den kan være på kjøkkenet, i kjelleren, på badet, ved varmtvannsberederen, inne hos evt. huseieren om man leier i en sokkelleilighet. Hvis man eier bolig, må man vite hvor den er. Hvis man leier bør man spørre huseieren. Kjekt å vite hvor stoppekranen er i tilfelle vannlekkasje.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 Hos meg er den i skapet under kjøkkenvasken. Leiligheten her har ikke vært renovert/nevneverdig oppgradert siden 70-tallet (varmtvannsberederen røk nylig, den var fra 1977), så alderen på boligen har ikke så mye å si for om du har stoppekran eller ikke. (Jeg leier, husverten kjøpte huset samme dag som jeg flyttet inn, altså huseierskifte i min leietid. Her blir ikke renovert før jeg har flyttet ut om et par år.) Anonymkode: 10317...9ae 1
prt90 Skrevet 13. november 2017 #18 Skrevet 13. november 2017 Det viktigste er å koble av vannet til vaskemaskin, oppvaskmaskin, ev kjøleskap osv. Grunnen til det er at det er større sjanse for lekasje i slike ting. At et vanlig vannrør plutselig skal sprekke er mindre sannsynlig. Det er dog veldig lurt å finne stoppkranen for «alt», man vil ikke lete etter den den dagen vannet fosser ut Til det formålet duger dog stoppkranen for hele huset også 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #19 Skrevet 13. november 2017 Før du drar bør du rydde og vaske slik at hele leiligheten er ren. Dette gjør det hyggeligere å komme hjem, men det gjør også at det ikke blir noe problem for deg om noen må inn i leiligheten mens du må borte. I tillegg vil det hindre at alt av smuss og skitt får 8 uker på å gro fast, noe som gjør det mye vanskeligere å vaske senere. Dette er spesielt viktig på badet. Pass på at alle fuktige klær, hånduker og kluter er hengt opp før du drar, slik at de ikke ligger i en haug og surner. Dersom du ikke renser sluket i dusjen før du drar, og ikke har renset det på et par måneder, må du være forsiktig når du kommer hjem. Noen sluk er designet slik at blandingen av hår, såpe og hudrester blir liggende på en sil nedi sluket. Når denne massen får tørke blir den hard, slik at sluket blir tett. Hvis du har et slikt sluk løser du det enkelt med å helle vann på det når du kommer hjem, og så vente en natt før du dusjer. Hvis du skrur av kjøleskapet, husk å sette døren på gløtt. Du bør også tørke ut av det med en fuktig klut, så ikke flekker med ukjent søl blir til flekker med ukjent hårete søl. Tøm og skyll kaffekanner, termokopper, og termoser. Kaffe kan mugge noe helt fryktelig hvis det blir stående på en kanne i noen uker. Husk å kaste søpla før du drar. Det holder ikke å knyte igjen posen og sette den ved døra, du må faktisk kaste den. Søppelposer kan gi stygge merker på gulvet om de blir stående i mange uker, og lukta kan bli ganske ille. Stol på meg, du trenger ikke teste det ut selv. Anonymkode: 774da...558
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #20 Skrevet 13. november 2017 Jeg pleier bare å skru av vannet, og vippe sikringene til vaskemaskin og tørketrommel (fordi jeg ikke kommer til stikkontakten). Anonymkode: 375d1...6c0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå