løpejenta Skrevet 12. november 2017 #1 Skrevet 12. november 2017 Vi gifter oss og samboer ønsker at jeg skal ta hans etternavn. Dog er han tydelig på at det er mitt valg, og i det store og hele ikke betyr veldig mye. Jeg har ikke lyst til å bytte etternavn. Det er litt utenkelig for meg. Årsakene til dette er flere, men primært at jeg er meg med mitt etternavn og av karrieremessige årsaker. Jeg har bygd meg et navn som mange kjenner, og da har jeg ikke noe lyst til å ødelegge det ved å bytte etternavn. Her får event forumtroll mene hva de vil, jeg er tydelig i min sak. Det jeg derimot kunne gjort var å ta hans etternavn som mellomnavn. Våre barn vil få begges eller bare hans (her er jeg ikke sikker i min sak), og jeg syntes det ville være fint om jeg hadde deres fars også. Hans er veldig sjeldent, type 30 stk heter det. Mitt er mer vanligere, men ikke et som syykt mange har. Hvordan har andre løst slike «situasjoner»? Har flere tatt mannens navn som mellomnavn? 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #2 Skrevet 12. november 2017 Du kan fint ta hans navn som mellomnavn. Jeg vurderer det selv, men også mulig jeg tar mitt eget som mellomnavn og hans som etternavn. Vi skal ha barn først og de skal ha mitt som mellomnavn og hans som etternavn (det klinger best) så jeg ender nok med det samme Gjør det som er riktig for deg! Anonymkode: 81da8...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #3 Skrevet 12. november 2017 For min del er det uaktuelt å ta hans navn og at han skal fortsette å ha sitt eget navn. Navnet er en viktig del av identiteten, og det kan være veldig romantisk å endre navnet sitt pga giftermål, men da synes jeg det skal gå begge veier. Enten bindestrek eller at man lager seg et nytt navn sammen. På samme måte er det uaktuelt for meg at barna mine kun skal ha hans navn. Det blir helt feil. Navnet mitt er veldig sjeldent, og navnet hans er veldig vanlig. Anonymkode: cff1a...e79 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #4 Skrevet 12. november 2017 Vet om par som tar hverandres og slår sammen med bindestrek. Kjenner andre par som har beholdt hvert sitt og liker heller ikke bruke ringer men er lykkelig gift for det. Tror det er viktig å gjøre det som føles rett for seg selv. Anonymkode: 2487b...30f 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 Ja jeg vet om noen som har tatt mannens etternavn som mellomnavn og hvor mannen tok konas etternavn og gjorde eget etternavn til mellomnavn på grunn av bedre jobbmuligheter i Norge. Anonymkode: b8ae2...cd4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: For min del er det uaktuelt å ta hans navn og at han skal fortsette å ha sitt eget navn. Navnet er en viktig del av identiteten, og det kan være veldig romantisk å endre navnet sitt pga giftermål, men da synes jeg det skal gå begge veier. Enten bindestrek eller at man lager seg et nytt navn sammen. På samme måte er det uaktuelt for meg at barna mine kun skal ha hans navn. Det blir helt feil. Navnet mitt er veldig sjeldent, og navnet hans er veldig vanlig. Anonymkode: cff1a...e79 sorry borris, men det å ta en mann sitt etternavn er en tradisjon. slik er det bare. folk kan velge selv om de skal følge tradisjonen eller ikke Anonymkode: ee7fc...ddb
bortebra Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 Jeg har flere venninner som har tatt det som mellomnavn. Jeg kunne ikke gjort det fordi jeg allerede har to etternavn, og de er, som ditt, veldig kobla til meg i profesjonell sammenheng. Men ikke bare; det er identiteten min, jeg har et nokså vanlig fornavn, så etternavnet har liksom hele tida hengt ved meg. Og dessuten er det noe med det gammeldagse, at man plutselig tilhører en mann, skifter fra farsnavnet til mannens navn, det henger jo ved fra en tid da kvinner var mindre myndige. Jeg skjønner at noen ser på det som romantisk, men personlig foretrekker annen type romanse. 1
Snegl Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: sorry borris, men det å ta en mann sitt etternavn er en tradisjon. slik er det bare. folk kan velge selv om de skal følge tradisjonen eller ikke Anonymkode: ee7fc...ddb Det som er så fint med tradisjoner er at de blir til mens man går og kan endres. Heldigvis er denne tradisjonen på vei ned, men dessverre ikke raskt nok.. 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 Her har mannen tatt mitt etternavn. Så man kan gjøre akkurat som man vil. Bare den som må bytte er enig selvfølgelig. Anonymkode: 276e6...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #10 Skrevet 13. november 2017 Mye som har vært tradisjon som heldigvis ikke er det lenger. Som fornufts-/tvangsekteskap. At enkelte kvinner likevel tviholder på at det er romantisk og tradisjon å ta mannens etternavn og at barna med den største selvfølge får mannens etternavn er provoserende og forkastelig i dagens samfunn. Våkn opp kvinner. Anonymkode: f1b05...fcb 2
stan Skrevet 13. november 2017 #11 Skrevet 13. november 2017 Ulike tradisjoner i ulike kulturer som også skal finne sine praktiske og fornuftige løsninger. Derfor var det helt naturlig at jeg tok hennes familienavn som mellomnavn. Det gjør at vi alle har ett navn som knytter oss sammen som familie. Det gjør også at jeg har et navn som fungerer mye bedre i utlandet enn mitt heil norske navn. Foreldrene mine så nok ikke for seg at jeg skulle utenfor landets grenser 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #12 Skrevet 13. november 2017 Helt ok å gjøre det på den måten. For meg er det også helt uaktuelt å skifte etternavn, av samme grunner som deg. Men jeg skal ikke endre noe på navnet i det hele tatt, bare beholde mitt eget. Om jeg skulle endret, måtte det være å ta hans som mellomnavn, men for meg er det bare knot. Du kan jo foreslå at han tar ditt navn, om det er viktig for ham at dere har samme navn Anonymkode: 6d0fd...ace 2
MammaFiera Skrevet 13. november 2017 #13 Skrevet 13. november 2017 (endret) Helt greit og gjøre det på den måten. Min søster beholdt sitt etternavn da hun er odel og har unikt etternavn. Min stemor tok pappas/vårt etternavn siden hun ikke hadde noen spes relasjon/eget etternavn. Jeg beholder mitt men tar også hans. Jentene våre har mitt som mellomnavn og hans som etternavn:) Du gjør det DU føler og vil:) Endret 13. november 2017 av Siddismamma 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #14 Skrevet 13. november 2017 Vi har en datter sammen. For begge to var det viktig at hun har begges etternavn. Vi slo derfor våre navn sammen med bindestrek (trakk om rekkefølgen), og det er også det navnet vi begge kommer til å ta når vi gifter oss. Det var en fin løsning for oss, men tenker selvsagt at hver og en må gjøre det som passer dem best. Synes imidlertid det er litt rart at så mange (igjen - virker som om det er en oppagsvingende trend) synes det er helt naturlig å droppe eget navn til fordel for mannens uten å diskutere det en gang. Anonymkode: 8d85c...f20 2
Gjest JudasPriest Skrevet 13. november 2017 #15 Skrevet 13. november 2017 (endret) 🐠 Endret 13. november 2017 av JudasPriest
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #16 Skrevet 13. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har en datter sammen. For begge to var det viktig at hun har begges etternavn. Vi slo derfor våre navn sammen med bindestrek (trakk om rekkefølgen), og det er også det navnet vi begge kommer til å ta når vi gifter oss. Det var en fin løsning for oss, men tenker selvsagt at hver og en må gjøre det som passer dem best. Synes imidlertid det er litt rart at så mange (igjen - virker som om det er en oppagsvingende trend) synes det er helt naturlig å droppe eget navn til fordel for mannens uten å diskutere det en gang. Anonymkode: 8d85c...f20 Ja, er det samme når ungen skal ha navn. Der er det tydeligvis en enda større selvfølge for folk at ungen skal få mannens etternavn, og kaaaaanskje mor sitt som mellomnavn :s Helt merkelig. Heldigvis er ikke mannen min så gammeldags. Han foreslo faktisk selv at ungene våre skulle ha mitt som etternavn og hans som mellomnavn, for det klang best. Jeg kranglet ikke på det, akkurat Anonymkode: 6d0fd...ace 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2017 #17 Skrevet 13. november 2017 Vi er samboere med to barn. Barna har fått begges etternavn med bindestrek. Mitt sist siden det flyter best. Vi har snakket om at vi kanskje tar barnas etternavn begge to hvis vi noen ganger skal gifte oss. Men vi kan også ende opp med bare å beholde vårt eget, siden barna binder oss sammen som familie. Jeg tenker at det viktigste er å gjøre det som føles riktig for deg, og ikke tenke på hva som er "vanlig" eller "riktig". Jeg tenker også at du har mulighet til å ombestemme deg, både om du velger å ta hans navn nå eller om du velger å ikke gjøre noe nå. Anonymkode: e1e53...42f
Gjest ClickB4it Skrevet 16. november 2017 #18 Skrevet 16. november 2017 Jeg vet om et jen der det eksisterer tre varianter av etternavn selv om alle barna har samme foreldre og foreldrene er gift. Et av barna bestemte seg for å ta en av sine bestemødres pikenavn som etternavn, det var nada drama knyttet til det, bortsett fra en litt sur onkel. Poenget mitt er at navn er fryktelig personlig, og når en 15-åring klarer å være så sikker i sin sak, så bør ikke en gifteklar kvinne være noe dårligere. Du vet hva du vil, stå for det.
heiheilillemei Skrevet 16. november 2017 #19 Skrevet 16. november 2017 Tenker enten å beholde mitt fulle navn slik det er nå, eller ha hans navn som mellomnavn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå