Gå til innhold

Hva er din fobi??

Maya22

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er ikke en fobi' date=' men jeg må alltid helle ut vannet som jeg først fyller i glasset. Det er liksom ikke "rent". Må kanskje skylle det 2-3 ganger, og SÅ kan jeg drikke av det :)[/quote']

:ler: Akkurat det samme gjør jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å pirke litt, det er nok svært få av dere her som faktisk har fobier. At man er redd for noe er ikke det samme som å ha en fobi, det er nok litt mer alvorlig og hemmende.

Jeg har forøvrig ingen fobier, men jeg er ikke begeistret for stikkende insekter, edderkopper, mørket og å sove alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
For å pirke litt' date= det er nok svært få av dere her som faktisk har fobier. At man er redd for noe er ikke det samme som å ha en fobi, det er nok litt mer alvorlig og hemmende.

Det tror jeg på. Fra ordboka: tvangsmessig, nevrotisk frykt el. avsky for visse situasjoner, naturfenomener, gjenstander eller dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for slanger. Ikke de store kvelerslangene, men de små som kan bite deg til døde. De som kommer når du sover eller ligger å soler deg

*PARANOID* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, Arkana men vist noen hadde kastet en middels stor edderkopp på meg hadde jeg besvimt av frykt og det samme gjelder saksedyr , melkedyr o.l Mannen min har lyst rundt i leiligheter vi har hatt i syden etter kakkerlakker og jeg låg våken første natten jeg var i syden for første gang av frykt for å sove.

Fikk en veps opp i buksa på butikken jeg jobben der jeg jobber. Jeg flekka buksa midt i butikken.

Sånn er jeg, er det fobi eller frykt?

Ellers liker jeg ikke å bade i mørke tjern :o uvææææ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edderkopper.

Så lenge de sitter i glassbur i dyrebutikken er det ikke ille, men hvis det sitter en liten edderkopp på veggen i stua får jeg panikk og greier ikke gå inn i rommet før edderkoppen er drept og fjernet. (helst bør det vaskes også)

Har jeg ingen mulighet til å komme meg vekk fra der edderkoppen er får jeg panikk, blir kvalm og kan begynne å gråte hysterisk.

Og det er bare de små edderkoppene som er ekle, har ingen problemer med store hårete tarantellaer. Tror det har en forbindelse med at de store har man på en måte litt oversikt over hvor de befinner seg, mens de små plutselig er borte før de i neste øyeblikk sitter på puta di når du skal sove.

Men de aller ekleste er de med kjempelange bein og bare en rund kropp. (det som enkelte kaller Kongro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, Arkana men vist noen hadde kastet en middels stor edderkopp på meg hadde jeg besvimt av frykt og det samme gjelder saksedyr , melkedyr o.l

Jo, men å få et digert insekt i ansiktet er ikke det samme som å bli helt lammet fordi du ser en ørliten edderkopp på vinduet 2 meter fra deg. En frykt er en fobi først når den begrenser og ødelegger hverdagen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har du helt klart en fobi. Man unngår situasjonen, får en hel rekke symptomer (som de du nevner, og flere andre også), og frykten er urimelig (og det skjønner man selv også) og er begrenset til de situasjonene hvor man treffer på den tingen man frykter. Det er det som er så frustrerende, man kan godt vite at en edderkopp er ufarlig (og sikkert mer redd deg enn du er ham), men det hjelper ikke, man er like vettskremt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er en fobi eller ikke.. Men jeg er ekstremt husredd!! Har ikke sjans til å være alene i et hus jeg ikke er vant til, da hører jeg og ser alle slags ting, og må bare gå.. Tar meg flere måneder før jeg tør å være alene i ukjente hus... Noen ganger klarer jeg det ikke hvis jeg bare er sammen med en heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal mye til for å kalle noe en fobi, men jeg er iallfall redd både for høyder og fart. Og fryktelig redd for berg-og dalbaner og all slags tivolimoro som er laget for de over 5 år. Prøvde meg for et par år siden i en liten berg-og dalbane, for å se om jeg taklet det. Den var ikke engang høyt oppe, den gikk på bakkenivå, men i kupert terreng. Det var heller ikke noen looper eller fancy ting. Og jeg begynte å grine i første oppoverbakken, rett etter start. Gråt hele turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje ikke noen fobier, men jeg er iallfall redd for dette:

- veps, bier og humler

- å snakke i forsamlinger (trenger ikke være flere enn fem-seks stykker før jeg får noia..)

- offentlig hoderegning (elsker kalkisen min!)

- at noen skal se "rart" på meg

- gravemaskiner :oops:

Huff, og jeg som trodde jeg egentlig var litt tøff..men så er jeg visst bare rar! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er livredd for slangar. Alle slags ormar, store og små, farlige og ufarlige.

Fobi/frykt? Dont know....

Før var eg ekstrem. Huskar broren min lurte meg til å sjå på TV`en når det var et slangeprogram. Då begynte eg å grine hysterisk og stengte meg inne på rommet, og prata ikkje med han på mange timar. Var sint LENGE.

Og en gong eg og nokre vennar såg "Sheriffen" var eg overbevist om at en slange der beit meg i leggen. Kjenner fortsatt stikket! Heilt sant. (Dei trudde de hadde tørna for meg) :ler:

Dessuten ville eg ikkje gå i skogen og på veiar aleine i frykt for å møte krypa.

Men det er mykje bedre no. Var til og med på bush-walk i Australia til tross for at eg veit at der er maaange fæle slangar. Dessuten går det fint å sjå slangar på TV.

Kanskje eg hadde fobi, men berre er redd for dei no? :klø:

Gikk i alle fall inn for å bli kvitt "fobien" ved å tvinge meg sjølv til å sjå på slangeprogram, sjå på bilde av slange i naturfagboka, gå aleine på skogsstiar osv. Mamma vurderte ei stund å sende meg til profesjonelle, men eg fiksa det sjølv. :ler:

Artig å høyre om folk sine fobiar! Så mykje rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste ekte fobiene mine er over nå. men historisk sett har jeg HATTT fobier for:

hunder

sprøyter

bratte bakker

rulletrappa på stortinget t-banestasjon (den gang den het sentrum)

gravemaskiner, søppelbiler etc

allslags helsepersonell (UNNTATT tannleger)

sopp

mugg

parasitter

og malerier av edvard munch.

når man vokser opp i oslo må man på munch-museet stadig vekk, og jeg har spydd av skrekk på munch-museet mange nok ganger til å ha verdensrekord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

jeg har tordenværfobi, og eksplosjonsfobi...noe som heter det? :klø: :ler: altså liveredd for at ting skal eksplodere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, det minnet meg på at jeg hadde fyrstikkfobi også.

det er en grunn til at jeg er på medisiner, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...