Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg var ferdig utdannet har jeg kun hatt 100% stilling, med fast årslønn. Jeg er jobbsøker igjen nå, og fant en spennende stilling, men jeg ser at det er en 80% stilling. Det står at lønnen er fra x-x, men ikke noe at lønnen begrenes ut fra stillingsprosent eller slikt.

Så hvordan er dette egentlig? Jeg har aldri tenkt over dette før nå. Vil man få 80% av lønnen som står opplista, eller får man den lønnen som står opplista som årslønn uavhengig av stillingsprosent? 

Videre tenker jeg det kanskje er litt dumt å ta en jobb med lavere stillingsprosent når jeg ikke har noe behov for det, men håper det kanskje kan forhandles om eller at jeg kan forhandle meg til høyere lønn/stillingstittel på grunn av lavere stillingsprosent. Årsaken til at jeg ikke tenker det er så lurt er først og fremst hvordan det vil fremstå senere, også har jeg ikke behov for det jeg. Hva mener dere om dette? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at du må spørre arbeidsgiver, og at du ikke kan bruke en redusert stillingsbrøk som argument for høyere lønn. I så fall hadde det jo ikke gitt noen mening å lyse ut stillinger i mindre enn 100%. Ingen ville da hatt noe incitament til å søke full stilling.

Anonymkode: a4ee8...e31

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at du må spørre arbeidsgiver, og at du ikke kan bruke en redusert stillingsbrøk som argument for høyere lønn. I så fall hadde det jo ikke gitt noen mening å lyse ut stillinger i mindre enn 100%. Ingen ville da hatt noe incitament til å søke full stilling.

Hm, jeg tenker vel at det alltid er rom for å forhandle om arbeidsgiver vil ha en ;) Men ser poenget ditt, sånn utover at jeg ikke forstår hvorfor noen vil ha en 80 % stilling om de ikke har behov for det. Sikkert annerledes om man har barn eller en veldig spennende hobby/flink til å bruke fritiden sin. For meg derimot tror jeg at jeg rett og slett hadde fått for mye tid :P

Skrevet

Lønnen skal være oppgitt for 100% stilling.

Jeg vet ikke hvilken bransje du søker i, men noen steder (helsevesenet f.eks) er det lett å jobbe mer enn den faste stillingsprosenten. Du kan også spørre om stillingen kan bli 100% etter hvert.

Kanskje en god unnskyldning for å ringe før du søker?

Anonymkode: c0a97...46c

Skrevet
52 minutes ago, Newroz said:

Hm, jeg tenker vel at det alltid er rom for å forhandle om arbeidsgiver vil ha en ;) Men ser poenget ditt, sånn utover at jeg ikke forstår hvorfor noen vil ha en 80 % stilling om de ikke har behov for det. Sikkert annerledes om man har barn eller en veldig spennende hobby/flink til å bruke fritiden sin. For meg derimot tror jeg at jeg rett og slett hadde fått for mye tid :P

Selvsagt kan man forhandle - men det er ikke et argument for høyere lønn at man har redusert stillingsprosent. Vil man lønnes som i en 100% stilling, må man også jobbe 100%. Søker man på en redusert stillingsbrøk, må man akseptere at den er avlønnet i den stillingsprosenten brøke representerer.

Når det er sagt, er det mange stilligner som har tillegg for ubekvem arbeidstid. Jeg jobber turnus i redusert brøk, men tjener allikevel betydelig mer enn de som er i full stilling uten ubekvem arbeidstid.

Lønnsplassering er avhengig av utdannelse, ansiennitet og erfaring. Her kan man forhandle om lønnsøkning, men man får ikke avlønning som fulltidsansatt om man jobber deltid.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnen skal være oppgitt for 100% stilling.

Jeg vet ikke hvilken bransje du søker i, men noen steder (helsevesenet f.eks) er det lett å jobbe mer enn den faste stillingsprosenten. Du kan også spørre om stillingen kan bli 100% etter hvert.

Kanskje en god unnskyldning for å ringe før du søker?

Anonymkode: c0a97...46c

Takk for svar! Da blir det 80% av den lønnen som står oppgitt. 

Jeg så det like før jeg skulle søke, og fristen var i dag.. Får heller ta det om jeg er så heldig at jeg kommer på intervju :) Det er et vikariat, så tipper den som går ut for en periode har en 80% stilling som de ønsker at noen skal fylle, og det derfor er satt til det. 

Skrevet

Det er vanlig at det er lønn i full stilling som oppgis, ja, og så må man regne ut hva den blir ut ifra stillingsprosenten.

Anonymkode: 75acc...4b5

Skrevet

Jeg ville aldri tatt en 80% om jeg ikke hadde behov for det. Ikke bare taper du penger der og da; du taper også pensjon. Og med renter og renters renter, blir det store beløp til slutt, som du taper. 

Anonymkode: 1a21e...051

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...