Gå til innhold

Er det noen her som har gått i eller kjennskap til sinnemestringskurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo har aldri hatt troen på dette, men har nå startet og går hver uke. Fremgang bare det. Men han vil ikke fortelle meg noe om hva de gjør, uten om "tja duvet, sitter i ring og prater piss", altså da får jeg klump i halsen og tenker at han ikke tar kurset seriøst. 
Han svarer "jo" når jeg spør om de lærer og gjør øvelser og lignende men vil ikke utdype. 

Er det noen her som har gått i eller har kjennskap til sinnemestringskurs ved at en samboer eller familiemedlem eller kanskje eks har gått på det og kan fortelle litt om hva man gjør på kurset, og om de fleste deltakende opplever det nyttig og får noen aha tanker om eget reaksjonsmønster og faktisk får utbytte og merkbar effekt av det, eller om det er vanlig å gå dit med innstilling om at dette "ikke hjelper og at dette er for førskolebarn"? (Noe han sa første gangen jeg foreslo sinnemestringskurs) 

Anonymkode: a06da...9ea

Skrevet

Jeg er kvinne og har gått på det :) Var kun meg da, jeg gikk til en psykolog som var ekspert på området. Måten vi gjorde det på var å gå mye inn på hvorfor jeg ble så sint. Hva provoserte frem sinnet mitt? Hva følte jeg når dette sinnet kom? Hvordan kunne jeg handlet annerledes? Var mye denne typen spørsmål. Jeg fikk også tips om pusteteknikker og avspenningsøvelser. Som sagt handler mye om å komme til bunns i HVORFOR. Jeg syns det hjalp meg hvertfall. 

Når det gjelder gruppeterapi så tror jeg fremgangsmåten er ganske lik, men at målet er å dele erfaringer. Jeg kan fortsatt blir sint som fy, men det hjelper å tenke "er det noe poeng å klikke i vinkel på denne personen?" "kan jeg takle dette på en annen måte?". Men hvis folk kommer med kvinnefiendtlig piss eller er veldig frekke mot meg så eksploderer jeg. Det vil nok aldri endre seg (jeg er 1/3 mexicaner så har nok et heftig temperament pga det). 

Hvis man har en partner som har anger issues så må den personen ikke bare avfeie sinnemestring som tull, men virkelig legge inn en innsats. Ingen skal finne seg i å bli utsatt for hverken psykisk eller fysisk mishandling mener nå jeg. 

Anonymkode: aa37d...2b7

Skrevet

Har din mann blitt dømt til et sinnemestringskurs?

Anonymkode: 6e340...ed1

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sambo har aldri hatt troen på dette, men har nå startet og går hver uke. Fremgang bare det. Men han vil ikke fortelle meg noe om hva de gjør, uten om "tja duvet, sitter i ring og prater piss", altså da får jeg klump i halsen og tenker at han ikke tar kurset seriøst. 
Han svarer "jo" når jeg spør om de lærer og gjør øvelser og lignende men vil ikke utdype. 

Du har egentlig ingenting med hva de gjør på kurset og hans "holdninger" til det. Det er mellom ham, de andre deltagerne og de som leder kurset. Det er en slags terapi, og det er ikke meninga at man skal dele det med utenforstående underveis. Det kan til og med hindre prosessen.

Det eneste som du skal bry deg om, er om kurset på sikt har en effekt i forhold til at han slutter å eksplodere eller hva han ellers har pleid å gjøre når ting tårnet seg opp for ham. 

Anonymkode: c7c51...6a0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har egentlig ingenting med hva de gjør på kurset og hans "holdninger" til det. Det er mellom ham, de andre deltagerne og de som leder kurset. Det er en slags terapi, og det er ikke meninga at man skal dele det med utenforstående underveis. Det kan til og med hindre prosessen.

Det eneste som du skal bry deg om, er om kurset på sikt har en effekt i forhold til at han slutter å eksplodere eller hva han ellers har pleid å gjøre når ting tårnet seg opp for ham. 

Jeg er jo ikke utenforstående når vi bor sammen og det er jeg som merker mest til sinnet hans. Grunnen til at jeg spør er jo nettopp for å prøve å finne ut om folks erfaringer er at kurset har en effekt :)

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er kvinne og har gått på det :) Var kun meg da, jeg gikk til en psykolog som var ekspert på området. Måten vi gjorde det på var å gå mye inn på hvorfor jeg ble så sint. Hva provoserte frem sinnet mitt? Hva følte jeg når dette sinnet kom? Hvordan kunne jeg handlet annerledes? Var mye denne typen spørsmål. Jeg fikk også tips om pusteteknikker og avspenningsøvelser. Som sagt handler mye om å komme til bunns i HVORFOR. Jeg syns det hjalp meg hvertfall. 

Når det gjelder gruppeterapi så tror jeg fremgangsmåten er ganske lik, men at målet er å dele erfaringer. Jeg kan fortsatt blir sint som fy, men det hjelper å tenke "er det noe poeng å klikke i vinkel på denne personen?" "kan jeg takle dette på en annen måte?". Men hvis folk kommer med kvinnefiendtlig piss eller er veldig frekke mot meg så eksploderer jeg. Det vil nok aldri endre seg (jeg er 1/3 mexicaner så har nok et heftig temperament pga det). 

Hvis man har en partner som har anger issues så må den personen ikke bare avfeie sinnemestring som tull, men virkelig legge inn en innsats. Ingen skal finne seg i å bli utsatt for hverken psykisk eller fysisk mishandling mener nå jeg. 

Ok takk for at du deler :) Fint at du syns det hjalp. Det er viktig å bli mer selvreflektert i hvorfor ja, og å klare å spørre seg om det er noe poeng i å klikke før man reagerer med å klikke! 

Og du, det er helt innafor å bli sint om noen kommer med kvinnefiendtlige holdninger og frekkheter! ;)

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har din mann blitt dømt til et sinnemestringskurs?

Anonymkode: 6e340...ed1

Hva mener du? Dette er noe vi har blitt enige om ja for å prøve gjøre det bedre og tryggere for den kommende dattera vår å vokse opp, dyrene våres og meg - og for så vidt han selv og de andre rundt han også. 

Skrevet

Jeg har gått. Vare bare piss og bullshit. Eneste jeg fikk utav det var at følelser er forbudt. Også sinne. Rettferdig sinne er forbudt. Du skal holde pusten og telle til 10. ALDRI bli sint. Det kurset ødela meg totalt og i dag så sliter jeg med selvskadning pga det. Fordi det ble min måte å takle sinne på. siden det ikke er lov å være vise sinne utad. 
går til psykolog på 4. året for å rydde opp i alt det kurset ødela for meg. 

Anonymkode: a8edf...754

Skrevet

Men kjære deg... Han går på kurset til tross for at han i utgangspunktet ikke hadde mye tro på det, og han viser fremgang. Akkurat hva de snakker om på kurset bør imidlertid være privat om dette er ønskelig. Det samme gjelder AA, en legetime eller bare en fortrolig samtale. Jeg synes egentlig ikke det er greit at du graver sånn i hva de snakker om når han ønsker å snakke særlig mye om det. Fokuser heller på forholdet deres og hva som skjer her. Ikke hva som akkurat blir sagt og gjort på møtene. 

Anonymkode: 2d47d...216

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått. Vare bare piss og bullshit. Eneste jeg fikk utav det var at følelser er forbudt. Også sinne. Rettferdig sinne er forbudt. Du skal holde pusten og telle til 10. ALDRI bli sint. Det kurset ødela meg totalt og i dag så sliter jeg med selvskadning pga det. Fordi det ble min måte å takle sinne på. siden det ikke er lov å være vise sinne utad. 
går til psykolog på 4. året for å rydde opp i alt det kurset ødela for meg. 

Det høres jo ganske rart ut. Er du sikker på at det ikke var ditt utgangspunkt som hadde en innvirkning på hvordan du oppfattet kurset? Sinnemestring dreier seg ikke om å ikke ha følelser eller aldri være sint. I tillegg høres det jo litt rart ut at et slikt kurs har ødelagt deg så mye at du har behov for 4 år med psykologhjelp grunnet det. Her aner jeg litt mer komplisert bakgrunnshistorie. 

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ganske rart ut. Er du sikker på at det ikke var ditt utgangspunkt som hadde en innvirkning på hvordan du oppfattet kurset? Sinnemestring dreier seg ikke om å ikke ha følelser eller aldri være sint. I tillegg høres det jo litt rart ut at et slikt kurs har ødelagt deg så mye at du har behov for 4 år med psykologhjelp grunnet det. Her aner jeg litt mer komplisert bakgrunnshistorie. 

Glemte å nevne at jeg gikk på "kurs" (3 forskjellige) fra 12 år til 15 år . Så mange år med kurs under samme folket. 
Det endte opp med at foreldrene mine og en lærer sendte klage. Slik at kurset ble nedlagt, fordi det hjalp ingen. Verken meg eller andre. To slet som meg, senvirkninger etter kurset som ble gjort helt feil. Hvordan et riktig sinnemestringskurs aner jeg ikke hvordan er. Vet bare om de jeg var hos og de funket ikke i det hele tatt.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Dette er noe vi har blitt enige om ja for å prøve gjøre det bedre og tryggere for den kommende dattera vår å vokse opp, dyrene våres og meg - og for så vidt han selv og de andre rundt han også. 

Er han slem mot dyrene og datteren deres? Fy f.. det gjør meg SÅ forbanna med folk som er slemme mot barn og dyr. Hvorfor er du sammen med en så ond person?????? Kjenner jeg får høyt blodtrykk nå. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å nevne at jeg gikk på "kurs" (3 forskjellige) fra 12 år til 15 år . Så mange år med kurs under samme folket. 
Det endte opp med at foreldrene mine og en lærer sendte klage. Slik at kurset ble nedlagt, fordi det hjalp ingen. Verken meg eller andre. To slet som meg, senvirkninger etter kurset som ble gjort helt feil. Hvordan et riktig sinnemestringskurs aner jeg ikke hvordan er. Vet bare om de jeg var hos og de funket ikke i det hele tatt.

Det er jo noe litt annet med barne- og ungdomspsykiatri. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er jo ikke utenforstående når vi bor sammen og det er jeg som merker mest til sinnet hans. Grunnen til at jeg spør er jo nettopp for å prøve å finne ut om folks erfaringer er at kurset har en effekt :)

For å si det på en annen måte, eksen min - som også etter bruddet vårt valgt meg å ta ut sinnet sitt på - ble dyttet inn i terapi av meg. Jeg spør ham IKKE hvordan det går i terapien eller hva de prater om der. Det er privat, og på mange måter avhengig av å få være det. Det virker som han klikker litt sjeldnere i vinkel siden han startet der, så jeg vil si at det har en effekt...

Med en eks, hadde derimot terapi mot sinne null effekt og vedkommende sluttet etter kort tid. Kanskje fordi det fokuserte for mye på symptomet og ikke hvorfor det var så mye sinne der. Dette var da en eks som gjerne angrep meg fysisk i sinne (ikke sånn at jeg ble skadet, men jeg fikk noen blåmerker og noen klær ble ødelagt). Jeg var ung og dum, og familien normaliserte sinnet ("har alltid hatt temperament", så jeg nøstet ikke mer etter det første mislykkede forsøket og forholdet led en crash and burn ikke altfor lenge etterpå. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er han slem mot dyrene og datteren deres? Fy f.. det gjør meg SÅ forbanna med folk som er slemme mot barn og dyr. Hvorfor er du sammen med en så ond person?????? Kjenner jeg får høyt blodtrykk nå. 

Herregud nei !!!! Tror du jeg hadde vært sammen med han da??? 
Han har ADHD og kan bli høylytt aggressiv over små-ting, som hvis han ikke greier playstation kampen eller søler noe mat. Han blir sur på seg selv og da roper han en del, smeller i dører,  det skremmer jo dyra våres og er ikke sunt for en kommende baby å vokse opp med rundt seg heller. Jeg vil ha et harmonisk og stille hjem og kan jeg ikke ha det så må vi bo hver for oss så nå gir han sinnemestring et forsøk for å se om han kan lære å legge på lokket før han koker over. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...