Gå til innhold

er programmering et godt yrkesvalg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinners og menns hjerner er forskjellige. Ikke som i størrelse, men altså, kvinner er flinkere til dette med sosiale spill og følelser. Derfor har kvinner lettere for å jobbe med mennesker. Menn er langt flinkere til dette med tekniske ting og til å forstå hvordan ting henger sammen. Dette er vanskeligere for kvinner å forstå. Så det er mer krevende for kvinner å tenke ut rent tekniske rutiner og subrutiner, i mens det for menn kommer helt naturlig av seg selv. Menn ser fort om det er en bug, en skrivefeil eller programmeringsfeil et sted, i mens kvinner ikke "ser" feilen, selv om de stirrer rett på den.

Derfor er det tøffere for kvinner å jobbe med noe som ikke passer dem helt enn det er for menn. For for menn er dette jo enkelt.

Anonymkode: 75428...479

Klart menn og kvinners hjerner er forskjellige,  men ikke så forskjellige som du påstår, det er større forskjeller innad i kjønnene enn det er mellom en gjennomsnittlig mann og kvinne. Det finnes mange kvinner programmering passer for og også mange menn det ikke passer for. Ellers er sosiale ferdigheter nyttig også innen programmering.

Anonymkode: 51c41...b93

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må vi virkelig i hver jækla slik tråd diskutere menn og kvinners hjerner og forskjeller og bla bla bla?

Prøv å hold dere til topic. 

Anonymkode: e24cd...b73

• Liker 2
Skrevet
On 12.11.2017 at 5:01 PM, AnonymBruker said:

Kvinners og menns hjerner er forskjellige. Ikke som i størrelse, men altså, kvinner er flinkere til dette med sosiale spill og følelser. Derfor har kvinner lettere for å jobbe med mennesker. Menn er langt flinkere til dette med tekniske ting og til å forstå hvordan ting henger sammen. Dette er vanskeligere for kvinner å forstå. Så det er mer krevende for kvinner å tenke ut rent tekniske rutiner og subrutiner, i mens det for menn kommer helt naturlig av seg selv. Menn ser fort om det er en bug, en skrivefeil eller programmeringsfeil et sted, i mens kvinner ikke "ser" feilen, selv om de stirrer rett på den.

Derfor er det tøffere for kvinner å jobbe med noe som ikke passer dem helt enn det er for menn. For for menn er dette jo enkelt.

Men du evner vel å forstå at denne generaliseringen ikke gjelder "alle" kvinner og "alle" menn, dvs. det finnes følsomme menn som er veldig gode sosialt, og det finnes kvinner som ikke trives med å jobbe med mennesker og som i stedet liker å drive med "tekniske ting og hvordan de henger sammen", som du betegner det. Det betyr ikke at det er vanskeligere for kvinner som helhet å drive med koding, dvs. at programmering er vanskeligere for den mest teknisk sterke kvinnen å forstå enn for den minst tekniske mannen. Jeg ser fort hva som er feil, og føler yrket passer meg godt. Valgte yrke mye på grunn av at jeg ikke liker å arbeide tett på mennesker, i type omsorgsyrker, fordi jeg er ukomfortabel med menneskelige relasjoner og følelser. Vet ikke om det gjør meg til mann og jeg burde søke om kjønnsskifte, men sånn er nå det. PS: Er drittlei av folk med dine holdninger innad i bransjen.

On 12.11.2017 at 5:34 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker på hvem som kjører koden. Programvaren har ikke blitt kjørt av andre bedrifter de fleste stedene jeg har jobbet. I noen tilfeller kan det selvsagt være mas internt også, spesielt fra salg hvis det er et nytt nettsted.

Anonymkode: 643af...61b

Teknisk sett kjører vi koden og er ansvarlige for serveren er oppe og går, men kundene våre er avhengige av at serveren vår er oppe og kjører, hvis det gir noen mening? Vi har vakttelefon, i tilfelle noe skulle skjære seg i løpet av døgnet, men det skjer veldig sjeldent.

Anonymkode: c1808...572

• Liker 2
Skrevet

Ja, programmering er et av de beste yrkene du kan velge mtp å få jobb. Det er fremtiden

Kvinenr kan selvsagt programmere, en av de aller første programmerene var en kvinne (Ada Lovelace)

Anonymkode: 53714...57f

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si det varierer mye fra arbeidssted til arbeidssted hvor mye overtid og deadlines det er. 

Jeg har jobbet i 4 ulike i firma i min litt over 10 år lange karriere, og kunn en eller to ganger måttet jobbe overtid (og da har jeg strengt tatt ikke blitt beordret til det, men har gjort det fordi det er greit å bli ferdig). 

De jeg kjenner som jobber som utviklere i konsulentfirma, derimot, DE har ofte veldig mye press om å jobbe overtid. De er jo nødt til å "selge" seg, og vet at de fort kan ende opp med å ikke bli hyret inn igjen om de ikke gjør alt oppdragsgiver befaler. Og oppdragsgiver driter i trivselen til konsultene, for det er alltids noen andre de kan hyre inn. 

Konsulentfirmaene har som regel knallmye frynsegoder, da, men når jeg ser på det forferdelige presset folk der blir utsatt for, ville jeg aldri noensinne jobbet i et slikt firma. 

Jeg har aldri hatt noen spesielt gode frynsegoder, utover hva som er normalt i privat sektor, som at de sponser mobil, kanskje sponser treningsstudio, arrangerer julebord, o.l. 

Anonymkode: c6c63...f9c

Skrevet

Som tidligere nevnt, programmering kan være et godt yrkesvalg når det gjelder jobbmuligheter. Det sagt, norske utviklere er på ingen måte skjermet for arbeidsvinnvandring, outsourcing og offshoring. Det er stadig flere oppgaver som løses av utviklere i lavkostland. For hvorfor skal norske arbeidsgivere gi 600K i lønn, når en utvikler i et land med lavere kostnadsnivå gjør den samme jobben for 200K? Utfordringen med utvikling er at mange av arbeidsoppgavene kan utføres fra nær sagt hvor som helst i verden, og i en stadig mer globalisert verden tror jeg denne trenden kommer til å forsterke seg også innen systemutvikling. 

Anonymkode: 40d68...eb0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som tidligere nevnt, programmering kan være et godt yrkesvalg når det gjelder jobbmuligheter. Det sagt, norske utviklere er på ingen måte skjermet for arbeidsvinnvandring, outsourcing og offshoring. Det er stadig flere oppgaver som løses av utviklere i lavkostland. For hvorfor skal norske arbeidsgivere gi 600K i lønn, når en utvikler i et land med lavere kostnadsnivå gjør den samme jobben for 200K? Utfordringen med utvikling er at mange av arbeidsoppgavene kan utføres fra nær sagt hvor som helst i verden, og i en stadig mer globalisert verden tror jeg denne trenden kommer til å forsterke seg også innen systemutvikling. 

Heldigvis er det stadig flere som skjønner at ikke alt kan outsources. Jeg har jobbet i to firma som har outsourcet. I det første firmaet satte myndighetene foten ned, for dataene vi jobbet med var for sensitive til at det var lov å føre dem ut av landet. I det andre var det faktisk også myndighetene som bestemte at systemene vi jobbet med var av en sort hvor det var en trussel for rikets sikkerhet om vi outsourcet. 

I tillegg kan man redde seg mye inn med å spesialisere seg. Har man en helt vanlig bachelor, kan hvemsomhelst i India gjøre en like god jobb. Om man derimot har tatt en master eller phd, og har spesialkompetanse innen visse fagfelt, er det vanskeligere å finne folk i lavkostland som er like kvalifisert (for de som er like kvalifisert i India gidder ikke ta "drittjobber" som outsourcingsjobber. Slike jobber brukes ofte som springbrett til å få ordentlige jobber i hjemlandet). 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det stadig flere som skjønner at ikke alt kan outsources. Jeg har jobbet i to firma som har outsourcet. I det første firmaet satte myndighetene foten ned, for dataene vi jobbet med var for sensitive til at det var lov å føre dem ut av landet. I det andre var det faktisk også myndighetene som bestemte at systemene vi jobbet med var av en sort hvor det var en trussel for rikets sikkerhet om vi outsourcet. 

I tillegg kan man redde seg mye inn med å spesialisere seg. Har man en helt vanlig bachelor, kan hvemsomhelst i India gjøre en like god jobb. Om man derimot har tatt en master eller phd, og har spesialkompetanse innen visse fagfelt, er det vanskeligere å finne folk i lavkostland som er like kvalifisert (for de som er like kvalifisert i India gidder ikke ta "drittjobber" som outsourcingsjobber. Slike jobber brukes ofte som springbrett til å få ordentlige jobber i hjemlandet). 

Disse tingene gjelder jo naturlig nok de som har behov for å beskytte sensitive data eller der det handler om rikets sikkerhet, men det er veldig mange kunder som ikke har disse kravene. I tillegg kan ikke alle være spesialiserte doktorgradskandidater av den enkle grunn at spisskompetanse ikke nødvendigvis kreves heller. Det eneste man ender opp med hvis man bare satser på å tilby spesialiserte utviklere er at det blir for dyrt for svært mange, slik at resultatet blir at jobben ikke gjøres i det hele tatt hvis den ikke kan outsources (vi har stått i den situasjonen ja.). Og i den grad det kan outsources, så er det stadig flere godt kvalifiserte i India og andre land også. Hva som er "drittjobber" handler om perspektiv, en prosjektstilling med lav lønn i Norge er ofte en ganske solid lønn i mange lavkostland, for det er ikke gitt at de tjener mer hvis de heller velger en "ordinær" jobb i sitt eget lokale arbeidsmarked. 

Og joda - selvfølgelig har outsourcing en del følgeproblematikk med seg, som kulturforskjeller, språkproblemer og dårlig forankret eierskap til produktene og tjeneste som utviklet. Det er bare det at svært mange bedrifter anser den kostnaden som akseptabel, sett opp mot kostnadene for lokal direkte arbeidskraft og lokale kjøp av tjenester. Når man stikker fingeren i jorda, så viser lang erfaring meg at pris er avgjørende, nesten hver eneste gang - med unntak av et og annet prosjekt som fordrer bedre sikring av data eller der der handler om nasjonal sikkerhet og omdømme. Men disse prosjektene vil på langt nær være nok til å sysselsette en stor andel av befolkningen som jobber med teknologi lokalt. 

Generelt har store deler av IT bransjen elementer i seg som gjør den utmerket for outsourcing; arbeidsspråk er ekstremt ofte engelsk, svært mye av arbeidet kan utføres andre steder enn arbeidsstedet eller der kunden oppholder seg, og svært mange av teknologiene, rammeverkene og programmeringsspråkene er mer eller mindre internasjonale og i mye mindre grad farget av kulturelle særpreg som i andre bransjer. Dette er man nødt til å ta innover seg dersom man ønsker å satse på en (videre) karriere som utvikler, og spør du meg, vil utviklingen bare bli ennå mer global i tiårene som kommer, drevet av en utvikling der stadig flere "flytter" inn i "skyen" og mer press og satsing på internasjonale avtaler som regulerer alle handel og tjenestenæring (som f. eks. TISA, CETA mfl.)

Skrevet

Positivt

- God lønn

- Mange jobber. Selv om du skulle bli sagt opp, er det lett å finne ny jobb. Ofte blir du faktisk headhuntet, om du har riktig erfaring og kunnskap. 

- Noe høyere fleksibilitet på hvor og når du kan jobbe. 

- Variert arbeid (kommer selvfølgelig an på jobben) 

- Framtidsrettet. 

Negativt

- En del useriøse selskap der ute. 

- Du må selv holde deg oppdatert på teknologien. Dette slutter aldri, og det skal godt gjøres at du kan "hvile" på kunnskap du lærte for mange år siden. 

- Dårlig kultur på arbeidstid. Da mange i bransjen elsker utvikling også på hobbybasis, så forventer de at du med glede skal kunne jobbe med oppgaver døgnet rundt. Noen steder forventes det mye ekstra "insj" på din egen regning. 

- Noen jobber kan lett bli flyttet til utlandet. 

- Bisarre jobbintervju, sammenliknet med andre tekniske yrker. Jeg brukte en gang 6 (!) mnd på å fullføre alle jobbintervjuene. 

Alt i alt så er mange av disse jobbene ikke helt A4, sammenliknet med store og veletablerte selskap. Mye av kunnskapen må du søke etter selv, og og det er lite som blir tilrettelagt fra andre. Folk er villige til å jobbe døgnet rundt fordi årslønna er bra, og de uansett har lyst å jobbe med programmering. Det kommer helt an på hvem du jobber for. 

Anonymkode: 251c6...597

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Positivt

- God lønn

- Mange jobber. Selv om du skulle bli sagt opp, er det lett å finne ny jobb. Ofte blir du faktisk headhuntet, om du har riktig erfaring og kunnskap. 

- Noe høyere fleksibilitet på hvor og når du kan jobbe. 

- Variert arbeid (kommer selvfølgelig an på jobben) 

- Framtidsrettet. 

Negativt

- En del useriøse selskap der ute. 

- Du må selv holde deg oppdatert på teknologien. Dette slutter aldri, og det skal godt gjøres at du kan "hvile" på kunnskap du lærte for mange år siden. 

- Dårlig kultur på arbeidstid. Da mange i bransjen elsker utvikling også på hobbybasis, så forventer de at du med glede skal kunne jobbe med oppgaver døgnet rundt. Noen steder forventes det mye ekstra "insj" på din egen regning. 

- Noen jobber kan lett bli flyttet til utlandet. 

- Bisarre jobbintervju, sammenliknet med andre tekniske yrker. Jeg brukte en gang 6 (!) mnd på å fullføre alle jobbintervjuene. 

Alt i alt så er mange av disse jobbene ikke helt A4, sammenliknet med store og veletablerte selskap. Mye av kunnskapen må du søke etter selv, og og det er lite som blir tilrettelagt fra andre. Folk er villige til å jobbe døgnet rundt fordi årslønna er bra, og de uansett har lyst å jobbe med programmering. Det kommer helt an på hvem du jobber for. 

Anonymkode: 251c6...597

Dette er også mine erfaringer, bortsett fra dette med så lange jobbintervjuprosesser. Hadde jeg blitt utsatt for det, så tror jeg neppe at jeg hadde satset på å være med videre i intervjuprosessen (så lange interne prosesser tyder på en bedriftskultur og organisasjon der det er vanskelig å få gjort noe, og der man stadig vil møte på byråkratiske hindringer). 

Men ja, enig i at en del av problemet er lite eller manglende arbeidstidskultur som følge av at svært mange i denne bransjen også driver med det som hobby. Dermed skyter forventningene om tilgjengelighet og arbeid hele døgnet i været. 

• 4 år senere...
Skrevet
On 11/12/2017 at 1:12 PM, AnonymBruker said:

Ypperlig jobb hvis du er mann, mentalt utfordrende, men ikke krevende, praktisk tenking, Men som kvinne tror jeg nok det er for tøft og mentalt krevende.

:a034:

Anonymkode: 0d7b0...3fd

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber som utvikler og trives veldig bra med det. 

Fordeler:

- det er stor etterspørsel etter utviklere. Er du god kan du omtrent velge og vrake i jobber. 

- bra lønn. 

- stor frihet. Så lenge jeg kommer på møter (digitalt) og leverer det jeg skal kan jeg jobbe hvor og når jeg vil. 

- det er gøy å kode (syns jeg)

Ulemper 

- ofte veldig mye å gjøre siden det er mangel på bra folk. 

- man må lære noe nytt absolutt hele tiden, i alle fall i min jobb (konsulent). Hver gang jeg syns jeg begynner å bli god på noe er det over på noe nytt så er det bare å famle rundt som en nybegynner igjen. Man blir såklart kjapp i å ta til seg nye teknologier etterhvert, men det hadde vært godt med litt lengre perioder i komfortsonen. Men det er mange jobber der man ikke har det sånn da, så det kan nok unngås i stor grad. 

Er forresten kvinne og har ikke merket noe til at det skal være et problem. 

Anonymkode: dde5c...b52

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...