Gå til innhold

Førsteklassing som er god til å lese men synes det er kjedelig...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har forslag til bøker eller apper som kan være greie. Hun er kjempeflink og klarer å lese men er så lite interessert. Noen som vet hvordan jeg kan få hun til å synes det er mer gøy å lese. Bare hun ser en halv side så blir hun lei og synes det er kjedelig, selv om hun er utrolig god på lesing.. Men trenger litt mer utholdenhet for hun er akkurat som nevøen min, han får helt angst bare han se mer enn 6 setninger på en side.:fnise:

Anonymkode: d44b1...6d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var god til å lese, er det fortsatt men det er noe jeg ikke liker. Noen liker bare ikke å lese, å presse det på vil nok gi motsatt effekt av hva du ønsker

Skrevet

Hva er det hun blir bedt om å lese da? Det er ikke sikkert det trenger være selve lesingen hun synes er kjedelig, det kan like gjerne være lesematerialet. :) 

Anonymkode: cdd39...fb6

• Liker 2
Skrevet

Ta en tur til biblioteket og se om dere finner noe hun synes er interessant. Kanskje en faktabok vil være mer fengende, finnes det noe tema hun liker? Tegneserier kan fungere dersom hun sliter med at hun leser for sakte, siden de har mer fart til tross for mindre tekst.

Dersom dere ikke gjør det allerede er det viktig å stimulere lesingen ved at dere leser høyt, helst i en situasjon der det å leke ikke er et alternativ, f.eks på senga. Dette vil gi henne tilgang til mer spennende historier, slik at hun lettere oppdager lesegleden.

Anonymkode: efde8...442

• Liker 1
Skrevet

Kan vel bare forklare ungen at alt i livet er ikke alltid gøy og stimulerende. 

Det er ikke rart det er kjedelig å lese når iPad er mye mer gøy. Bare se hvordan vi voksne heller sitter på mobilen enn å lese bok.

Så det her handler jo bare om viljestyrke hos barnet. Ja, det er kjedelig - men det er nyttig. :)

Anonymkode: 16dfd...dee

• Liker 2
Skrevet

Som en annen sier, ta henne med på biblioteket. Jeg var veldig flink til å lese som barn, men syntes det vi fikk på skolen var drepende kjedelig. Får maur i kroppen av å tenke på det. Når jeg fikk forsyne meg på biblioteket åpnet en ny verden seg, så mye gøy å velge mellom! 

• Liker 2
Skrevet

Alle barn liker å lese om de finner gode bøker. Prøv f.eks. Roald Dahl eller Gutta i trehuset 

Anonymkode: 089c3...8a8

Skrevet

Ikke press på, men legg til rette. Leselekser må man lese, men lystlesing kan stimuleres ved å bli lest masse for, og lydbøker. Å bli fortalt vitser og historier er også fint, eller morsomme rim. Det finnes et eget univers som man kan få tak i gjennom bøker. Jeg stemmer også for bibliotek, i tillegg så er ulike tegneserier en fin inngangsport til leseglede. 

Skrevet

Prøv bøker med kortere tekster og mye bilder. F.eks. vitser, gåter osv. Mine liker slike "Let og finn"-bøker. Der er det lite tekst og mye bilder. Da vil hun nok lese den korte teksten selv. Du må kanskje også revurdere hva du vil hun skal lese. Det viktigste er at hun finner noe hun liker, og at hun føler at hun bestemmer selv. La henne velge akkurat det hun vil på biblioteket, uten å legge føringer på noen måte (må være noe fra barneavdelingen, da....) Her i huset har guttene valgt noe Star Wars-greier om lasersverd og galakser, Lego-bøker, diverse fantasy og trolldom og monstre. Jeg selv liker mer klassikere og "oppbyggelig" litteratur, men måtte bare innse at vi er ulike. Jeg holder på å dø av kjedsomhet i lesestundene våre, når jeg må lese om lasersverd og magiske steiner, men biter det i meg.

Ellers er det helt ok å synes at leselekser er kjedelig. Men man må jo gjøre det likevel. Sånn er det med mye her i livet. Ikke gi etter for hennes ønsker om å slippe. Evt. hør med lærer om dere kan lese noe annet enn den bestemte leseleksa, hvis hun heller vil lese en annen bok. Det har vi fått aksept for hos oss. Så i stedet for å lese 10 minutter om Siv og Lise som spiser is, så leser han 10 minutter om dinosaurer. 

Skrevet
På 12.11.2017 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Noen her som har forslag til bøker eller apper som kan være greie. Hun er kjempeflink og klarer å lese men er så lite interessert. Noen som vet hvordan jeg kan få hun til å synes det er mer gøy å lese. Bare hun ser en halv side så blir hun lei og synes det er kjedelig, selv om hun er utrolig god på lesing.. Men trenger litt mer utholdenhet for hun er akkurat som nevøen min, han får helt angst bare han se mer enn 6 setninger på en side.:fnise:

Anonymkode: d44b1...6d2

Gå inn på bokhylla.no Der er det lagt ut enormt med bøker også barnebøker av alle slag. Dog ikke de aller nyeste for det har de ikke rettigheter til å gjøre ennå. Dette er det nasjonalbiblioteket som står bak.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle barn liker å lese om de finner gode bøker. Prøv f.eks. Roald Dahl eller Gutta i trehuset 

Anonymkode: 089c3...8a8

Alle barn liker ikke å lese, selv ikke gode bøker. Det handler om interesse. Noen liker det, andre liker andre ting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...