Gå til innhold

Er det lov i vårt samfunn å bli skikkelig sint?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Normalen er å bite det i seg eller vende det andre kinn, men jeg har holdt ting inne for lenge og har bruk for å si ifra snart. Nordmenn er et balansert folkeslag, selv om jeg vet at det er generell forskjell på hvor en kommer fra i landet. Jeg kjenner meg sydlandsk i temperamentet snart og lurer på hva du syns er ok å gi igjen med? Har en lov til å si noen setninger med klar tekst i uten å risikere å bl sett på som gal, eller å bli anmeldt? Hvordan er ditt temperament og hvordan løser du det når det bygger seg opp? 

Anonymkode: 7eab0...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usikker på hva du mener med "lov". Det er ikke straffbart, men man blir sett ned på, og sett på som en person som mangler selvdisiplin, og en person som er i ubalanse. Det er ikke allment akseptert i vårt samfunn nei.

Anonymkode: 54e08...99d

• Liker 1
Skrevet

Du kan bli så sint du vil, om du holder deg innenfor Norges lover. Og eventuelt borettslagets (og andre, som har regler du har skrevet under på at du aksepterer).

Skrevet

Det spørs helt på hvilken situasjon jeg blir sint i. Hjemme hefter det ikke å kjefte på mann og barn. Ute behersker jeg meg mye mer. Andre må gjerne forstå at jeg er sint, men jeg vil framtredende som rolig og saklig. En kollega ble rasende på en annen kollega. Han sa klart i fra og gikk fra situasjonen med et smell med døra. Det hadde ikke vært meg. Det å smelle med døra altså.

Anonymkode: 21edc...ef0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på hva du mener med "lov". Det er ikke straffbart, men man blir sett ned på, og sett på som en person som mangler selvdisiplin, og en person som er i ubalanse. Det er ikke allment akseptert i vårt samfunn nei. Anonymkode: 54e08...99d

Så en skal ta imot negative ting fra enkelte som baksnakker m.m. uten å si skarpt ifra til vedkommende? Jeg syns det er fint med folk som kan si ifra der og da og så bli ferdig med det. Hvis en ikke sier noe så blir en aldri det og elefanten i rommet blir større og større. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Andre må gjerne forstå at jeg er sint, men jeg vil framtredende som rolig og saklig. Anonymkode: 21edc...ef0

Er det i så fall typisk norsk å være sint, men alltid være kontrollert? Er man skikkelig sint da hvis man legger lokk på alt? 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på hva du mener med "lov". Det er ikke straffbart, men man blir sett ned på, og sett på som en person som mangler selvdisiplin, og en person som er i ubalanse. Det er ikke allment akseptert i vårt samfunn nei.

Anonymkode: 54e08...99d

Det stemmer nok, men selv hadde jeg satt pris på at det, i hvert fall av og til, var større rom for å si klart i fra der og da og bli ferdig med det i stedet for å tusle rundt grøten og surmule i lange tider slik nordmenn gjerne gjør. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en skal ta imot negative ting fra enkelte som baksnakker m.m. uten å si skarpt ifra til vedkommende? Jeg syns det er fint med folk som kan si ifra der og da og så bli ferdig med det. Hvis en ikke sier noe så blir en aldri det og elefanten i rommet blir større og større. 

Er det i så fall typisk norsk å være sint, men alltid være kontrollert? Er man skikkelig sint da hvis man legger lokk på alt? 

Typisk norsk å legge lokk på alt til man eksploderer på de som fortjener det minst. Det har man jo tjent, siden man tross alt er så flink og behersket foran de som teller.

Anonymkode: 8d571...808

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker litt temperament når det er en ordentlig ting å bli sint for og det er adressert til rette vedkommende. En kort utblåsning er sunt. Velregulerte mennesker blir matte og kjedelige. Livredde for å si noe som noen kan oppfatte som upolitisk korrekt. Det er da like naturlig å bli sint som det er å le veldig høyt og utagerende, så hvorfor er vi så redde for å la omgivelsene se at vi er irriterte eller sinte? 

Skrevet

Jeg ble ordentlig sint i dag da noen holdt på å kjøre på meg. Jeg følte at jeg var i min fulle rett. 

Anonymkode: 4f113...087

Skrevet

Hvordan fikk du utløp for det sinnet, AB 087? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fikk du utløp for det sinnet, AB 087? 

Skjelte føreren ut etter noter.

Anonymkode: 4f113...087

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Klart det er lov å bli sint. Men problemet er at det er alt for mange som blir sinte av ubetydelige ting.

Men altså så lenge du holder deg innenfor loven og ikke slår ned folk og slikt fordi du er sint det har du ikke lov til.

Endret av Balian de Ibelin
Skrevet

Norm-messig vil jeg si nja. Noe av det mest ubehagelige jeg har sett (kun på avstand) var reaksjonene etter 22. Juli, og det som for meg fremstod som mer eller mindre krampeaktige, trassige og tvungne kjærlighetsbudskap hos mange som fremstod risteklare av raseri over jævelskapen de og andre var blitt utsatt for. Samtidig oppfordres det til sinne på andre fronter, eksempelvis når kvinner tjener mindre enn menn i andre yrker som jobber mer. 

• Liker 1
Skrevet
56 minutter siden, T-Rex skrev:

Du kan bli så sint du vil, om du holder deg innenfor Norges lover. Og eventuelt borettslagets (og andre, som har regler du har skrevet under på at du aksepterer).

Faktisk er det psykisk vold dersom noen blir sint og den som blir utsatt for det blir redd. Psykisk vold er alvorlig. 

Anonymkode: 032a5...d1f

Gjest JudasPriest
Skrevet

Ja for helvete. Janteloven er til for å brytes. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er kanskje fordi jeg er norsk, men jeg skjønner ikke helt behovet det virker som du har for å se hysterisk ut når du skal klage på noen. Du vil ikke bli tatt mer seriøst av det. Det er vel derfor vi har standarduttrykket "Oi, han ble sint, gitt", og så ler vi litt, hvis det først skjer.

Anonymkode: 610db...788

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk er det psykisk vold dersom noen blir sint og den som blir utsatt for det blir redd. Psykisk vold er alvorlig. 

Anonymkode: 032a5...d1f

Da tyder det kanskje på at vi må herdes for virkeligheten litt mere enn vi er? Lever vi i en kosemosetilstand i redsel for "vanskelige følelser"? Hvis man aldri konfronterer seg selv eller øver litt på ting, så blir en ikke vant til dem heller. En kort utblåsning på rett sted, til rett tid og rettet mot rette vedkommende er ok, men gjør en det hele tiden er det ikke ok. Da kan jeg forstå at man kjenner på et ubehag. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er kanskje fordi jeg er norsk, men jeg skjønner ikke helt behovet det virker som du har for å se hysterisk ut når du skal klage på noen. Anonymkode: 610db...788

Hysterisk? Det har aldri vært i mine tanker og vi snakker nok nå om forskjellige reaksjonsuttrykk. Jeg snakker om å kunne si til et menneske at dette var ikke ok, på en litt mere direkte måte enn ved vanlig samtale. Ingen hysteri med i bildet der. Det er ikke hyling og skriking jeg snakker om. 

Skrevet

Verdens deiligste tråd. 

Jeg er sint. 

Jeg er sint på alle menneskene som er 'ta et hint', og jeg lager opp mine egne 'hints', men de tar ikke hintene....? Mine hint jeg slenge ut. De er usynlige. Så hvorfor holder andre på med sine 'eksklusive' hint, når det er mest respektfullt å si det rett ut? Den andre beskytter skinnet sitt ved å hinte, og skal i tillegg være den oppegående? 

Hehehehehe... Får se hvor oppegående du er da? :D bevis det. Snapp opp hintene, se forbi alle tenkelige biases, (slik de forventer at man liksom skal dele felles biases/fordommer/meninger/holdninger). Som er et paradoks, i og med at vi alle er forskjellige nå. Vi må åpne opp for avanserte algoritmer for å fungere, i stedet for at folk sier:

jeg er et enkelt mattestykke, følg meg. Jeg vil gi deg skiten du trenger gjennom min komplekse enkelhet. Min kunst, komplisere det enkle og følgende se smart ut. 

Forvirre, manipulere, gå meningsløse veier ...

tenk om vi hadde vært bakvendte da. Mye gøyere. :) 

Anonymkode: 4bc4a...d14

Skrevet

Sinne er en naturlig følelse, så det burde ikke være noe tabu å vise sinne.

• Liker 1
Skrevet

Bare hold deg innenfor janteloven du for å være trygg, med mindre du ikke har empati da.. 

Anonymkode: 6c5c8...23c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...