Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 30 år og alene med to barn på 11 og 8 år. Har en årsinntekt på ca 500 000. Og har et huslån på 3 400 000. Har ingen andre lån, men får stadig høre at jeg burde ikke ha så stort lån

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg skjønner heller ikke at du tør, men nå er det jo ingen andre som har noe med det heller. Så lenge du har fått lån og er fornøyd med det kan vel andre mene hva de vil, det trenger du ikke ta hensyn til.

Anonymkode: 44930...426

• Liker 14
Skrevet
5 minutter siden, Ladymaren skrev:

Er 30 år og alene med to barn på 11 og 8 år. Har en årsinntekt på ca 500 000. Og har et huslån på 3 400 000. Har ingen andre lån, men får stadig høre at jeg burde ikke ha så stort lån

Hvordan klarte du å få så stort lån med den inntekten og som alenemor?!?

Anonymkode: d84ce...963

• Liker 12
Skrevet

Wow, ja det er mye. Du vil jo være den første som sliter hvis renta øker. Hva skjer da med kausjonisten? 

Jeg tenker vel du må sitte stille i båten og krysse alt du har for at ikke renta skal gå opp. Betal alt du kan på lånet slik så det minker... 

Anonymkode: 273b5...0d9

• Liker 12
Skrevet

Det hørtes heftig ut ja. Har du i det hele tatt mulighet til å betale ned noe ekstra på lånet utover faste avdrag? 

Anonymkode: 1504c...d11

• Liker 4
Skrevet

Til sammenligning har jeg 700 000 i årsinntekt og lån på 2,3 mill og syns det er mer enn nok. Hvis renta stiger til 5% vil du få ca 4500 kr mer å betale i mnd og risikerer i verste fall å måtte selge. For ikke å snakke om hvis du får en kraftig reduksjon i inntekt pga arbeidsledighet eller sykdom/aap/ufør. Hvis du da i tillegg må selge med tap kan du bli gjeldsslave resten av livet.

Anonymkode: 56a06...136

• Liker 9
Skrevet

Huset er 100% belånt så hadde sittet igjen med gjeld ved evnt salg. 

Skrevet

Wow...men hvorfor? Var ikke aktuelt å flytte til et sted med billigere bolig?

Anonymkode: e8581...70f

Gjest Ørnefaren
Skrevet

Det er mye, men jeg forstår deg. Det er betryggende å eie noe selv.

Skrevet

Bor i Stavanger med skyhøye boligpriser. Var det billigste jeg kunne finne med 3 soverom

HI

• Liker 1
Skrevet

Vi har like mye lån, men 1,2mill mer i inntekt, til en bolig på 15millioner. 

Jeg syns det var veldig dristig av oss å ta opp så mye lån. Hvordan fikk du i det hele tatt låne så mye? 

Anonymkode: 58538...9d6

• Liker 1
Skrevet

Jeg får også høre det hele tida, har tilsvarende som deg. Jeg tenker at det er det ingen andre som har noe med! Jeg har prioritert dyr bolig fremfor reise, shopping og andre ting. Jeg holder på å bygge meg opp en god buffer i tilfelle uforutsette hendelser. Det er heller ikke mulig å sammenligne når man sier som vedkommende over med høyere inntekt og lavere gjeldsgrad. Med mer gjeld får man mer skattefradrag, renta er lav, boutgiftene kan være forskjellige(kommunale avgifter, strøm, eventuelle fellesutgifter osv). 

Anonymkode: 0f379...024

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har like mye lån, men 1,2mill mer i inntekt, til en bolig på 15millioner. 

Jeg syns det var veldig dristig av oss å ta opp så mye lån. Hvordan fikk du i det hele tatt låne så mye? 

For et latterlig svar. Ok så har du det, det betyr at du har flerfoldige millioner i egenkapital liggende i boligen. Det er det de færreste som har!! Selvfølgelig var det da ikke dristig å ta opp så "mye" i lån. Kan du vennligst forklare meg HVORFOR det skulle være det?? 

• Liker 25
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Wow, ja det er mye. Du vil jo være den første som sliter hvis renta øker. Hva skjer da med kausjonisten? 

Gjett tre ganger! Trådstarter er ikke dristig i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et latterlig svar. Ok så har du det, det betyr at du har flerfoldige millioner i egenkapital liggende i boligen. Det er det de færreste som har!! Selvfølgelig var det da ikke dristig å ta opp så "mye" i lån. Kan du vennligst forklare meg HVORFOR det skulle være det?? 

Fordi jeg har aldri hatt så mye lån før. Jeg har gjeldskrekk og er derfor jeg syns det er skummelt med lån. 

Lever heller minimalt for å betale mest mulig og fortest mulig. Det var ikke meningen å gni inn, selv om det kan tolkes slik. Jeg har opplevd at barndomshjemmet mitt ble tvangssolgt og vi ble kasta ut, alt av verdi vi hadde ble tatt fra oss. Traumatisk for ett lite barn og det preger meg den dagen idag. 

Skrevet
1 time siden, Ladymaren skrev:

Bor i Stavanger med skyhøye boligpriser. Var det billigste jeg kunne finne med 3 soverom

HI

Da har du ikke råd til en bolig med tre soverom, du unne kjøpt en med et soverom mindre.

Du har begitt deg ut på et sjansespill, hadde det vært meg hadde jeg ikke fått sove om natten.

Fra 2019 stiger renten fort oppover har de spådd, jeg ville ha solgt i mellomtiden før prisene går ytterligere ned, eller betalt ned så mye som mulig på lånet, da mener jeg virkelig mye.

Anonymkode: 07e3f...2d0

• Liker 13
Skrevet
2 timer siden, Ladymaren skrev:

Hvor mye betaler du på lånet i måneden?

Anonymkode: 07e3f...2d0

• Liker 3
Skrevet

Har 700 000 i årslønn og 2,6 mill i lån, synes dere at det også er i overkant? ( 600 000 egenkapital ) 

Anonymkode: 8d439...b58

Skrevet
2 hours ago, Ladymaren said:

Huset er 100% belånt så hadde sittet igjen med gjeld ved evnt salg. 

Vil det si at huset har sunket i verdi siden du kjøpte det? Har du eid det noen år så vil jeg tro du kan selge det for mer enn du kjøpte for og da hadde du ikke sittet med gjeld. 

Det er mye i fht inntekten så du var heldig som fikk kausjonist, gjelder imidlertid at denne ikke får svi. Og det er flere grep du kan ta før du evt er i en krise.

Hvor lang nedbetalingstid har du? Hvis renten øker og du får problemer m å betjene gjelden vil du jo enten øke nedbetalingstiden eller kjøre avdragsfritt. 

Har du bundet renten? Hvis ikke, bør du vurdere å gjøre det med lang horisont.

Anonymkode: 79a47...8a0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...