Gå til innhold

Tenårings datter med overnattende venner

Anbefalte innlegg

Gjest Hjerter50
Skrevet

Har en datter på godt og vel 18 år. Jeg har alltid vært alene om omsorgen og hun bor hjemme. Hun er som alle andre svært så ivrig i alle sosiale media, også dating sider. Hun får ofte besøk av venner som er helt nye for meg. Jeg er åpen for at hun treffer folk selvfølgelig, og synes det ville være hyggelig om hun fikk en god venn eller kjæreste. 

Det som tårner seg opp her hos oss, er at hun vil at de skal overnatte. I går fikk hun besøk av en som har reist 20 mil for å treffe henne. Jeg har aldri sett han før og han var hos oss da jeg kom hjem fra venninne treff kl 2.30. Jeg hilste på han og han virket dom en helt vanlig ungdom. Jeg sa at det ble for langt for han å kjøre i natt, han kunne overnatte, men at jeg reier opp til han på stua. Det ble ikke godt mottatt og han reiste. 

Hvordan vil andre håndtere en slik situasjon? Vi har hatt flere lignende situasjoner. Er jeg for streng? Er jeg så bitch (som jeg får beskjed om at jeg er) som setter noen grenser og ikke ønsker at mitt hjem skal være en møteplass for unge datene?

Takknemlig for konstruktive tilbakemeldinger. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bra at du gjorde som du gjorde. At han reiste betyr jo at han kun var ute etter en ting. Sparte du dattera din for den skuffelsen. Bor man under samme tak så har man regler. Det må din datter akseptere.

Anonymkode: 7d9e4...b60

• Liker 27
Gjest Hjerter50
Skrevet

Takk for støtten😊 Det ble rimelig "bustete" her, hun synes det ble kleint. Ja, det synes jeg også. Sa også noe om at hvis han ikke respekterer dette, så er han ikke noe å samle på. 

Skrevet
1 minutt siden, Hjerter50 skrev:

Takk for støtten😊 Det ble rimelig "bustete" her, hun synes det ble kleint. Ja, det synes jeg også. Sa også noe om at hvis han ikke respekterer dette, så er han ikke noe å samle på. 

Bra at du gjorde det. Datteren din må respektere husets regler, så lenge hun bor der. 

Hun får heller finne seg noe eget hvis hun vil ha overnattingsgjester.

Anonymkode: 0bbba...ed6

Skrevet (endret)

Ditt hus dine regler, tenker også som bruker over her, vis han faktisk var ute etter mer en et knull, så hadde han gladelig overnattet på sofaen 

Endret av Apis
  • Liker 7
Skrevet

Kjente hun denne karen godt? Meget spesielt at en har reist i 20 mil.. viser at han er rimelig desperat etter å få seg noe .. iallefall når han blir sur og kjører hjem når han må sove på sofaen .. 

hun burde jo være litt mer forsiktig og litt mer kritisk til hva hun slipper inn i hus/livet sitt tenker jeg.. 

Anonymkode: 9324d...bd7

• Liker 12
Gjest Hjerter50
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjente hun denne karen godt? Meget spesielt at en har reist i 20 mil.. viser at han er rimelig desperat etter å få seg noe .. iallefall når han blir sur og kjører hjem når han må sove på sofaen .. 

hun burde jo være litt mer forsiktig og litt mer kritisk til hva hun slipper inn i hus/livet sitt tenker jeg.. 

Anonymkode: 9324d...bd7

Jeg har aldri hørt om fyren før og tror ikke de kjenner hverandre særlig, uten event dialog på sosiale medier. 

Ja, det skremmer meg at døren åpnes for fremmede. Dette forstås ikke så lett, da det blir oppfattet som om jeg er negativ til hennes venner. Det er jeg ikke, for fremmede er i utg pkt ikke venner, før man blir kjent. 

Skrevet

Syns du gjorde det rette. Har du nådd frem til din datter og forstår hun dette med at hun ikke kan invitere tilfeldige menn for overnatting? Antar at selv hun vet at det nok kan medføre mere enn bare samsoving? 

Anonymkode: fb99c...a7a

Skrevet

Å møte fremmede på nettet kan være utrolig skummelt. Du er ikke for streng! Jeg hadde aldri latt et helt fremmed menneske overnatte i mitt hus. Du snakke med henne om hvor farlig dette faktisk kan være.

Anonymkode: 81df8...b1e

• Liker 10
Skrevet

Det er vel ikke urimelig å ha en regel om at overnattingsbesøk skal avklares med deg på forhånd? Og at gutter sover på sofaen? 

Det er jo ditt hjem også og da forstår jeg godt at du vil vite hvem som bor hos deg for øyeblikket. Jeg regner med at hun ble furten fordi det ble tatt opp når han allerede var der, men ta en prat og fortell hvordan du vil ha det på tomannshånd så ordner det seg nok :)

Anonymkode: 3e355...23a

• Liker 7
Skrevet

Flink mor :) synes du gjorde helt rett

Anonymkode: 95057...903

• Liker 6
Skrevet

Synes du er litt streng, hun er tross alt 18 år og kan ta sine egne avgjørelser. Det er heller ikke normalt at 18-åringer har en plass for seg selv, de bor oftest hjemme, så hvor skal de da ellers møtes? Ta inn på hotell?  

Anonymkode: 09a03...e5d

• Liker 1
Gjest Hjerter50
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Flink mor :) synes du gjorde helt rett

Anonymkode: 95057...903

Tusen takk😊

Skrevet

Ditt hjem, din avgjørelse. Har ikke barn selv men skulle jeg hatt besøk av en "nettdate" så ville jeg parkert ham på sofaen ved første gangs treff. Dvs. jeg ville ikke gjort det en gang, men vist ham til et brukbart hotell i byen. 

Hadde det vært din datters kjæreste gjennom flere måneder kunne du vurdert å være litt mer fleksibel, men jeg synes det var mer enn nok gjestfritt å tilby en som i praksis er totalt fremmed for deg og som din datter møter for første gang  å sove på sofaen en natt. 

• Liker 3
Skrevet

Hun må lære at hun ikke kan ta med kreti og pleti inn i deres felles hjem uten å avklare med deg først.

Jeg kjenner ei som har som vane å ta med seg hjem hva enn hun treffer på byen. En morgen våknet hun uten mann i senga og tv løs. Den hadde han tatt med seg på vei ut. Og han virket "så koselig" :fnise:

Anonymkode: 06ffe...b69

• Liker 4
Skrevet

Dersom datteren min var 18 og kalte meg «bitch» for at en ung gutt hun aldri har truffet før ikke fikk overnatte på hennes rom sammen med henne i mitt hjem så hadde jeg faktisk spurt henne rett ut om hun hadde tenkt til å ha sex med han, og forklart at hun bør tenke litt på ryktet sitt og hva hun holder på med dersom hun ligger med folk etter første treff (syntes hun den samtalen blir klein så får hun bare flytte ut, da) Dersom hun svarer «nei» på at hun hadde tenkt til å ha sex med gutten (sammen med en tirade om hvor «klein» muttern er, tenker jeg :fnise: ) så ville jeg tatt opp hvilke signaler hun sender dersom hun sover sammen med en ung (kåt) gutt første gang de treffes. 

Så ville jeg forklart at dersom hun liker denne gutten så er det ingenting i veien for at de treffes oftere, men at det ikke blir snakk om overnatting i mitt hus før de har blitt ordentlig kjent (ikke bare via nett) og er potensielle kjærester. 

Anonymkode: 5d88b...c08

• Liker 6
Gjest Hjerter50
Skrevet
11 minutter siden, Cata skrev:

Ditt hjem, din avgjørelse. Har ikke barn selv men skulle jeg hatt besøk av en "nettdate" så ville jeg parkert ham på sofaen ved første gangs treff. Dvs. jeg ville ikke gjort det en gang, men vist ham til et brukbart hotell i byen. 

Hadde det vært din datters kjæreste gjennom flere måneder kunne du vurdert å være litt mer fleksibel, men jeg synes det var mer enn nok gjestfritt å tilby en som i praksis er totalt fremmed for deg og som din datter møter for første gang  å sove på sofaen en natt. 

Takk😊

Skrevet

Det får da være måte på! Jeg syntes du bør ta en samtale med datteren din om respekt for hverandres grenser. Det er greit at hun på papiret er voksen, men man inviterer ikke fuckfriends hjem til mors hus. Da får hun enten flytte hjemmefra eller respektere dine grenser og følelser i forhold til dette. Snu på det og spør henne hvordan hun hadde følt det om det var du som dro fremmede menn inn i huset når hun er hjemme.

Det er helt rimelig å stille visse krav og å ha regler hun må forholde seg til, selv om hun er atten. Det er ditt hjem også, og jeg hadde ikke vært komfortabel med fremmede mennesker i mitt hjem i tide og utide. Dette må en såpass voksen jente forstå.

• Liker 7
Gjest Hjerter50
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du er litt streng, hun er tross alt 18 år og kan ta sine egne avgjørelser. Det er heller ikke normalt at 18-åringer har en plass for seg selv, de bor oftest hjemme, så hvor skal de da ellers møtes? Ta inn på hotell?  

Anonymkode: 09a03...e5d

Jeg ser "den" jeg også. Men jeg ønsker ikke å være vitne til at hun hsr ukjente i sin seng, i mitt hus. Det er det det handler om. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...