Baby Skrevet 26. januar 2005 #1 Skrevet 26. januar 2005 Lurer litt på hvilken tv jeg skal kjøpe. Har dere noen innspill å komme med? Står vel mellom denne: denne eller: denne
Gjest Anonymous Skrevet 27. januar 2005 #2 Skrevet 27. januar 2005 Lurer litt på hvilken tv jeg skal kjøpe. Har dere noen innspill å komme med? Jeg ville ha valgt en TV med mer tekst-tv minne (evne til å lagre flere sider), men det er ikke så viktig om du ikke bruker tekst-tv mye. men, så til hovedpoenget: Jeg ville styrt unna 28" TV-er i 16:9-format. Iallefall dersom du er vant med 28" TV 4:3-format fra før (4:3 format er altså "det gode gamle" formatet). Årsaken er at bildet blir mye lavere i 16:9-format i forhold til 4:3-format med samme tommestørrelse. Du vil få ca samme skjermhøyde med 32" TV i 16:9-format som for et 28" TV i 4:3-format. Vær klar over at de aller fleste programmer på TV idag fortsatt sendes i 4:3-format. Du trenger enten en digital dekoder i et kabelanlegg eller en parabolmottager for å få bilde i 16:9-format for de programmene som faktisk kringkastes i dette formatet. Mange filmer på DVD er dog i 16:9-format. Her kan du se litt på hvordan en det vil ta seg ut. http://www.release.no/pdf/formater.pdf Man kan strekke et bilde i 4:3-format til 16:9-format på de aller fleste 16:9-format TV-er. Men det vil deformere bildet i større eller mindre grad. En sirkel vil få en oval form. Dette bør du teste i butikken før du kjøper for å se om det er greit for deg. Selv har jeg en større 16:9-format TV der jeg pleier å strekke ut bildet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå