AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Er det bare jeg som synes det er drøyt å kjøpe nettbrett i gave til barn som knapt nettopp har lært å gå?? Ser i en facebook-gruppe jeg er medlem i at noen ønsker anbefalinger på nettbrett og beskyttelse som barnet skal få i julegave, litt over 1(!!) år gammelt! Jeg har barn selv, h*n fikk ikke nettbrett før h*n var 6 år... Er det jeg som er for streng eller? Anonymkode: 0c9a7...fd5 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Jeg syns det er for drøyt, vi kommer til å vente i det lengste med det selv. Anonymkode: e07d5...8a1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 Helt enig! Mye bedre for barna å vente lengst mulig med å få nettbrett. I hvertfall ikke gi det i gave før barnet er 3-4 år (tidligst). Anonymkode: 8058a...1b4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 Godt at det ikke bare er meg! Synes faktisk det er helt sykt, barnet kan ikke å snakke engang, og så skal det få et nettbrett å stirre ned i... TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 1
atropos Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 Ville ikke falt meg inn å gi nettbrett til barna før de begynte på skolen. Vi har en 4,5 åring som noen ganger får sitte på paden, men aldri i verden om han skal få en egen enda 🙈 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Unison enighet om at dette er uhørt og helt feil, men ingen har forsøkt å begrunne hvorfor. Hvorfor skal ikke unger høre musikk, lære dans og barnesanger, fargelegge figurer, lære og telle osv osv fra de er ett år? Nettbrett er en ressurs unger kan dra voldsomt nytte av, både som pedagogisk verktøy og ikke minst til underholdning. Hva et egentlig problemet? Skal ikke unger ha det gøy når de lærer? Vi ga nettbrett til vår ettåring og typiske tullinger er raskt fremme med å fortelle oss hvor dumt det er, men barnet vårt ligger i dag lengst fremme på språk/språkforståelse av alle de andre vi kan sammenligne med på barnehagen. Klok bruk av nettbrett har mye av æren for dette. Hun (2 år) kan også mange ord på engelsk, noe de på barnehagen kaller bemerkelsesverdig. Det er foreldres rolle å sette grenser, introdusere verktøy og lære barnet bruken av dette. Anonymkode: 161da...033 3
Minlillelykke Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unison enighet om at dette er uhørt og helt feil, men ingen har forsøkt å begrunne hvorfor. Hvorfor skal ikke unger høre musikk, lære dans og barnesanger, fargelegge figurer, lære og telle osv osv fra de er ett år? Nettbrett er en ressurs unger kan dra voldsomt nytte av, både som pedagogisk verktøy og ikke minst til underholdning. Hva et egentlig problemet? Skal ikke unger ha det gøy når de lærer? Vi ga nettbrett til vår ettåring og typiske tullinger er raskt fremme med å fortelle oss hvor dumt det er, men barnet vårt ligger i dag lengst fremme på språk/språkforståelse av alle de andre vi kan sammenligne med på barnehagen. Klok bruk av nettbrett har mye av æren for dette. Hun (2 år) kan også mange ord på engelsk, noe de på barnehagen kaller bemerkelsesverdig. Det er foreldres rolle å sette grenser, introdusere verktøy og lære barnet bruken av dette. Anonymkode: 161da...033 Dette ee jeg enig i. Vår toåring er også langt fremme, så langt at han måtte flyttes fra småbarn til stor barn i barnehagen. Mye av dette er ipaden som har hjulpet med, samme med bøker. Det er ikke slik at han sitter bak den hele tiden, men en liten kort stund i helgene av og til. Det handler om å bruke det fornuftig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Unison enighet om at dette er uhørt og helt feil, men ingen har forsøkt å begrunne hvorfor. Hvorfor skal ikke unger høre musikk, lære dans og barnesanger, fargelegge figurer, lære og telle osv osv fra de er ett år? Nettbrett er en ressurs unger kan dra voldsomt nytte av, både som pedagogisk verktøy og ikke minst til underholdning. Hva et egentlig problemet? Skal ikke unger ha det gøy når de lærer? Vi ga nettbrett til vår ettåring og typiske tullinger er raskt fremme med å fortelle oss hvor dumt det er, men barnet vårt ligger i dag lengst fremme på språk/språkforståelse av alle de andre vi kan sammenligne med på barnehagen. Klok bruk av nettbrett har mye av æren for dette. Hun (2 år) kan også mange ord på engelsk, noe de på barnehagen kaller bemerkelsesverdig. Det er foreldres rolle å sette grenser, introdusere verktøy og lære barnet bruken av dette. Anonymkode: 161da...033 Er det ikke lenger gøy å lære på "gamlemåten" da? Som med penn og papir, prating mellom mennesker, synging sammen osv? Språk og språkforståelse kan lik så godt foreldre og mennesker lære barnet, man trenger ikke nettbrett for å lære det. Mye bedre (synes jeg) at jeg tar æren for det, enn at et nettbrett gjør det... Ungen min klarte seg utmerket både språklig med engelsk og rettskriving når h*n begynte på skolen og lå godt fremfor resten, takket være meg. TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 3
Minlillelykke Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke lenger gøy å lære på "gamlemåten" da? Som med penn og papir, prating mellom mennesker, synging sammen osv? Språk og språkforståelse kan lik så godt foreldre og mennesker lære barnet, man trenger ikke nettbrett for å lære det. Mye bedre (synes jeg) at jeg tar æren for det, enn at et nettbrett gjør det... Ungen min klarte seg utmerket både språklig med engelsk og rettskriving når h*n begynte på skolen og lå godt fremfor resten, takket være meg. TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 Dette må jo hver enklet avgjøre selv. Og nei, jeg hater penn og papir og bruker gjerne digitale hjelpemidler. Men det er ikke slik at han får se på youtube. Det er læring som er målet med ipaden. Innen vår begynner på skolen vil nok det meste være digitalisert. Greit at de vet hvordan det brukes da.
Gjest Peanut Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal ikke unger høre musikk Hun (2 år) kan også mange ord på engelsk, noe de på barnehagen kaller bemerkelsesverdig. Anonymkode: 161da...033 Og musikk kan man ikke høre fra noe annet enn en padde? Jeg vokste opp med musikk, hovedsakelig klassisk. Mitt første hørte språk var amerikansk (er amerikanskfødt), så norsk (foreldre) og senere tysk og så britisk engelsk. Jeg gikk i tysk barnehage fra 2-3 og så senere engelsk barnehage før jeg kom i en norsk en. Måtte snakke på språket til ansatte/barn i barnehagene, og hvordan lærer man det når man ikke har elektronisk hjelpemiddel som en padde? Man snakker :3
Aleksandra1 Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke lenger gøy å lære på "gamlemåten" da? Som med penn og papir, prating mellom mennesker, synging sammen osv? Språk og språkforståelse kan lik så godt foreldre og mennesker lære barnet, man trenger ikke nettbrett for å lære det. Mye bedre (synes jeg) at jeg tar æren for det, enn at et nettbrett gjør det... Ungen min klarte seg utmerket både språklig med engelsk og rettskriving når h*n begynte på skolen og lå godt fremfor resten, takket være meg. TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 Dette!
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som synes det er drøyt å kjøpe nettbrett i gave til barn som knapt nettopp har lært å gå?? Ser i en facebook-gruppe jeg er medlem i at noen ønsker anbefalinger på nettbrett og beskyttelse som barnet skal få i julegave, litt over 1(!!) år gammelt! Jeg har barn selv, h*n fikk ikke nettbrett før h*n var 6 år... Er det jeg som er for streng eller? Anonymkode: 0c9a7...fd5 Eget nettbrett får ingen her i huset før de nærmer seg skolealder. De får låne under oppsikt det vi alt har. Barn har ikke godt av å stirre inn i en skjerm, enten det er nettbrettskjerm eller tvskjerm. Anonymkode: ad700...b08 4
Mnjah Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Unison enighet om at dette er uhørt og helt feil, men ingen har forsøkt å begrunne hvorfor. Hvorfor skal ikke unger høre musikk, lære dans og barnesanger, fargelegge figurer, lære og telle osv osv fra de er ett år? Nettbrett er en ressurs unger kan dra voldsomt nytte av, både som pedagogisk verktøy og ikke minst til underholdning. Hva et egentlig problemet? Skal ikke unger ha det gøy når de lærer? Vi ga nettbrett til vår ettåring og typiske tullinger er raskt fremme med å fortelle oss hvor dumt det er, men barnet vårt ligger i dag lengst fremme på språk/språkforståelse av alle de andre vi kan sammenligne med på barnehagen. Klok bruk av nettbrett har mye av æren for dette. Hun (2 år) kan også mange ord på engelsk, noe de på barnehagen kaller bemerkelsesverdig. Det er foreldres rolle å sette grenser, introdusere verktøy og lære barnet bruken av dette. Anonymkode: 161da...033 Det finnes INGEN forskning som kan støtte opp under pedagogiske fordeler ved bruk av nettbrett til så små barn. Bare fordi dere velger å lukke øyne og ører for forskning som derimot forteller at det ikke er bra for barn i utvikling, så behøver du ikke kalle dem "typiske tullinger". Det vitner om uvitenhet og ignoranse fra din side dessverre. 3
Mnjah Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke lenger gøy å lære på "gamlemåten" da? Som med penn og papir, prating mellom mennesker, synging sammen osv? Språk og språkforståelse kan lik så godt foreldre og mennesker lære barnet, man trenger ikke nettbrett for å lære det. Mye bedre (synes jeg) at jeg tar æren for det, enn at et nettbrett gjør det... Ungen min klarte seg utmerket både språklig med engelsk og rettskriving når h*n begynte på skolen og lå godt fremfor resten, takket være meg. TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 Forskning viser at det barn gjør på iPad, når de kun sveiper, ikke prosesseres på et dypere nivå i hjernen. Det lages ikke nye koblinger. Sveipebevegelsen erstatter derfor aldri penn og papir, som gjør at det prosesseres på et dypere nivå - og læres. 4
Vera Vinge Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 Mitt eldste barn nærmer seg seks år, og jeg har ikke en gang tenkt at han skulle ha en egen ipad (tror de får ipad på skolen nestei år). Han og broren bruker husets ipad når de bruker det. Hva skal de med en egen ipad? Det jeg ser er at de barna som har sin egen ipad, har nærmest ubegrenset skjermtid, men vet jo at det ikke trenger være automatikk i det. Jeg ser heller ikke hva som er så fantastisk med at en 2-åring kan telle på engelsk. Jeg syns lek og sosial samhandling er mye viktigere enn å lære alle de greiene noen over nevner. Altså, det er vel og bra med pedagogiske spill osv, men jeg syns kreativitet og det sosiale som utvikles i lek er mye viktigere for aldersgruppen vi snakker om her. At de evner å finne på noe selv, og ikke all denne passive underholdningen. For mye av det, blir oppskriften på barn som alltid "kjeder seg"' 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 Var vel en grunn til at Steve Jobs aldri lot barna få iPad Som flere over her sier støtter forskning de uheldige konsekvensene nettbrett har for den kognitive utviklingen hos barn. Da spesielt for barn under 3 år hvor hjernen er i en ekstrem hurtig utvikling. Bruk av nettbrett hos de minste kan gi varige negative konsekvenser for utviklingen. Føler altfor mange lukker øyne og ører når det kommer til de negative sidene ved iPad bruk hos barn pga egen komfort. En av veldig mange artikler på område: https://www.psychologytoday.com/blog/behind-online-behavior/201604/what-screen-time-can-really-do-kids-brains Anonymkode: 4133f...c01 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #17 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, Minlillelykke skrev: Dette må jo hver enklet avgjøre selv. Og nei, jeg hater penn og papir og bruker gjerne digitale hjelpemidler. Men det er ikke slik at han får se på youtube. Det er læring som er målet med ipaden. Innen vår begynner på skolen vil nok det meste være digitalisert. Greit at de vet hvordan det brukes da. Men jeg forstår ikke hva en 1-2-3 åring har behov for å lære seg på et nettbrett? Og at det meste vil være digitalisert og at det er "greit" at de vet hvordan det brukes, det er det de skal lære seg på skolen når den til kommer, er det ikke? TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #18 Skrevet 12. november 2017 Jeg forstår ikke hva som skal være forskjellen på «eget» og «felles» nettbrett? Hvorfor er eget så mye værre? At barnet har sin egen betyr da ikke ubegrenset tilgang uten oppsyn? Når vår gutt fyldte 2 kjøpte vi et barne-cover til min gamle Ipad, og pakket den inn til ham til bursdag. Denne ble da hans egen ipad, men det er likevel vi som bestemmer når og hvor lenge den kan brukes, og hva han får bruke den til. Grunnen til at han fikk ha sin egen var at på denne kunne vi da slette alle apper etc. Som han ikke skulle kunne rote seg inn på, men som vi behøver å ha på vår. Samt at denne da kunne være i et solid barne-cover, som vi ikke nødvendigvis vil ha på vår. Da trenger vi heller ikke være redd for at vår dyrere modell skal gå i bakken el. Null problem, alle er happy! Anonymkode: 6538e...c14 1
Minlillelykke Skrevet 13. november 2017 #19 Skrevet 13. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg forstår ikke hva en 1-2-3 åring har behov for å lære seg på et nettbrett? Og at det meste vil være digitalisert og at det er "greit" at de vet hvordan det brukes, det er det de skal lære seg på skolen når den til kommer, er det ikke? TS Anonymkode: 0c9a7...fd5 Behov er nok en ting, men det gir glede, og mestringsfølelse. Ihvertfall for vår toåring. Dessuten bruker de endel digitale verktøy i barnehagen. Det er jo ikke noe problem så lenge det er begrensning på det.
Gjest GoldenLioness Skrevet 13. november 2017 #20 Skrevet 13. november 2017 13 timer siden, Minlillelykke skrev: Dette ee jeg enig i. Vår toåring er også langt fremme, så langt at han måtte flyttes fra småbarn til stor barn i barnehagen. Mye av dette er ipaden som har hjulpet med, samme med bøker. Det er ikke slik at han sitter bak den hele tiden, men en liten kort stund i helgene av og til. Det handler om å bruke det fornuftig. Han har ikke eget nettbrett, men vår 2 åring kan alfabetet å engelsk. Pga en app så er han nå i ferd med å lære seg å skrive bokstaver også. I tillegg elsker han tellesanger(elsker at vi teller trappetrinnene han går nå f.eks), bokstavsanger og dyresanger og kan masse dyrenavn og dyrelyder. Alt dette pga en iPad og en app. Men han sitter jo ikke med dette i timer. Vi ser litt på disse sanglærere appene til frokost, middag og kvelds og litt i helgene. Han ser derimot ikke noe på TV. Men å sette ungen foran en iPad konstant uten mål og mening er selvsagt ikke å anbefale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå