Jolene Skrevet 12. november 2017 #41 Skrevet 12. november 2017 Ja, mange kvinner er for svake til å være i forsvaret. Derfor burde det ikke være særkrav for kvinner, feks med tanke på styrketester. Det burde være likt grunnlag for å komme inn, uten kjønnsforskjeller. De som da klarer kravene, er de som burde være der. Har selv vært i forsvaret, og ingen måtte gjøre noe for meg. Jeg klarte de samme fysiske kravene som menn hadde, fordi jeg jobbet livskiten av meg for å klare det. Når vi hadde øvelser om å trene på å bære hverandre i sikkerhet, scoret jeg like høyt som menn. Dersom kvinner skal være i forsvaret, burde det som minimum være at de klarer å prestere likt som menn. Ingen forskjellsbehandling, ingen egne dame-rom, ikke egne kvinnekrav i fysiske tester, etc. Å bære 50 kg burde være et krav, ikke noe man kan få andre på laget til å gjøre for seg. Så med egne øyne hvor latterlig det er at kvinner kvoteres inn, da jeg hade damer i troppen min som ville gjort det elendig i en krigssituasjon. Sånt er bekymringsverdig! 4
Hesitation Skrevet 12. november 2017 #42 Skrevet 12. november 2017 Jeg mener selv at man ikke skal utelukke kvinner/jenter fra tunge profesjoner, for det finnes faktisk råsterke, dyktige og kloke jenter som klarer oppgavene vel så bra (om ikke bedre) enn menn, men jeg synes det blir feil å lette på kravene for å kvotere inn kvinner i slike yrker. At de skal få lettere opptakskrav osv mener jeg blir feil, for da får vi nettopp denne problematikken som skisseres i førstepost. Men la de prøve seg - med samme krav som stilles til menn. Klarer de dette, så er de vel kvalifiserte 4
bobler Skrevet 12. november 2017 #43 Skrevet 12. november 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste spørsmålet er, kan en kvinne skyte for å drepe? For menn er dette naturlig i en krig. Å forsvare land, hjem, kvinner og barn. Kvinner er litt mer, eh, følelesladede og skal alltid redde alle og alt mulig. Anonymkode: 34526...6e8 Dette var litt av en saftig ordsalat men for å svare på spørsmålet ditt, ja kvinner kan skyte for å drepe. Åpenbart. 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #44 Skrevet 12. november 2017 42 minutes ago, AnonymBruker said: Det viktigste spørsmålet er, kan en kvinne skyte for å drepe? For menn er dette naturlig i en krig. Å forsvare land, hjem, kvinner og barn. Kvinner er litt mer, eh, følelesladede og skal alltid redde alle og alt mulig. Anonymkode: 34526...6e8 Kvinner har også vært med på å forsvare landet og folket sitt. Synes du skal lese dette: https://www.aftenposten.no/norge/i/njon/Kvinnenes-krig-var-annerledes Anonymkode: cfd86...731 3
Gjest Rosetelys Skrevet 12. november 2017 #45 Skrevet 12. november 2017 Selvfølgelig har hun rett. Kvotering inn i forsvaret er en uting. Enkelte deler av forsvaret kan så klart kvinner være en del av, men ute på farefulle oppdrag? No way! Samme gjelder for brannmannyrket. Så vidt jeg vet er vi ikke kommet dit enda at kvinner kvoteres inn der, og de får heller ikke noen andre fysiske krav enn det menn får. Heldigvis! Hvis huset mitt brenner vil jeg veldig mye heller bli reddet av en som kan bære meg ned fra andre etasje, enn ei som ikke kan det. Enkelte klarer jo ikke engang å bære eller holde slangen når de skal slukke! Så lenge kvinnen kan klare de samme fysiske testene og kravene som stilles til menn så kan de få bli brannmenn, ellers ikke. Man kvoterer ikke inn i ting som har med sikkerhet å gjøre! I politiet trenger vi begge kjønn til forskjellige oppdrag, men det er nok enkelte oppdrag der kvinner heller ikke bør gjøre. Likevel syns jeg det er greit det er litt lettere fysiske inntakskrav for kvinner enn menn politiet, nettopp fordi vi trenger begge kjønn der.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #46 Skrevet 12. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Det trengs ikke så mye muskler for å vurdere taktikk og brøle ut ordrer. Anonymkode: ca670...550 Åja, så lagførere er ikke med patruljen/laget sitt? Ta deg en bolle. Anonymkode: 7ceb2...f16 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #47 Skrevet 12. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvotering av kvinner i Forsvaret gir rom for tanken: «Er dette soldaten som kan koste min mann livet?» Se for deg at vi er i krig. At vi må forsvare oss. Det vi har. Det vi er. Jeg kysser min mann farvel, han drar ut med troppen. De havner i skuddveksling, han blir skutt. Hvem skal bære ham i sikkerhet? Kvinnen som på øvelser ikke klarer å bære sekken sin selv? Der laget må bytte på å bære den? Nei. Så hun må forlate ham der, løpe etter hjelp. Hvis hun er heldig er det ingen som løper etter. Gutta løper gjerne 3000 meter fem til seks minutter raskere. Og hvem skal da redde mannen min? Og henne? Varsle de andre?https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6rRz3/Kvotering-av-kvinner-i-Forsvaret-gir-rom-for-tanken-Er-dette-soldaten-som-kan-koste-min-mann-livet--Anonym Har hun et poeng? Jeg mener hun har helt rett, kvinner er for svake til å utføre visse jobber, som forsvaret, brannvesenet (det heter jo brannMENN, ikke brannkvinner), politi, osv. Når muskler kreves så har ikke kvinner de musklene. Kvinner klarer ikke å bære 50 kilo med utrustning over en taubane. Burde det ikke være visse jobber som kvinner ikke kan utføre? Anonymkode: b49bd...caa Nåja. Noen er egnet, andre er ikke egnet. Ikke alle menn har kapasitet til å bli brannkonstabler. Ikke alle kvinner har kapasitet til å bli brannkonstabler. Men i Norge har vi både mannlige og kvinnelige brannkonstabler i dag. Og skrekk og gru, de fysiske kravene til brannkonstabler de de samme for begge kjønn! Møt Norges første kvinnelige brannkonstabel her Du vil mye heller bli reddet av henne enn av en mann som ikke har klart kravene. Du får melde deg som aspirant ved neste opptak Anonymkode: 4679a...44f 3
SunnivaOslo Skrevet 12. november 2017 #48 Skrevet 12. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvotering av kvinner i Forsvaret gir rom for tanken: «Er dette soldaten som kan koste min mann livet?» Se for deg at vi er i krig. At vi må forsvare oss. Det vi har. Det vi er. Jeg kysser min mann farvel, han drar ut med troppen. De havner i skuddveksling, han blir skutt. Hvem skal bære ham i sikkerhet? Kvinnen som på øvelser ikke klarer å bære sekken sin selv? Der laget må bytte på å bære den? Nei. Så hun må forlate ham der, løpe etter hjelp. Hvis hun er heldig er det ingen som løper etter. Gutta løper gjerne 3000 meter fem til seks minutter raskere. Og hvem skal da redde mannen min? Og henne? Varsle de andre?https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6rRz3/Kvotering-av-kvinner-i-Forsvaret-gir-rom-for-tanken-Er-dette-soldaten-som-kan-koste-min-mann-livet--Anonym Har hun et poeng? Jeg mener hun har helt rett, kvinner er for svake til å utføre visse jobber, som forsvaret, brannvesenet (det heter jo brannMENN, ikke brannkvinner), politi, osv. Når muskler kreves så har ikke kvinner de musklene. Kvinner klarer ikke å bære 50 kilo med utrustning over en taubane. Burde det ikke være visse jobber som kvinner ikke kan utføre? Anonymkode: b49bd...caa Er uenig i at du trenger å være sterk for å jobbe i politiet. Det viktigste verktøyet de har er snakketøyet og kvinner er ofte flinkere der. Når det kommer til forsvar så kan jeg opplyse om at kvinner alltid har vært en del. Kanskje ikke som soldat på frontlinjen men i andre oppgaver. Tror du forresten forsvaret sender ut en liten berte på 1.65 til Afghanistan for å være i frontlinjen? Det er nøye seleksjon der altså og de fleste menn blir heller ikke valgt ut. Førstegangstjeneste er noe helt annet enn å dra ned i krig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #49 Skrevet 12. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste spørsmålet er, kan en kvinne skyte for å drepe? For menn er dette naturlig i en krig. Å forsvare land, hjem, kvinner og barn. Kvinner er litt mer, eh, følelesladede og skal alltid redde alle og alt mulig. Anonymkode: 34526...6e8 Det er ihvertfall null problem. En kvinne som er trent i kamp har da ikke mer problem med å skyte enn en mann. Det kan være tøft for begge parter. Anonymkode: 57fbf...075 4
Gjest Walkingdead Skrevet 12. november 2017 #50 Skrevet 12. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste spørsmålet er, kan en kvinne skyte for å drepe? For menn er dette naturlig i en krig. Å forsvare land, hjem, kvinner og barn. Kvinner er litt mer, eh, følelesladede og skal alltid redde alle og alt mulig. Anonymkode: 34526...6e8 Dette er jo svært historieløst. I flere kriger har kvinner skutt og drept.
Gjest C.Tramell Skrevet 12. november 2017 #51 Skrevet 12. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Det viktigste spørsmålet er, kan en kvinne skyte for å drepe? For menn er dette naturlig i en krig. Å forsvare land, hjem, kvinner og barn. Kvinner er litt mer, eh, følelesladede og skal alltid redde alle og alt mulig. Anonymkode: 34526...6e8 Undertegnede ville ikke hatt noe som helst problem med det. Krig er krig, og må man så må man. Lite følelsesladd kvinne her, ser du. Ville hatt problemer med å bære en 50 kilos sekk langt da, det skal jeg innrømme.
Gjest Walkingdead Skrevet 12. november 2017 #52 Skrevet 12. november 2017 Som flere brukere i tråden har pekt på så må man jo også lese hele innlegget så man får øye på det virkelige problemet:"Problemet er når det kvoteres inn kvinner i stillinger der det finnes mannlige søkere som er bedre kvalifisert".
Oppgitt utleier. Skrevet 12. november 2017 #53 Skrevet 12. november 2017 Detter er ikke en debatt er konkludert for lenge siden mixa tropper er svakere en rene mannetropper. Er som Norge i fotball skal spille gutte&jente lag mor andre lands guttelag. Topp 20% av jentene scorer i bunn 30% av guttene....................
RoH Skrevet 12. november 2017 #54 Skrevet 12. november 2017 (endret) 2 timer siden, Rosetelys skrev: Selvfølgelig har hun rett. Kvotering inn i forsvaret er en uting. Enkelte deler av forsvaret kan så klart kvinner være en del av, men ute på farefulle oppdrag? No way! Samme gjelder for brannmannyrket. Så vidt jeg vet er vi ikke kommet dit enda at kvinner kvoteres inn der, og de får heller ikke noen andre fysiske krav enn det menn får. Heldigvis! Hvis huset mitt brenner vil jeg veldig mye heller bli reddet av en som kan bære meg ned fra andre etasje, enn ei som ikke kan det. Enkelte klarer jo ikke engang å bære eller holde slangen når de skal slukke! Så lenge kvinnen kan klare de samme fysiske testene og kravene som stilles til menn så kan de få bli brannmenn, ellers ikke. Man kvoterer ikke inn i ting som har med sikkerhet å gjøre! I politiet trenger vi begge kjønn til forskjellige oppdrag, men det er nok enkelte oppdrag der kvinner heller ikke bør gjøre. Likevel syns jeg det er greit det er litt lettere fysiske inntakskrav for kvinner enn menn politiet, nettopp fordi vi trenger begge kjønn der. Du tar helt fullstendig feil vedrørende brannvesent. Alle kvinner som er i brannvesenet er kvotert inn. Det er veldig mange godt trente menn som søker på disse opptakene. De kvinnene som klarer det psykiske grunntestene, og minimumskravene kvoteres inn. Fysisk bedre skikkede menn blir valgt bort. Når det er sagt er de fysiske opptakene såpass høye at det bare er et lite fåtall med ekstremt godt trente kvinner som slipper inn heldigvis, men altså ikke i konkurranse med gutta. I politiet er det egentlig ikke så veldig nødvendig med fysisk styrke, greit å være ok. form, men ikke tvingen nødvendig. Jeg tror muligens at terrorpolitiet har høye fysiske krav, de gutta ser i alle fall temlig trent ut. I forsvaret er det jo heller ikke så mange grener som virkelig trenger fysisk sterke menn. Så helt greit at damer slipper til på lik linje og i lik konkurranse med menn, alt annet er helt høl i hode. Endret 12. november 2017 av RoH
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #55 Skrevet 12. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når vi menn er i forsvaret blir vi trent opp til å klare det. Kvinner kan ikke trene seg opp til det. Anonymkode: b49bd...caa Altså hvis menn kan trene seg opp til det så kan jo kvinner også. Kjenner mange jenter som har fått jobb i forsvaret , mange jenter som er bedre enn menn i boksing osv også for så vidt. Hva skal du frem til ? nok en post der du rakker ned på kvinner som "det svake kjønn" eller hva? Anonymkode: 78c61...92b 2
Gjest Walkingdead Skrevet 12. november 2017 #56 Skrevet 12. november 2017 (endret) https://www.theguardian.com/us-news/2015/oct/17/marines-study-casts-doubts-mixed-gender-units Det bryr meg egentlig fletta om kvinner eller menn er best i kamp. Om det er rene grupper eller mix-grupper som gjør det best, så bør jo fokuset være på de beste. Men her er også en kritikk av, eller snarere en utvidelse av den kjente rapporten om at rene mannsgrupper er bedre i kamp enn grupper med både menn og kvinner. Det viser seg at bildet er større. Greit å ha med alt i beregninga. Endret 12. november 2017 av Walkingdead
RoH Skrevet 12. november 2017 #57 Skrevet 12. november 2017 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså hvis menn kan trene seg opp til det så kan jo kvinner også. Kjenner mange jenter som har fått jobb i forsvaret , mange jenter som er bedre enn menn i boksing osv også for så vidt. Hva skal du frem til ? nok en post der du rakker ned på kvinner som "det svake kjønn" eller hva? Anonymkode: 78c61...92b Tror du virkelig at den beste kvinnelige bokseren ville hatt noe som helst å gjøre i ringen med en mannlig proffbokser? Det er ikke snakk om å rakke ned på kvinner, men å påpeke åpenbare begrensinger som noen ikke ser ut til å skjønne. Kvinner har mange fordeler menn ikke har, men fysisk styrke er altså ikke en av disse, kvinner kan definitivt bli i veldig god form, klare veldig mange fysiske krav osv. men det bør være et rimelig krav at en konkurrerer på like premisser der fysikk er en del av uttakskravene. På lik linje med at karakterer bør være en opplagt premissgiver i teoretiske opptak. Stilles det krav om begge egenskapene, ja så konkureres det på begge egenskapene. Endret 12. november 2017 av RoH 1
RoH Skrevet 12. november 2017 #58 Skrevet 12. november 2017 2 minutter siden, Walkingdead skrev: https://www.theguardian.com/us-news/2015/oct/17/marines-study-casts-doubts-mixed-gender-units Det bryr meg egentlig fletta om kvinner eller menn er best i kamp. Om det er rene grupper eller mix-grupper som gjør det best, så bør jo fokuset være på de beste. Men her er også en kritikk, eller snarere en utvidelse av den kjente rapporten om at rene mannsgrupper er bedre i kamp enn grupper med både menn og kvinner. Greit å ha med alt i beregninga. Støttes helt og fult.
Gjest Walkingdead Skrevet 12. november 2017 #59 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, RoH skrev: Tror du virkelig at den beste kvinnelige bokseren ville hatt noe som helst å gjøre i ringen med en mannlig proffbokser bokser? Det er ikke snakk om å rakke ned på kvinner, men å påpeke åpenbare begrensinger som noen ikke ser ut til å skjønne. Kvinner har mange fordeler menn ikke har, men fysisk styrke er altså ikke en av disse, kvinner kan definitivt bli i veldig god form, klare veldig mange fysiske krav osv. men det bør være et rimelig krav at en konkurrerer på like premisser der fysikk er en del av uttakskravene. På lik linje med at karakterer bør være en opplagt premissgiver i teoretiske opptak. Stilles det krav om begge egenskapene, ja så konkureres det på begge egenskapene. Men nå handler ikke krig kun om fysisk styrke. Men jeg er enig i at man må konkurrere på like premisser der fysikk er en del av uttakskravene.
Isambard Skrevet 12. november 2017 #60 Skrevet 12. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså hvis menn kan trene seg opp til det så kan jo kvinner også. Kjenner mange jenter som har fått jobb i forsvaret , mange jenter som er bedre enn menn i boksing osv også for så vidt. Hva skal du frem til ? nok en post der du rakker ned på kvinner som "det svake kjønn" eller hva? Anonymkode: 78c61...92b Hvorfor har kvinner lavere opptakskrav enn menn hvis de bare kan trene seg opp til å bli like sterke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå