Gå til innhold

lav standard på inventar i leid leilighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat begynnt å leie for en hvis sum i en leilighet. Leiligheten inneholder alle eiendeler som tilhører utleier. Problemet er at det er en gjennomgående lav standard på alt innventar. Kjøleskap fra 60 tallet. Utslitt komfyr. Gammel slitt fjærmadrass+++Itillegg viser det seg at hun er samler, med samlermentalitet. Hun ønsker seg mer i måneden på sikt, men kan hun egentlig kreve så mye når standarden er så lav? Hun har også gamle madrasser og annet skrot stående ute på verandaen. Noen som har vært i en lignende situasjon.

Anonymkode: 7e848...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor leier du en leilighet full av skrot egentlig? Nå skriver du ikke hva hun tar eller hvor stor leiligheten er osv da, så om du betaler riktig pris kan vi ikke si noe om.

Anonymkode: fa0ec...196

• Liker 16
Skrevet

Hun kan ikke bruke din leide bolig som oppbevaringssted for ting hun ikke trenger, men hvis ting er helt i orden, bare gammelt, så kan du ikke klage. Da må du ev finne deg et annet sted å bo. 

Hun kan vel forresten ikke skru opp leien mer enn en gang i året, og da ikke høyere enn konsumprisindeksen. 

Anonymkode: f015a...3c3

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor leier du en leilighet full av skrot egentlig? Nå skriver du ikke hva hun tar eller hvor stor leiligheten er osv da, så om du betaler riktig pris kan vi ikke si noe om.

Anonymkode: fa0ec...196

Jeg måtte forte meg å flytte fra der jeg bodde før og tok det først jeg fikk tak i. Har lav økonomi ( sosialstønad ) så jeg måtte finne et sted uten depositum. Jeg la ikke merke til alt skrotet med en gang. Jeg betaler 5200 for 54 kvm blokkleilighet. Alt er inkludert. Vaskemaskina er det eneste som er nytt.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte forte meg å flytte fra der jeg bodde før og tok det først jeg fikk tak i. Har lav økonomi ( sosialstønad ) så jeg måtte finne et sted uten depositum. Jeg la ikke merke til alt skrotet med en gang. Jeg betaler 5200 for 54 kvm blokkleilighet. Alt er inkludert. Vaskemaskina er det eneste som er nytt.

Hvor er dette? 

Som regel så får man det man betaler for. 

Anonymkode: 261b0...f42

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan ikke bruke din leide bolig som oppbevaringssted for ting hun ikke trenger, men hvis ting er helt i orden, bare gammelt, så kan du ikke klage. Da må du ev finne deg et annet sted å bo. 

Hun kan vel forresten ikke skru opp leien mer enn en gang i året, og da ikke høyere enn konsumprisindeksen. 

Jeg går på sosialstøtte og da er det vanskelig å flytte føler jeg. Må søke om penger hver måned og da må nav justere utbetalingene igjen.Dette er 2 gangen jeg flytter på kort tid

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor er dette? 

Som regel så får man det man betaler for. 

Anonymkode: 261b0...f42

det er i østfold

Skrevet

Du får det du betaler for. Du betaler nesten ingenting i husleie, og da kan du heller ikke kreve høy standart på inventar.

Anonymkode: 69ba1...6e2

• Liker 7
Skrevet

standard

Anonymkode: 69ba1...6e2

Skrevet

Jeg kan ikke kreve en høy standard, men det er jo noe som heter normal standard, for oss som har sunn fornuft iallefall, for at det i det hele tatt skal være moralsk riktig og leie ut. TS

• Liker 6
Skrevet

Så lenge alt fungerer som det skal tror jeg ikke du kan klage over at kjøleskapet er gammelt og at komfyren er utslitt. Det er ingen regler for at ting i leid leilighet skal ha "normal standard".

Anonymkode: 0aba4...7c0

• Liker 2
Skrevet

moalsk riktig? Tingene fungerer jo, så ja, utleier har sitt på det tørre. Du bor meget billig, og bør være glad til. Vil du ha leiliighet med finere ting, får du heller flytte.

Anonymkode: dd621...bfd

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg betaler 6000 for rom i kollektiv. rommet mitt er 8 kvm ikke klag

Anonymkode: b2041...ed6

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg betaler 6000 for rom i kollektiv. rommet mitt er 8 kvm ikke klag

Anonymkode: b2041...ed6

I Østfold? 

Husk at utleiepriser varierer veldig fra sted til sted! Jeg vet om noen som leide ut et helt hus til 6000 i mnd, fordi det på var på et såpass avsidesliggende sted. 

• Liker 3
Skrevet

Det leies vel ut billig fordi det er så lav standard. Du får håpe på at noen av tingene ryker så du får nye, dersom det er leid ut møblert :)

Anonymkode: d1020...3de

• Liker 4
Skrevet

Du snakker om moralsk riktig TS, det at du måtte flytte kjapt og ikke tok deg tid til å sjekke er vel ikke andre enn ditt problem ?

To mulige løsninger:   1 Du flytter uten å mukke

2 Du får lagret skrotet du ikke trenger eller vil ha et annet sted.

• Liker 3
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke kreve en høy standard, men det er jo noe som heter normal standard, for oss som har sunn fornuft iallefall, for at det i det hele tatt skal være moralsk riktig og leie ut. TS

Du så jo hva du sa ja til når du var på visning og takket ja til leiligheten. Du kan ikke komme etterpå og klage over at det er dårlig da. Som andre nevner, du får hva du betaler for.

Du kan jo eventuelt spørre om å få kjøpe egne ting og ha der, og så kan utleier sette sine gamle ting på lager? Det er en viss brannfare også med hvitevarer og elektronikk som er flere tiår gamle... Min eks-svigermor hadde et gammalt drog av en stekeovn/komfyr som var over 40 år gammel. Hadde i sin tid kjøpt den som nygift. Den brukte rundt 3 kvarter på å varme opp stekeovnen før bruk for eksempel. Da hun omsider bestemte seg for å kjøpe ny, ble den dratt frem og ut fra veggen. Da så de at stikkontakten i veggen hadde brunsvidde svimerker oppetter veggen rundt seg.... det hadde altså vært brannfare, kanskje mange ganger.

Du bør minne utleier på dette, at det er stor brannfare med gamle hvitevarer, og spør henne/han om de vil ta sjansen på å få hele huset brent ned. Var jeg deg, ville jeg investert i egne hvitvarer. Du kan få kjøpt relativt rimelige hvitvarer pent brukt, noen ganger nesten helt nytt. F.eks. solgte jeg et kjøleskap nylig, som hadde nypris over 10.000 for bare to år siden. Enda det var relativt nytt, er markedet for hvitevarer på kjøpers side og ingen ville ha det for halv pris. Måtte ned i 3500 før jeg fikk solgt det.

Hvis ikke utleier vil høre, kontakt brannvesenet og spør om de kan komme på befaring og se på ledningene etc til de gamle utslitte hvitevarene.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet

El varer fra 60 tallet sluker jo som kjent strøm. Det er i det minste noe som burde være oppdatert til dagens nivå. 

Eier kan fint kjøpe det fint brukt på finn til en billig peng. 

Forsøker hun seg med økt husleie på flere hundre kroner må du kontakte leieboerforeningen.

Anonymkode: a3024...f39

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Dumpa-mann skrev:

Du snakker om moralsk riktig TS, det at du måtte flytte kjapt og ikke tok deg tid til å sjekke er vel ikke andre enn ditt problem ?

To mulige løsninger:   1 Du flytter uten å mukke

2 Du får lagret skrotet du ikke trenger eller vil ha et annet sted.

utleier er ikke lett å 

2 minutter siden, Million skrev:

Du så jo hva du sa ja til når du var på visning og takket ja til leiligheten. Du kan ikke komme etterpå og klage over at det er dårlig da. Som andre nevner, du får hva du betaler for.

Du kan jo eventuelt spørre om å få kjøpe egne ting og ha der, og så kan utleier sette sine gamle ting på lager? Det er en viss brannfare også med hvitevarer og elektronikk som er flere tiår gamle... Min eks-svigermor hadde et gammalt drog av en stekeovn/komfyr som var over 40 år gammel. Hadde i sin tid kjøpt den som nygift. Den brukte rundt 3 kvarter på å varme opp stekeovnen før bruk for eksempel. Da hun omsider bestemte seg for å kjøpe ny, ble den dratt frem og ut fra veggen. Da så de at stikkontakten i veggen hadde brunsvidde svimerker oppetter veggen rundt seg.... det hadde altså vært brannfare, kanskje mange ganger.

Du bør minne utleier på dette, at det er stor brannfare med gamle hvitevarer, og spør henne/han om de vil ta sjansen på å få hele huset brent ned. Var jeg deg, ville jeg investert i egne hvitvarer. Du kan få kjøpt relativt rimelige hvitvarer pent brukt, noen ganger nesten helt nytt. F.eks. solgte jeg et kjøleskap nylig, som hadde nypris over 10.000 for bare to år siden. Enda det var relativt nytt, er markedet for hvitevarer på kjøpers side og ingen ville ha det for halv pris. Måtte ned i 3500 før jeg fikk solgt det.

Hvis ikke utleier vil høre, kontakt brannvesenet og spør om de kan komme på befaring og se på ledningene etc til de gamle utslitte hvitevarene.

Ja, det er mitt ansvar at jeg nå bor her, men det var liksom litt etterhvert jeg oppdaget tingenes tilstand. Problemet oppi det er at jeg har tilbudt meg å skaffe nye hvitevarer men ble avvist: "kjøleskapet er av ypperlig kvalitet og skal stå til det blir ødelagt". Utleier hadde visst nok arvet det av sin mor. Det er noe med mentaliteten til utleier som gjør det vanskelig å få ting til.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

El varer fra 60 tallet sluker jo som kjent strøm. Det er i det minste noe som burde være oppdatert til dagens nivå. 

Eier kan fint kjøpe det fint brukt på finn til en billig peng. 

Forsøker hun seg med økt husleie på flere hundre kroner må du kontakte leieboerforeningen.

Anonymkode: a3024...f39

Ja, kan nevne det med strømmen. Utleier sier det ikke er pengene det kommer an på, men at kjøleskapet bla var så veldig godt i sin tid og skulle holde i maaaaange år til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...