Gå til innhold

Kvinne skriver at kvinner er for svake til å være i forsvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvotering av kvinner i Forsvaret gir rom for tanken: «Er dette soldaten som kan koste min mann livet?»

Se for deg at vi er i krig. At vi må forsvare oss. Det vi har. Det vi er. Jeg kysser min mann farvel, han drar ut med troppen. De havner i skuddveksling, han blir skutt. Hvem skal bære ham i sikkerhet?

Kvinnen som på øvelser ikke klarer å bære sekken sin selv? Der laget må bytte på å bære den? Nei. Så hun må forlate ham der, løpe etter hjelp. Hvis hun er heldig er det ingen som løper etter. Gutta løper gjerne 3000 meter fem til seks minutter raskere. Og hvem skal da redde mannen min? Og henne? Varsle de andre?
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6rRz3/Kvotering-av-kvinner-i-Forsvaret-gir-rom-for-tanken-Er-dette-soldaten-som-kan-koste-min-mann-livet--Anonym

Har hun et poeng?

Jeg mener hun har helt rett, kvinner er for svake til å utføre visse jobber, som forsvaret, brannvesenet (det heter jo brannMENN, ikke brannkvinner), politi, osv. Når muskler kreves så har ikke kvinner de musklene. Kvinner klarer ikke å bære 50 kilo med utrustning over en taubane.

Burde det ikke være visse jobber som kvinner ikke kan utføre?

Anonymkode: b49bd...caa

Jo, noen kvinner klarer å bære 50 kilo utrustning over en taubane. Og noen menn klarer det ikke. Man kan ikke si at enkelte yrker ikke er for kvinner, men jeg mener det må være samme fysiske krav for menn og kvinner i militæret, brannvesenet, politiet og andre steder hvor fysikken er viktig for å utføre jobben. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er flott med kvinner i sånne yrker. Men de burde ikke ta inn alle kvinner som er i OK fysisk form i forsvaret. De burde jo bare ta inn de beste. Da jeg var ung trente jeg 20 timer i uken, og hadde ingen problemer med den fysiske opptaksprøven til verken befalsskolen eller politihøyskolen. Og hadde ingen problemer med å bære 50 kg oppakning i flere mil. På videregående var jeg i bedre fysisk form, enn flere av guttene. Og kvinner kan og bli sterke, og raske, selv om menn kan bli sterkere. 

Anonymkode: ba621...4e7

Du lyver ikke litt nå? 50 kg sekk i flere mil faktisk uten problemer. 

• Liker 1
Skrevet

Selv om menn i snitt er sterkere enn kvinner er det store variasjoner. Kravene må være like for begge kjønn men variere fra stilling til stilling. De fysiske kravene behøver ikke være de samme for marinejegere og flyvere. Arbeidssituasjonen for soldater har endret seg veldig i løpet av noen tiår og maskinelt utstyr avlaster i mange tilfeller svært godt for muskelkraft. Men i enkelte avdelinger er muskelkraft fortsatt viktig som f.eks. marinejeger, fallskjermjeger og grensejeger. Der må kravene være like.

En annen faktor som er vel så viktig er det mentale. Soldater bør i størst mulig grad være rasjonelle i sine valg. De må forholde seg til rasjonelle farer og la kunnskap overstyre eventuelle instinkter som går i en annen retning. Dermed synes jeg det er mer skremmende med kvinner som ikke tør bade naken i en elv i halvmørket med ryggen til sine kollegaer. Dette er ikke i en situasjon hvor hun vil bli voldtatt eller lide fysisk overlast så hennes redsel er ikke rasjonell. Kvinner som lar seg styre av slike irrasjonelle regler ville jeg ikke hatt ved siden av meg i en krig. Hva hvis hun blir utsatt for ABC våpen og vergrer seg mot å vrenge av seg klærne for å bli spylt eller å spyle andre fordi de har feil kjønn? Muslimer som ikke kan ta på folk med feil kjønn er heller ikke noe bedre men der har heldigvis feltimanen gått ut og sagt at det ikke er akseptabelt. 

• Liker 3
Skrevet

Godt skrevet og selvfølgelig helt korrekt. Om vi firer på kravene og gjør det enklere for kvinner å komme in går det selvfølgelig ut over sikkerheten til de egnede soldatene, både kvinner og menn. Det viser også at kravet om økt kvinneandel i forsvaret først og fremst handler om politikk og ideologi og trolig ikke bidrar til et bedre forsvar. Sannsynligvis heller motsatt. 

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvotering av kvinner i Forsvaret gir rom for tanken: «Er dette soldaten som kan koste min mann livet?»

Se for deg at vi er i krig. At vi må forsvare oss. Det vi har. Det vi er. Jeg kysser min mann farvel, han drar ut med troppen. De havner i skuddveksling, han blir skutt. Hvem skal bære ham i sikkerhet?

Kvinnen som på øvelser ikke klarer å bære sekken sin selv? Der laget må bytte på å bære den? Nei. Så hun må forlate ham der, løpe etter hjelp. Hvis hun er heldig er det ingen som løper etter. Gutta løper gjerne 3000 meter fem til seks minutter raskere. Og hvem skal da redde mannen min? Og henne? Varsle de andre?
https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6rRz3/Kvotering-av-kvinner-i-Forsvaret-gir-rom-for-tanken-Er-dette-soldaten-som-kan-koste-min-mann-livet--Anonym

Har hun et poeng?

Jeg mener hun har helt rett, kvinner er for svake til å utføre visse jobber, som forsvaret, brannvesenet (det heter jo brannMENN, ikke brannkvinner), politi, osv. Når muskler kreves så har ikke kvinner de musklene. Kvinner klarer ikke å bære 50 kilo med utrustning over en taubane.

Burde det ikke være visse jobber som kvinner ikke kan utføre?

Anonymkode: b49bd...caa

Jeg er kvinne og 46 år, med to døtre (og mann). Jeg er glad jeg ikke har vært i Forsvaret: ærlig talt, dette er for menn, mener jeg. 

Håper våre døtre slipper Forsvaret! De er jenter! 

Mitt forslag er:

-Send robotene i verneplikten og som elitesoldater: la robotene utrydde hverandre i Midt-østen.

-Fysisk krigføring blir ut og inn kommer i større grad kjemisk krigføring, netterrorisme, syreangrep og annen terror.

Anonymkode: bfe9f...88a

Skrevet
22 minutter siden, RoH skrev:

Du lyver ikke litt nå? 50 kg sekk i flere mil faktisk uten problemer. 

Hvorfor skulle jeg lyve? Jeg var ett ekstremt aktivt barn, hadde flest gutte venner, siden de var mer fysisk aktive. Fra jeg var 10 år gammel, trente jeg mer enn 10 timer i uken, da jeg startet på videregående 20 timer i uken. Trente både styrke, utholdenhet og spenst. Da blir man faktisk både sterk og utholdene. Gikk på flere turer, med sekk på ca 50 kg, hvor vi gikk flere mil. Kan og legge til at jeg er sta ut av en annen verden, og det er utrolig hva denne staheten får til og. Jeg elsket å konkurrere med gutter, for da fikk jeg virkelig presset meg, og da kunne staheten min, kombinert med min fysiske form, ta meg veldig langt.

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, Bag skrev:

For grensejegerne veier sekken typisk rundt 50kg og det er flere kvinner som har gjennomført. De må bære sekken sin selv i mange mil. (http://carolinewillemine.blogg.no/1405248689_trening_frem_mot_innr.html )

Min erfaring med sekk kommer fra flere langturer gjennom mange år. Når ryggsekken går over 30 kg begynner de fleste å slite. 50 kg sekker over flere mil er noe som noen klarer å gjenomføre, men det koster ekstremt. I verste fall kneskader, hofteskader og ryggskader. Godt mulig at noen kvinner klarer å gå flere mil med  50 kg sekk. Men å påstå at det ikke koster sykt mye er for dumt.   

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle jeg lyve? Jeg var ett ekstremt aktivt barn, hadde flest gutte venner, siden de var mer fysisk aktive. Fra jeg var 10 år gammel, trente jeg mer enn 10 timer i uken, da jeg startet på videregående 20 timer i uken. Trente både styrke, utholdenhet og spenst. Da blir man faktisk både sterk og utholdene. Gikk på flere turer, med sekk på ca 50 kg, hvor vi gikk flere mil. Kan og legge til at jeg er sta ut av en annen verden, og det er utrolig hva denne staheten får til og. Jeg elsket å konkurrere med gutter, for da fikk jeg virkelig presset meg, og da kunne staheten min, kombinert med min fysiske form, ta meg veldig langt.

Tror sikkert at du kunne / kan klare. Men akkurat det med lett sliter jeg med. 

• Liker 1
Skrevet

Dersom en mann setter spørsmålstegn ved å sende kvinner til militæret, så risikerer man å få stempel som en "kvinne-hater" og blir kalt mannsjåvinist... 

Anonymkode: 51784...9e2

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom en mann setter spørsmålstegn ved å sende kvinner til militæret, så risikerer man å få stempel som en "kvinne-hater" og blir kalt mannsjåvinist... 

Det er fordi han er en det.

Anonymkode: 565ec...fe1

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det finnes mange menn som heller aldri hadde klart å bære et annet menneske i sikkerhet. 

Anonymkode: a2839...dfe

Ikke blandt de som oppfyller de fysiske kravene det stilles til menn i den type forsvarsavdelinger det er snakk om.

Anonymkode: 9cd65...ae6

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er det ikke. Vet du hvor mange pullups ei jente må klare for å ta lederutdanning i Forsvaret? 0. 

3000m? 15 minutter. 

Dette er fysiske krav gjennomsnittlige gutter på 12 år fint klarer.

Anonymkode: 7ceb2...f16

Det trengs ikke så mye muskler for å vurdere taktikk og brøle ut ordrer.

Anonymkode: ca670...550

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er det ikke. Vet du hvor mange pullups ei jente må klare for å ta lederutdanning i Forsvaret? 0. 

3000m? 15 minutter. 

Dette er fysiske krav gjennomsnittlige gutter på 12 år fint klarer.

Anonymkode: 7ceb2...f16

Det du nevner her er jo de absolutte minstekravene. Tror du at minstekravene til menn er så sinnsykt mye høyere? De er nemlig ikke det. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes mange menn som heller aldri hadde klart å bære et annet menneske i sikkerhet. 

Anonymkode: a2839...dfe

forskjellen her er at det er veldig veldig få kvinner som kan bære en voksen mann og det er veldig få menn som IKKE greier å bære en voksen mann.

menn kan også trene seg opp på rekordtid på å bære en voksen mann og klare de fysiske kravene, det kan ikke kvinner. uten testosteron så er muskler i overkroppen redusert og vil aldri utvikle seg på samme grunnlag som en mann., sorry borris

kvinner kan fungere på kontoret eller andre stillinger i forsvaret hvor de ikke skal være i frontlinjen

Anonymkode: 881b4...d6c

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan forstå bekymringen. Jeg synes kvinner og menn burde ha de samme kravene, og så kan man heller bestemme hvilke tjenester de kan gjøre basert på evnene sine. Jeg synes det er en uting at kvinner skal ha lavere krav i forsvaret enn menn, kun fordi vi skal ha flere kvinner inn. Det finnes da andre ting man kan tjenestegjøre seg med om man ikke når helt opp med de fysiske kravene, uten at det skal være noe nederlag for samfunnet. Synes det er ekstremt merkelig at en mann som ikke klarer kravene til menn ikke skal få slippe til, selv om han ville klart kvinnekravene - men en kvinne skal få slippe til. Det gir ikke mening for meg.

Anonymkode: c57b9...2bd

• Liker 2
Skrevet

i ekte krig vinner man ikke om man er det landet med mest politisk korrekthet. Det landet som har de fysisk beste soldatene med riktig mindsett vill vinne, kvinner passer overhodet ikke i frontlinjen. kvinner har i tusenvis av år vært hjemme og passet barna mens mannfolkene har gått ut i krig

menn er overlegen kvinner fysisk så det skulle bare mangle . jeg er helt enig med deg ts

Anonymkode: 881b4...d6c

Skrevet

I feks MJK og FSK, så er det jo like krav til kvinner og menn. Altså er det like krav når det er nødvendig. 

Anonymkode: ddf2e...821

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste spørsmålet er, kan en kvinne skyte for å drepe? For menn er dette naturlig i en krig. Å forsvare land, hjem, kvinner og barn. Kvinner er litt mer, eh, følelesladede og skal alltid redde alle og alt mulig. 

Anonymkode: 34526...6e8

Skrevet

For ett par år siden var det snakk om kvinner og fysiske krav, i for eksempel brannvesenet. I en slik jobb så er man faktisk helt NØDT TIL å kunne bære en god del tungt utstyr. Eller i en brennende bygning så er man nødt til å måtte bære bevistløse mennesker (eller funksjonshemmede mennesker som ikke klarer å løpe) ut fra disse brennende bygningene...  

Skal brannvesenet da ansette kvinner som ikke oppfyller de helt nødvendige kravene?  Som ikke klarer å bære sitt eget utatyr, og blir en stor belastning for sine kollegaer? Eller som blir nødt til å vente på sine kollegaer (som faktisk er sterke nok) for å kunne gjøre alle de tunge løftene?         

Eller skal man ansette de kanidatene som faktisk er skikket til å gjøre denne jobben, på en ordentlig måte?          

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...