Gå til innhold

Katt som vil ha mat hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så lei av at katten mjauer hele tiden og vil ha mer mat. Fullstendig uavhengig av hvor mye mat hun nettopp har fått. Jeg orker ikke mer. Har gitt henne ormekurer, hjelper ikke. Har byttet merker på mat. Prøvd å gi henne mer, faste tider, prøvd det meste. Hun går jevnlig til dyrlege. Noen tips?

Anonymkode: 11485...9bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrlegen sjekker ikke for alle sykdommer for hver sjekk, om katten din har utviklet nye symptomer (konstant sulten), så betyr det altså at du må til dyrlegen som vil teste sykdommer som gir konstant sult hos katt

Kan være kattematen du bruker. Om du bruker veldig billig kattefor og våtfor, så er det mindre næring og katten spiser gjerne mer av det

Anonymkode: 84749...751

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrlegen sjekker ikke for alle sykdommer for hver sjekk, om katten din har utviklet nye symptomer (konstant sulten), så betyr det altså at du må til dyrlegen som vil teste sykdommer som gir konstant sult hos katt

Kan være kattematen du bruker. Om du bruker veldig billig kattefor og våtfor, så er det mindre næring og katten spiser gjerne mer av det

Denne katten har alltid vært sånn. Har tatt det opp med dyrlegen, som sier hun er sunn og fin. Litt liten og litt tykk. Hun er utekatt, men foretrekker å være inne når jeg er hjemme. Veldig redd og engstelig, men klarer fint å jakte. Minste i kullet, mye mindre enn sine søsken. Hun mjauer stort sett etter mat (konstant), med mindre hun sover. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maten er fra dyrebutikk, og har prøvd mye forskjellig. Våtfor er hun ikke så glad i. Hun er 4 år. 

Skrevet

Noen katter eier ikke metthetsfølelse. Så om alt av sykdommer er utelukket så tenker jeg at dette bare er noe du må leve med.

Anonymkode: 6c2b0...91b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noen katter eier ikke metthetsfølelse. Så om alt av sykdommer er utelukket så tenker jeg at dette bare er noe du må leve med.

Anonymkode: 6c2b0...91b

Jeg kommer til å klikke 

• Liker 1
Skrevet

Hva skjer om hun får fri tilgang til tørrfor? 
Mine har fri tilgang og går hele dagen å småspiser litt. 
Jeg har også en labyrint på stuen, som er fylt opp med tørrfor, hvor den eldste er å henter ut noen biter når han føler for det. 

• Liker 3
Skrevet

Har hun tørrfór tilgjengelig hele tiden? Tenker det er best, og ser ikke helt grunnen til hvorfor ikke med mindre hun er overvektig. Katter spiser gjerne flere små måltider om dagen og har ikke den samme forbrenningen som oss som bare behøver tre måltider om dagen. Det finnes også en royal canin tørrfor som er spesielt for katter som maser om mat. Kanskje verdt å prøve? https://www.zoopermarked.no/royal-canin-appetite-control

Skrevet

Hun spiser jo allerede mye mer enn det som er anbefalt for hennes størrelse. Uansett hvor mye jeg gir henne, så spiser hun opp alt. Jeg tror hun hadde spist meg utav huset hvis jeg gir henne fri tilgang. Men greit, det er verdt et forsøk.

Skrevet (endret)
28 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Hva skjer om hun får fri tilgang til tørrfor? 
Mine har fri tilgang og går hele dagen å småspiser litt. 
Jeg har også en labyrint på stuen, som er fylt opp med tørrfor, hvor den eldste er å henter ut noen biter når han føler for det. 

Kattene mine har fri tilgang til tørrfor hele tiden i tillegg til vann. Jeg fyller opp skålen så fort jeg ser det blir tomt og de får rent vann flere ganger om dagen. Da spiser de selv når de måtte ønske og føler seg sultne. De maser ikke etter mat :)  De overspiser ikke, er sterke, fine og sunne. De stopper å spise når de er mette :) Men de små spiser jevnt utover dagen. Sånn har alle mine tidligere katter vært også. Regner med det er normalt. :) 

Endret av Minlillesky
  • Liker 3
Gjest Solstråletårer
Skrevet (endret)

Tror du må la den få spise seg propp mett en gang  og la den bli vant til at maten er der. Nå har det blitt en vane . Den maser du mater.

Endret av Solstråletårer
Jævla autokorrekt
Skrevet
12 minutes ago, AnonymBruker said:

Hun spiser jo allerede mye mer enn det som er anbefalt for hennes størrelse. Uansett hvor mye jeg gir henne, så spiser hun opp alt. Jeg tror hun hadde spist meg utav huset hvis jeg gir henne fri tilgang. Men greit, det er verdt et forsøk.

Overså dette. De aller fleste katter regulerer matinntak selv. Har hatt katt i 15 år og de har alltid hatt tilgang på tørrfor hele tiden- skålen er aldri tom. De har alle vært slanke, til og med når de blir gamle og sover mer. 

Så lenge katten ikke blir tykk så går det fint. Katter blir som regel bare tykke når de får mye menneskemat og/ eller dårlig kattemat/ snaks. Eller om de er syke

• Liker 2
Skrevet
21 minutes ago, AnonymBruker said:

Da ville jeg vurdert prøve ett light-for som er mer mettende. 
Men det at hun alltid spiser opp skålen, kan også være fordi hun kanskje er usikker på når det fylles opp igjen. 
Hadde det vært min pus, så ville jeg brukt ett mer mettende for, og så gitt henne to uker med fri tilgang, for å se om hun lærer at det er mat der uansett, og hun ikke må "stresse" med å spise opp alt. 

Om hun ikke roer seg, så kan det være smart med en blodprøve for å se om det er noen mangler. Mange dyr prøver rette opp selv om det er noen mangler i kroppen, og en måte kan være å kompensere med overinntak av mat. 

Skrevet

Gav henne en full skål, mer enn hun pleier å få iløpet av en hel dag. Hun slukte i seg alt. 

Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Gav henne en full skål, mer enn hun pleier å få iløpet av en hel dag. Hun slukte i seg alt. 

La skålen være full i en uke. Hun trenger tid til å forstå at hun nå vil ha fri tilgang, samt at hun sikkert var utsultet fordi hun har fått lite mat i forhold til hvor aktiv hun er. Tenk at du har hatt en lang treningsøkt og spiser etterpå, men du spiser deg ikke mett. Da hadde du vært kjempesulten 4 timer etterpå. Tålmodighet. Om hun viser andre symptomer bør du ta henne til dyrlege

4 år er fortsatt ungt, og om hun er mye ute trenger hun mye energi. Noen katter er også mer aktive enn andre. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fyll på skålen på nytt. Hun må bli vant med at maten er tilgjengelig. 

Skrevet

På grunn av at hun var den minste i kullet har hun mest sannsynlig fra fødsel av fått minst mat, og dette gjør nok at hun får næringssorg. Dersom hun har mat tilgjengelig 24/7 uten unntak vil hun etterhvert lære seg at maten ikke forsvinner og at hun får nok. Dermed roer hun seg sikkert etterhvert.

Anonymkode: f298f...552

• Liker 3
Skrevet

Da forer du garantert med tørrfor. Katten til venninna mi er slik også, men ikke mine som får kjøtt, fisk pluss litt frukt og grønnsaker. Hvis det er noe jeg spiser som de har lyst på så får de det rett og slett, men de tigger så og si aldri da de er alltid mette. Skal du bruke tørrfor, så bruk Orijen og bløt det opp. Ellers kan du kjøre litt kjøtt eller fisk i food prosessor med litt (moden) frukt eller grønnsaker, grønne pulver som hvetegress-pulver, spirulina etc. kan også brukes. Eller putt litt av middagsmaten i food prosessoren sammen med kjøttet deres. Det kan være en vanskelig overgang for katter, men dette er mye bedre enn tørrfor. Uansett, gi dem litt rått kjøtt/fisk eller halvkokt fisk så skal du se det blir slutt på maset. Tørrfor alene er ikke tilfredsstillende for dem, dessuten er det gørr kjedelig.

Anonymkode: 836d8...5cc

Skrevet

En av kattene mine er også "matvrak", og kunne sikkert spist 24 timer i døgnet. 

Men hos oss er det alltid en skål med tørrfor og friskt vann. Så selv om hun "maser" etter godsaker, våtmat, vår mat, all mat - ja, så vet hun at det alltid er mat i skåla. Ikke favorittmaten hennes (tørrfor for steriliserte "tjukkaser", men det er mat) 

Anonymkode: 46b83...157

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...