AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #1 Skrevet 11. november 2017 tenker å begynne på en relevant utdannelse, med "godt yrkesvalg" mener jeg arbeidstider, fleksibilitet, lønn og jobbmuligheter i fremtiden. er det mye overtid og tunge deadlines? Hvis noen her jobber med programmering, kan du si litt om hvorfor du valgte det, og er du fornøyd? Anonymkode: beec1...7ad
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #2 Skrevet 11. november 2017 Jobber ikke med det selv, men kjenner et par som gjør det. Ut ifra det jeg har blitt fortalt, så kan du forvente alle tingene du nevnte, inkludert mye overtid og deadlines. Vurderer noe lignende selv. Anonymkode: 8ec1f...692 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #3 Skrevet 11. november 2017 Jeg har hatt lite overtid og så sjeldent deadlines at ikke jeg spurte om overtid. Det er nok mer deadlines på steder som produserer ting for andre enn f.eks. steder som lager ting for eget bruk. Da er det viktigere at det blir bra og ikke unødvendig dyrt for arbeidsgiver. Anonymkode: 643af...61b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #4 Skrevet 11. november 2017 Er en del deadlines og litt overtid hvis det nærmer seg deadline og du ikke er forberedt. Men ellers veldig behagelig jobb, fleksibel, god lønn og gode fremtidsutsikter. Anonymkode: c1808...572
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #5 Skrevet 11. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Er en del deadlines og litt overtid hvis det nærmer seg deadline og du ikke er forberedt. Men ellers veldig behagelig jobb, fleksibel, god lønn og gode fremtidsutsikter. Anonymkode: c1808...572 Glemte å si hvorfor jeg valgte det. Var innom en del studier før jeg valgte, men likte ingen av dem + at fremtidsutsiktene var labre. Programmering ble jeg helt forelsket i, det falt meg veldig naturlig og gir meg stor mestringsfølelse. Er veldig fornøyd med utdanningsvalget og jobben jeg har nå. Anonymkode: c1808...572 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #6 Skrevet 11. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt lite overtid og så sjeldent deadlines at ikke jeg spurte om overtid. Det er nok mer deadlines på steder som produserer ting for andre enn f.eks. steder som lager ting for eget bruk. Da er det viktigere at det blir bra og ikke unødvendig dyrt for arbeidsgiver. Anonymkode: 643af...61b jobber du et sted hvor du programmerer for eget bruk? kan du si litt mer om dette? Anonymkode: beec1...7ad
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #7 Skrevet 11. november 2017 12 minutes ago, AnonymBruker said: jobber du et sted hvor du programmerer for eget bruk? kan du si litt mer om dette? Anonymkode: beec1...7ad Mange nettsteder gjør det, og enkelte andre arbeidsplasser også. Jeg har jobbet flere steder, og ingen av dem har krevd mye overtid. Det har nok en del å si hva slags språk man spesialiserer seg på. Hvis man bare kan C-varianter og/eller Java er sjansen stor for at man havner i pressede jobber, mens de som er litt mer laid back og bare vil ha ting gjort velger scriptspråk som PHP, Python, Perl ol. Dessverre må man i slike situasjoner programmere mer og mer Javascript også i dag, og jeg har inntrykk av av de fleste programmerere synes at det er hat. Anonymkode: 643af...61b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 Kommer litt an på hva slags programmering/utvikling man gjør og hvem man jobber for, men generelt er det nok et ganske stort arbeidspress i store deler av bransjen ennå. Det er mange arbeidsgivere som bryr seg filla om AML og rettigheter, og jeg kjenner flere som jobber døgnet rundt. Det sagt, det gjelder nok ikke alle i dag, men om man ønsker en jobb der fritid er viktig, så er nok ikke systemutvikling det riktige å satse på. Selv om det ikke gjelder alle så er risikoen for å havne i prosjekter som krever dedikasjon døgnet rundt er rett og slett ganske stor. Anonymkode: 40d68...eb0
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 Det er viktig å velge noe du liker å holde på med i flere timer hver dag. Programmering er en bra jobb med god lønn, gode fremtidsutsikter, fleksibilitet og lite harde deadlines og overtid. Deadlines har vi støtt og stadig, vi jobber mot det, men de er ikke harde slik at de utløser overtid. Min erfaring er at overtid stort sett er frivillig og det forventes 7.5 timers innsats per dag. Bare ved noen få anledninger jeg vet om blandt kolleger er overtid blitt pålagt for å nå en viktig deadline man lå dårlig an til. Anonymkode: 57c4a...d70
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er viktig å velge noe du liker å holde på med i flere timer hver dag. Programmering er en bra jobb med god lønn, gode fremtidsutsikter, fleksibilitet og lite harde deadlines og overtid. Deadlines har vi støtt og stadig, vi jobber mot det, men de er ikke harde slik at de utløser overtid. Min erfaring er at overtid stort sett er frivillig og det forventes 7.5 timers innsats per dag. Bare ved noen få anledninger jeg vet om blandt kolleger er overtid blitt pålagt for å nå en viktig deadline man lå dårlig an til. Anonymkode: 57c4a...d70 hva slags utdanning har du? tror du IT og informasjonssystemer bachelor er et godt valg? jobber du som utvikler? vil du si litt om hvordan en vanlig arbeidsdag ser ut? Anonymkode: beec1...7ad
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 Jeg jobber som utvikler, eller programmerer som noen også kaller det. Jeg vil si det er et godt yrkesvalg. Man har gjerne fleksitid med kjernetid mellom kl. 9-15. Må du til lege eller gjøre andre ærend, så er det aldri noe problem. Lønnen er grei. Jeg opplever ikke mye overtid. Hver 3. uke hender det at vi har en overtidskveld, men det er ikke forventet at man blir med. Man jobber hele tiden mot deadlines, men samtidig så tar man kontinuerlig hensyn til fremdrift. Hvis man derfor ser at det ikke er mulig å rekke fristen, så blir gjerne oppgaver og ting som skal gjøres, utsatt til neste sprint. Er dette et vedvarenede problem, så tar vi inn flere folk. Jeg hadde programmering i høyere utdanning, og likte det godt. Begynte å mekke litt hjemmesider og sånn på fritida. Begynte å jobbe som utvikler da jeg var ferdig med studiene. Er fornøyd. Anonymkode: a71ae...e19
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 Ypperlig jobb hvis du er mann, mentalt utfordrende, men ikke krevende, praktisk tenking, Men som kvinne tror jeg nok det er for tøft og mentalt krevende. Anonymkode: 75428...479
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ypperlig jobb hvis du er mann, mentalt utfordrende, men ikke krevende, praktisk tenking, Men som kvinne tror jeg nok det er for tøft og mentalt krevende. Anonymkode: 75428...479 Jeg er kvinnelig programmerer og veldig glad i jobben min, handler om interesser og egenskaper, ikke hvilket kjønn man er. Anonymkode: 51c41...b93 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 21 minutes ago, AnonymBruker said: Ypperlig jobb hvis du er mann, mentalt utfordrende, men ikke krevende, praktisk tenking, Men som kvinne tror jeg nok det er for tøft og mentalt krevende. Anonymkode: 75428...479 Sjekk syntaksen, gutt. Anonymkode: d3ed9...d59 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som utvikler, eller programmerer som noen også kaller det. Jeg vil si det er et godt yrkesvalg. Man har gjerne fleksitid med kjernetid mellom kl. 9-15. Må du til lege eller gjøre andre ærend, så er det aldri noe problem. Lønnen er grei. Jeg opplever ikke mye overtid. Hver 3. uke hender det at vi har en overtidskveld, men det er ikke forventet at man blir med. Man jobber hele tiden mot deadlines, men samtidig så tar man kontinuerlig hensyn til fremdrift. Hvis man derfor ser at det ikke er mulig å rekke fristen, så blir gjerne oppgaver og ting som skal gjøres, utsatt til neste sprint. Er dette et vedvarenede problem, så tar vi inn flere folk. Jeg hadde programmering i høyere utdanning, og likte det godt. Begynte å mekke litt hjemmesider og sånn på fritida. Begynte å jobbe som utvikler da jeg var ferdig med studiene. Er fornøyd. Anonymkode: a71ae...e19 hvordan er det med samarbeid? har man som regel et "team" som jobber med kodelinjer eller jobber man mye selvstendig med egne oppdrag? Anonymkode: beec1...7ad
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 Noen som jobber som frontendutvikler her? Jeg vurderer dette siden jeg liker det "overfladiske", design, interaksjon..Kan det gå med en bachelor i informasjonsvitenskap (uib) ? Anonymkode: f683c...10f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #17 Skrevet 12. november 2017 20 hours ago, AnonymBruker said: jobber du et sted hvor du programmerer for eget bruk? kan du si litt mer om dette? Anonymkode: beec1...7ad Skjønner ikke helt hva du mener med "eget bruk"? Programmerer på et sted der den interne infrastrukturen, men også eksterne kunder, er avhengige av programvaren. Anonymkode: c1808...572
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #18 Skrevet 12. november 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Ypperlig jobb hvis du er mann, mentalt utfordrende, men ikke krevende, praktisk tenking, Men som kvinne tror jeg nok det er for tøft og mentalt krevende. Anonymkode: 75428...479 Eh, på hvilket basis påstår du dette? Som i "kvinner har mindre hjerne enn menn"? Jeg er kvinne, har en mastergrad i IT med gode karakterer, og jobber som backend-utvikler. Ser ikke at det er mer tøft eller mentalt krevende for meg enn det er for mine mannlige kolleger. Anonymkode: c1808...572 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #19 Skrevet 12. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, på hvilket basis påstår du dette? Som i "kvinner har mindre hjerne enn menn"? Jeg er kvinne, har en mastergrad i IT med gode karakterer, og jobber som backend-utvikler. Ser ikke at det er mer tøft eller mentalt krevende for meg enn det er for mine mannlige kolleger. Anonymkode: c1808...572 Kvinners og menns hjerner er forskjellige. Ikke som i størrelse, men altså, kvinner er flinkere til dette med sosiale spill og følelser. Derfor har kvinner lettere for å jobbe med mennesker. Menn er langt flinkere til dette med tekniske ting og til å forstå hvordan ting henger sammen. Dette er vanskeligere for kvinner å forstå. Så det er mer krevende for kvinner å tenke ut rent tekniske rutiner og subrutiner, i mens det for menn kommer helt naturlig av seg selv. Menn ser fort om det er en bug, en skrivefeil eller programmeringsfeil et sted, i mens kvinner ikke "ser" feilen, selv om de stirrer rett på den. Derfor er det tøffere for kvinner å jobbe med noe som ikke passer dem helt enn det er for menn. For for menn er dette jo enkelt. Anonymkode: 75428...479
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #20 Skrevet 12. november 2017 36 minutes ago, AnonymBruker said: Skjønner ikke helt hva du mener med "eget bruk"? Programmerer på et sted der den interne infrastrukturen, men også eksterne kunder, er avhengige av programvaren. Anonymkode: c1808...572 Jeg tenker på hvem som kjører koden. Programvaren har ikke blitt kjørt av andre bedrifter de fleste stedene jeg har jobbet. I noen tilfeller kan det selvsagt være mas internt også, spesielt fra salg hvis det er et nytt nettsted. Anonymkode: 643af...61b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå