Gå til innhold

Fortsette på fysioterapi - eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg startet på fysioterapeutstudiet i høst men er veldig usikker på om jeg skal fortsette eller ikke. Jeg syns det blir litt for mye fokus på kun kropp og trening, og kunne egentlig tenkt meg å jobbe med mennesker på en måte, sånn som vernepleier, sosionom, rådgiver, sykepleier, lærer, ergoterapeut eller noe! I tillegg syns jeg anatomi og fysiologi er supervanskelig, og vet ikke om jeg ikke liker fagene fordi jeg ikke forstår noe, eller om jeg faktisk ikke har så stor interesse for det som jeg trodde. Jeg liker jo trening, så tenkte at fysioterapi passet meg. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg skal gjøre!! Blir veldig umotivert av å ikke vite hva jeg vil, og går bare rundt å surrer og klarer ikke å fokusere på skolen.

Er det noen her som har studert fysioterapi, og vet litt om hvordan muligheter man har videre, eventuelt om hvordan studiet er lagt opp videre i de kommende årene, eller andre som har innspill? Setter pris på alle svar jeg får!

Anonymkode: 36dc2...a27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anatomi og fysiologi er pugging, det kommer du ikke utenom enten det er fysioterapi eller sykepleie. Her må du bare sette deg ned og lære utenatt. 

Å slutte nå, etter 3 måneder er dumt. Du vet ikke hva som ligger foran deg, særlig ikke om du pugger tilstrekkelig til å forstå anatomien og fysiologien. I tillegg vil det ikke se bra ut på cven din at du gir opp så raskt og lettvint etter kort tid på nye ting. 

Vent til neste opptak på høyskole før du bestemmer deg for å bytte studium. Da kan du søke men samtidig bør du gjøre første året på fysioterapi ferdig. 

Anonymkode: a961f...9b4

• Liker 1
Skrevet

Fullfør fagene dine og bli ferdig med førstkommende eksamen. Du er over halvveis igjennom det første halvåret, og hvis du dropper ut nå har du ikke noe å skryte av eller kunne stå over ved senere utdanninger. :(

De samme spørsmålene vil komme opp på anatomi og fysiologieksamen i sykepleie og vernepleie.

Les gjennom fagplanen til de kommende semesterene i fysioterapi for å se hvor mye interresse utdanningsretningen egentlig vekker.

Skrevet

Ikke bli demotivert fordi du er usikker på studievalg. Veldig veldig mange andre studenter tenker akkurat det samme, og mange bytter flere ganger i løpet av livet før det blir riktig. Tenk heller at det er bra at du reflekterer rundt studievalg, og at du er ærlig med deg selv, det er et godt utgangspunkt! 

Når det gjelder fysioterapistudiet; jeg er selv student på første året. Jeg er veldig glad i fagene anatomi og fysiologi, og mitt tips til deg er og prøve å gjøre puggingen visuell. I stedet for å lese veldig mye tunge bøker ser jeg filmer, bilder, tegner osv.Jeg er flink å møter på alle forelesingene, og bruker rett og slett å google litt før forelesing der jeg leser stoff som gir meg teamet inn med teskje. Tenker litt som å gradvis bygge kjøtt på beina, og det har virket veldig bra til nå. Faktisk syns jeg det er interessant å lese innlegg på lommelegen om ulike plager i muskel/skjelett, da jeg får litt knagger å henge ting på.

Tror studiet er veldig ulikt lagt opp etter hvilken skole, så du må nesten inn å lese på nettsidene, evt snakke med forelesere. Hvor går du?

Jeg syns ikke du skal gi deg før du har gjennomført dette året, det vil gi god tid til å tenke over valget, samt se mye bedre ut "på papiret". Viss du forsatt til våren føler du ikke liker/mestrer anatomi og fysiologi i det hele kan jo det være en faktor til hjelp av videre studievalg. Må også nemne at når jeg leste innlegget ditt tenkte jeg med en gang på om videreutdanning som psykomotoriker kunne passet deg? Masse lykke til med valget, det vil ordne seg til slutt!

Anonymkode: c0d2d...d5e

Skrevet

Nå må du jo huske på at dette er et profesjonsstudium da. Det du lærer i starten av studiet lærer du i hovedsak for å bygge på videre kunnskap. Fysioterapi er slettes ikke bare kropp og trening. 

Anonymkode: e1ae0...ba6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...