AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #1 Skrevet 11. november 2017 Jeg tar meg selv stadig i å kanskje holde øyekontakten litt for lenge? her om dagen kjøpte jeg noe i en klesbutikk og ble stående å se personen i øynene hele kassehånderingen. Sånn gjør jeg ofte, og en gang det var en mannlig kassamann så virket det som han ble overrasket og ga meg forførende blikk tilbake. Jeg mener det jo ikke sånn! Hva gjør dere egentlig? Hva er normalt? Jeg føler meg så uhøflig om jeg bare sier hei og legger varen på disken og glor ned i bakken mens de slår inn og pakker den i pose, så jeg smiler og ser de i øynene og prøver å finne noe å snakke om for å unngå stillheten (f.eks "så fint dere hadde tilbud da fikk jeg meg en fin genser" eller "vet du om denne foundationen oksiderer eller er for tørr hud?" og lignende men er jo ikke alltid jeg kommer på noe å si heller) Har litt sosial angst da så det er kanskje derfor. På den andre siden føler jeg meg alltid intens så fort jeg har fått varen og sier hadet og snur meg, at herregud nå glodde jeg fælt. Og prøver jeg å se litt på veggen bak eller rundt omkring så føler jeg at alle kan se at jeg er nervøs så jeg prøver å feste blikket på et sted, som da for høflighetens skyld blir personen som står i kassa. Hvor lenge holder dere blikk kontakten og hvor annet sted eventuelt fester dere blikket i sånne situasjoner? Snakker dere med kassapersonen eller bare sier hei og hadet? Smiler dere eller er dere "normale"? Jeg er sånn i samtaler med venner også, føler meg så uhøflig om jeg tar bort blikket når de snakker, men merker jo at det blir veldig intens stirring om de forteller noe som tar flere minutter Hvor er det vanlig å "hvile blikket" og hvor lenge er det vanlig å holde øyekontakt egentlig? Anonymkode: e3b6c...d38
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #2 Skrevet 11. november 2017 På matbutikk er det ikke noe problem, da pakker jeg jo varene i mellomtiden selv og har blikket på de , men i klesbutikker o.l der man står face to face med personen under hele håndteringen og kjøpet og det ikke er noen andre distraksjoner rundt er det jeg mener i innlegget mitt ^ Anonymkode: e3b6c...d38
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #3 Skrevet 11. november 2017 Jeg ser i øynene når jeg kommer og går, dvs. for å si hei, takk og hadet. Prater sjeldent noe mer enn det, bare står og venter og ser meg litt rundt. Håper det er sånn passe normalt. Anonymkode: 7c3e5...871 2
Gjest JudasPriest Skrevet 11. november 2017 #4 Skrevet 11. november 2017 (endret) X Endret 12. november 2017 av JudasPriest X
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #5 Skrevet 12. november 2017 På Kapp Ahl spør de om jeg er medlem, og når jeg skal si nr så ser hun meg inn i øynene konstant .. det blir så unaturlig og jeg har lyst til å se vekk. Det samme i kassa på spar .. jeg er opptatt med å grave i vogna og legge på varer da den ansatte prøver å si hei og møte blikket Jeg blir irritert pga jeg blir avbrutt og tenker hilsinga kan vente til jeg er klar til å betale. Blikkontakt er ok, men okke for lenge. Da blir det påtatt og rart... og jeg blir ubekvem. Anonymkode: 2f93a...30d
Gjest Mass Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 Jeg hilser fint når jeg kommer til kassen og bare ser på hva de gjør til de blir ferdig. Så betaler jeg, takker smilende for posen og bare går.
Salka Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 Godt det ikke var en kvinnelig kassamann som ga deg det forførende blikket da.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 Jeg jobber i butikk og jeg foretrekker stirring og prating fremfor kunder som snakker i telefonen, har ørepropper med musikk eller bare ikke gidder å svare når jeg sier hei. Er nok av de Anonymkode: 9f783...5fe 1
Gjest justcurious Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 Hvorfor er dette så viktig egentlig? En ting er å hilse tilbake når de sier hei (det gjør jeg bestandig), men utover det har jeg ikke noe behov for å prate med de ansatte som jobber i butikken; jeg er der for å gjøre et ærend og vil egentlig komme meg ut derfra fortest mulig etterpå. Synes faktisk det er irriterende når de ansatte "roper" "ha en fin dag!" når jeg er på vei ut døra, vet aldri om jeg skal snu meg da, føles jo helt merkelig ut å svare tilbake med ryggen til, men jeg gjør det likevel av høflighet.
Elaine Marley Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 Du trenger ikke å stirre på dem hele tiden. Det kan bli litt ubehagelig og unaturlig. Jeg pleier å flytte blikket litt rundt. Det er ofte andre ting å se på eller som tar oppmerksomheten bort fra den ansatte. Jeg er ikke sånn som skravler i vei heller. Sier hei og oppfører meg normalt høflig mens jeg står der. 1
penny_ Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 (endret) Hva? Står du virkelig og stirrer personen i kassen i øynene mens h*n skanner og pakker varene dine? Jeg ser dem i øynene når jeg sier hei. Av og til når jeg sier ha det. Ellers ser jeg litt rundt meg på varer i nærheten av kasseområdet eller fikler med kortmappen. Endret 12. november 2017 av penny_ 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 Etter jeg har sagt hei roter jeg litt oppi sekken/veska, finner frem lommebok og kort, setter inn kortet, taster kode, ser opp og sier hadet. Hvis jeg står klar som et egg og ikke har noe å «gjøre» mens de styrer blir jeg like klein som deg 😂 Anonymkode: 0eaae...0b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå