AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #1 Skrevet 11. november 2017 Fikk vite av barnehagen at to jenter på min datters avdeling aktivt fryser henne ut og nekter henne å delta i lek. Dette er en liten barnehage, og det er bare disse tre jentene på samme alder i barnehagen. Alle har fylt 2 i år, og har akkurat oppdaget gleden ved å leke med hverandre. Jenta mi er en del måneder yngre enn de to andre, og dette er ganske tydelig både i forhold til språk, størrelse og modenhet. At de to jentene har funnet hverandre er helt naturlig, men det er allikevel veldig vondt å vite at min jente blir avvist og holdt utenfor. Disse to blir også enda sterkere sammen, og jeg har selv sett de verbalt gå på min datter og blant annet anklaget henne for å stjele bamsen til den ene av dem (noe som ikke stemte, den var min datters), og de er også på henne og tar fra henne ting hun leker med. Jenta mi har ikke språk til å klare å forsvare seg mot sånne ting, og hun er i tillegg en rolig type som ikke klarer å sette tilstrekkelig med grenser for seg selv. Jeg ble litt tatt på senga av å få vite dette, og fikk liksom ikke summet meg til å stille alle spørsmål jeg har til barnehagen, men skal på ny samtale til uka og tar selvsagt opp dette igjen da. Hva kan jeg forvente at barnehagen gjør i forhold til dette? Jeg har selvsagt full forståelse for at de to jentene er gode venninner, men syns ikke det er riktig at min jente utestenges på denne måten heller. Hadde det vært flere jenter på samme alder hadde det vært enklere. Anonymkode: 9ae7b...d75
Gjest NotNaomi Skrevet 11. november 2017 #2 Skrevet 11. november 2017 Dette må jo ansatte i barnehagen ordne opp i ! Det er ikke greit på noen måte!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #3 Skrevet 11. november 2017 Hva gjør barnehagen med dette da? Anonymkode: 285cc...107 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #4 Skrevet 11. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør barnehagen med dette da? Anonymkode: 285cc...107 Var det jeg ikke fikk helt klarhet i. Jeg var helt uforbredt på at dette foregikk, og fikk liksom ikke samlet tankene. De snakket bare om å hjelpe henne så hun klarte å sette grenser, men føler at det blir altfor lite. De andre barna må jo også korrigeres, for det er da ikke greit at jenta mi behandles på denne måten. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2017 #5 Skrevet 11. november 2017 Her må kraftigere lut til enn at den minste skal lære seg å sette grenser! Kan fu ha misforstått? Om det stemmer og du ikke utfordret barnehagen på at tiltak må settes inn overfor de to aktive, synes jeg du mø gjøre det umiddelbart. Noe annet vil være veldig tafatt. Ta det opp m ped.leder eller styrer; de har et ansvar for din datters trygghet og trivsel i bhg, og MÅ ta grep. Anonymkode: 71682...973 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #6 Skrevet 12. november 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Her må kraftigere lut til enn at den minste skal lære seg å sette grenser! Kan fu ha misforstått? Om det stemmer og du ikke utfordret barnehagen på at tiltak må settes inn overfor de to aktive, synes jeg du mø gjøre det umiddelbart. Noe annet vil være veldig tafatt. Ta det opp m ped.leder eller styrer; de har et ansvar for din datters trygghet og trivsel i bhg, og MÅ ta grep. Anonymkode: 71682...973 Nei, jeg har ikke misforstått angående det at min jente skal lære seg å sette grenser. Det var nemlig akkurat det som var tema for møtet der jeg fikk høre om utfrysingen for første gang. Vi hørte jenta vår snakke om ting mens hun lekte her hjemme som gjorde at vi forsto at et eller annet var galt i barnehagen. Men jeg var helt uforberedt på det med utestengelsen, og fikk som sagt ikke samlet tankene helt. Nå skal vi ha et nytt møte, og jeg tar gjerne i mot tips til konkrete tiltak jeg kan kreve at de gjennomfører. Vi har for øvrig søkt ny barnehage, men det eneste andre alternativet vi har er full og har over 20 barn på venteliste før oss. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 2
Nåleputa Skrevet 12. november 2017 #7 Skrevet 12. november 2017 Tips: Del jentene opp på hver sin plass. Enten leker de sammen, eller så får ingen leke med hverandre. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #8 Skrevet 12. november 2017 De er to år, det handler neppe om at de har snakket sammen og bestemt seg for å ikke like ts sin datter. Sannsynligvis henger de godt sammen fordi de er i stand til å kommunisere med hverandre og er på samme nivå, mens ts sin datter ikke klarer å ta del i denne kommunikasjonen enda. Her må de ansatt hjelpe til med å si nei når ts sin datter blir fratatt lekene, "nå hadde Line denne først, så da kan du ikke ta den uten at hun er ferdig med den eller at du spør først", samt hjelp barnet inn i lek. Enten organisert, eller med å si direkte "kan Line få være med dere å bygge klosser/leke med ball/hva som helst" og så være aktivt tilstede og se til at det går greit. Samtidig må ts ha forståelse for at de to jentene har funnet tonen og klarer å snakke med hverandre og ha et annet samspill. Selv om de er de eneste på samme alder så kan det jo være jenta til ts kan leke godt sammen med andre barn som er på samme nivå kommunikasjon og modenhetsmessig. Vil tro at med litt årvåkenhet og korrigering fra personalet, samt at barnet stadig får mer språk så bedrer situasjonen seg. Anonymkode: f6c03...17e 29
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #9 Skrevet 12. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er to år, det handler neppe om at de har snakket sammen og bestemt seg for å ikke like ts sin datter. Sannsynligvis henger de godt sammen fordi de er i stand til å kommunisere med hverandre og er på samme nivå, mens ts sin datter ikke klarer å ta del i denne kommunikasjonen enda. Her må de ansatt hjelpe til med å si nei når ts sin datter blir fratatt lekene, "nå hadde Line denne først, så da kan du ikke ta den uten at hun er ferdig med den eller at du spør først", samt hjelp barnet inn i lek. Enten organisert, eller med å si direkte "kan Line få være med dere å bygge klosser/leke med ball/hva som helst" og så være aktivt tilstede og se til at det går greit. Samtidig må ts ha forståelse for at de to jentene har funnet tonen og klarer å snakke med hverandre og ha et annet samspill. Selv om de er de eneste på samme alder så kan det jo være jenta til ts kan leke godt sammen med andre barn som er på samme nivå kommunikasjon og modenhetsmessig. Vil tro at med litt årvåkenhet og korrigering fra personalet, samt at barnet stadig får mer språk så bedrer situasjonen seg. Anonymkode: f6c03...17e Som du kanskje ser av hovedinnlegget, har jeg full forståelse for at disse to jentene har funnet hverandre. Jeg har heller ingen problemer med å se at forskjellen i blant annet språk gjør at min datter ikke naturlig inkluderes. Det jeg derimot ikke syns er ok er at de aktivt går inn for å nekte min jente å være med i lek. Dette er barnehagens egne ord, vi var som sagt ikke klar over dette selv. Selv har jeg observert hvordan disse to sammen har oppsøkt min jente og verbalt gått på henne med beskyldninger om stjeling i tillegg til andre situasjoner der hun overkjøres fullstendig. Det finnes da ikke ok at min jente skal ha det sånn i hverdagen? Kjempefint at personalet skal støtte datteren min i situasjoner der hun trenger å lære seg å stå opp for seg selv, men det bør også settes inn tiltak slik at den uønskede oppførselen fra de andre to jentene stanses. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #10 Skrevet 12. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som du kanskje ser av hovedinnlegget, har jeg full forståelse for at disse to jentene har funnet hverandre. Jeg har heller ingen problemer med å se at forskjellen i blant annet språk gjør at min datter ikke naturlig inkluderes. Det jeg derimot ikke syns er ok er at de aktivt går inn for å nekte min jente å være med i lek. Dette er barnehagens egne ord, vi var som sagt ikke klar over dette selv. Selv har jeg observert hvordan disse to sammen har oppsøkt min jente og verbalt gått på henne med beskyldninger om stjeling i tillegg til andre situasjoner der hun overkjøres fullstendig. Det finnes da ikke ok at min jente skal ha det sånn i hverdagen? Kjempefint at personalet skal støtte datteren min i situasjoner der hun trenger å lære seg å stå opp for seg selv, men det bør også settes inn tiltak slik at den uønskede oppførselen fra de andre to jentene stanses. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 Derfor skriver jeg korrigere, hjelpe inn i lek, passe på. Men jeg lurer egentlig på hva du forventer? De er TO år! Det er ikke sånn at du kan kalle inn toåringen med foreldre og ha en dialog om hva, hvorfor og hvordan videre, det er ikke nok språk hos de små til det heller. Derfor er veiledning fra de ansatte med å vise i hverdagen det beste tiltaket. Og evt i perioder geleide barnet ditt til å leke med andre i barnehagen, selv om det er ulik kjønn og alder, hun må jo ikke bare være med disse to. Anonymkode: f6c03...17e 17
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #11 Skrevet 12. november 2017 Da er det bare å si velkommen til livet. Jeg blir utfrysing nå av en gruppe jenter som jeg har kjent lenge og jeg er nesten 40. Jenter er grusomme..... Anonymkode: b505e...db8 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #12 Skrevet 12. november 2017 Jeg tenker at du må prøve å ha litt tillit til at de ansatte i barnehagen håndterer situasjonen på best mulig måte. At foreldre kommer inn å krever at man skal gjøre sånn eller sånn er ofte lite konstruktivt. Du ser jo ikke hele bildet, og alt som skjer i disse situasjonene. Snakk med personalet om hva de tenker å gjøre, og gi tilbakemelding om at du krever at dette blir tatt tak i. Barna er 2 år, og de trenger konkret veiledning i situasjonene når de oppstår. Anonymkode: a10ac...6fc 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #13 Skrevet 12. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg har ikke misforstått angående det at min jente skal lære seg å sette grenser. Det var nemlig akkurat det som var tema for møtet der jeg fikk høre om utfrysingen for første gang. Vi hørte jenta vår snakke om ting mens hun lekte her hjemme som gjorde at vi forsto at et eller annet var galt i barnehagen. Men jeg var helt uforberedt på det med utestengelsen, og fikk som sagt ikke samlet tankene helt. Nå skal vi ha et nytt møte, og jeg tar gjerne i mot tips til konkrete tiltak jeg kan kreve at de gjennomfører. Vi har for øvrig søkt ny barnehage, men det eneste andre alternativet vi har er full og har over 20 barn på venteliste før oss. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 Å søke nye barnehage betyr at din datter vil få nye sosiale utfordringer der. Dere forskyver altså problemene til et annet sted. Anonymkode: 99226...879
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #14 Skrevet 12. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Som du kanskje ser av hovedinnlegget, har jeg full forståelse for at disse to jentene har funnet hverandre. Jeg har heller ingen problemer med å se at forskjellen i blant annet språk gjør at min datter ikke naturlig inkluderes. Det jeg derimot ikke syns er ok er at de aktivt går inn for å nekte min jente å være med i lek. Dette er barnehagens egne ord, vi var som sagt ikke klar over dette selv. Selv har jeg observert hvordan disse to sammen har oppsøkt min jente og verbalt gått på henne med beskyldninger om stjeling i tillegg til andre situasjoner der hun overkjøres fullstendig. Det finnes da ikke ok at min jente skal ha det sånn i hverdagen? Kjempefint at personalet skal støtte datteren min i situasjoner der hun trenger å lære seg å stå opp for seg selv, men det bør også settes inn tiltak slik at den uønskede oppførselen fra de andre to jentene stanses. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 Jeg synes det høres veldig rart ut at barnehagen bruker slike ord. I avdelingen vår når barnet mitt var yngre så var det masse sånne episoder når de var i den alderen - og de kalte det aldri for "aktivt stenge ute" og så videre. De som stengte hverandre ute mest endte opp med å bli bestevenner et halvår senere - og er en gjeng som nå er som erteris. Og dette kan sikkert endre seg etterhvert også, men min erfaring er iallefall at dette med språk og forståelse for samme type lek har veldig mye å si. 2åringer stenger ikke noen ute på samme måte som en 5-6åring, og sjeldet klarer de å gjøre dette som et "lag". For meg fremstod dette veldig som "alt er mitt" i den alderen, og det oppstod (slik jeg så det) mye konflikt i den alderen på dette. Alle var sure på alle som tok leker fra hverandre, uansett hvem som eide og hvem som hadde først. Dette løste seg veldig når de kom over på storbarnsavdeling, og jeg ser ikke de samme konfliktene ved henting lengre. Men på småbarnsavdelingen med andre barn er fortsatt den type konflikter tilstede, selv om barna ikke er de samme. Og barnehagen setter inn tiltak etter barnas utvikling og behov, og kaller det ikke for utestenging. Jeg skjønner jo at du ønsker å bytte, men her synes jeg de ansatte håndterer det litt snålt. Anonymkode: f95c6...cfe 7
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #15 Skrevet 12. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at du må prøve å ha litt tillit til at de ansatte i barnehagen håndterer situasjonen på best mulig måte. At foreldre kommer inn å krever at man skal gjøre sånn eller sånn er ofte lite konstruktivt. Du ser jo ikke hele bildet, og alt som skjer i disse situasjonene. Snakk med personalet om hva de tenker å gjøre, og gi tilbakemelding om at du krever at dette blir tatt tak i. Barna er 2 år, og de trenger konkret veiledning i situasjonene når de oppstår. Anonymkode: a10ac...6fc Jeg ønsker ikke å komme dundrende inn og slenge knyttneven i bordet altså, må bare understreke det. Men det hadde vært fint å kunne komme med innspill og forslag for å få en dialog rundt mulige løsninger. Barnehagen framsto veldig tafatte sist, og hadde ingenting annet å komme med enn at min datter skal backes mer opp for å lære seg grensesetting (noe hun trenger, og vi er fornøyd med akkurat det). Men det virker litt spedt når barnehagen selv har tatt dette opp med oss fordi de ser at dette har utviklet seg til å bli et problem. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #16 Skrevet 12. november 2017 Jeg synes det blir litt rart å snakke om utfrysning og verbale angrep når det gjelder 2-åringer altså.. Dette er en helt dagligdags problemstilling i en barnehagehverdag på småbarnsavdeling. Løsningen er at de ansatte må gå inn og korrigere, og dette gjøres vel også vil jeg tro. I vår barnehage forsøker de skille litt etter alder, det er fort at de mindre barna «ødelegger» for de større barnas lek. Du skriver at din datter er noen måneder yngre og det kan være hun kanskje kommer lettere inn i lek med noen av de andre barna på dette tidspunktet. Da min begynte i barnehagen ville han veldig gjerne leke med de som var litt eldre, men det gikk ikke alltid så greit, da de var på et forskjellige nivå rett og slett. Etter noen måneder derimot, ble han «godtatt» og klarte å henge bedre med sosialt og språklig. Jeg tenker det er naturlig. Man skal ikke godta dårlig oppførsel mellom barna, men det er ikke alt man kan beskytte de mot heller hva gjelder naturlig utvikling, lærdom og sosial trening. Anonymkode: 84b04...c60 11
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #17 Skrevet 12. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres veldig rart ut at barnehagen bruker slike ord. I avdelingen vår når barnet mitt var yngre så var det masse sånne episoder når de var i den alderen - og de kalte det aldri for "aktivt stenge ute" og så videre. De som stengte hverandre ute mest endte opp med å bli bestevenner et halvår senere - og er en gjeng som nå er som erteris. Og dette kan sikkert endre seg etterhvert også, men min erfaring er iallefall at dette med språk og forståelse for samme type lek har veldig mye å si. 2åringer stenger ikke noen ute på samme måte som en 5-6åring, og sjeldet klarer de å gjøre dette som et "lag". For meg fremstod dette veldig som "alt er mitt" i den alderen, og det oppstod (slik jeg så det) mye konflikt i den alderen på dette. Alle var sure på alle som tok leker fra hverandre, uansett hvem som eide og hvem som hadde først. Dette løste seg veldig når de kom over på storbarnsavdeling, og jeg ser ikke de samme konfliktene ved henting lengre. Men på småbarnsavdelingen med andre barn er fortsatt den type konflikter tilstede, selv om barna ikke er de samme. Og barnehagen setter inn tiltak etter barnas utvikling og behov, og kaller det ikke for utestenging. Jeg skjønner jo at du ønsker å bytte, men her synes jeg de ansatte håndterer det litt snålt. Anonymkode: f95c6...cfe At vi har søkt om å bytte har flere årsaker enn bare dette her altså, vi har diskutert dette en stund her hjemme, men denne situasjonen gjorde at vi tok det endelige valget med å legge inn søknad. Ikke fordi vi tror hun aldri opplever dette igjen (barn er tross alt barn), men fordi vi ønsker et større miljø med flere muligheter sånn at disse situasjonene ikke blir så store som det har blitt i det lille miljøet hun har i dag. At hun aktivt utestenges var de ordene som ble brukt til meg, og det er som sagt barnehagen selv om har tatt opp denne saken. Vi visste ingenting. Vil anta at det derfor er rimelig for oss foreldre å tenke at dette faktisk er et problem, og ikke bare vi som er overbeskyttende og dramatiske. TS Anonymkode: 9ae7b...d75 2
Aleksandra1 Skrevet 12. november 2017 #18 Skrevet 12. november 2017 De er bare to år. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese litt av faglitteratur som handler om småbarnsutvikling. Det kan hjelpe deg å se på "saken" fra andre vinkler og hjelpe å forstå tankegangen til små barn i slike situasjoner. Det er virkelig ikke noe man skal stresse over så lenge en barnehageansatt er til stede og passer på. Lykke til! 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2017 #19 Skrevet 12. november 2017 Kan ikke jenta leke med gutta? Skjønner ikke den "sorteringen" allerede i 2 årsalderen Anonymkode: 633cf...138 9
Snegl Skrevet 12. november 2017 #20 Skrevet 12. november 2017 Jeg er uenig i at du bare skal ha tillit til personalet og vente og se. Det du sier at de allerede har sagt tilsier at de ikke helt forstår alvoret i situasjonen og da er det din jobb som forelder å sørge for at de også gjør det de skal for å ordne opp i situasjonen. Når de vet at det foregår en sånn dynamikk mellom tre barn, så har de et ansvar for å følge med på disse barna særskilt, og sørge for at din datter blir inkludert osv. Datteren din er for ung til at de kan forvente at hun skal klare å sette grenser selv. Ellers lurte jeg på om det gikk an å snakke med foreldrene til de andre jentene om dette? De har jo selvfølgelig ingen skyld i det, på samme måte som du ikke har det, men de kan være en del av løsningen og de kan også være interessert i å lære barnet sitt om at man ikke skal fryse ut osv. Da tenkte jeg feks på om du kunne invitere en av de jentene av gangen eller at dere drar på besøk til en av de av gangen, sånn at de jentene individuelt kan bli bedre venner med din datter og du og fforeldrene til den andre kan være til stede og følge med på samspillet. Du gjør i hvertfall helt riktig i å ta dette alvorlig, for det at barna er så små gjør at alt som skjer med de nå påvirker de veldig sterkt og alle vet jo at mobbing kan ha store ringvirkninger senere. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå