Gå til innhold

Bygge hus - pris etc.

Anbefalte innlegg

Gjest Geirfuglen
Skrevet

Vi er helt i startfasen der vi bare orienterer oss. Har begynt å se på ferdighus for å få litt inspirasjon, men tenker å bruke arkitekt så vi får de løsningene vi ønsker oss.

Vi har ikke egentlig noe budsjett foreløpig, kun tomt. Har dere som har bygget lyst til å skrive et par setninger om hva slags hus dere har bygget, antall kvadratmeter og pris?

Jeg tenker smart framfor stort (kanskje 200 kvm), mest mulig på ett plan med utleiebolig under som lett kan integreres i huset, pluss at jeg ønsker meg takterrasse. 

Hva er du fornøyd med i huset ditt? Hva er du ikke så fornøyd med? Finnes det spesielle funksjoner eller lignende som du ønsker deg? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et moderne hus i dag, uten egeninnsats, kommer lett opp i fem-seks mill + tomt. 

Jeg jobber i et byggefirma, og har fulgt prisutviklingen i noen år nå. 

Det er bare du selv som begrenser prisen, for det enkleste er alltid å få det dyrere :) 

Anonymkode: 0b301...28c

Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Et moderne hus i dag, uten egeninnsats, kommer lett opp i fem-seks mill + tomt. 

Jeg jobber i et byggefirma, og har fulgt prisutviklingen i noen år nå. 

Det er bare du selv som begrenser prisen, for det enkleste er alltid å få det dyrere :) 

Anonymkode: 0b301...28c

Takk for svar! Tenker du da utvendig? Jeg er sammen med en handy mann, men kjenner at vi etter to tidligere renovasjonsobjekter har fått litt nok. Tenker at vi kanskje kan gjøre mye innvendig, men ikke utvendig. 

Vurderer også å gjøre i stand hovedetasje først, og så ta leiligheten etter hvert, men det er vel kanskje ikke det som utgjør noe særlig uansett.

Skrevet

Hvis du kjenner noen som handler materialer på byggsenter burde dere benytte dere av innkjøpsprisen dens. Dette fordi dere får mange prosenter på materialer avhengig av hva den aktuelle tømreren har klart å forhandle seg frem til. 

Anonymkode: d4540...207

Gjest Geirfuglen
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du kjenner noen som handler materialer på byggsenter burde dere benytte dere av innkjøpsprisen dens. Dette fordi dere får mange prosenter på materialer avhengig av hva den aktuelle tømreren har klart å forhandle seg frem til. 

Anonymkode: d4540...207

Vi får dette, og i tillegg har vi en i familien med byggefirma.

Skrevet
  • Lave dørstokker så robotstøvsugeren kan gå overalt av seg selv
  • Nedsenket komfyr slik at det ikke er like slitsomt å røre
  • To stekeovner
  • Eget vaskerom
  • Bedre lydisolering i hovedsoverommet

Anonymkode: 227e8...25a

Gjest Geirfuglen
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
  • Lave dørstokker så robotstøvsugeren kan gå overalt av seg selv
  • Nedsenket komfyr slik at det ikke er like slitsomt å røre
  • To stekeovner
  • Eget vaskerom
  • Bedre lydisolering i hovedsoverommet

Anonymkode: 227e8...25a

Tusen takk for gode og konkrete tips! :)

Skrevet (endret)

Mange Lampepunkt! gjerne ved siden av hverandre så man kan henge noen flotte pendler sammen i forskjellige høyder - det finnes så utrolig mange vakre lamper, moderne trelamper og pendellamper i glass, betong og metall nå for tiden. 

Det er greit med noen downlights, jobber selv som trikker, men når jeg ser mange av disse nye husene som kun har downlights overalt synes jeg litt synd på eierene som ikke har tenkt noe på eller blitt fortalt om alternativer.

Elektro firmaer tjener mye mer på en downlight enn ett lampepunkt så det er vel noe av grunnen til at dette blir pushet slik i markedet.

Lampepunkt i trapp ( steg belysning ), indirekte belysning er også andre tips. Gjerne bare ha noen ekstra punkter skjult som kan taas i bruk ved en senere anledning.

Endret av _Mayhem_
  • Liker 1
Skrevet

Det finnes ikke noe sånt som for mange stikkontakter. Det er lettere å legge til rette for det under bygging, enn å få nye i etterkant. Jeg gremmes over våre ettermonterte, som er en stor klump utenpå veggen, i stedet for å ligge pent inni veggen. Har brukt flere tusen på å lage nye punkter i vårt 70-tallshus. 

Det er veldig greit å ha litt avstand/dører mellom toalett og stue/kjøkken. Det er veldig sjenerende både for dobrukeren og de andre gjestene om toalettet er helt inni stuen omtrent. 

Det er veldig greit å ha eget vaskerom, med god plass til sortering av tøy. Jeg ville veldig gjerne hatt plass til å tørke tøy der også. 

Åpen kjøkkenløsning er et helvete, med støy, synlig rot, og matos. Store skyvedører gjør at man kan velge om man vil ha det åpent eller lukket. 

Anonymkode: 6846b...c51

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...